Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Karmøy
Størrelse, bruttoareal: 3.600
kvadratmeter under ståltaket pluss 500 kvadratmeter i betongbygget, mens
tiltaket som helhet omfatter 12.000 kvadratmeter
Byggherre: Karmøy kommune
Totalentreprenør: Veidekke Bygg
Rogaland
Kontraktssum: 60 millioner kroner
ekskl. mva.
Prosjektkostnad: 95 millioner kr.
inkl. mva.
ARK, LARK og RIVA: Omega 365 Protek
RIB: Multiconsult
Underentreprenører og leverandører:
Sprengning, planering: Landmark Maskin l Taktekking: Protan Entreprenør l Stålarbeider: SL Mekaniske l Betongelementer: Veidekke Prefab l Teknisk totalentreprenør: Aritech l Grunnarbeid og parkanlegg: Birkeland l Tømrer: Hereid Hus l Asfalt: Velde Asfalt l Vegmerking: Skjørestad Vegmerking l Stedstøpt betong: Veidekke egenproduksjon l Gulv: AcryliCon Rogaland l Butikkfrontdører: Alglass l Blikkenslager: Haugesund Blikk
Rikelig med plass for avfallstømming og
sortering, tydelig oppmerking for publikum, adskilte kjøre- og parkeringsfelt,
gangsone mellom avfallscontainerne og tydelig skille mellom anleggstrafikk og
publikumstrafikk, slik at det blir enklest mulig å sortere riktig.
Dette var noen viktige hensyn under
planleggingen av den nye gjenvinningsstasjonen i Karmøy. Daglig leder for
anlegget, Nicolai Lunde, forteller at de besøkte mange av landets
gjenvinningsstasjoner via internett før utformingen av en modell ble gjort i 2019
og den videre planleggingen kunne starte sammen med arkitektfirmaet Omega
Protek.
En nyasfaltert vei fører inn til det
nye anlegget. Før publikum, med eller uten tilhenger bak bilen, kjører inn
under ståltaket, som dekker et areal litt større enn en halv fotballbane, kan
man velge mellom kjørefelt og parkeringsfelt. I parkeringsfeltet til høyre kan
man stoppe ved mottak for elektrisk utstyr, og like ved ligger mottak for
farlig avfall, som oljer, ulike kjemikalier og batterier.
I naboseksjonen litt lenger framme
er det mottak for EE-avfall og demonteringsanlegg for vinduer og dører med
innfelt glass og pakninger.
En ny
runde rundt banen
Følges kjørefeltet til venstre for
parkeringsfeltet, kan man levere avfall til 22 ulike, godt oppmerkede
containere for forskjellige typer avfall. Hvis man ikke finner riktig container
etter første runde under ståltaket, er det enkelt å kjøre en ny runde.
Fartsgrensen i kjørefeltet er satt til maks 15 kilometer i timen.
– Med et kjørefelt rundt hele
området blir det ikke behov for rygging, noe som for mange var en krevende
utfordring i den gamle sorteringshallen, sier Nicolai Lunde. Han legger at
besøkende ved anlegget ikke skal oppleve stress under avfallshåndteringen.
– Levering av avfall og sortering
skal her kunne skje med lave skuldre og i rolig tempo. Da blir opplevelsen
bedre, sorteringen mer nøyaktig, sier Lunde.
Ankerfeste
Før byggingen kunne starte, måtte et lite
fjell sprenges bort og masser ble knust i ulike størrelser. Det ble en del
flytting av masser som skulle benyttes senere. Denne delen av prosjektet ble
utført av Landmark Maskin, som også la ledninger for vann og avløp, samt
føringsrør og kanaler for el-anlegget fram til selve byggetomten. Veidekke tok
deretter over som totalentreprenør.
Prosjektleder Geir Tuntland
Hausken-Hauge i Veidekke forteller at en stor utfordring i prosjektet var
fundamenteringen av stålsøylene som skal bære og holde på plass det 3600
kvadratmeter store ståltaket.
– På
Karmøy kan det være svært vindfullt. Derfor er det sterke krefter som kan bidra
til oppløft under ståltaket. Slike krefter har vi beregnet til rundt 80 tonn på
de mest utsatte stålsøylene. Dette måtte vi ta hensyn til under
fundamenteringen.
Betongfundamenter
som måler inntil 25 kvadratmeter i grunnflate og 80 centimeter tykkelse med
nedfelte armeringsjern, ble støpt for hver søyle nede i byggegropen. Rundt
armeringen ble det støpt 80 x 80 centimeter tykke og nær to meter høye søyler.
Ifølge prosjektlederen gikk det med 100 kubikkmeter betong bare til bygging av
søyler og ankerfester for overbygget.
