Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Ålesund
Prosjekttype:
Parkeringshus
Byggherre:
Sunnmøre Parkering
Totalentreprenør:
Veidekke Bygg Møre og Romsdal
Areal: 18.000
kvadratmeter BRA
Entreprisekostnad:
200 millioner kroner ekskl. mva.
Arkitekt, landskapsarkitekt, SØK:
Margarida Pais Arkitektur
Prosjektledelse
byggherre: Byggledelse Norge
Rådgivende
ingeniør: RIB Global statikk og prefab: Prefab Design l RIB plasstøpt betong: Conplan l RIBr: Rambøll l RIVv: Energima Ålesund l RIE: Acel l RIG: Norconsult l RIVr: Valderhaug Rørhandel
Underentreprenører
og leverandører: Betong- og tømrerarbeid, murer, riving: Veidekke Bygg Møre og
Romsdal l Prefab betong: Veidekke Prefab l Stålfasade og rekkverk: Brødrene Midthaug l Elektro: Acel l Rørlegger, sprinkler: Valderhaug
Rørhandel l Ventilasjon: Energima l Glassarbeider: Straumsheim Glass og Fasade l Grunnarbeid: Aurstad l Heis: Heisplan l Taktekker og membrandekke: Straye Tak l Asfalt: Veidekke Industri l Blikkenslager: Langvas l Lås og beslag: Låsservice l Maler: Malermester Uggedal l Mur- og pussarbeid: Torgeir Erdal l Oppmerking: Lillerovde Maskin l PU-belegg: FG Gulv l Taktil merking: Safety First l Prefabrikkert armering: 7 Steel l Ferdigbetong: Dyrøy Betong l Tellesystem parkering: Nortronic l Smartstyrte varmekabler: Eqon l Visuell utforming av fasade- og informasjonsskilt: Havnevik
Oppstart av byggearbeidene var i april
2024, med overlevering 5. desember i år. Kontrakten har en verdi på 200
millioner kroner før moms for Veidekke. Byggherre er det kommunalt eide
selskapet Sunnmøre Parkering AS som har en konsesjonskontrakt med Helse Møre og
Romsdal på bygging og drift av parkeringshuset i 50 år. Da skal helseforetaket
ta over bygget vederlagsfritt. Tomten er festet og eid av helseforetaket.
Engasjert
styre
Styreleder Berit Sørland Wennersberg i
Ålesund Parkering sier risikoen ble vurdert da de valgte å søke på anbudet.
– Vi er
et offentlig selskap eid av Ålesund kommune, og styret mente dette er et så
viktig prosjekt for Ålesund som vertskommune for sjukehuset, at vi valgte å ta
denne muligheten. Det var ikke mange søkere på anbudet. Selv om det er et stort
løft for oss, mente vi det var et nødvendig og fremtidsrettet tiltak både for
sjukehuset og kommunen. Vi har et engasjert styre som tør å tenke stort og å ta
risikoen som et slikt prosjekt krever. I Sunnmøre parkering er ansatte frempå
og innovative, nå blir det opp til oss å tjene penger på prosjektet. Arkitekten
Margarida Pais har hatt stort engasjement og vist kreativitet, og har mye av
æren for at bygget er blitt så flott som det er. Det er blitt et lite
landemerke. Jeg synes bygget er blitt veldig flott, sier styrelederen.
Hun sier de har hatt god
kostnadskontroll på prosjektet, og at sluttsummen i liten grad overstiger
kontrakten inngått med totalentreprenøren.
– Totalkostnaden ligger kanskje
1,7-2 prosent over kontrakten. Det er ekstra kostnader vi har hatt for å få til
bedre løsninger.
Langt
bedre logistikk
Det nye
parkeringshuset medfører langt bedre logistikk og mer oversiktlig og tryggere
trafikkflyt for besøkende til sjukehuset. Før har det vært parkering på
bakkeplan på ulike områder rundt sjukehusbygningene. Med dette bygget frigjøres
store arealer utenfor sjukehuset som i dag brukes til parkering, og samtidig
reduseres biltrafikken internt på området. I framtiden kan dette bli viktige
arealer for langsiktig utvikling i tråd med utviklingsplanen til Ålesund
sjukehus. Bygget er også prosjektert for ytterligere to etasjer på toppen, der
det eksempelvis kan være mer parkering eller kontor.
– Det er et bærekraftig bygg i
praksis, nødvendig parkering på et mindre fotavtrykk, bærekraftig materialer,
energieffektivt, rikelig med ladere, sykkelparkering, smart parkeringsteknologi
med mer. Det viktigste er at det frigjør areal til å utvikle sjukehuset på en
bedre måte i fremtiden. Det er effektiv bruk av areal å stable parkeringen,
påpeker Wennersberg.
Et viktig grep ved utbyggingen er at Vasto Anlegg i en
egen entreprise er i ferd med å bygge et nytt kollektivpunkt i Borgundveien
nord for sjukehuset og parkeringshuset. Passasjen er bindeleddet mellom
kollektivknutepunktet og den nye hovedinngangen til sjukehuset. Selve Passasjen
er universelt utformet, med materialbruk og belysning som tydelig skiller den
fra parkeringsarealet. Den skal oppleves som et åpent og trygt offentlig rom,
tilgjengelig hele døgnet.
Kollektivpunktet er en del av
Bypakke Ålesund som ifølge kommunens hjemmeside har en samlet økonomisk ramme
på fire milliarder kroner.
