Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus
Kvartal 14. Foto: Arve Brekkhus

Kvartal 14

I Kristiansand har BRG Entreprenør og J. B. Ugland Entreprenør nå bygget et helt nytt kvartal med storprosjektet K14 midt i Kvadraturen. Her er over 13.000 kvadratmeter med kontorplasser og tillegg en rekke ulike serveringsteder, butikker og parkeringsplasser i full gang med å bli innflyttet.

Publisert Sist oppdatert

Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Fakta

Sted: Kristiansand

Prosjekttype: Kontor/næringsbygg

Størrelse: 26.500 kvadratmeter (brutto)

Byggherre: Kvartal 14 AS (Daland Eiendom, BRG Utvikling og J.B. Ugland Eiendomsutvikling)

Totalentreprenør: Arbeidsfellesskap mellom BRG Entreprenør og J. B. Ugland Entreprenør

Prosjektkostnad: Ca. 770 millioner kroner

Arkitekt: Seil Arkitekter

Lark: Oveland Utemiljø

Rådgivere: RIB, RIBr, RIBfy: Sweco l RIAku: Brekke & Strand l RIE: Bravida l RIV: BJ Miljø l SHA: WSP

Underentreprenører og leverandører: Rigg, tømrer- og betongarbeid: BRG l Stikking: Landmåler Sør l Heis: Schindler l Kjøkken: Strai Kjøkken l Ventilasjon, blikken­slagerarbeid: Ulstein l Rørlegger: Egeland Rør l Elektro: Bravida l Grunnarbeid: Ager-Wick l Utomhus: Oveland Utemiljø l Hulldekker: Heidelberg Materials Prefab l Stål­arbeid: Sør Maskinering l Ytterveggselementer: Smith Byggesystemer l Taktekking: Derbitak Malco l Rekkverk: Safe Exit l Maling, gulv og flytavretting: Malco l Systemvegger, himlinger, foldevegger: Bico l Mur, puss, flis, granittarbeid: FS Mur l Glass/alu: Tore Andersen l Dører, lås og beslag: Norlock l Branntetting og -isolering: Agder Brannsikring l Solavskjerming: KvintBlendex l Storkjøkken: Metos l Frys og kjøl: Agder Ventilasjon l Stillas: Kristiansand Stillasmontasje l Prefab takelementer: Lett-Tak Systemer l Porter: Port1 l Vinduer: Optimera/Nordan l Parkett: KO-AS l Sittebenker, stoler, bord: Senab Eikeland l Leverandør fasadesystem og teglsystem: STO

Det nye bygget blir godt synlig i sentrumsbildet.

– Jeg synes det er blitt et veldig flott bygg som hever området og gir byen noe ekstra, sier Eivind Hennig i BRG Entreprenør. Han har vært prosjektleder for utbyggingen. Bak storsatsingen står Daland Eiendom, BRG Utvikling og J.B. Ugland Eiendomsutvikling, som eier en tredjedel hver i prosjektet.

Utbyggingen har skjedd gjennom en totalentreprise av et arbeidsfellesskap mellom BRG Entre-prenør og J. B. Ugland Entreprenør, og prosjektet har kostet rundt 770 millioner kroner å realisere. Dermed er denne utbyggingen en av byens aller største i nyere tid.

Nytt kvartal

Utbyggingen innebærer oppbyggingen av et helt nytt kvartal, i et område som tidligere hadde flere bygninger som begynte å merke slitasje fra tidens tann.

– Kvartalet bestod av ulike bygg fra starten av 1900-tallet samt fra 60-, 70- og 80-tallet. Byggene og tomten var eid av Daland-familien, som da gikk sammen meds BRG Utbygging og JBU Eiendomsutvikling for å utvikle området og realisere en helt ny bydel gjennom selskapet Kvartal 14 AS, sier anleggsleder Bjørn Atle Modal i J.B. Ugland Entreprenør.

Både Hennig og Modal forteller om en lang planleggingsperiode før man kunne sette i gang med selve byggingen.

– Man har jobbet med flere ulike konsepter for utvikling av tomten siden 2011, legger Hennig til.

Stor rivejobb

Men i 2021 kunne arbeidene på tomten starte. Eksisterende bygg ble revet i løpet av høsten 2021 og vinteren 2022.

