Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Drammen
Prosjekttype: Logistikkbygg
Størrelse: 41.500 kvadratmeter
Byggherre: Møller Eiendom
Totalentreprenør: Alento
Kontraktsum: 360 millioner kroner
ekskl. mva.
Prosjektledelse: Insenti Drammen
KP/KU: RKK Rådgiver
Arkitekt: Arkitektene Astrup og
Hellern
Landskapsarkitekt: Grindaker
Rådgivere: RIB: Brøk Byggteknikk l RIG: Terraplan l RIVA: Norconsult l RIBfy: Termoenergi Norge l RIBr: AFRY l RIAku:
Akustikk-konsult l RIV, BIM:
EM Teknikk l RIE:
Prosjekt & Enøk Partner l ITB: Viam l Uavhengig kontroll: Takstforum
Underentreprenører og leverandører:
Teknisk innredning: Auto-Materiell l Bilvask: WashTec l Stikking og oppmåling: Stener Sørensen l Riving: Øst-Riv l VA, grunn- og utomhusarbeider: Hermansen Maskin l Radonbrønner: Radonmannen l Betongarbeider: Trio Betong l Prefab: Loe Betongelementer l Rør og ventilasjon: Assemblin l Automasjon: OK Andersen Byggautomasjon l Elektro: Xpert Installasjon l Heis: Kone l Solceller:
Solenergi Fusen l
Batteribank: Freber l Taktekking:
Taktekkermester B. Schramm l Lås og
beslag: Låssenteret l
Storkjøkken: Norrøna l
Sandwichelementer og strekkmetall: Elementfasade l Glass/alu: Saga Aluminium l Porter: Port-Service Øst, Norfo l Rekkverk: GBS Produkter l Gulvavretting: TV Gulvavretting l Gulvbelegg: Industribelegg l Gulvstøp: Fron Betong l Epoxy: Oslo Epoxybelegg l Kontorfronter og himling: Modulvegger l Flis:
Stryken og Gudbrandsen l
Støpeasfalt: NCC Industry Binab l Solavskjerming: HD Solskjerming l Sykkelstativ: Laud Produkter l Tømrer: Arhaus Pro Bygg l Maler: Bohlin Prosjekt l Sportsgulv: Christian Berner Norge l Parkett: Bo Andren l Ståldører: Maxbo (Pyrotec) l Byggvask: Rent Renholdstjenester
Nybygget representerer dermed en
storsatsing for Møller-konsernet, og er et bygg som ruver i Drammen havn.
Det er allerede full aktivitet i
bygget, hvor mange tusen nye biler hvert år ankommer med båt fra ulike deler av
verden.
1.150
biler
Bygget i Svend Haugs gate 13 er sju
etasjer høyt, er samlet på 41.500 kvadratmeter, og har plass til 1.150 biler. Det er Møller Eiendom
som er byggherre for nysatsingen, med Harald A. Møller AS som leietaker.
Anlegget er utstyrt med moderne
fasiliteter for mottak, klargjøring og utsendelse av nye biler, og anlegget har
en kapasitet på klargjøring av 40.000 biler i året.
Drammen ble valgt som lokasjon av
Møller etter en grundig vurdering av flere alternativer. Selv om Harald A.
Møller fortsatt vil ha brorparten av sin logistikkvirksomhet på Oslo Havn i
lang tid fremover, gir Drammen rom for fremtidig vekst. I første omgang vil 20
prosent av bilene håndteres her, med en klar ambisjon om å øke andelen over
tid.
– Vi har valgt å bygge stort fra
starten av, slik at anlegget er rigget for vekst i mange år fremover.
Erfaringen tilsier at det er bedre å gjøre det ordentlig med én gang, fremfor å
utvide gradvis, uttalte Arne Lorvik, logistikkdirektør i Harald A. Møller AS, i
forbindelse med åpningen av anlegget.
– Jeg må få takke Møller Eiendom,
entreprenør Alento og gode krefter fra Drammen havn og kommune for veien og
samarbeidet frem til åpningen i dag, legger Lorvik til.
Han peker på at bygget er satt opp
for en mest mulig optimal logistikkflyt.
– I vår bransje måles vi på ledetid.
Derfor har vi designet anlegget for å håndtere bilene med så få
forflytningspunkter som mulig, sier Lorvik.
