Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Jørpeland i Strand kommune
Prosjekttype: Bolig/leiligheter
Bruttoareal: 2.060 kvadratmeter
parkering, samt 9.770 kvadratmeter bolig
Byggherre:
Vågalia AS (50/50 Backe Prosjekt og Vågalia utvikling)
Totalentreprenør:
Backe Rogaland
Kontraktssum
eks. mva.: 189 millioner kroner, eks. mva.
Arkitekt:
Job Arkitekter
Landskapsarkitekt:
Aros Arkitekter
Rådgivere:
RIB: Prosjektil l RIBr: Brannrådgiveren l RIVA, RI Vei: Sweco l RIAku: Brekke & Strand l RIG: Multiconsult
Underentreprenører
og leverandører: Totalteknisk entreprenør: Teqva l Grunnarbeid: Ur Maskin l Peling: Seabrokers l Fjellsikring: Nordisk Fjellsikring l Betongelementer: Vigrestad Betong l Stålsøyle: Riska Sveis l Stål gangbro og trapper:
Stålteknikk l Mur/flis: Fagmur og Flis l Tømrer: Tunge Bygg l Parkett: Norgesgulv l Gangbro i terreng: Norgeshus Ryfylke l Bodvegger: Garda Sikring l Rekkverk: Siktek l Ståldører og port: Hörmann l Lås: Arexa l Taktekking: Sandnes Tak l Blikkenslager: Lie Blikk l Glass/alu: Time Aluminium l Maler: Interiørhuset T. Lund l Kjøkken: HTH l Heis: Otis l Foliering og skilting: Rumag
Backe Rogaland er totalentreprenør for
Direktørens Høyde, realisert på oppdrag av byggherre Vågalia AS, hvor Backe
Prosjekt er medeier. De tre blokkene står på en felles parkeringskjeller. De
rommer 57 leiligheter. Blokkene er tilpasset terrenget, og trappes inn mot
fjellet i bakkant. Grepet skaper variasjon, som demper høydevirkningen.
I blokk A er det en gjesteleilighet
og fellesstue, eller kanskje snarere selskapslokale, med tilhørende toalett.
Blokk B har samme areal, men her er det råbygg, og kjøperne kan selv avgjøre
funksjon etter overtakelse. Teknisk rom, sykkelparkering og boder er samlet
nederst.
God
plassering
Jørpeland er en liten by, med bebyggelse
opprinnelig etablert langs sjøen. Byen vender seg mot sør og vest, med
Stavanger på den andre siden av fjorden. I bakkant, mot nord og øst, rager
Ryfylkefjell, og danner en lunende, trygg vegg. Direktørens Høyde reiser seg
opp av Vågen, med kort avstand til spisesteder, sandvolleyballbaner,
kajakkutleie og turistmagneten Lysefjorden sjokoladefabrikk. Gangbruer på
baksiden av blokkene binder disse sammen med terrenget også i høyden. De leder
til en nyanlagt turvei, som danner en snarvei til handlegaten i Ryfylkebyen
Jørpeland.
Grundig
grunnarbeid
Blokkene står på fjell, med stedlige
tilpasninger. Prosjektet startet med at jordlaget ble fjernet, slik at
entreprenørene kunne bli kjent med kvaliteten på fjellet. Ut fra dette ble det
laget en sprengingsprofil, for masseuttak på tomten. Arbeidene knyttet til
grunnforholdene var svært omfattende og tok tid. Det er bebyggelse på alle
kanter, og bratt terreng. I tillegg til sikring under sprengingen, ble det
brukt bolter og nett i berget, for å sikre betongarbeidene.
Vedlikeholdsvennlig
Backes prosjektleder Aleksander Thrane
Lura har ledet arbeidet fra tomten ble renset, i januar for to år siden. Han
beskriver et tradisjonelt bygget leilighetskompleks, med plassbygd betong som
bæring. Det eneste som er prefabrikkert betong, er de innvendige trappene.
