Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Verdal
Prosjekttype: Skolebygg
Bruttoareal: 1.630 kvadratmeter nybygg, 1.200
kvadratmeter ombygging
Byggherre: Trøndelag fylkeskommune
Totalentreprenør: Skanska
Prosjektkostnad: 310 millioner kroner
Arkitekt: HUS arkitekter
Landskapsarkitekt: Bjørbekk & Lindheim
landskapsarkitekter
Interiørarkitekt: AFRY Ark Studio
Rådgivere: RIB: Aas-Jakobsen Trondheim l
RIG, RI Veg, RIVA: Norconsult l RIBr, RIAku, RIV, PIE: Sweco
Norge l
RIEn, RIMiljø: Skanska Norge
Underentreprenører og leverandører: Totalteknisk
underentreprenør: Caverion Norge l
Grunnentreprenør: Røstad Entreprenør l Rivingsentreprenør: AF Decom l
Stål: Skanska Stålfabrikken l Limtre: Woodcon l
Taktekking: Norgestak Trøndelag l Betongsaging: Kålen
Betongsaging l Radon:Radonmannen l
Metallarbeider: Trondheim Stål l Solceller:
Solcellespesialisten l Tynnavretting: RS Gulvavretting l
Karbonforsterking: R. Bygg l Kunstgress: Proturf l
Heis: Otis l Flislegger: Murmester Ketil Hansen l
Blikkenslager: Langnes & Bakkan Blikkenslagerforretning l
Blåseisolering: Isoteks Miljø l Kjøkken: HTH Kjøkkenstudio l
Branntetting: Firesafe l Maler og gulvbelegg: Enes og Olsen Malerforretning
l
Industriparkett: Bo Andren l Lås og beslag: Beslag-Consult
l
Porter, rullegitter og branngardiner: Autolift l Skilting:
Plenum Trøndelag l Kantinekjøkken: Trøndelag storkjøkkensenter l
Systeminnredninger: Modulvegger Trondheim
Verdal fikk sin første videregående skole i 1975, da
fylkestinget i daværende Nord-Trøndelag vedtok opprettelsen. De første årene
med undervisningslokaler i gamle Vinne skole, og verkstedlokaler i Verdal
Bedehus frem til egne lokaler sto klar i 1978. Men til tross for vedlikehold i
flere omganger underveis var det etter hvert nødvendig med oppgradering og
nyutvikling av hele skoleanlegget, og i februar kunne byggherren Trøndelag
fylkeskommune overta en skole med ny idrettshall og et undervisningslokale i tre
etasjer, integrert i de tidligere skolebyggene.
Det er Skanska som har hatt samspill- og
totalentreprisen på prosjektet, som har omfattet både rivning av eldre
bygningsmasse og oppføring av de nye delene. Skanska har de siste årene bygget
flere skolebygg i Trøndelag, blant annet Campus Kalvskinnet for Høgskolen i
Trøndelag, Heimdal videregående skole, Inderøy kultur- og oppvekstsenter,
Brundalen, Børsa og Steinkjer barneskoler.
Godt samspill
I de nye lokalene, der det fortsatt ble arbeidet hektisk
dagen før overlevering, møtte vi prosjektleder Hans Kristian Musum og
anleggsleder Hans Egil Solsem fra Skanska. De to har for øvrig startet sin
yrkeskarriere innen byggebransjen som elever nettopp på skolen de nå har vært
med på å oppgradere.
Musum forteller at Skanska vant samspillskontrakten i
desember 2019, mens gjennomføringskontrakten ble undertegnet i mars 2023.
Kontrakten omfattet rivning av cirka 6.000 kvadratmeter bygningsmasse, sammen
med cirka 7.000 kvadratmeter nybygg og 2.000 kvadratmeter ombygging, samt
utomhusanlegg. Utomhusarbeidene er planlagt ferdig til starten av juli.
