UNIL lager
Sted: Våler
Prosjekttype: distribusjonslager
Kontraktsum eks. mva:
72,2 millioner kroner
Areal: 11 500 kvm lager og
500 kvm kontorlokaler
Byggherre:
Unil / Norgesgruppen
Totalentreprenør:
AF Bygg Glomsrød
Prosjekt- og byggeledelse: Brick
Arkitekt: meter arkitektur
Rådgivere: RIB: Bright Rådgivende Ingeniører l RIV: Bright VVS l RIE: Bright Elektro l RIBr: Brann og Sikkerhetsrådgivning l RIGeo: Geo Øst l Logistikk: Swisslog
Underentreprenører og leverandører: Fasade- og innervegger: Kingspan l Betonggulv: Primex - Tomteopparbeidelse: Knut Bjerke Entreprenør - Sprinkler: Aqua-Tech - Betongarbeider: Betong og Tre - Stål: SKV - Elektro: Storm Elektro - Prefab Stål: Contiga - Klima: Storm Klima - Ventilasjon: GK Norge - Fasader: Borg Byggmontering - Porter og lastehus: Crawford - Lås og Beslag: Fredrikstad Låsservice - Brannsikring: Kaefer - Tømrer og innredningsarb.: System 1 - Vinduer og dører i glass/alu: Østfold Glass og Fasade - Maler: Eriksen & Lund - Div. stålarbeider: Hansen Sveis og Montering - Logistikkanlegg: Swisslog
Når UNIL i november tar i bruk sitt nye 11 500 kvadratmeter store distribusjonslager i Våler i Østfold, er det automatikken som skal gjøre grovjobben i det gigantiske bygget.
Det nye lagerbygget i Våler ruver godt i terrenget med sitt høylager på 35 meter. Det gjør bygget til det høyeste i Våler kommune. UNIL er Norgesgruppens selskap for utvikling av egne merkevarer.
Til det nye hovedlageret vil tørrvarene til blant annet varemerkene First-Price, Eldorado og Unik gjøre sitt første stopp etter at de har passert grensen til Norge, før de blir pakket om til mindre kolli og transportert videre til ASKO før endelig distribusjon til butikkene.
Nærmere 20 personer kommer til å jobbe i det nye bygget med både lager- og kontoransatte. Bygget består også av 500 kvadratmeter kontorlokaler for UNILs administrasjon. Etableringen av UNILs distribusjonslager er den første i Våler Næringspark, men det er store planer for videre utbygging.
Lokalt preg
Det var AF-Gruppen som vant anbudet på distribusjonslageret i sterk konkurranse med en rekke aktører sommeren 2009. På denne tiden hadde AF-Gruppens lokale entreprenør fullt opp å gjøre. Løsningen ble at AF Bygg Glomsrød med tilhold i Halden tok ansvar for prosjektledelse og knyttet til seg lokale underentreprenører for det meste av det utførende arbeidet. Det sveitiske firmaet Swisslog har hatt maskiner og utstyr for logistikkutstyret som en egen entreprise, mens industrigulvet er utført av et latvisk firma, Primex.
– Vår kontraktspartner har vært Brick byggprosjektering, som også er medeiere i Våler Næringspark, forteller Arne Albinson, prosjektleder i AF Bygg Glomsrød. Han har koordinert byggeprosjektet sammen med anleggsleder Thomas Nordenhaug. Brick har hatt ansvaret for prosjekt- og byggeledelsen i CM-modell. Ketil Fjeld i Brick, som har vært byggherrens prosjektleder forteller om et godt samarbeid og konstruktiv dialog med AF-Gruppen i gjennomføringsfasen.
– Prosjektet blir overlevert til avtalt tid, med riktig kvalitet og til avtalt budsjett, sier han.
Perfekte grunnforhold
I september i fjor gikk spaden i jorda. Da lå riktignok mye klappet og klart. Brick hadde tilrettelagt med utsprengning av 4 - 5 meter stein for å sørge for at toppen av det 35 meter høye høylageret kommer under 30 meter over bakkenivå, i henhold til kommunens krav.
– Grunnforholdene er rett og slett perfekte, sier anleggsleder Nordenhaug. Bygget ligger rett på sprengstein ned på fjell. Prosjektledelsen skryter av grunnentreprenøren som har gjort en god jobb for å sikre framdriften i prosjektet.
