Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Tysvær
Bruksareal: 7.500 kvadratmeter
Byggherre: Tysvær kommune
Totalentreprenør: GL Prosjektservice
Kontraktsum for totalentreprenør: 300
millioner kroner
Total kostnadsramme: 490 millioner
kroner
ARK: Holon
LARK: Bogl
Rådgivere: RIV, RIByfy, RIG, RITB,
RIB, RIAku, BREEAM AP, RISAM, RIE, BIMKO, PGK, RIVA, RIEn: Sweco l RIBr: Firesafe
Rådgivere for byggherren: Teknisk
byggledelse og samspillkoordinator: WSP l Skoleplanlegging: Aske prosjektutvikling l Miljøoppfølging: Asplan Viak
Underentreprenører og
leverandører: Grunnarbeid: Birkeland l Beplantning, belegningsstein: Anleggsmester Håkon Bjørndal l Utstikking: RH Oppmåling l Stålarbeid, trapper og rekkverk: Vest Stål & Fasade l Maling og belegg: Risanger & Sønn, Malermester Langelandsvik l Hulldekke: Veidekke l Limtre: Woodcon l Tømmerarbeid: Saga Bygg l Blikkenslager: Haugesund Blikk l Heis: Schindler l Løfteplattform: TKS Heis l Lås og beslag, adgangskontroll: Certego l Elektro: Tøgersen Elektro l Rørlegger: Karmøy Rørteknikk l SD/Automatikk: Haugesund Automasjon l Ventilasjon: Haugesund Ventilasjon Service l Glass, dører aluminium: Kraft Glass & Aluminium l Solceller: Solcellespesialisten l Solavskjerming: HD Solskjerming Prosjekt l Parkett og amfi: Parkettgruppen l Gulvsliping: Velde Gulv l Fast Innredning: Tre og Stål l Skilt og dørmerking: Preg Skilt og design l Tegl: Murmester RB Johannessen l Taktil merking: Smart Tactiles l Innvendig trapp: Trappekompaniet l Taktekking: Nygård Tak l Branntetting: Firesafe l Rullegitter: Hörmann Norge l Foldevegger: Nor-Int
Kommer du inn i det såkalte hjerterommet
i skolebygget, får du følelsen av å være i en katedral. Minst 14 meter over
gulvet strømmer lyset nedover deg fra en diger glasskuppel. Under kuppelen er
et stort amfi med sitteplasser til alle skolens elever. Benkene i amfiet er
dekket med parkett på overflaten og vender mot en scene, som skal gi rom for
mange framtidige utspill, innspill, musikalske innslag og ulike sceniske
aktiviteter.
I dette store allrommet i sentrum av
det runde bygget er det også bibliotek og ymse fleksible aktivitetsrom.
Gallerier, som i et operabygg, omkranser hjerterommet i tre etasjer. Fra hvert
galleri kan elevene trekke seg tilbake til sine respektive undervisningsrom.
En trapp, som foreløpig mangler
rekkverk, snor seg oppover i etasjene på utsiden av heisrommet.
Rominndeling, funksjoner og
utrustning kommer vi tilbake til. Men først litt mer om ideen til form og
konstruksjon av dette uvanlige og sirkelrunde skolebygget.
Oreo-kjeks
– I første møte med arkitekt-firmaet
Holon ble vi sittende og måpe og bare se på hverandre. Hva i all verden var
dette. Skissen av skolebygget som vi fikk servert lignet mest på en Oreo-kjeks,
sier Geir Egil Høvring. Han er daglig leder i entreprenørfirmaet GL
Prosjektservice.
Men etter hvert ble partene enige om
å bearbeide prosjektet videre med utgangspunkt i skissen.
– Jeg sa den gangen at enten blir vi
nummer 1 eller så havner vi på sisteplass i Tysvær kommunes pris- og
designkonkurranse, sier Høvring
Det ble faktisk sisteplass etter
første innlevering. Men etter at grupperingen bak det sirkelrunde designet,
Holon, Sweco og GL Prosjektservice, hadde svart på en del spørsmål fra
byggherren og bearbeidet konseptet, vant de konkurransen.
– Hovedtrekkene i den første skissen
fra Holon er nå blitt realisert. Designet var en innertier, sier Høvring.
Søyler
av massiv tre
Eivind Høvring, som er
totalentreprenørens prosjektleder, viser oss rundt sammen med sin far Geir Egil
Høvring, daglig leder i GL Prosjektservce.
Ståltrapper fører opp til andre
etasje og til undervisningslokalene. En svalgang løper rundt hele bygget i
andre etasje. Rekkverket på utsiden, er i likhet med ytterveggene ellers, kledd
med impregnert trevirke av typen Møre Royal.