Mer nøyaktig omfattet jobben 4.078 kvadratmeter nybygg
skole, 671 kvadratmeter nye garderober, en ny fotballhall på 3.294 kvadratmeter
med kunstgressmatte på 40 x 60 meter og ombygging av 1.885 kvadratmeter.
Med de tidligere bygningene er hele skolen nå på cirka
18.200 kvadratmeter.
Tradisjonelt
prosjekt
– Det har vært et ganske tradisjonelt prosjekt, men med en
skole i drift i hele anleggsperioden har det vært hensyn å ta til dette, sier
Musum, og forteller at underveis har det også vært paviljonger i bruk får å få
plass til alle.
Videre sier han at det som kanskje er spesielt er
bæresystemet der man har brukt limtresøyler og bjelker, sammen med hulldekker.
– Men dette gjelder ikke den store fotballhallen, på
grunn av stor høyde og bredde har den bæresystem i stål. Nybygget til skolen er
i tre etasjer, med kjeller under en del av bygget, forteller han.
Blant det man legger merke til i bygget, er for øvrig
gode løsninger der den gamle og den nye bygningsmassen møter hverandre.
Utstrakt bruk av limtre gir også et lyst inntrykk inne i bygget. Et annet
spesielt element er at man har funnet en løsning for kunstgressdekket i
fotballhallen, slik at man ikke har gummigranulat.
– I stedet er det brukt en fyllmasse som består av
biogranulat produsert av bjørk. I tilknytting til det er det inngått en
forsknings- og utviklingsavtale mellom Trøndelag fylkeskommune og Norges
Fotballforbund. Så vidt vi vet er dette den første kunstgressbanen innendørs
der det er brukt slikt innfyll, sier han.
Prosjektleder Musum sier også at det har vært en
veldig fin jobb i nordre del av Trøndelag.
– Vi har engasjert og sysselsatt veldig mange som bor
i nærområdet, mange lokale gode og dyktige samarbeidspartnere har vært med oss.
Vi har også hatt med Caverion helt fra samspills- og utviklingsfasen og de var
en god samarbeidspartner da vi vant samspillkontrakten, sammen med dyktige
rådgivere, sier han.
Strenge
miljømålkrav
Det er lagt stor vekt på gode miljømessige løsninger.
Klimagassutslippet fra energibruk til drift av bygninger skal over året
kompenseres gjennom lokal produksjon av fornybar energi innenfor byggets
tomtegrense, og for å oppnå dette er det også plassert solceller på tak og
deler av veggene på fotballhallen. I tillegg er det også bruk av varmepumper.
Med solcelleanlegget vil man produsere mer elektrisk
energi enn det som forbrukes, og nybygg-arealene oppfyller alle krev til
passivhus i henhold til NS 3701. Solcelleanlegget driftes av et fylkeskommunalt
selskap som heter Grønt hjerte. Grønt Hjerte er etablert av Trøndelag
fylkeskommune for å avdekke og utnytte potensialet i regionens bygningsmasse
for høsting, lagring, produksjon og distribusjon av fornybar energi.
Byggeplassen har vært fossilfri, og det er satt som
mål at avfallsmengden som genereres i nybyggprosjektet skal maks vært 25
kg/år/kvadratmeter.
Lang forhistorie
Olav Sigurd Sandvik har vært fylkeskommunens prosjektleder,
og han sier det er en lang forhistorie bak prosjektet i Verdal.
– Det henger sammen
med hele struktursammenhengen i gamle Nord-Trøndelag og vurderinger av
programvalgene slik at den kunne settes sammen og utnytte skolekapasiteten på
en best mulig måte. Samtidig så vi at en del skolebygg begynte å bli noe
uhensiktsmessig i læringsøyemed. Man kommer også til et punkt der læringen
utvikler seg, og da må man gjøre noe med skolene og få dem mer kompakt og
effektive og også få frem de riktige lærings-arealene. Skolen på Verdal vil ha
noe over 500 elever fra kommende høst. Som alle videregående skoler i Trøndelag
vil det være en kombinert skole med både studiespesialiserende fag og yrkesfag.