Betongarbeidet har vært ukomplisert med ringmurer rundt hele bygget. Arbeidet er utført av Betong og Tre fra Sarpsborg. Innover i bygget er det søylepunkter hvor takbelastningen blir ført ned.
Stålkonstruksjonene er både prosjektert, levert og montert av SKV AS og er den største underleveransen i prosjektet. Alt av stålkonstruksjoner er prefabrikert. Montasjen av stålkonstruksjonene ble delt opp i tre deler.
– Det gjaldt å holde fortgang i grave- og betongarbeidet for ikke å hindre framdriften. Så fort stålet var oppe, begynte arbeidet med stålplater på taket og veggkassetter, forteller Albinson.
Tøff og kostbar vinter
I juleferien i fjor kom vinteren for fullt til Østfold. Den skulle bli lang.
– 4. januar stod taktekkeren klar for å gjøre sin jobb. Da var det 30-40 centimeter snø på det 35 meter høye høylageret, forteller Albinson. Snøen måtte bort, så løsningen ble å sette i gang med snøfresere på det 3.500 kvm store taket. Arbeidet tok et par uker og skapte utfordringer for framdriften.
– Vi har slitt med en hard vinter som kostet oss 5-6 uker framdrift og nærmere en million kroner i kostnader. Den har selvsagt spist bra av marginen i prosjektet, men vi sitter likevel igjen med en god fortjeneste, opplyser Albinson.
Prosjektet hadde et par klare tidsbestemte delmål som Kong Vinter satte på harde prøver. Tidsmålene holdt selv om det har kostet.
– Vinteren har vært den største utfordringen i prosjektet. Det har krevdes mye ressurser å forsere framdriften, men jeg må også gi honnør til våre underleverandører som har bidratt svært positivt gjennom en tøff vinter, sier Albinson.
Kravene til industrigulvet har vært høyt og resultatet har også blitt suverent. Det er ingen slinger i valsen når titalls meter høye reoler skal bære tusenvis av paller.
– Gulvet har blitt fantastisk bra. Det er støpt med fiberarmert betong av Primex. Det finnes en eneste svinnsprekk selv om det er snakk om et stort areal, sier Albinson.
Tung investering i varmepumpe
Bygget får varme fra en luft til vann varmepumpe.
– Anlegget er dimensjonert til å ta 100 prosent av oppvarming og kjøling mellom + 25 grader og – 15 grader. En elkjele slår inn hvis temperaturene kommer utenom dette intervallet, forklarer Albinson. Opprinnelig var det beskrevet en oljekjele i prosjektet, men under byggetiden valgte byggherren å ta en investering på varmepumpe som vil være spart inn i løpet av fem år.
Det er tatt god høyde for brannsikkerhet i distribusjonslageret. Hele anlegget med alle reoler er fullsprinklet. Totalt er det utplassert 2000 sprinklerhoder. Veggene er dimensjonert til å motstå en brann i 240 minutter.
– Brannsikkerheten er viktig siden bygget også er dimensjonert for å kunne utvides, sier Nordenhaug.
I byggeprosjektet har det gått med nærmere 70.000 timeverk.
– Vi har HMS-ansvaret fram til 21. oktober og har enda ikke fått noen rapporter om skader med fravær og har kun fått to rapporter om uønskede hendelser som går på HMS. Vi er veldig tilfreds med at sikkerheten har blitt tatt alvorlig av alle parter, sier prosjektlederen.
Albinson forteller om et byggeprosjekt med god stemning blant alle involverte.
– Det har vært veldig hyggelige forhold her. Byggemøtene har som regel både startet og avsluttet med latter og ved de utfordringene vi har møtt har alle gått inn med en intensjon om å løse problemene. Det har vært helt avgjørende for at vi har klart tidsfristene og nå kan overlevere et godt prosjekt, sier han.
Ny hverdag for UNIL
Jarle Kjelingtveit, Supply Chain Manager i UNIL, forteller at det nye hovedlageret er importlager for tørrvarer for egne merkevarer i Norgesgruppen. Totalt har lageret en lagringskapasitet på 28.000 paller. Etableringen på Våler betyr at tre Unil-lagere i Mosse-området blir samlet under ett tak. Han begrunner etableringen på Våler med god nærhet til Moss havn og svært god infrastruktur med E6 rett i nærheten.
– Vi gleder oss veldig til å komme inn og få samlokalisert oss i et nytt bygg. Resultatet ser svært bra ut og vi har fått det slik vi ønsket, sier Kjelingtveit.
Tekst og foto: Jørn Hindklev