Prefabrikkert
lavkarbonbetong
– Bygget er satt opp for å ha to
funksjoner – parkeringsplasser pluss sikre universell utformet adkomst mellom
nytt kollektivpunkt og sjukehuset. Det er gangvei gjennom parkeringshuset, den
såkalte Passasjen. Når kollektivpunktet åpner, slutter bussene å gå ned på
østsiden av sjukehuset, sier anleggsleder Sigbjørn Helland i Veidekke Møre og
Romsdal.
Det er to innkjøringer, mot øst og
sør, og det er toveiskjøring i hele bygget.
Bygget er satt opp med
prefabrikkerte søyler og dekker i lavkarbobetong produsert av Veidekke prefab
på Klepp på Jæren. Selve parkeringen er søylefri, og skjer på ti ulike nivåer
fordelt på de fem etasjene.
– Bygget har søyler i bakkant av
parkeringsplassene, ellers er det søylefritt, sier Helland.
Tre
prosjekter samtidig
– At elementene er produsert med
lavkarbobetong gjør at miljøregnskapet kommer bedre ut enn ved å produsere
bygget lokalt med tradisjonell betong. Betongelementene er stort sett fraktet
med båt til Flatholmen kai ved sentrum og videre hit på bil. Veidekke Prefabs
egne folk monterte bygget, med bidrag fra folkene våre i Veidekke Møre og
Romsdal. Monteringen startet i oktober 2024 og bygget var ferdig montert til
påske. Vi har ellers bygget fundamentet i plasstøpt betong i egenregi, og hatt
rigg og drift, forklarer Helland.
– Byggeplassen var trang, og hele
byggeriet er løst med tårnkran. Vi var spent på koordineringen. Det har vært
tre ulike byggeprosjekter her samtidig. Men arbeidet har gått fint.
I tillegg til ny hovedinngang til
sjukehuset og kollektivpunkt, bygger nå HENT nytt nybygg for akutt, intensiv og
operasjon (AIO) på stedet.
Erfaring
med parkeringshus
Veidekke bygget også Aksla Parkering med
940 parkeringsplasser i sentrum, dette ble åpnet i 2016.
– Selv om dette er et bygg og Aksla
Parkering er i fjellhall, er det bygget opp på tilsvarende vis. Vi har tatt med
oss erfaringer derfra i dette prosjektet, noen av medarbeiderne våre var med
også på Aksla Parkering, sier Helland.
I den mest hektiske byggefasen har
cirka 30 arbeidere vært i sving, alle fag inkludert. Veidekke har hatt rundt 15
egne folk i arbeid på prosjektet, inkludert arbeiderne fra prefab.
Fasaden er av perforerte stålplater
i kombinasjon med felt av glass, og åpne felt med rekkverk. De perforerte
fasadeplatene og rekkverkene er levert av Brødrene Midthaug på Kleive i
Romsdal, mens glassfasaden er levert av Straumsheim Glass og Fasade på Straumgjerde
i Sykkylven. Fasadeplatene er knekte på nord- og sørfasaden, og slette mot øst
og vest.
Helland forteller om omfattende
grunnarbeid før de kunne starte arbeidet med fundamentering.
– Aurstad hadde entreprisen for grunnarbeidet. Vi har
tatt ut 20.000 kubikkmeter fast fjell, så det var omfattende. Vi fikk en stor
skjæring i tomta mot nord. Massene er i hovedsak brukt til fylling i sjø til
industriutvikling på Ellingsøya, forteller Helland.
Tørt
sprinkleranlegg
Bygget har åpen tilgang til friluft, og
bortsett fra noen lagerrom er det ingen innredede oppholdsrom. Gulvene i
gangpassasjen har PU-belegg. I parkeringsområdene er hulldekkene tekket med
asfaltpapp før de er asfaltert oppå.
– For å ha kontroll med fukt på
hulldekkene har vi lagt asfaltpapp som fuktsikring i utsatte deler av bygget.
Bygget er fullsprinklet, et anlegg
levert av Valderhaug Rørhandel.
– Det er tørt sprinkleranlegg, det
vil si at det er luftfylt, ikke med vann. Det er først når det utløses at det
fylles med vann. Dette er gjort med tanke på frost, sier Helland.
Smartstyrte
varmekabler
Selv om bygget har tilgang til åpen
friluft og ventilasjonsbehovet derfor er avgrenset, er det en del
elektroinstallasjoner i bygget. 30 elbilladere er installert, også p-plasser
for funksjonshemmede har elbillader. I tillegg har helseforetaket bestilt 38
elbilladere til sine reserverte plasser. Det er smartstyrte varmekabler i
Passasjen for fotgjengere, levert av Eqon. I et område med avgrenset
lufttilgang er det installert eksosventilering med CO-følere. Også
betalingssystemene og ulik belysning har strømbehov. Acel og Energima har
levert henholdsvis elektro- og ventilasjonsløsningene.
Styreleder Wennersberg sier de har
vært tett på prosessen sammen med Walter Howden i Byggledelse Norge.
– Det har vært et veldig spennende
prosjekt å jobbe med. Det har vært høyt under taket og vi har hatt våre
diskusjoner. De synes kanskje vi har vært en krevende kunde, men jeg mener
diskusjonene helt klart har gjort det til et bedre prosjekt. Veidekke leverer
en måned før avtalt, og vi er fornøyd med resultatet.