Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Kristiansand
Prosjekttype: Kontor/næringsbygg
Størrelse: 26.500 kvadratmeter (brutto)
Byggherre: Kvartal 14 AS (Daland Eiendom, BRG Utvikling
og J.B. Ugland Eiendomsutvikling)
Totalentreprenør: Arbeidsfellesskap mellom BRG
Entreprenør og J. B. Ugland Entreprenør
Prosjektkostnad: Ca. 770 millioner kroner
Arkitekt: Seil Arkitekter
Lark: Oveland Utemiljø
Rådgivere: RIB, RIBr, RIBfy: Sweco l
RIAku: Brekke & Strand l RIE: Bravida l
RIV: BJ Miljø l SHA: WSP
Underentreprenører og leverandører: Rigg, tømrer- og
betongarbeid: BRG l Stikking: Landmåler Sør l Heis:
Schindler l
Kjøkken: Strai Kjøkken l Ventilasjon, blikkenslagerarbeid: Ulstein l
Rørlegger: Egeland Rør l Elektro: Bravida l
Grunnarbeid: Ager-Wick l Utomhus: Oveland Utemiljø l
Hulldekker: Heidelberg Materials Prefab l Stålarbeid: Sør Maskinering l
Ytterveggselementer: Smith Byggesystemer l Taktekking: Derbitak Malco l
Rekkverk: Safe Exit l Maling, gulv og flytavretting: Malco l
Systemvegger, himlinger, foldevegger: Bico l Mur, puss, flis,
granittarbeid: FS Mur l Glass/alu: Tore Andersen l
Dører, lås og beslag: Norlock l Branntetting og -isolering:
Agder Brannsikring l Solavskjerming: KvintBlendex l
Storkjøkken: Metos l Frys og kjøl: Agder Ventilasjon l
Stillas: Kristiansand Stillasmontasje l Prefab takelementer: Lett-Tak
Systemer l
Porter: Port1 l Vinduer: Optimera/Nordan l
Parkett: KO-AS l Sittebenker, stoler, bord: Senab Eikeland l
Leverandør fasadesystem og teglsystem: STO
Det nye bygget blir godt synlig i sentrumsbildet.
– Jeg synes det er blitt et veldig flott bygg som
hever området og gir byen noe ekstra, sier Eivind Hennig i BRG Entreprenør. Han
har vært prosjektleder for utbyggingen. Bak storsatsingen står Daland Eiendom,
BRG Utvikling og J.B. Ugland Eiendomsutvikling, som eier en tredjedel hver i
prosjektet.
Utbyggingen har skjedd gjennom en totalentreprise av
et arbeidsfellesskap mellom BRG Entre-prenør og J. B. Ugland Entreprenør, og
prosjektet har kostet rundt 770 millioner kroner å realisere. Dermed er denne
utbyggingen en av byens aller største i nyere tid.
Nytt kvartal
Utbyggingen innebærer oppbyggingen av et helt nytt kvartal,
i et område som tidligere hadde flere bygninger som begynte å merke slitasje
fra tidens tann.
– Kvartalet bestod av ulike bygg fra starten av
1900-tallet samt fra 60-, 70- og 80-tallet. Byggene og tomten var eid av
Daland-familien, som da gikk sammen meds BRG Utbygging og JBU Eiendomsutvikling
for å utvikle området og realisere en helt ny bydel gjennom selskapet Kvartal
14 AS, sier anleggsleder Bjørn Atle Modal i J.B. Ugland Entreprenør.
Både Hennig og Modal forteller om en lang
planleggingsperiode før man kunne sette i gang med selve byggingen.
– Man har jobbet med flere ulike konsepter for
utvikling av tomten siden 2011, legger Hennig til.
Stor rivejobb
Men i 2021 kunne arbeidene på tomten starte. Eksisterende
bygg ble revet i løpet av høsten 2021 og vinteren 2022.
– Dette var en stor rivejobb, som besto av flere hus.
Husene ble fjernet først, før vi kunne starte et nokså møysommelig arbeid med
på fjerne eksisterende parkeringskjeller i to etasjer under byggene.
Rivearbeidene var fullført i løpet av våren 2022, sier Modal.
Deretter sto tomten brakk frem til desember 2022.
