Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: E16 gjennom Bærum kommune og
Hole kommune
Lengde: 8,4 km firefelts motorvei
Antall bruer: 5 (de største er hhv.
241 og 228 meter)
Antall tunneler: 2 to-løps (3,4 km og
800 meter)
Kontraktsform: Totalentreprise
Entreprenør: Skanska
Kostnad: 3.022 millioner kroner
Byggeperiode: September 2021 –
desember 2025
Byggherre:
Statens vegvesen
Prosjekterende: Aas-Jakobsen
Underentreprenører: Automasjon:
Trafsys l Elektro:
Minel Land Elektriske l
Infrastruktur for kringkasting og nødnett: Holmefjord l Konstruksjoner: Strøm Gundersen l Tekniske Bygg: Norsk Spennbetong l Asfalt: Velde Asfalt l Rekkverk: Garda Road Safety l Riving Bjørum Sag Bru: AF Decom l Arbeidsvarsling: Saferoad l Gartner: Anleggsgartner Arnesen l Glidestøp bankett og rekkverk: Sirdal Veibetong l Skoging: Næsbø Skog l Bergsikring: Norsk Bergsikring l Massetransport: Alf Johansen l Gjerder: ØstCom l Sprøytebetong: Entreprenørservice l Jernbinding: Armeringsservice l Reis og stillas: Frico
Leverandører: Skilt og trafikkportaler: Saferoad Traffic l
Ventilasjon tunnel: Infravent l Betong: Heidelberg Materials l
Sprengstoff: Orica l Injeksjon: Masterbuilders l
Tunnelsikring: Vik Ørsta l VA Betong: Skarpnes Rør l
VA Plast: Brødrene Dahl l Veggelementer tunnel: Ølen Betong l
Forlegning: 4 Service l Stålleveranse forskalingsvogn: Strukturas l
Krantjenester: Nordic Crane l Lager, fuger og
spennarmering: KB Spennteknikk
Etter fire
års intensiv anleggsdrift kan byggherren Statens vegvesen klippe over snora på
en virkelig stor julegave som vil glede både dagpendlere, hyttefolk og
langtransport. Den smale og svingete tofeltsveien over Sollihøgda er historie,
og en ny og trafikksikker firefelts strekning kan ta over. Og selv og mange
fortsatt venter på en ytterligere forlengelse av E16 langs Tyrifjorden og helt
forbi Hønefoss, vil etappen Bjørum - Skaret bety at sjansen for møteulykker og
vogntog som står på tverra vinterstid og sperrer på den trafikktunge
strekningen, er redusert kraftig.
8,4
kilometer
Prosjektet strekker seg fra Bærum kommune
til Hole kommune. Den totale strekningen er 8,4 kilometer, og er bygget som
firefelts motorvei. I prosjekt inngår det totalt fem bruer med lengder på 120
til 220 meter. I tillegg er det bygget to kryssende bruer.
De største er Isielva bruer på
henholdsvis 228 og 241 meter lange. inkludert landkarene. De troner nesten 20
meter over landskapet, og begge bruene bæres på fire slanke og runde
søyler.
Til den
nordgående brua gikk det med 3.543 kubikkmeter betong, som i vekt tilsvarer
8.502 tonn. Isielva bru sørgående er omtrent 20 meter lengre, og her ble det
brukt 4.095 kubikkmeter betong - tilsvarende en vekt på 9.827 tonn.
I tillegg kommer Brenna bruer: to
paralelle konstruksjonerhver på cirka 120 meter. Skoglund bru går over
Bekkedalen, en 4-felts motorveibru med lengde cirka 120 meter. Rustadbekken bru
adkomstveg over Rustanbekken har to kjørefelt og er cirka 73 meter lang.
To
tunneler
I tillegg er det to toløpstunneler på den
nye E16-strekningen. Den ene er Sollihøgdtunnelen, som med 3,4 kilometer
skjærer gjennom toppen av Sollihøgda. Den andre er den 800 meter lange toløps
Bukkesteinshøgdtunnelen.
Begge disse tunnelene er innvendig
kledd med betongelementer. Det betyr at over 3.000 betongelementer er blitt
produsert ved Ølen Betongs fabrikk i Haugesund, transportert til Drammen med
båt og levert til Sollihøgda ved hjelp av 639 turer med lastebil.
Det er Skanska som har vært
totalentreprenør på det store veiprosjektet, et oppdrag de sammen med
konsulentselskapet Aas-Jakobsen fikk etter å ha signert kontrakten med Statens
vegvesen pålydende 3.022 millioner kroner.
–
Stort og komplisert
Prosjektleder Jon Mikkel Haugen i Skanska
forteller at oppdraget er en jobb slik Skanska liker dem; stort og komplisert,
der de virkelig får brukt alle delene av kompetanse i det store
entreprenørselskapet.
