Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Ålesund sjukehus – parkeringshus. Foto: Jørn-Arne Tomasgard

Ålesund sjukehus – parkeringshus

Veidekke Entreprenør er totalentreprenør for et parkeringshus med til sammen 592 parkerings­plasser fordelt på 18.000 kvadratmeter over fem etasjer ved Ålesund sjukehus.

Publisert

Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Fakta

Sted: Ålesund

Prosjekttype: Parkeringshus

Byggherre: Sunnmøre Parkering

Totalentreprenør: Veidekke Bygg Møre og Romsdal

Areal: 18.000 kvadratmeter BRA

Entreprisekostnad: 200 millioner kroner ekskl. mva.

Arkitekt, landskapsarkitekt, SØK: Margarida Pais Arkitektur

Prosjektledelse byggherre: Byggledelse Norge

Rådgivende ingeniør: RIB Global statikk og prefab: Prefab Design l RIB plasstøpt betong: Conplan l RIBr: Rambøll l RIVv: Energima Ålesund l RIE: Acel l RIG: Norconsult l RIVr: Valderhaug Rørhandel

Underentreprenører og leverandører: Betong- og tømrerarbeid, murer, riving: Veidekke Bygg Møre og Romsdal l Prefab betong: Veidekke Prefab l Stålfasade og rekkverk: Brødrene Midthaug l Elektro: Acel l Rørlegger, sprinkler: Valderhaug Rørhandel l Ventilasjon: Energima l Glassarbeider: Straumsheim Glass og Fasade l Grunnarbeid: Aurstad l Heis: Heisplan l Taktekker og membrandekke: Straye Tak l Asfalt: Veidekke Industri l Blikkenslager: Langvas l Lås og beslag: Låsservice l Maler: Malermester Uggedal l Mur- og pussarbeid: Torgeir Erdal l Oppmerking: Lillerovde Maskin l PU-belegg: FG Gulv l Taktil merking: Safety First l Prefabrikkert armering: 7 Steel l Ferdigbetong: Dyrøy Betong l Tellesystem parkering: Nortronic l Smartstyrte varmekabler: Eqon l Visuell utforming av fasade- og informasjonsskilt: Havnevik

Oppstart av byggearbeidene var i april 2024, med overlevering 5. desember i år. Kontrakten har en verdi på 200 millioner kroner før moms for Veidekke. Byggherre er det kommunalt eide selskapet Sunnmøre Parkering AS som har en konsesjonskontrakt med Helse Møre og Romsdal på bygging og drift av parkeringshuset i 50 år. Da skal helseforetaket ta over bygget vederlagsfritt. Tomten er festet og eid av helseforetaket.

Engasjert styre

Styreleder Berit Sørland Wenners­berg i Ålesund Parkering sier risikoen ble vurdert da de valgte å søke på anbudet.

– Vi er et offentlig selskap eid av Ålesund kommune, og styret mente dette er et så viktig prosjekt for Ålesund som vertskommune for sjukehuset, at vi valgte å ta denne muligheten. Det var ikke mange søkere på anbudet. Selv om det er et stort løft for oss, mente vi det var et nødvendig og fremtidsrettet tiltak både for sjukehuset og kommunen. Vi har et engasjert styre som tør å tenke stort og å ta risikoen som et slikt prosjekt krever. I Sunnmøre parkering er ansatte frempå og innovative, nå blir det opp til oss å tjene penger på prosjektet. Arkitekten Margarida Pais har hatt stort engasjement og vist kreativitet, og har mye av æren for at bygget er blitt så flott som det er. Det er blitt et lite landemerke. Jeg synes bygget er blitt veldig flott, sier styrelederen.

Hun sier de har hatt god kostnadskontroll på prosjektet, og at sluttsummen i liten grad overstiger kontrakten inngått med totalentreprenøren.

– Totalkostnaden ligger kanskje 1,7-2 prosent over kontrakten. Det er ekstra kostnader vi har hatt for å få til bedre løsninger.

Langt bedre logistikk

Det nye parkeringshuset medfører langt bedre logistikk og mer oversiktlig og tryggere trafikkflyt for besøkende til sjukehuset. Før har det vært parkering på bakkeplan på ulike områder rundt sjukehusbygningene. Med dette bygget frigjøres store arealer utenfor sjukehuset som i dag brukes til parkering, og samtidig reduseres biltrafikken internt på området. I framtiden kan dette bli viktige arealer for langsiktig utvikling i tråd med utviklingsplanen til Ålesund sjukehus. Bygget er også prosjektert for ytterligere to etasjer på toppen, der det eksempelvis kan være mer parkering eller kontor.

– Det er et bærekraftig bygg i praksis, nødvendig parkering på et mindre fotavtrykk, bærekraftig materialer, energieffektivt, rikelig med ladere, sykkelparkering, smart parkeringsteknologi med mer. Det viktigste er at det frigjør areal til å utvikle sjukehuset på en bedre måte i fremtiden. Det er effektiv bruk av areal å stable parkeringen, påpeker Wennersberg.

Et viktig grep ved utbyggingen er at Vasto Anlegg i en egen entreprise er i ferd med å bygge et nytt kollektivpunkt i Borgundveien nord for sjukehuset og parkeringshuset. Passasjen er bindeleddet mellom kollektivknutepunktet og den nye hovedinngangen til sjukehuset. Selve Passasjen er universelt utformet, med materialbruk og belysning som tydelig skiller den fra parkeringsarealet. Den skal oppleves som et åpent og trygt offentlig rom, tilgjengelig hele døgnet.