– Dette var en stor rivejobb, som besto av flere hus. Husene ble fjernet først, før vi kunne starte et nokså møysommelig arbeid med på fjerne eksisterende parkeringskjeller i to etasjer under byggene. Rivearbeidene var fullført i løpet av våren 2022, sier Modal.

Deretter sto tomten brakk frem til desember 2022.

– I denne perioden ble det jobbet med å få på plass leietakere til bygget, og med signeringen av energiselskapet Å Energi kunne arbeidet på byggeplassen starte for fullt. De er største leietaker i bygget, og skal inn med 450 ansatte, påpeker Hennig.

Men det er også flere andre leietakere som nå i ferd med å flytte inn i nybygget, som blant annet Telia, Norconsult, Næringsforeningen, Visit Sørlandet og Bulk. I tillegg er det flere utadrettede virksomheter som restauranter, kafeer og butikker som skal inn i første etasje. Også her begynner det nå å fylles opp, sier Hennig.

Bygget er samlet på 26.500 kvadratmeter, og omfatter 13.000 kvadratmeter kontorer i andre til femte etasje. Fra kontorene blir det adgang både til parkanlegg og lysgårder. I tillegg er det cirka 4.000 kvadratmeter forretningsareal på gateplan og to etasjer med parkering under bakken. Parkeringsanlegget er på cirka 9.000 kvadratmeterer, og har rundt 200 parkeringsplasser, en stor sykkelparkering og noen boder samt tekniske anlegg.

Stor takterrasse

Bygget er formet som u, med en stor takterrasse på 800 kvadratmeter mellom bygningskroppene. K14 rammes inn av Skippergata, Kirkegata og Henrik Wergelands gate. Prosjektet inneholder også en innendørs gågate som binder sammen Henrik Wergelands gate og Skippergata, og midt i denne gågata er det et innendørs torg med store takvinduer. I dette området er det også felles møteromsfasiliteter, en stor lunsjrestaurant, butikker og serveringssteder.

Lokal arkitekt

Bygget er tegnet av lokale Seil Arkitekter, med sivilarkitekt Erik Asbjørnsen i spissen, som har vært involvert i prosjektet i en årrekke.

De har blant annet tatt i bruk en gammel teknikk med å gi bygget lyssjakter for å bringe lys og atmosfære inn i bygget. Arkitekten skriver på sine nettsider at K14 er det største kontorprosjektet Seil Arkitekter har jobbet med.

– Når det gjelder byggets utforming innvendig har utfordringen vært å skape gode arbeidsmiljøer for alle de menneskene som skal jobbe her, også de som har kontorene vendt innover i bygget. De åpne innerommene er et viktig grep for å skape et åpent, transparent bygg der mennesker trives, skriver arkitekten.

– K14 blir et veldig synlig bygg i bybildet og det er viktig at det glir harmonisk inn i omgivelsene. Vi har styrt unna en ekspressiv, motedrevet arkitektur. I stedet har vi gått for et en rolig og tidløs byfasade som står seg om 50 år. Likevel har den har en tydelig identitet, som vi tror publikum vil bli glad i og ikke lei av å se på. Også gatebildet rundt bygget har vi vært med på å påvirke. Skippergata som går langs bygget blir bilfri gågate, mens Kirkegata blir sykkel- og miljø-gate. Nærmeste nabo, Kunstmuseets, får vrimleområde i bakgården og åpen passasje mot Domkirken og videre mot torget. På denne måten er vi med på å forme et mer urbant, åpent og miljøvennlig bysentrum, utdyper arkitekten.

Bygget skal sertifiseres som Breeam Excellent, og det er dermed tatt mange miljøvalg både i forkant og under selve utbyggingen. Dette er det første Excellent-bygget mellom Stavanger og Skien.

Stor betongjobb

Arbeidet med å bygge den nye underjordiske parkeringskjelleren startet helt mot slutten av 2022.

– Det var en komplisert oppgave å bygge et nytt parkeringsanlegg i to etasjer i fotavtrykket til det gamle parkeringsanlegget. Det var en veldig trang byggeplass, og det måtte blant annet etableres kjøre-soner på innsiden for å kunne sette opp spunten. Kjelleren og spuntløsningen var krevende oppgaver. I tillegg var det var omfattende betongarbeider som skulle gjennomføres. Parkeringskjelleren er støpt med plasstøpt betong av BRGs eget betongteam, og de gjorde en veldig god jobb, mener Hennig.

Duoen Modal og Hennig trekker frem nettopp den trange byggeplassen som den mest kompliserte utfordringen i utbyggingen.