Ved siden av studiespesialisering vil skolen ha linjer for idrettsfag, bygg- og
anleggsteknikk, teknologi- og industrifag, salg, service og reiseliv, helse- og
oppvekstfag samt forberedende grunnkurs for minoritetsspråklige.
800 dager uten
fraværsskader
Når det gjelder HMS sier Musum at det har gått veldig bra.
– Vi har ingen skader med fravær i prosjektet. Vi kan
se tilbake på over 800 dager uten fraværsskader, og det er ingen selvfølge å
kunne gjennomføre et prosjekt uten slike skader. Det har vært noen hendelser,
men i det hele har det gått veldig bra, sier han.
Også når det gjelder bruk av lærlinger er Musum godt
fornøyd med hva man har klart i dette prosjektet.
– Fylkeskommunen har jo et krav om minimum 10 prosent
lærlinger og 50 prosent fagarbeidere, og vi ligger godt over dette, sier han.
Anleggsleder Hans Egil Solsem sier at det er 16
prosent de siste ukene, men om man ser på hele prosjektet under ett kommer man
opp i hele 22 prosent lærlinger som har vært i aktivitet.
Prosjektet som er
gjennomført for Verdal videregående skole er et resultat av «Plan- og
designkonkurranse Verdal vgs» i mai 2008 om utvikling av Verdal videregående
skole. Prosjektet er første trinn i en oppgradering av skoleanlegget.
Dagens nybygg rommer ny hovedinngang, kantine og
bibliotek, og fungerer som publikumsareal ved kulturarrangementer i aula og
idrettshall. Mellom det nye treetasjes bygget og de tidligere skolebygningene
er det bygget er stort fellesareal. Så å si som skolens «hjerte» med rike
muligheter for planlagte og tilfeldige møter, kantinefunksjon, formidling,
utstillinger, storsamlinger, framføringer med mer.
Det er også ombygde verkstedhaller som gir nye
undervisningsarealer for design og håndverk. Skolen har også mange elever som
kommer i buss, og for å skape en sikker trafikksituasjon er det bygget helt ny
adkomst for bussene på fremsiden av skolen.
Helt fra starten
– Det har vært en langvarig, men fin prosess, sier
sivilarkitekt Eirik Kristensen hos HUS Arkitekter.
Arkitekten har vært med helt fra starten av prosjektet
i 2019, fra man vurderte forhold som antall byggetrinn, innholdet i prosjektet
og ulike tomte- og volumstudier for å finne hva som skulle ligge hvor.
– Vi har vært involvert for eksempel å utvikle
romprogram, fortolke fylkeskommune sine mål fra visjoner og verdier frem til
frem til effektmål og virkemidler. En hovedutfordring har vært å forbedre den
eksisterende skolen, både slik at den kan fungere bedre i dagens situasjon
samtidig som vi har tenkt på fremtidig utvikling av skolen, sier han.
– Og nå tenker vi den vil være brukbar i mange år
fremover.
Endrer seg over
tid
wDet er stor forskjell på hva en yrkesskole skulle være da
den eksisterende ble bygd og hva som vil kreves fremover.
– Det endrer seg over tid. For oss har det vært viktig
å knytte hele anlegget sammen, og skape et tydelig felles møtested sentralt i
anlegget. Det er blitt en storstue som går over tre etasjer, sier han.
I tillegg til skolebygg med en rekke funksjoner, som
også vil komme lokalsamfunnet til gode, er det også lagt vekt på å skape
oppgraderte utearealer som også kan komme lokalsamfunnet til nytte.
– Totalt er vi veldig godt fornøyd med resultatet. Det er
blitt et flott og funksjonelt bygg, og vi spesielt godt fornøyd med at vi har
klart å bruke mye tre, og også med fargebruken. Det er også mye dagslys og
åpenhet, både i de store fellesarealene og i undervisnings-arealene, sier
Kristensen.