Logistikkanlegget er blant annet
utstyrt med en 35 meter lang vaskegate med en kapasitet på vask av 30-40 biler
i timen.
Sterkt
miljøfokus
Anlegget har et sterkt miljøfokus. Det er
blant annet hele 1.936 solcellepaneler fordelt på tak og fasade, inkludert det
som skal være Norges største solcelle-carport. Samlet kan det produseres over
750.000 kWh årlig, noe som tilsvarer strømforbruket til 35–45 eneboliger.
Overskuddsstrøm lagres i batterier og selges ut på det offentlige nettet.
I tillegg gjenvinnes 80 prosent av
vannet i den 35 meter lange vaskehallen, hvor bakterier bryter ned organiske
stoffer og renser vannet til drikkekvalitet.
– Dette er et bygg som både er
sikret godt mot klimaendringer og mer ekstremvær i fremtiden, og som samtidig
bidrar til å bekjempe rot-årsakene med bærekraftige løsninger på flere viktige
områder, sier Andreas Jul Røsjø, administrerende direktør i Møller Eiendom, via
en pressemelding.
– Vi har hatt et tett og godt
samarbeid med Harald A. Møller, entreprenør Alento og Drammen kommune.
Resultatet er et bygg som kombinerer høy teknisk standard med miljøvennlige
løsninger – og som samtidig gir rom for effektiv drift og fremtidig vekst for
vår leietaker Harald A. Møller AS, legger Røsjø til.
Stor
jobb
Det er entreprenøren Alento, med
hovedsete på Lierstranda, som har stått bak utbyggingen av det nye
logistikkanlegget. I areal er dette prosjektet det største i selskapets
historie.
– Det har helt klart vært en stor og
spennende jobb for oss, sier daglig leder Simen Thrygg i Alento til
Byggeindustrien.
Totalentreprisen ble signert med
Møller Eiendom sommeren 2023 og hadde en verdi på cirka 360 millioner kroner,
eksklusive merverdiavgift.
Kort
byggetid
Det var kort byggetid for prosjektet, som
foruten rivearbeidene, er satt opp på bare 14 måneder.
Arbeidet på tomten startet like
etter signering.
– Vi begynte med rivningsarbeidene
av et eksisterende logistikkbygg på tomten. Det ble også gjennomført noe
grunnarbeid før vi kunne støpe bunnplaten, legger Thrygg til. Han sier det er
store dimensjoner på bunnplaten, som er hele én meter tykk.
– Råbygget er for øvrig satt opp som
et prefab-bygg i betong og både leveranse og montering er gjennomført av Loe
Betongelementer, sier Thrygg.
Bygget består av totalt sju etasjer,
der klargjøringsdelen for biler er plassert i de to nederste planene. Over
disse ligger fem plan med billagring og parkeringshus på til sammen cirka
31.000 kvadratmeter.
På taket er det også
parkeringsanlegg som er overbygget av solcellepaneler. Tanken er at bilene som
står parkert under skal reflektere sollyset som gir ekstra effekt til
solcelleanlegget, påpeker Thrygg.
I tillegg til klargjørings- og
billagringsfunksjonene rommer bygget fasiliteter som dekklager, kontorer,
møterom, garderober og tekniske rom.
Alento-sjefen sier bygget er komplisert til å være et
logistikkbygg, med flere spesielle løsninger som har vært nokså komplisert å
bygge.
– Blant annet har vi fått på plass
en spesiell fasade, der solceller dekker deler av veggene. Gavlveggene er også
buet, for å gi plass til tekniske installasjoner. Det er videre etablert et
vaskeanlegg med resirkulering av vaskevann, sier han.
Dette er det første bygget Alento
har oppført der taksonomien har spilt en sentral rolle.
– Arbeidet med prosjektet har vært
både spennende og lærerikt. Videre er prosjektet gjennomført i tett samarbeid
med Møller Eiendom. Samarbeidet har fungert svært godt gjennom hele prosessen,
sier Thrygg. Han forteller at de ikke har hatt noen spesielle problemer i
gjennomføringen av prosjektet, og at man kom i mål som planlagt. Bygget ble
overlevert Møller Eiendom. allerede på starten av 2025, og Harald A. Møller AS
har brukt tiden siden til prøvedrift og for gjøre bygget klart for
innflyttingen.
– Dette har vært et veldig bra prosjekt, på alle måter,
legger Thrygg til.