Innvendig er veggene i
undervisningsrommene kledd med plater i kryssfiner, som er behandlet med en
hvitpigmentert olje. Innvendige skillevegger er bygget av limtre.
Gulvene i andre og tredje etasje har
linoleumsbelegg, mens en stor del av gulvarealet i første etasje har slipt
betong, som er deretter er impregnert og polert med HTC Superfloor.
Prosjektleder Eivind Høvring
forteller at de har hatt en gjennomgående arbeidskrevende prosess med
behandling av alle dragere og skråstivere av massivtre, som ligger åpent inne i
undervisnings- og oppholdsrom. Alle disse massive konstruksjonene, som en periode
sto fritt ute i vær og vind, måtte møysommelig pusses og deretter oljes for å
en fin overflate og beholde en lys farge.
Utfordrende
kuppel
Blant utfordringene med å reise et
sirkelformet bygg nevner prosjektlederen at det var uvant og tidkrevende å måle
seg nøyaktig ut fra et fast punkt til et annet.
– Da måtte vi ha hjelp fra landmålere,
forteller Høvring.
En spektakulær del av
byggeprosjektet ble nådd da kuppelen over hjerterommet skulle bygges. Eivind
Høvring forklarer at det måtte settes opp et kraftig stillas midt under
kuppelen. Bjelkene i kuppelen måtte først kranes opp og legges med den ene
enden på kanten av stålkonstruksjonen under kuppelen, mens den andre enden
midlertidig hvilte på en forskalingsbjelke på toppen av stillaset. Trebjelkene
ble deretter låst sammen i midten av kuppelen i en krone av stål, hvor et
sveisepunkt av stål i enden på hver limtrebjelke ble festet inn.
Kuppelen ble deretter kledd med
trelags isolerglass, et glass som også demper noe av solinnstrålingen.
Beslagene rundt glasset i kuppelen er av aluminium, mens en vifte under
kuppelen skal bidra til nedkjøling på ekstra varme dager.
Flere
utfordringer
– Men hvilke andre begrensinger og
muligheter bringer et rundt design med seg?
– Vi unngår i stor grad å bruke
areal til korridorer samtidig som alle brukerne i huset får lik tilgang til det
sentrale samlingstedet i bygget, hjerterommet under kuppelen, sier Ingunn
Palmesen i arkitektfirmaet Holon. Hun legger til at det runde bygg vil heller
ikke få noen framside eller bakside.
Palmesen sier videre at designet gir
mindre rom for prefabrikkering og til tross for den runde formen må bygningen
utvendig bygges fasettert. Det betyr i praksis at bygget deles opp i 20
«kakestykker» hvor hver tyvendedel av ytterveggen blir rett.
– Likevel vil synsinntrykket bli et
rundt bygg. Det utvendige rekkverket langs svalgangen kan derimot bygges
tilnærmet buet. Dette er et spennende prosjekt med et design som vi kanskje kan
benytte også i et annet skolebygg, sier Palmesen.
Dagslys
og automatikk
– Hele bygget er spesielt. Det er et
spennende og innovativt konsept. Det er gøy med en byggherre som tenker nytt,
som opptrer selvstendig og framoverlent, sier Espen Schreiner i
rådgivingsselskapet Sweco. Representanter fra flere faggrupper hos Sweco har
deltatt i utviklingen av design og konstruksjon gjennom hele prosessen.
Det runde designet ga noen
utfordringer som måtte løses underveis.
– Distribusjon og framføring av
ventilasjonskanaler, rør og kabelgater ble krevende når limtrebjelker av store
dimensjoner skulle passeres. Det ble løst ved at vi erstattet noen av
limtrebjelkene med stål, som kan ha mindre dimensjon, forklarer Schreiner.
En annen utfordring i et rundt bygg
med stor diameter er å få inn nok dagslys til de innerste delene, nærmest
sentrum av bygget. Dette ble løst blant annet med store vindusflater langs
ytterveggene, takvinduer der det var mulig og innslipp av dagslys via
hjerterommet under glasskuppelen.
Bygget har også et avansert
belysningsanlegg som automatisk regulerer lysstyrke og fargetemperatur i
forhold til innsluppet dagslys og type aktivitet i undervisningsrommene.
Energiproduksjon
Energisystemet skal ifølge
rådgivningsfirmaet Sweco være blant de mest moderne som finnes. Tysvær kommunes
prosjektleder, Knut Borgenvik, sier at de stilte som krav i utgangspunktet at
utslipp av klimagasser fra skolen skulle reduseres med 40 prosent, målt i
forhold til et referansebygg.
– Et viktig tiltak for å kunne nå
dette målet er å redusere netto energiforbruk, sier Borgenvik.