Utvendig er byggene kledd med en blanding av lys tegl i fasaden og Royal
kledning i bakkant. Betongheller er lagt på alle verandaene og i gangareal.
Utvendige tak er tekket med asfaltmembran. Alle leilighetene har malte tak og
vegger, parkett på gulvene i oppholdsrom og fliser på badene. Energien kommer
fra en luft/vann-varmepumpe. Den fordeles via gulvvarme i bad, mens det er
konvektorer i stuene.
Populært
prosjekt
Gangbruene på baksiden går ut fra femte
etasje i to blokker, fra sjette etasje i den tredje. Turveien disse leder til
har vært et populært tiltak, og noe kjøperne har vært opptatt av. Mot øst ender
denne i et utkikkspunkt, som på sikt skal overtas av Strand kommune. Der er det
plass til gapahuk og benker. Backe håper dette kan bli et trivelig fellesområde
etter hvert. På fremsiden er det et stort og variert uteområde. Når det blir
varmere i været, skal det beplantes og ferdigstilles.
Fordi byggene er reist som
terrasseblokker, med de øverste etasjene trukket noe inn, var det mulig å legge
inn store terrasser i fjerde etasje. Det viste seg å være populært. Det var
disse som ble solgt først. Også toppetasjene har store terrasser.
Leilighetene varierer i størrelse,
fra rundt 70 kvadratmeter, til de største på 130 kvadratmeter. Prosjektet er
tiltenkt folk i alle aldre, men kundene er i hovedsak voksne som har solgt
eneboligen sin.
Brann
Totalentreprenør Backe Rogaland er
opptatt av å bidra til gode bomiljø, og ønsker primært å benytte lokale
underentreprenører. For dette prosjektet, i ytre Ryfylke, var få firma store
nok til å påta seg oppdrag på et så omfattende bygg. Derfor kom de fleste
underentreprenørene fra Stavanger-siden av fjorden.
Prosjektet var planlagt med gradvis
ferdigstillelse av blokkene, slik at leilighetene kunne overrekkes kjøperne med
tre måneders intervall.
Alt gikk etter planen til en ukes
tid etter at stillaset på blokk A var revet, på forsommeren i fjor. Da det
oppsto en brann øverst i A-blokken.
Da slukningsarbeidene var over, var
det mye å ta fatt på. Kundene hadde fått melding om innflytning. Nå var mye
høyst uklart, for kundene, totalentreprenøren og underleverandørene.
– I første omgang var det stor
usikkerhet knyttet til omfanget av skadene fra brannen, og hva som var påvirket
av slukkevannet. Akutte spørsmål var: Hvor mye rivning og tørking må til før
arbeidet kan fortsette? Vi hadde ikke fasiten. Andre ubesvarte spørsmål var
knyttet til økonomi og ansvar. Hva har vi egentlig dekning for i forsikringen?
Hvem har ansvar for hva, og hva må til for å få alt ferdigstilt til opprinnelig
kvalitet?, forklarer prosjektlederen.
I etterkant kan han oppsummere det
som et prosjekt med ekstraordinære situasjoner, men med mye lærdom både for ham
og bedriftene.
– Vi er vant med å arbeide etter en
gjennomarbeidet plan. Plutselig var vi på helt på åpen grunn. Men både fra
Backes egne rekker, fra forsikringsselskapet vårt og en uavhengig takstmann,
fikk vi god hjelp, beskriver Aleksander Thrane Lura.
Kommunikasjon
med kundene
Før de gikk i gang med rydding og
nybygging, ville de ha avklaringer. I god dialog med den uavhengige takstmannen
og forsikringsselskapet la prosjektlederen og byggherre en plan. Da svarene
begynte å komme på plass, gjennomførte de informasjonsmøter for kjøperne.
– Der beskrev vi hva vi visste, og
hva planen vår var. Men fortsatt var fremdriften uavklart. Den var avhengig av
hvor lang tid opptørkingen ville ta, utdyper Aleksander Thrane Lura.
For opptørkingen var de bokstavelig
talt også avhengig av vær og vind. I så måte var de heldige med et fint
sommervær.