– I denne perioden ble det jobbet med å få på plass
leietakere til bygget, og med signeringen av energiselskapet Å Energi kunne
arbeidet på byggeplassen starte for fullt. De er største leietaker i bygget, og
skal inn med 450 ansatte, påpeker Hennig.
Men det er også
flere andre leietakere som nå i ferd med å flytte inn i nybygget, som blant
annet Telia, Norconsult, Næringsforeningen, Visit Sørlandet og Bulk. I tillegg
er det flere utadrettede virksomheter som restauranter, kafeer og butikker som
skal inn i første etasje. Også her begynner det nå å fylles opp, sier Hennig.
Bygget er samlet på
26.500 kvadratmeter, og omfatter 13.000 kvadratmeter kontorer i andre til femte
etasje. Fra kontorene blir det adgang både til parkanlegg og lysgårder. I
tillegg er det cirka 4.000 kvadratmeter forretningsareal på gateplan og to
etasjer med parkering under bakken. Parkeringsanlegget er på cirka 9.000
kvadratmeterer, og har rundt 200 parkeringsplasser, en stor sykkelparkering og
noen boder samt tekniske anlegg.
Stor takterrasse
Bygget er formet som u, med en stor takterrasse på 800
kvadratmeter mellom bygningskroppene. K14 rammes inn av Skippergata, Kirkegata
og Henrik Wergelands gate. Prosjektet inneholder også en innendørs gågate som
binder sammen Henrik Wergelands gate og Skippergata, og midt i denne gågata er
det et innendørs torg med store takvinduer. I dette området er det også felles
møteromsfasiliteter, en stor lunsjrestaurant, butikker og
serveringssteder.
Lokal arkitekt
Bygget er tegnet av lokale Seil Arkitekter, med
sivilarkitekt Erik Asbjørnsen i spissen, som har vært involvert i prosjektet i
en årrekke.
De har blant annet tatt i bruk en gammel teknikk med å
gi bygget lyssjakter for å bringe lys og atmosfære inn i bygget. Arkitekten
skriver på sine nettsider at K14 er det største kontorprosjektet Seil
Arkitekter har jobbet med.
– Når det gjelder byggets utforming innvendig har
utfordringen vært å skape gode arbeidsmiljøer for alle de menneskene som skal
jobbe her, også de som har kontorene vendt innover i bygget. De åpne
innerommene er et viktig grep for å skape et åpent, transparent bygg der
mennesker trives, skriver arkitekten.
– K14 blir et veldig synlig bygg i bybildet og det er
viktig at det glir harmonisk inn i omgivelsene. Vi har styrt unna en
ekspressiv, motedrevet arkitektur. I stedet har vi gått for et en rolig og
tidløs byfasade som står seg om 50 år. Likevel har den har en tydelig
identitet, som vi tror publikum vil bli glad i og ikke lei av å se på. Også
gatebildet rundt bygget har vi vært med på å påvirke. Skippergata som går langs
bygget blir bilfri gågate, mens Kirkegata blir sykkel- og miljø-gate. Nærmeste
nabo, Kunstmuseets, får vrimleområde i bakgården og åpen passasje mot Domkirken
og videre mot torget. På denne måten er vi med på å forme et mer urbant, åpent
og miljøvennlig bysentrum, utdyper arkitekten.
Bygget skal sertifiseres som Breeam Excellent, og det
er dermed tatt mange miljøvalg både i forkant og under selve utbyggingen. Dette
er det første Excellent-bygget mellom Stavanger og Skien.
Stor betongjobb
Arbeidet med å bygge den nye underjordiske
parkeringskjelleren startet helt mot slutten av 2022.
– Det var en
komplisert oppgave å bygge et nytt parkeringsanlegg i to etasjer i fotavtrykket
til det gamle parkeringsanlegget. Det var en veldig trang byggeplass, og det
måtte blant annet etableres kjøre-soner på innsiden for å kunne sette opp
spunten. Kjelleren og spuntløsningen var krevende oppgaver. I tillegg var det
var omfattende betongarbeider som skulle gjennomføres. Parkeringskjelleren er
støpt med plasstøpt betong av BRGs eget betongteam, og de gjorde en veldig god
jobb, mener Hennig.
Duoen Modal og Hennig trekker frem nettopp den trange
byggeplassen som den mest kompliserte utfordringen i utbyggingen.