Oppvarmingen skjer ved hjelp av
vannbåren varme med radiatorer i de fleste rom, men også med gulvvarme under
betonggulv i flere rom i første etasje. I parken, som er etablert rundt bygget,
er det boret ni energibrønner, som strekker seg 300 meter ned i grunnen.
Bergvarmen ledes inn i to varmepumper med propan som kjølemedium. Hver
varmepumpe yter 54 kilowatt. Disse kan også benyttes til å kjøle ned
innetemperaturen på varme skoledager. Skulle varmepumpene svikte, har skolen en
el-fyrt kjele som reserve.
Skolen produserer også sin egen
strøm fra mer enn 500 solcellepaneler som dekker 1.300 kvadratmeter av
takarealet. Anlegget skal kunne
produsere en effekt på 270 kWp og levere mer enn 210.000 kilowattimer i året i
elektrisk energi.
– I perioder når skolen ikke kan
benytte all strømmen selv, kan overskuddet selges på kraftnettet, sier Tysvær
kommunes prosjektleder.
Varmegjenvinning
Ventilasjonsanleggene har tre aggregater
i øverste etasje og ett på grunnplanet, som til sammen kan skifte ut 67
kubikkmeter luft per time.
VVS-rådgiver i Sweco, Dan Vegard
Vårdal, opplyser at anleggene trekker ut brukt luft og tilfører frisk luft,
samtidig som de gjenvinner varmen i brukt luft til oppvarming av ny frisk luft
på dager når dette er nødvendig. Når slik varmegjenvinning ikke er
tilstrekkelig, trår varmepumpene til og hjelper, sier Vårdal. Han legger til at
all overskuddsvarme fra kjøling av servere og IKT-rom gjenvinnes via
varmepumpene og benyttes til oppvarming av bygget.
Et annet tiltak som kan gi redusert
klimaavtrykk er materialvalget i det nye skolebygget. Den bærende
konstruksjonen er av limtre i søyler og dragere. Men noen steder måtte man ty
til stålbjelker, blant annet for å kunne gi rom for enklere framføring av ventilasjonskanaler,
rør og kabelgater. Stålbjelker er også satt inn som en bærende konstruksjon
mellom limtresøylene for som glasskuppelen hviler på. Dekket mellom etasjene er
hulldekker i betong.
15-timers
skolebygg
I første etasje har bygget to
hovedinnganger. I tillegg er der sideinnganger til deler av bygget som kan
holdes åpent på ettermiddager, kvelder og i helger.
– Det nye skolebygget skal bli et
15-timers bygg som i stor grad skal kunne benyttes av musikkorps, idrettslag og
andre frivillige lag og foreninger etter skoletid, sier Monica Bjoland
Andersen. Hun er inspektør ved Frakkagjerd ungdomsskole og har vært med i
byggekomiteen gjennom hele prosessen.
Hun forteller videre at
idrettsgarderobe er anlagt i andre etasje i en sektor av bygget.
– Garderoben skal benyttes i
tilknytning til aktivitetene på fotballbanene og friområdene nær skolebygget. I
nærheten av det sentrale hjerterommet er det kjøkken med kiosk, som kan
benyttes under ymse arrangement for barn og unge, sier Andersen.
I første etasje ligger spesialrom
for skolekjøkken, treverksted, naturfagssal og tekstilrom m.m. Her ligger også
skolens ressursavdeling, for elever som krever ekstra oppfølgning og
tilrettelegging.
Nyskapende
aktivitetssal
Utenfor hvert undervisningsrom er det
store åpne arealer som kalles hjemmeområde, og som inneholder vegg med bokskap,
integrerte arbeidsplasser og mindre nisjer med bord og stoler. På to av
trinnene er det mellom klasserommene bygget små amfi, som kan benyttes både i
undervisning og i pauser.
– Vi legger vekt på å legge til
rette for en praktisk skole der lokalitetene kan oppfordre til variert
undervisning i samsvar med elevenes ulike behov, sier Andersen.
Det blir ikke bygd gymsal eller
idrettshall i tilknytning til den nye skolen, men ulike typer aktivitetsparker
og apparater utendørs. Dessuten ligger en stor og moderne idrettshall like ved,
i tillegg til skateramper, fotballbaner og ballbinger.
Bak
foldedørene i flukt med scenen, som møter amfiet i hjerterommet under kuppelen,
er det innredet en stor aktivitetssal på over 150 kvadratmeter. Rommet har et
avansert etterklangsanlegg, som lærerne kan stille inn nøyaktig etter behov.
Den skal ifølge Monica Bjoland
Andersen få allsidig bruk, både i og utenfor skoletid, til kroppsøving, sang,
musikk og mere til.