Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Stord i Vestland
Størrelse, bruttoareal: 12.136
kvadratmeter
Byggherre: Vestland fylkeskommune
Totalentreprenør: Consto Bergen
Kontraktssum: 320 millioner kroner
ekskl. mva.
Prosjektkostnad: 600 millioner kroner
inkl. mva.
ARK og LARK: LINK Arkitektur
Rådgivere: RI Vei: Asplan Viak l RIA: Brekke og Strand l RIG, RIB: H2B l RIVA, RIE,
RIBfy, RIVv og BREEAM: Multiconsult l RIB tre: Struktur l RIBr: Sweco l RIVr: Tevas
Underentreprenører og leverandører:
Rørlegger: Anders O. Grevstad l Kantinekjøkken: Bergen Storkjøkken l Gulvstøp: Betonggulv l Parkett: Bo Andren l Elektro og automasjon: Bravida l Tømmer: Byggmester Hauen l Flis: Engevik l Fast
inventar: Faginnredning l
Branntetting og -isolering: Firesafe l Rivearbeider: H2 Miljø l Aludører og glassfasade: Holvik Glass l Lett-tak: Lett-tak l Lås og beslag: Låssenteret l Maling: Malerfirmaet O. Kjelsnes l Tre-elementer: Optimera l Beslagarbeid: Os Blikk l Taktekking: Protan Entreprenør l Ventilasjon: R. Torgersen l Bygg-renhold: RTBC l Heis: Scan Heis l Sprinkleranlegg: Sprinklermontøren l Belegg: Stigen & Kronheim l Grunnarbeid: Stord Anlegg l Stikning: Stord Oppmåling l Verkstedutstyr: Tess Vest l Limtre: Vestlandske Limtreindustri l Himling, spiler og innv. glass: VHG l Anleggsgartner: Wikholm
Innenfor
hoveddøren ligger en betjent og tydelig merket resepsjonsdisk, som tar imot
besøkende. Her tilbys også gode muligheter til å slå seg ned i en av de mange
sittegruppene i det store, åpne allrommet – eller hjerterommet – i nybygget.
I
den ene enden av dette sentrale rommet fører en bred trapp, belagt med parkett,
opp til andre etasje. Denne trappen kan samtidig fungere som et amfi. I andre
etasje løper et galleri med rekkverk på tre sider. Innenfor galleriet ligger
undervisningsrommene på rekke og rad. På den fjerde siden, som vender ut mot et
atrium eller et åpent uteområde, er det i stedet store vinduer fra gulv til
tak. Uteområdet har blomsterbed, kunstinstallasjon og sittegrupper, omkranset
av nye skolebygninger.
I
forlengelsen av vestibylen ligger en stor elevkantine med sitteplasser til et
par hundre mennesker. Over kantinen er det fortsatt åpent opp til andre etasje,
hvor det blant annet finnes et stort bibliotek med innbydende sittegrupper,
bord og stoler.
Åpen
dør
Vegg i
vegg med elevkantinen finner vi de ansattes pauserom.
–
Etter at skolen ble tatt i bruk i august i år, har døra mellom elevenes og
lærernes kantine/pauserom aldri vært lukket, sier rektor Ellen Strandenes. Hun
legger til at lærerne og de ansatte ikke har behov for å lukke døra ut mot
elevene. Dessuten er det alltid noen voksen som sitter i elevkantina gjennom
pausene.
I
undervisningsrommet til VG2-klassen for informasjonsteknologi og
medieproduksjon møter vi Linnea Haugland Kvernenes. Hun forteller at i det
gamle skolebygget var det nærmest endeløse korridorer, mens nybygget er preget
av romslighet og åpenhet.
–
Fra det store, sentrale rommet i bygget har man oversikt og tilgang til nesten
hele skolen.
Hun
setter dessuten stor pris på kantinen og tilbudet der.
–
Hver dag kan vi få gratis frokost. I tillegg tilbyr kantinen ulike lunsjretter
med varm mat, som nærmest tilsvarer middag flere ganger i uka. Men jeg prøver å
ta med meg matpakke til lunsj så ofte som mulig. Ellers må jeg skaffe meg en
jobb for å tjene nok penger til kantinelunsjen, sier Kvernenes.
Bak
disken i kantinen ligger et fullt utstyrt storkjøkken, hvor det kan tilberedes
varme måltider for et stort antall besøkende. Rektor Strandenes opplyser at
kantinen driftes av ansatte i en arbeidstreningsbedrift som er underlagt NAV.
Komplisert
prosjekt
– Å
bygge en videregående skole er et stort og komplisert prosjekt. Skolebygget
skal ikke bare inneholde undervisningsrom og tilstøtende lokaler, men også
bygging av flere velutstyrte og fullt operative verkstedlokaler, blant annet
for opplæring av bilmekanikere og mekanikere til industrien, sier Terje
Andreassen. Han er byggherrens prosjektleder i Vestland fylkeskommune.
–
Nybygget, som er dimensjonert for 400 elever og 70 ansatte, har 90 prosent av
den bærende konstruksjonen utført i treverk. Til og med heissjaktene er bygget
i massivtre, opplyser Andreassen. Under deler av bygget er det imidlertid
etasjer i betong som rommer tekniske anlegg.
Energien
til oppvarming av skolebygget hentes fra 22 geobrønner. Vannbåren varme fra
varmepumpe blir distribuert rundt i bygget til radiatorer. I våtrom og
garderober er det installert vannbåren gulvvarme. I verkstedhallene kommer
vannbåren varme fra strålepaneler i taket.
