Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent
Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS. Foto: Knut Neerland, Magent

Billogistikkanlegg for Harald A. Møller AS

Nylig kunne Harald A. Møller AS ta i bruk sitt nye importanlegg for biler på Drammen havn. Anlegget, som er satt opp i en totalentreprise av Alento på vegne av Møller Eiendom, er på hele 41.500 kvadratmeter.

Publisert

Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Fakta

Sted: Drammen

Prosjekttype: Logistikkbygg

Størrelse: 41.500 kvadratmeter

Byggherre: Møller Eiendom

Totalentreprenør: Alento

Kontraktsum: 360 millioner kroner ekskl. mva.

Prosjektledelse: Insenti Drammen

KP/KU: RKK Rådgiver

Arkitekt: Arkitektene Astrup og Hellern

Landskapsarkitekt: Grindaker

Rådgivere: RIB: Brøk Byggteknikk l RIG: Terraplan l RIVA: Norconsult l RIBfy: Termoenergi Norge l RIBr: AFRY l RIAku: Akustikk-konsult l RIV, BIM: EM Teknikk l RIE: Prosjekt & Enøk Partner l ITB: Viam l Uavhengig kontroll: Takstforum

Underentreprenører og leverandører: Teknisk innredning: Auto-Materiell l Bilvask: WashTec l Stikking og oppmåling: Stener Sørensen l Riving: Øst-Riv l VA, grunn- og utomhusarbeider: Hermansen Maskin l Radonbrønner: Radonmannen l Betongarbeider: Trio Betong l Prefab: Loe Betong­elementer l Rør og ventilasjon: Assemblin l Automasjon: OK Andersen Byggautomasjon l Elektro: Xpert Installasjon l Heis: Kone l Solceller: Solenergi Fusen l Batteribank: Freber l Taktekking: Taktekkermester B. Schramm l Lås og beslag: Låssenteret l Storkjøkken: Norrøna l Sandwichelementer og strekkmetall: Elementfasade l Glass/alu: Saga Aluminium l Porter: Port-Service Øst, Norfo l Rekkverk: GBS Produkter l Gulvavretting: TV Gulvavretting l Gulvbelegg: Industri­belegg l Gulvstøp: Fron Betong l Epoxy: Oslo Epoxybelegg l Kontorfronter og himling: Modulvegger l Flis: Stryken og Gudbrandsen l Støpeasfalt: NCC Industry Binab l Solavskjerming: HD Solskjerming l Sykkelstativ: Laud Produkter l Tømrer: Arhaus Pro Bygg l Maler: Bohlin Prosjekt l Sportsgulv: Christian Berner Norge l Parkett: Bo Andren l Stål­dører: Maxbo (Pyrotec) l Byggvask: Rent Renholdstjenester

Nybygget representerer dermed en storsatsing for Møller-konsernet, og er et bygg som ruver i Drammen havn.

Det er allerede full aktivitet i bygget, hvor mange tusen nye biler hvert år ankommer med båt fra ulike deler av verden.

1.150 biler

Bygget i Svend Haugs gate 13 er sju etasjer høyt, er samlet på 41.500 kvadratmeter, og har plass til 1.150 biler. Det er Møller Eiendom som er byggherre for nysatsingen, med Harald A. Møller AS som leietaker.

Anlegget er utstyrt med moderne fasiliteter for mottak, klargjøring og utsendelse av nye biler, og anlegget har en kapasitet på klargjøring av 40.000 biler i året.

Drammen ble valgt som lokasjon av Møller etter en grundig vurdering av flere alternativer. Selv om Harald A. Møller fortsatt vil ha brorparten av sin logistikkvirksomhet på Oslo Havn i lang tid fremover, gir Drammen rom for fremtidig vekst. I første omgang vil 20 prosent av bilene håndteres her, med en klar ambisjon om å øke andelen over tid.

– Vi har valgt å bygge stort fra starten av, slik at anlegget er rigget for vekst i mange år fremover. Erfaringen tilsier at det er bedre å gjøre det ordentlig med én gang, fremfor å utvide gradvis, uttalte Arne Lorvik, logistikkdirektør i Harald A. Møller AS, i forbindelse med åpningen av anlegget.

– Jeg må få takke Møller Eiendom, entreprenør Alento og gode krefter fra Drammen havn og kommune for veien og samarbeidet frem til åpningen i dag, legger Lorvik til.

Han peker på at bygget er satt opp for en mest mulig optimal logistikkflyt.