Selv begynte Haugen som byggeleder
de første årene, men var også med i delen av den fasen da Skanska regnet på
oppdraget. De siste to årene har han vært Skanskas prosjektleder for det store
oppdraget, som da kontrakten ble undertegnet var den største i sitt slag, med
unntak av OPS-avtaler, som Statens vegvesen den gang hadde inngått.
– Dette prosjektet har hatt alle
kompleksiteter et anleggsoppdrag kan ha, forteller han.
– Men det er akkurat sånne oppdrag
vi har tatt mål av oss å være best på. Her har vi brukt den brede fagkunnskapen
Skanska sitter med. Oppdraget har vært så stort at våre datterselskaper
Entreprenørservice AS, Mathiesen & Duvholt AS og Vassbakk & Stol AS har
vært i sving. Alle våre fagdispliner, som grunnarbeid, tunnelarbeid,
kompletteringsarbeider som vann og frostsikring og betongteknologi har vært
involvert. Her har vi virkelig fått spille på alle våre strenger, og da er det
at vi i Skanska er best, forteller Jon Mikkel Haugen.
Han forteller at rundt 85 – 90
prosent av arbeidene på det store veiprosjektet har vært utført i egenregi.
Bare på elektro og automasjon har underentreprenører vært brukt, rett og slett
fordi Skanska ikke sitter på den kompetansen selv.
Samtidig legger Haugen ikke skjul på
at risikoen på et så stort prosjekt er tilsvarende stor.
I anleggsperioden har de hatt rundt
60 funksjonærer knyttet til E16-prosjektet, og totalt 250 ansatte i mesteparten
av byggeperioden. Totalt har det gått med 2,2 millioner timeverk i løpet av
byggeperioden på rundt fire år.
Siden mye av anleggsarbeidene i det
meste av anleggsperioden har vært en del av den daglige trafikken på E16 over
Sollihøgda, ønsket Statens vegvesen å korte ned byggetiden mest mulig. Det var
en av grunnene til at elektroarbeidene ble lagt inn i totalentreprisen, en
ganske uvanlig løsning i regi av Statens vegvesen.
Grunnforholdene flere steder på
strekningen har vært krevende, forteller Skanskas prosjektsjef.
– Det er
jo sånn at ikke kart og terreng ikke alltid stemmer. Under drivingen av
Sollihøgdatinnelen kom vi på en sone med rombeporfyr. Denne sjeldne, men
allikevel vanlige bergarten for Oslo-omådet, kjennetegnes med sine vannførende
sprekker og kanaler, og også her viste det seg at det var mer vann enn
forutsatt. Etter hvert fant vi fram til en injeksjonsmasse og –metode, som
gjorde at vi ikke tapte så mye tid som vi først fryktet på injiseringsarbeidet.
Utfordrende var det også da vi fant et lag med aske mellom to lava-lag, som
gjorde både tunneldrivingen og sikringen veldig krevende, forteller Haugen.
Arbeidene ute i dagen var preget av krevende logistikk og gjennomføring
av massetransport, siden 200.000 lastebillass med masser skulle flyttes på
sammen med biltrafikken på E16 på et svært begenset område.
– Vi måtte kjøre et så stramt løp på gjennomføringen av arbeidene som det
i det hele tatt var mulig. Vi sprengte og transporterte bort 1 million
kubikkmeter sprengtstein i perioden april – desember første året, noe jeg vil
kalle for ekstremt, men likevel innenfor sikkerhetsrammen. Noe mer hadde ikke
vært mulig å få til, mener prosjektlederen.
E16-prosjektet har også vært et
gjennombrudd i Skanskas satsing på elektriske drift, der særlig tunnelarbeidene
har vært gjennomført med elektriske maskiner.
– Det har gjort at vi har redusert
klimautslippene med 45 prosent, noe som tilsvarer ni millioner liter med
diesel. En stor andel av maskinparken vi har brukt på dette prosjektet har vært
elektrisk, og i tillegg til klimaregnskapet har vi merket det på arbeidsmiljøet
inne i tunnelen, med både mindre eksos og støy. Isolert sett har det gjort
prosjektet litt dyrere, men her må vi tenkte langsiktig, mener Haugen.
Selv om noe småjobbing gjenstår ut
over våren, er det en stolt og fornøyd Skanska-sjef som deltar i snorklippingen
på det store E16-prosjektet noen dager før jul.
– Ja jeg er stolt over at vi har lykkes så godt med dette oppdraget. Folk
har stått på dag og natt, og da er det godt å kunne levere på tid og kvalitet.
Statens vegvesen er en profesjonell byggherre, og de har dratt lasset sammen
med oss, slik at vi sammen har hatt et godt samarbeid og fått dette til. Ekstra
morsomt har det også vært å få gode tilbakemelding fra endel som kjører forbi
her, som har sett at arbeidet har gått framover og at resultatet blir bra.
– Blir prosjektet god butikk for
Skanska?
– Dette har vært et
godt prosjekt for oss. Det er en kjemperisiko å ta på seg sånne prosjekter, men
når vi klarer å levere på plan, så blir det bra også for oss, sier Skanskas Jon
Mikkel Haugen.