Porsche Center Fredrikstad
Norbygg har satt opp Porsches nye bilbygg i Fredrikstad.
Fakta
Sted: Fredrikstad
Prosjekttype: Næring
Byggherre: Dale Eiendom / Jørn Petter Johnsen 50/50
Totalentreprise: Norbygg
Kontraktsum: 100 millioner kroner ekskl. mva.
BTA: 3.712 kvadratmeter
Arkitekt: Pilot arkitekter
Rådgivere: RIB: Sweco l RIE: Rådgiverhuset l
RIBr: B-KS l RIAku: Rieber Prosjekt l RIG:
Geoteknikk l RIVA: Svendsen & Co l RIV:
Multiconsult
Underentreprenører og leverandører: Stålkonstruksjoner og
hulldekker: Straye Stålbygg l Yttervegger: Elementfasade l
Fasadeleverandør: Alunor l Taktekking: Paul Messa l Grunnarbeider:
Eivind Engseth l Tømrer: Kjell Mørk l Maler: Martin
Holøs l
Flis: Lars Aarum l Elektro: Installatøren Fredrikstad l
Ventilasjon og adgangskontroll: Bravida l Rør: Borge Rør l
Betongarbeider: Engebretsen Betong og Mur l Himlinger, innvendige
glassvegger: System 1 l Peling: Seierstad l Glassfasader,
vinduer: Langsholt Glass Service l Verkstedutstyr: Würth
Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Norbygg startet arbeidet i november 2023 med
friksjonspeling. Bygget er fundamentert med friksjonspeler i leire og med støpt
plate på mark. Daglig leder i Norbygg, Stig Gundersen, sier at de har brukt mye
tid på planlegging og prosjektering før de satte i gang byggearbeidet.
– Det var en milepel
å få støpt gulvet og gjort foranliggende arbeider under gulvet. Spesielt gruber
for løftebukkene som ligger jevnt med gulvet, var godt å få på plass. Stempelet
til løftebukkene går 2,5 meter ned i bakken under gulvet, sier Gundersen til
Byggeindustrien.
Sterke føringer fra Tyskland
Bygget har stålkonstruksjon med hulldekker mellom de to
etasjene. Det er etablert Exella brannvegg som brannskille.
Fasaden har sandwichelementer med påmonterte
metallplater i ulike utførelser. Sterke føringer fra Porsche i Tyskland er lagt
til grunn for design og materialvalg.
Flotte fasiliteter
Av fasiliteter kan nevnes
verksted, vaskehall og klargjøring, ulike tekniske rom, showrom, kundelounge,
bruktbilavdeling og utleveringsrom i forbindelse med salgsavdelingen. Det
tilbys også kontorplass for kunder som har bilen sin på verkstedet. Ellers har
bygget administrasjonsdel med kontorer, spiserom og garderober og byggtekniske
rom.
– Innvendig er det
gipsvegger, utstrakt bruk av glass og store fliser på gulv inkludert i
verkstedet. Kontorer og møterom har gulvtepper. Alle kontorer og kunderom har
en spesiell lydhimling for å dempe akustikk, sier Gundersen.
Tøff vinter skapte utfordringer
Av utfordringer i løpet av prosjektet, trekker han frem den
tøffe vinteren 2023/2024.
– Fra oppstarten i
november 2023 ble vi møtt av den tøffeste vinteren som har vært på mange år i
Østfold. Det kom mye snø, og det var kaldt. Ellers har prosjektgjennomføringen
hatt god flyt, og mye av årsaken til dette er at vi gjennomførte et detaljert forprosjekt
sammen med byggherren i en tidlig fase av prosjektet. Dette bidro til at vi kom
tidlig i gang med prosjekteringen, sier Gundersen, og legger til:
– Vi har bygd flere prosjekter for byggherren
tidligere, og jobber mye med samspillskontrakter. Dette reduserer risikoen i
prosjektene, og bygger tillit mellom partene. På denne måten finner vi de beste
løsningene, slik at kunden får de beste resultatene.
– Svært godt fornøyde
Daglig leder Porsche Center Fredrikstad, Dag-Øyvind
Andresen, er veldig tilfreds med de nye lokalitetene. I en epost til
Byggeindustreien skriver han:
– Vi er svært godt fornøyde med både bygget og
prosessen. Resultatet lever opp til våre forventninger, og hele prosjektet har
blitt gjennomført på en profesjonell og effektiv måte, skriver Andresen.
– Veldig høye kvalitetskrav
Det er Pilot Arkitekter som har tegnet Porsche Center
Fredrikstad. Sivilarkitekt Ullrich Mende skriver i en epost til Byggeindustrien
at prosjektet hadde et forholdsvis lett utgangspunkt, men at det var
utfordrende fundamentering, og å finne fjell.
– Det har vært veldig høye krav om kvalitet fra
tegning og utførelse til ferdig bygg. Alt må godkjennes i Porsche AG, og med
presisjon i alle ledd, skriver Mende, og trekker frem den dynamiske fasaden,
spesielt om kvelden når de røde lysene trer frem.
– Det har vært et interessant og suksessfullt samspill
fra tomteeier Jørn Petter Johnsen, entreprenøren Norbygg, den svenske leietaker
Hedin Automotive, et tysk designkonsept
som måtte følges til punkt og prikke – og en tysk arkitekt som har blitt
fornorsket over tid, skriver Mende.