– I vår bransje måles vi på ledetid. Derfor har vi designet anlegget for å håndtere bilene med så få forflytningspunkter som mulig, sier Lorvik.

Logistikkanlegget er blant annet utstyrt med en 35 meter lang vaskegate med en kapasitet på vask av 30-40 biler i timen.

Sterkt miljøfokus

Anlegget har et sterkt miljøfokus. Det er blant annet hele 1.936 solcellepaneler fordelt på tak og fasade, inkludert det som skal være Norges største solcelle-carport. Samlet kan det produseres over 750.000 kWh årlig, noe som tilsvarer strømforbruket til 35–45 eneboliger. Overskuddsstrøm lagres i batterier og selges ut på det offentlige nettet.

I tillegg gjenvinnes 80 prosent av vannet i den 35 meter lange vaskehallen, hvor bakterier bryter ned organiske stoffer og renser vannet til drikkekvalitet.

– Dette er et bygg som både er sikret godt mot klimaendringer og mer ekstremvær i fremtiden, og som samtidig bidrar til å bekjempe rot-årsakene med bærekraftige løsninger på flere viktige områder, sier Andreas Jul Røsjø, administrerende direktør i Møller Eiendom, via en pressemelding.

– Vi har hatt et tett og godt samarbeid med Harald A. Møller, entreprenør Alento og Drammen kommune. Resultatet er et bygg som kombinerer høy teknisk standard med miljøvennlige løsninger – og som samtidig gir rom for effektiv drift og fremtidig vekst for vår leietaker Harald A. Møller AS, legger Røsjø til.

Stor jobb

Det er entreprenøren Alento, med hovedsete på Lierstranda, som har stått bak utbyggingen av det nye logistikkanlegget. I areal er dette prosjektet det største i selskapets historie.

– Det har helt klart vært en stor og spennende jobb for oss, sier daglig leder Simen Thrygg i Alento til Byggeindustrien.

Totalentreprisen ble signert med Møller Eiendom sommeren 2023 og hadde en verdi på cirka 360 millioner kroner, eksklusive merverdiavgift.

Kort byggetid

Det var kort byggetid for prosjektet, som foruten rivearbeidene, er satt opp på bare 14 måneder.

Arbeidet på tomten startet like etter signering.

– Vi begynte med rivningsarbeidene av et eksisterende logistikkbygg på tomten. Det ble også gjennomført noe grunnarbeid før vi kunne støpe bunnplaten, legger Thrygg til. Han sier det er store dimensjoner på bunnplaten, som er hele én meter tykk.

– Råbygget er for øvrig satt opp som et prefab-bygg i betong og både leveranse og montering er gjennomført av Loe Betongelementer, sier Thrygg.

Bygget består av totalt sju etasjer, der klargjøringsdelen for biler er plassert i de to nederste planene. Over disse ligger fem plan med billagring og parkeringshus på til sammen cirka 31.000 kvadratmeter.

På taket er det også parkeringsanlegg som er overbygget av solcellepaneler. Tanken er at bilene som står parkert under skal reflektere sollyset som gir ekstra effekt til solcelleanlegget, påpeker Thrygg.

I tillegg til klargjørings- og billagringsfunksjonene rommer bygget fasiliteter som dekklager, kontorer, møterom, garderober og tekniske rom.

Alento-sjefen sier bygget er komplisert til å være et logistikkbygg, med flere spesielle løsninger som har vært nokså komplisert å bygge.

– Blant annet har vi fått på plass en spesiell fasade, der solceller dekker deler av veggene. Gavlveggene er også buet, for å gi plass til tekniske installasjoner. Det er videre etablert et vaskeanlegg med resirkulering av vaskevann, sier han.

Dette er det første bygget Alento har oppført der taksonomien har spilt en sentral rolle.

– Arbeidet med prosjektet har vært både spennende og lærerikt. Videre er prosjektet gjennomført i tett samarbeid med Møller Eiendom. Samarbeidet har fungert svært godt gjennom hele prosessen, sier Thrygg. Han forteller at de ikke har hatt noen spesielle problemer i gjennomføringen av prosjektet, og at man kom i mål som planlagt. Bygget ble overlevert Møller Eiendom. allerede på starten av 2025, og Harald A. Møller AS har brukt tiden siden til prøvedrift og for gjøre bygget klart for innflyttingen.

– Dette har vært et veldig bra prosjekt, på alle måter, legger Thrygg til.

Powered by Labrador CMS