– Det er ikke tvil om at det er et stort og nokså komplisert bygg, men med en trang tomt midt i byen ned naboer og veier rundt oss på alle kanter, var det en krevende logistikk som skulle på plass for å kunne sikre en trygg og god effektivitet i de ulike utbyggingsfasene, sier Hennig. Spesielt krevende var det i de mest hektiske periodene med mange og store vareleveranser.

– Blant annet ble en stor del av betongelementene levert og montert på nattestid, sier Modal.

– Vi har hatt et tett og godt sambreid med de ulike naboene, noe som har vært helt avgjørende for å sikre en god fremdrift. I tillegg har vi hele veien hatt et godt samarbeid med Kristiansand kommune gjennom utbyggingen. Blant annet kom vi frem til en felles løsning med å oppgradere Skippergata, der vi hadde ansvaret for halve veien og kommunen for resten av veien. Dermed fikk vi oppgradert denne viktige og travle gata i byggeperioden, og unngikk dermed at dette måtte gjøres etter at bygget sto klart. Dette ble en god løsning for begge parter, sier Hennig.

Betongelementer

Over de plasstøpte kjelleretasjene er råbygget reist med betongsøyler og hulldekker.

– Dette ble levert til byggeplass, men montert av egne arbeidere. Dette var noe vi ønsket å gjøre i egenregi, sier Hennig. Hele prosjektet er en stor betongkonstruksjon, der også heissjakter og trapper er i betong. Totalt ble det tilkjørt 500 lass med betongelementer til byggeplassen.

– Dette har vært en stor monteringsjobb, og vi hadde to tårnkraner på byggeplassen, sier Hennig.

Puss og tegl

Veggene er en kombinasjon av plassbygde løsninger og fasadeelementer. Fasadene er en variasjon av tegl-fasader og puss-fasader, gjennom Sto Brick og Sto puss.

– Det er benyttet ulike typer fasadekledning, og dette har også vært en stor jobb. Innvendig mot bakgården er det benyttet aluminiumfasader. På taket er det en kombinasjon av sedumtak og blå-tak, med innebygde fordrøyingsløsninger. Det er også takterrasser på deler av fjerde og femte etasje, påpeker Modal.

Breeam

De er godt fornøyde med å ha fullført det første bygget som skal sertifiseres som Breeam Excellent mellom Stavanger og Skien.

– Vi skulle egentlig nå klassifiseringen Very Good, men fikk med oss resten av organisasjonen til å løfte bygget opp til Breeam Excellent. Vi har fått sertifikatet for prosjekteringsfasen og skal få beviset for å ha nådd målet for byggefasen i løpet av høsten, sier Hennig.

De er godt fornøyde med bygget som nå står ferdig i sentrum av Kristiansand.

– Det er et nokså påkostet nybygg som blir lagt merke til i lokalmiljøet, og det har vært stor interesse rundt utbyggingen, sier Modal.

– Bygget har gitt et stort løft for hele Kvadraturen. Dette er noe både butikker i nærheten og næringslivet har ventet på skulle bli ferdig. Kvartalet var noe dødt her tidligere, men nå er dette blitt veldig bra, legger Hennig til.

– God prosess

Men de er ikke bare fornøyde med sluttresultatet, men også med selve byggeprosessen.

– Det har vært et veldig spennende prosjekt som har vært gøy å være med på. Det er første gang BRG og Ugland har jobbet sammen i et arbeidsfellesskap og det har vært en opptur. Samarbeidet har fungert veldig bra og vært lærerikt på begge parter. Vi har hatt god synergieffekt på begge sider, noe som har vært en suksessfaktor i prosjektet, sier Hennig.

– I tillegg har vi hatt et tett samarbeid med byggherren. Vi har sittet sammen under hele utbyggingen, legger Modal til.

De viser til at de har jobbet mot en felles målsum, og at alle har trukket i samme retning.

– Alle har jobbet godt sammen med et ønske om å gjøre en god jobb. Det gjelder også underentreprenørene og leverandørene. Vi har i all hovedsak valgt å benytte lokale samarbeidspartnerne, sier Hennig.

På det meste var de rundt 150 personer på byggeplassen.

– Det er nesten vemodig at det straks er ferdig, sier Hennig og Modal.

Det er nå kun mindre oppgaver som gjenstår, som blant annet noen leietakertilpasninger.

Powered by Labrador CMS