Kollektivpunktet er en del av Bypakke Ålesund som ifølge kommunens hjemmeside har en samlet økonomisk ramme på fire milliarder kroner.

Prefabrikkert lavkarbonbetong

– Bygget er satt opp for å ha to funksjoner – parkeringsplasser pluss sikre universell utformet adkomst mellom nytt kollektivpunkt og sjukehuset. Det er gangvei gjennom parkeringshuset, den såkalte Passasjen. Når kollektivpunktet åpner, slutter bussene å gå ned på østsiden av sjukehuset, sier anleggs­leder Sigbjørn Helland i Veidekke Møre og Romsdal.

Det er to innkjøringer, mot øst og sør, og det er toveiskjøring i hele bygget.

Bygget er satt opp med prefabrikkerte søyler og dekker i lavkarbobetong produsert av Veidekke prefab på Klepp på Jæren. Selve parkeringen er søylefri, og skjer på ti ulike nivåer fordelt på de fem etasjene.

– Bygget har søyler i bakkant av parkeringsplassene, ellers er det søylefritt, sier Helland.

Tre prosjekter samtidig

– At elementene er produsert med lavkarbobetong gjør at miljøregnskapet kommer bedre ut enn ved å produsere bygget lokalt med tradisjonell betong. Betongelementene er stort sett fraktet med båt til Flatholmen kai ved sentrum og videre hit på bil. Veidekke Prefabs egne folk monterte bygget, med bidrag fra folkene våre i Veidekke Møre og Romsdal. Monteringen startet i oktober 2024 og bygget var ferdig montert til påske. Vi har ellers bygget fundamentet i plasstøpt betong i egenregi, og hatt rigg og drift, forklarer Helland.

– Byggeplassen var trang, og hele byggeriet er løst med tårnkran. Vi var spent på koordineringen. Det har vært tre ulike byggeprosjekter her samtidig. Men arbeidet har gått fint.

I tillegg til ny hovedinngang til sjukehuset og kollektivpunkt, bygger nå HENT nytt nybygg for akutt, intensiv og operasjon (AIO) på stedet.

Erfaring med parkerings­hus

Veidekke bygget også Aksla Parke­ring med 940 parkeringsplasser i sentrum, dette ble åpnet i 2016.

– Selv om dette er et bygg og Aksla Parkering er i fjellhall, er det bygget opp på tilsvarende vis. Vi har tatt med oss erfaringer derfra i dette prosjektet, noen av medarbeiderne våre var med også på Aksla Parkering, sier Helland.

I den mest hektiske byggefasen har cirka 30 arbeidere vært i sving, alle fag inkludert. Veidekke har hatt rundt 15 egne folk i arbeid på prosjektet, inkludert arbeiderne fra prefab.

Fasaden er av perforerte stålplater i kombinasjon med felt av glass, og åpne felt med rekkverk. De perforerte fasadeplatene og rekkverkene er levert av Brødrene Midthaug på Kleive i Romsdal, mens glassfasaden er levert av Straumsheim Glass og Fasade på Straumgjerde i Sykkylven. Fasadeplatene er knekte på nord- og sørfasaden, og slette mot øst og vest.

Helland forteller om omfattende grunnarbeid før de kunne starte arbeidet med fundamentering.

– Aurstad hadde entreprisen for grunnarbeidet. Vi har tatt ut 20.000 kubikkmeter fast fjell, så det var omfattende. Vi fikk en stor skjæring i tomta mot nord. Massene er i hovedsak brukt til fylling i sjø til industriutvikling på Ellingsøya, forteller Helland.

Tørt sprinkleranlegg

Bygget har åpen tilgang til friluft, og bortsett fra noen lagerrom er det ingen innredede oppholdsrom. Gulvene i gangpassasjen har PU-belegg. I parkeringsområdene er hulldekkene tekket med asfaltpapp før de er asfaltert oppå.

– For å ha kontroll med fukt på hulldekkene har vi lagt asfaltpapp som fuktsikring i utsatte deler av bygget.

Bygget er fullsprinklet, et anlegg levert av Valderhaug Rørhandel.

– Det er tørt sprinkleranlegg, det vil si at det er luftfylt, ikke med vann. Det er først når det utløses at det fylles med vann. Dette er gjort med tanke på frost, sier Helland.

Smartstyrte varmekabler

Selv om bygget har tilgang til åpen friluft og ventilasjonsbehovet derfor er avgrenset, er det en del elektroinstallasjoner i bygget. 30 elbilladere er installert, også p-plasser for funksjonshemmede har elbillader. I tillegg har helseforetaket bestilt 38 elbilladere til sine reserverte plasser. Det er smartstyrte varmekabler i Passasjen for fotgjengere, levert av Eqon. I et område med avgrenset lufttilgang er det installert eksosventilering med CO-følere. Også betalingssystemene og ulik belysning har strømbehov. Acel og Energima har levert henholdsvis elektro- og ventilasjonsløsningene.

Styreleder Wennersberg sier de har vært tett på prosessen sammen med Walter Howden i Byggledelse Norge.

– Det har vært et veldig spennende prosjekt å jobbe med. Det har vært høyt under taket og vi har hatt våre diskusjoner. De synes kanskje vi har vært en krevende kunde, men jeg mener diskusjonene helt klart har gjort det til et bedre prosjekt. Veidekke leverer en måned før avtalt, og vi er fornøyd med resultatet.

Powered by Labrador CMS