– Det er ikke tvil om at det er et stort og nokså
komplisert bygg, men med en trang tomt midt i byen ned naboer og veier rundt
oss på alle kanter, var det en krevende logistikk som skulle på plass for å
kunne sikre en trygg og god effektivitet i de ulike utbyggingsfasene, sier
Hennig. Spesielt krevende var det i de mest hektiske periodene med mange og
store vareleveranser.
– Blant annet ble en stor del av betongelementene
levert og montert på nattestid, sier Modal.
– Vi har hatt et tett og godt sambreid med de ulike
naboene, noe som har vært helt avgjørende for å sikre en god fremdrift. I
tillegg har vi hele veien hatt et godt samarbeid med Kristiansand kommune
gjennom utbyggingen. Blant annet kom vi frem til en felles løsning med å
oppgradere Skippergata, der vi hadde ansvaret for halve veien og kommunen for
resten av veien. Dermed fikk vi oppgradert denne viktige og travle gata i
byggeperioden, og unngikk dermed at dette måtte gjøres etter at bygget sto
klart. Dette ble en god løsning for begge parter, sier Hennig.
Betongelementer
Over de plasstøpte kjelleretasjene er råbygget reist med
betongsøyler og hulldekker.
– Dette ble levert til byggeplass, men montert av egne
arbeidere. Dette var noe vi ønsket å gjøre i egenregi, sier Hennig. Hele
prosjektet er en stor betongkonstruksjon, der også heissjakter og trapper er i
betong. Totalt ble det tilkjørt 500 lass med betongelementer til byggeplassen.
– Dette har vært en stor monteringsjobb, og vi hadde
to tårnkraner på byggeplassen, sier Hennig.
Puss og tegl
Veggene er en kombinasjon av plassbygde løsninger og
fasadeelementer. Fasadene er en variasjon av tegl-fasader og puss-fasader,
gjennom Sto Brick og Sto puss.
– Det er benyttet ulike typer fasadekledning, og dette
har også vært en stor jobb. Innvendig mot bakgården er det benyttet
aluminiumfasader. På taket er det en kombinasjon av sedumtak og blå-tak, med
innebygde fordrøyingsløsninger. Det er også takterrasser på deler av fjerde og
femte etasje, påpeker Modal.
Breeam
De er godt fornøyde med å ha fullført det første bygget som
skal sertifiseres som Breeam Excellent mellom Stavanger og Skien.
– Vi skulle egentlig nå klassifiseringen Very Good,
men fikk med oss resten av organisasjonen til å løfte bygget opp til Breeam
Excellent. Vi har fått sertifikatet for prosjekteringsfasen og skal få beviset
for å ha nådd målet for byggefasen i løpet av høsten, sier Hennig.
De er godt fornøyde med bygget som nå står ferdig i
sentrum av Kristiansand.
– Det er et nokså
påkostet nybygg som blir lagt merke til i lokalmiljøet, og det har vært stor
interesse rundt utbyggingen, sier Modal.
– Bygget har gitt et stort løft for hele Kvadraturen.
Dette er noe både butikker i nærheten og næringslivet har ventet på skulle bli
ferdig. Kvartalet var noe dødt her tidligere, men nå er dette blitt veldig bra,
legger Hennig til.
– God prosess
Men de er ikke bare fornøyde med sluttresultatet, men også
med selve byggeprosessen.
– Det har vært et veldig spennende prosjekt som har
vært gøy å være med på. Det er første gang BRG og Ugland har jobbet sammen i et
arbeidsfellesskap og det har vært en opptur. Samarbeidet har fungert veldig bra
og vært lærerikt på begge parter. Vi har hatt god synergieffekt på begge sider,
noe som har vært en suksessfaktor i prosjektet, sier Hennig.
– I tillegg har vi hatt et tett samarbeid med
byggherren. Vi har sittet sammen under hele utbyggingen, legger Modal til.
De viser til at de har jobbet mot en felles målsum, og
at alle har trukket i samme retning.
– Alle har jobbet godt sammen med et ønske om å gjøre
en god jobb. Det gjelder også underentreprenørene og leverandørene. Vi har i
all hovedsak valgt å benytte lokale samarbeidspartnerne, sier Hennig.
På det meste var de rundt 150 personer på
byggeplassen.
– Det er nesten vemodig at det straks er ferdig, sier
Hennig og Modal.
Det er nå kun mindre oppgaver som gjenstår, som blant
annet noen leietakertilpasninger.