Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo
Drøbak bussanlegg. Foto: Truls Tunmo

Drøbak bussanlegg

Consto Anlegg Øst har satt opp Sporveiens nye bussanlegg i Drøbak.

Publisert Sist oppdatert

Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Fakta

Sted: Drøbak

Prosjekttype: Næring

Byggherre: Sporveien Bussanlegg

Totalentreprise: Consto Anlegg Øst

Kontraktsum: Cirka 150 millioner kroner ekskl. mva. for totalentreprise, forberedende entreprise cirka 27 millioner kroner

BTA: 3.075 kvadratmeter

Arkitekt: Sweco (forprosjekt), Link arkitektur (totalentreprise)

Rådgiver: Multiconsult

Underentreprenører og leverandører: Maling, gulvbelegg, flis, snekkerarbeid: FPK Maling l  Grunn og betong: Consto Anlegg Øst l Fundamentering: GEO Fundamentering og Bergboring l Råbygg: Åkrene mek l Elektro og automasjon: CRS Elektro l Rørlegger: Assemblin l Ventilasjon: Østfold Enøk & Ventilasjon l Verkstedteknisk, grav og kjørebaneløfter: Langø Service l Sakseløftere: Automateriell l Taktekking: Tecta Tak l Porter: Hørmann l Systemhimling, glass: Modulvegger l Brannisolering: Firesafe l Heis: Cibes Lift l Steinknusing: Thomas Maskin l Belegningsstein: SL Stenlegging l Asfalt: Arctic Asfalt

Consto startet forberedende arbeider på tomta i september 2023 med uttak av bergmasser, tomteopparbeidelser og VA-arbeider. Det ble også etablert energibrønner.

– Totalentreprisen begynte vi med i april 2024. Bygget er fundamentert med stålkjernepeler til fjell, og bygget har bærekonstruksjon i stål. Fasadene er kledd med sandwichelementer, og bygget har TRP-tak. Det er brukt hulldekker som etasjeskillere, sier prosjektleder Oscar Lundqvist i Consto til Byggeindustrien.

Utfordrende grensesnitt

Han forteller at det mest utfordrende i løpet av byggetiden har vært mange grensesnitt som måtte avklares og styres.

– Dessuten har det vært en intensiv byggetid, og det er blitt lagt ned en utrolig innsats både fra rådgiverne, underentreprenørene og Frogn kommune i tillegg til et tett samarbeid med byggherre for å komme i mål til avtalt tid, sier Lundqvist.

Komplett helelektrisk anlegg

De nye fasilitetene til Sporveien Bussanlegg har blitt et komplett helelektrisk anlegg med verksted, vaskehall, administrasjonsdel, opplæringsfasiliteter og kantine med loungeområder for sjåførene. Anlegget tilrettelegges for inntil 60 bussoppstillingsplasser, og skal dekke Ruters kapasitetsbehov for bussdrift i området. I tillegg til energibrønnene, er det også etablert solceller på taket av bygget for å ivareta noe av varme- og energibehovet til bussanlegget.

I drift fra sommeren

Bussanlegg er et heleid datterselskap av Sporveien som eier og utvikler, og leier ut infrastruktur for bussdrift til kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Det nye anlegget i Holterkollveien i Drøbak skal bygges med helelektrisk drift for nye elektriske busser, som ved oppstart av den nye busskontrakten Ruter har inngått, skal betjene området allerede fra sommeren 2025.

– Høyere kvaliteter enn tilsvarende anlegg

– Prosjektleder i Sporveien Bussanlegg, Hans Olav Drømtorp Kristiansen, sier at det nye anlegget har høyere kvaliteter enn tilsvarende anlegg de har bygd tidligere.

– Det har vært viktig for oss å få prosjektet ferdig til avtalt tid, og i henhold til budsjett. Consto har holdt det de har lovet, og kommunen har også vært en lagspiller i gjennomføringen av prosjektet, sier Kristiansen til Byggeindustrien.

Powered by Labrador CMS