Begrensede
skader
Endelig politirapport har de ikke fått,
men brannen startet i isoporblokker som lå på verandaen i den øverste
leiligheten i blokk A. Derfra spiste flammene seg inn i leiligheten. Den var
ferdigmalt, med kjøkken og parkett på plass. Det eneste som manglet før
overtaking, var listing og utvasking. Overflatene og alt inventar i leiligheten ble totalt ødelagt, mens
slukkevannet også gikk nedover. Det påvirket leilighetene ned til fjerde
etasje.
Heldigvis var ingen flyttet inn, det
ble kun materiell skade.
Beredskap
som fungerer
De øvrige
blokkene var upåvirket, så arbeidet der kunne fortsette i henhold til
opprinnelig plan. Fordi mye arbeid måtte gjøres på nytt, ble likevel
fremdriften totalt påvirket.
– Det er ingen som legger en kabal
hvor du setter av ekstra mannskap for å gjøre samme jobben to ganger. Blant
annet var de tekniske fagene ferdige i blokken hvor det brant, og mannskap
sendt videre. Likevel måtte byggingen fortsette uten stopp i noen av leddene,
forklarer prosjektlederen.
De av underentreprenørene som selv
ikke hadde tilstrekkelig med folk til å ta opp igjen arbeidet, måtte leie inn
bistand. De innvendige fagene jobbet gjennom sommeren. Også Backe hadde
byggeledelse på plass hele sommeren, for å hente inn tapt tid.
Brannen førte til tre måneders
forsinkelse for flere av leilighetene.
– Dette er selvfølgelig en hendelse
vi virkelig ville vært foruten. Samtidig, da det mest akutte var over, var det
fint å oppleve at vi har ressurser som gjør at ting fungerer likevel. Vi
iverksatte umiddelbart beredskap internt og fikk god hjelp av forsikringsagenten.
Dette bidro blant annet til at vi fikk oversikt i en hektisk situasjon. Det er
godt å ha kjent på at vi har en internberedskap som fungerte.
Åpenhet
gir tillit
– Hvordan opplevde kundene brannen og
forsinkelsene?
– Umiddelbart ble selvfølgelig alle
like overrasket, og som oss hadde de mange spørsmål. Men vi var opptatt av å gi
dem all tilgjengelig informasjon. I samarbeid med byggherren la vi opp en
strategi om å fortelle alt vi visste i informasjonsmøte. Vi hadde også hyppige
møter for å følge opp, og var ikke fremmed for å ta kundene med inn i
leilighetene, for å trygge dem. For eksempel kunne vi vise at i din leilighet
er det fukt i denne veggen. Derfor er veggen åpnet, og den tørker. Til selve
saneringen fikk vi hjelp fra en profesjonell partner, som beskrev hva som måtte
gjøres og hvordan. I sum tror jeg egentlig kundene er godt fornøyd med
prosessen som har vært.
En god
følelse
– Et halvt år etter, hvordan har det
vært å få overlevert leilighetene?
– Deilig, svarer han. Og føyer til:
Men også kjekt.
– I begynnelsen av prosjektet satt
jeg sammen med kundene, da de bestemte tilvalg og endringer. Senere møtte vi
dem på informasjonsmøtene og i andre sammenhenger. De var også velkomne i
brakkeriggen vår, hvor vi var klare for å svare dem, uansett hva spørsmålet
var. Derfor ble vi etter hvert kjent med dem. Det gjorde noe med stemningen
under overleveringene, svarer han.
Ekstraarbeidet på blokk A førte til
en samtidighet de gjerne skulle vært foruten. De skadde leilighetene ble klare
for overlevering omtrent samtidig som blokk B sto klar. Det gav et økt press i
prosjektet. Dette ble håndtert ved å involvere flere personer fra Backe.
– Men da vi var ferdige med overleveringen
av blokk B, var det en god følelse. Vi har også hatt gleden av at de første som
flyttet inn, ble gode ambassadører på prosjektet, forteller Aleksander Thrane
Lura.