Drøbak bussanlegg
Consto Anlegg Øst har satt opp Sporveiens nye bussanlegg i Drøbak.
Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Drøbak
Prosjekttype: Næring
Byggherre: Sporveien Bussanlegg
Totalentreprise: Consto Anlegg Øst
Kontraktsum: Cirka 150 millioner
kroner ekskl. mva. for totalentreprise, forberedende entreprise cirka 27
millioner kroner
BTA: 3.075 kvadratmeter
Arkitekt: Sweco (forprosjekt), Link
arkitektur (totalentreprise)
Rådgiver: Multiconsult
Underentreprenører og leverandører: Maling, gulvbelegg, flis, snekkerarbeid: FPK Maling l Grunn og betong: Consto Anlegg Øst l Fundamentering: GEO Fundamentering og Bergboring l Råbygg: Åkrene mek l Elektro og automasjon: CRS Elektro l Rørlegger: Assemblin l Ventilasjon: Østfold Enøk & Ventilasjon l Verkstedteknisk, grav og kjørebaneløfter: Langø Service l Sakseløftere: Automateriell l Taktekking: Tecta Tak l Porter: Hørmann l Systemhimling, glass: Modulvegger l Brannisolering: Firesafe l Heis: Cibes Lift l Steinknusing: Thomas Maskin l Belegningsstein: SL Stenlegging l Asfalt: Arctic Asfalt
Consto startet forberedende arbeider på
tomta i september 2023 med uttak av bergmasser, tomteopparbeidelser og
VA-arbeider. Det ble også etablert energibrønner.
– Totalentreprisen begynte vi med i
april 2024. Bygget er fundamentert med stålkjernepeler til fjell, og bygget har
bærekonstruksjon i stål. Fasadene er kledd med sandwichelementer, og bygget har
TRP-tak. Det er brukt hulldekker som etasjeskillere, sier prosjektleder Oscar
Lundqvist i Consto til Byggeindustrien.
Utfordrende grensesnitt
Han forteller at det mest utfordrende i
løpet av byggetiden har vært mange grensesnitt som måtte avklares og styres.
– Dessuten har det vært en intensiv
byggetid, og det er blitt lagt ned en utrolig innsats både fra rådgiverne,
underentreprenørene og Frogn kommune i tillegg til et tett samarbeid med
byggherre for å komme i mål til avtalt tid, sier Lundqvist.
Komplett helelektrisk anlegg
De nye fasilitetene til Sporveien
Bussanlegg har blitt et komplett helelektrisk anlegg med verksted, vaskehall,
administrasjonsdel, opplæringsfasiliteter og kantine med loungeområder for sjåførene. Anlegget
tilrettelegges for inntil 60 bussoppstillingsplasser, og skal dekke Ruters
kapasitetsbehov for bussdrift i området. I tillegg til energibrønnene, er det
også etablert solceller på taket av bygget for å ivareta noe av varme- og
energibehovet til bussanlegget.
I drift fra sommeren
Bussanlegg er
et heleid datterselskap av Sporveien som eier og utvikler, og leier ut
infrastruktur for bussdrift til kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Det nye
anlegget i Holterkollveien i Drøbak skal bygges med helelektrisk drift for nye
elektriske busser, som ved oppstart av den nye busskontrakten Ruter har
inngått, skal betjene området allerede fra sommeren 2025.
– Høyere kvaliteter enn tilsvarende
anlegg
– Prosjektleder i Sporveien Bussanlegg,
Hans Olav Drømtorp Kristiansen, sier at det nye anlegget har høyere kvaliteter
enn tilsvarende anlegg de har bygd tidligere.
– Det har vært viktig for oss å få
prosjektet ferdig til avtalt tid, og i henhold til budsjett. Consto har holdt
det de har lovet, og kommunen har også vært en lagspiller i gjennomføringen av
prosjektet, sier Kristiansen til Byggeindustrien.