For
å sikre tilstrekkelig varme på de kaldeste dagene har energisentralen også en
elektrisk kjele som kan supplere med ekstra kapasitet. Solcelleanlegg er
installert på store deler av takflaten og skal kunne dekke en del av skolens
elektrisitetsbehov.
Klimavennlig
–
Skolen er bygget for å etterlate et så lavt karbonavtrykk som mulig, og skal
sertifiseres etter kravene til Breeam Excellent, forklarer Andreassen. Dette
innebærer blant annet at deler av taket som ikke er dekket av solcellepaneler,
er utformet som grønt tak. Taket består av sedumplanter, som er plantet i et
tynt jordlag eller vekstmedium.
I
kravene til bygg, som skal sertifiseres som Breeam Excellent, inngår også
beplantning og regnbed med stauder. Totalentreprenør Constos prosjektleder,
Carina Schrøder, viser til beplantning i den åpne, firkantede gårdsplassen
mellom byggene og til større regnbed på framsiden.
–
Alle regnbedene fungerer som fordrøyning. De skal kunne samle opp betydelige
mengder nedbør og dermed redusere risikoen for overvann, sier Schrøder.
Hun
forteller videre at trekonstruksjoner ikke bare er brukt i bæresystemet, men
også i ytterveggene, hvor det er benyttet bindingsverkselementer i tre.
–
Med slike elementer går monteringsarbeidet raskt unna, og vi fikk tidlig et
tett bygg klart for isolering, forteller hun.
Trematerialer
Takkonstruksjonen
er en selvbærende stålkonstruksjon, mens ytterkledningen er av tre impregnert
med pigmentert kobberløsning i to ulike farger.
Det
meste av gulvarealet i skolebygget har fått belegg av naturmaterialet linoleum.
I de fleste verkstedhallene er det slipte betonggulv av type HTC Superfloor,
mens hallene for bil- og mekaniske fag har epoksybelegg, som er lett å rengjøre
ved oljesøl.
Schrøder
forteller videre at minst to av veggene i undervisningsrommene er kledd med
hvitpigmentert kryssfiner, mens de øvrige har gipsplater.
–
Vi har arbeidet mye for å oppnå best mulig akustikk i skolebygget. I taket over
det store hjerterommet er det montert trespiler som systemhimling, lakkert i
hvitpigmentert lakk. På flere av veggene i fellesarealene er det brukt
trespiler av samme type, men montert tettere, sier Schrøder.
Hun
legger til at undervisningsrommene også har lydabsorberende plater på veggene.
Platene er laget av sammenpresset treull med lydabsorberende isolasjon på
baksiden.
Kunst
og undervisning
Flere
steder, både ute og inne, har skolens fellesarealer fått kunstnerisk
utsmykning. Fylkeskommunens prosjektleder Terje Andreassen opplyser at det
ifølge sentrale retningslinjer for skolebygg skal benyttes midler til
kunstnerisk utsmykning tilsvarende 1,2 prosent av entreprisekostnaden.
Det
nye skolebygget huser de yrkesfaglige linjene ved Stord vidaregåande skule.
Dagens tilbud ved skolen omfatter bygg- og anleggsteknikk, elektro- og
datateknologi, informasjonsteknologi og medieproduksjon, medie- og
kommunikasjon, salg, service og reiseliv samt teknologi- og industrifag.
Skolen
har dessuten en egen avdeling for elever som trenger spesielt tilrettelagt
undervisning. Denne avdelingen tar imot elever fra alle kommunene i
Sunnhordlands-regionen. I det nye skolebygget finnes også kontorer for
veiledningstjenesten, som betjener både elever ved skolen og ungdom som står
utenfor opplæring.
Samspill
Fem
entreprenører ble prekvalifisert av fylkeskommunen for å kunne gi tilbud i
pris- og designkonkurransen. Etter at Consto vant konkurransen og ble valgt som
totalentreprenør, gikk prosjektet inn i en samspillsfase for detaljutforming av
bygget.
–
Samspillskontrakter liker vi, sier Carina Schrøder. Da blir entreprenør og
byggherre mer delaktige i valgene som må tas. Det bygges et felles team rundt
prosjektet, i stedet for at entreprenør og byggherre sitter på hver sin side av
bordet. Det gir mer åpenhet og et felles fokus for å finne de beste løsningene.
Den
nye skolen er reist på samme tomt som den gamle yrkesskolen sto. Terje
Andreassen forteller at under rivningsarbeidet dukket det opp flere
overraskelser, blant annet mer asbest og miljøfarlige stoffer enn tidligere
kartlagt.
Byggetrinn
nummer to
En
annen utfordring ved bygging på samme tomt var å finne midlertidige
undervisningslokaler for elever og lærere, som måtte fordeles på ulike steder i
nabolaget.
Nå
er imidlertid alle yrkesfaglige linjer ved Stord vidaregåande skule samlet i
ett bygg.
–
Målet er å samle hele skolen på ett sted, sier rektor Ellen Strandenes. Hun
legger til at arbeidet med reguleringsplan for byggetrinn nummer to allerede er
i gang.
–
I neste byggetrinn ønsker vi å få plass til linjene for studiespesialisering,
musikk, dans og drama, samt idrettsfag. Dersom alle studieretningene samles,
trenger skolen plass til om lag 800 elever, sier Strandenes.
Fylkeskommunens
prosjektleder sier at grunnlaget nå er lagt for et byggetrinn nummer to, ved at
en ekstra etasje kan bygges på deler av det eksisterende nybygget, og at dagens
parkeringsplass da vil bli bebygd.
I
fylkeskommunens investeringsplan er det imidlertid ikke satt av
bevilgningsmidler før i 2029.