På toppen av disse betongsøylene ble
stålsøylene boltet fast med én meter lange bolter som målte 25 millimeter i
diameter. Dette var innstøpte boltegrupper på fire stk. i hver søyle.
Over fundamentene eller ankerfestene
i bunn ble hele byggegropen fylt med rundt 10.000 kubikkmeter steinmasser, slik
at de nederste fundamentene fungerer som solide fester under steinmassene og
det øverste dekket av asfalt og betong.
Før steinmassene ble fylt på, ble
det støpt tre meter høye betongvegger langs to av sidene av byggeplassen.
Inntil disse elementene ble det senere plassert containere for innsamling av
avfall fra rundkjøringsbanen under ståltaket.
Betongbygg
Langs den høyre siden av parkeringsfeltet
og kjørebanen er det reist et bygg av betongelementer. Den ene delen av bygget
er fullisolert med 45 centimeter tykke elementer med innlagt isolasjon. Taket
består av hulldekker, mens det øverst er det lagt PVC-membran fra Protan.
I den fullisolerte delen av bygget,
er det innredet et kombinert pauserom og vaktrom. Her kan de ansatte ta seg en
kaffe og varme seg på kalde dager. Samtidig kan de gjennom store vindusflater
følge aktiviteten ved sorteringsanlegget og kjapt komme seg ut for å hjelpe om
noen skulle ha behov. I etasjen over er det blant annet tekniske rom og
lagerrom.
Den andre enden av betongbygget har
yttervegger med 35 centimeter betong og dermed et tynnere lag isolasjon. Her
ligger det som driftsleder Nicolai Lunde kaller produksjonsavdelingen, hvor det
håndteres farlig avfall, EE avfall og bygningsdeler som dører og vinduer.
Avdelingen for farlig avfall og produksjonshallen er utstyrt med leddporter
slik at ferdig pakkede varer kan tas ut på baksiden av bygget. I mottaket for
vinduer og dører er det en traverskran under taket, slik at håndtering av tunge
enheter kan skje mest mulig effektivt og med minst mulig belastning for de
ansatte.
Lyddemping og lavkarbonbetong
Langs den siden av bygget som vender bort
fra sorteringsanlegget, er det bygget lasteramper for levering og mottak av
gods med lastebil. På veggene i produksjonsavdelingen er det montert
lydabsorberende plater. Lyddempende plater av typen Paroc er montert over
containerne hvor det forventes mest støy. Over containerne er det dessuten
montert kamera som skal kunne oppdage en potensiell brann.
Gulvene i hele anlegget er, ifølge Geir
Hauge, støpt i lavkarbonbetong utført av Veidekke Rogalands egenproduksjon.
Samme type betong er brukt i veggelementene. Gulvene inne i betongbygget har
stålglattet overflate. I avdelingen for farlig avfall har gulvet dessuten fått
et epoxy-belegg. Betonggulvet på torget i midten av stasjonen under ståltaket
har derimot fått en børstet og ru overflate for å gjøre det sklisikkert.
Kjørefelt, parkeringsfelt og
tilførselsveier til sorteringsanlegget er asfaltert. Hauge opplyser at det til
sammen gikk med 15 000 kvadratmeter asfalt.
Ny
teknologi
Selv om den nye gjenvinningsstasjonen er
tatt i bruk, er ikke alle planlagte nyvinninger på plass ennå. Karmøy kommune
har fått utviklet en ny app som tilbys alle innbyggerne etter årsskiftet. Ved å
vise en QR-kode i appen kan publikum identifisere seg i porten til anlegget.
Her må de dessuten registrere hvilke typer avfall de har med seg. Samtidig
registreres vekten av bil og en eventuell tilhenger.
Vel framme i gjenvinningsanlegget
vil kjøretøyets registreringsnummer komme opp på en skjerm sammen med typen
avfall føreren skal levere. At dette stemmer med innrapporteringen, kan
kontrolleres av de ansatte. Betalingen skjer i porten ved utkjøring, hvor bil
og henger veies på nytt. Forskjellen i vekt fra innkjøring til utkjøring blir
grunnlaget for beregning av prisen som må betales.
– Men alle våre innbyggere som
leverer avfall må betale en minimumsavgift på 90 kroner, sier driftsleder
Nicolai Lunde. Han legger til at innbyggere fra andre kommuner må betale noe
mer.
Lunde forteller også at
representanter fra flere ulike avfallsselskaper allerede har vært på besøk for
å se Karmøys nye anlegg på nært hold. Flere har meldt sin ankomst.
– Da anlegget offisielt ble åpnet
siste fredagen i november, strømmet innbyggerne til. I løpet av én time hadde
75 biler med avfall kjørt gjennom sorteringsanlegget, sier Lunde.