Apilar Lager og Logistikksentral
Sted: Røyken
Prosjekttype:
Nybygg logistikksenter
Byggherre: Ekjord AS
Totalentreprise: Norske Stålbygg
Kontraktssum eks mva:
40 millioner kroner
Bruttoareal: 4.200 kvm (3.000 kvm lager, 600 kvm terminal, 600 kvm kontor/adm)
Arkitekt:
Astrup og Hellern / Norske Stålbygg
Byggherreombud:
Faveo Prosjektledelse
Rådgivere: Rådgiver betong: K2 Byggeteknikk - RIBR: Norconsult - RIE: Alt Installasjon (også utførende) - Rådgiver rør: Randow Rørservice (også utf.) - RIV: Vestfold Klima og Ventilasjon (også utf.) - RIV utvendig: Cowi
Underentreprenører/leverandører: Kranleveranse: Munck Cranes - Belegningstein - Lintho / Isachsen Entreprenør l Grunnarbeid: Isachsen Entreprenør l Betonggulv: Thunberg - Taktekking: Byggpartner - Alufasade/ dører/vinduer: Profax - Hulldekker: Spenncon - Heis: TKS Heis - Maling og gulvbelegg: Bach Johansen Håndverk
En aldri så liten revolusjon og en Nordenpremiere i Røyken; et nytt lager og logistikksenter som vil ta innendørslagring til - bokstavlig talt - nye høyder.
– Konseptet er automatisk lagring av containere som lagerbokser ved å utnytte høyden. Vi lagrer gods av alle mulige slag, men bruker containere som verktøy. Så vidt vi vet, er dette nytt i Norden, sier Knut Engebretsen. Han er prosjektansvarlig for byggherre Ekjord AS sitt nye lagerbygg på vel 4.200 kvm i Røyken. Ekjord eier og driver Østlandske Container Lager, som til nå har tilbudt tradisjonell lagring i en av de gamle hangarene på Fornebu. Hangaren skal rives og det var på tide å skaffe til veie ny lokalisering.
Primært flyttelass
Etter nøye vurderinger ble en tomt på 16.400 kvm i Follestad Næringspark kjøpt av det kommunale eiendoms-
selskapet. Måten å tilby denne type lagring på stiller visse krav.
– Vi kan lagre alt. En stor del av vareflyten er flyttelass. Hovedtyngden av kundene har lange utenlandsoppdrag, og behov for langtidslagring av møbler. Gjennomsnittslagring for en container er 300 døgn, så vi må ikke ligge i Oslo. Geografisk og trafikkmessig er vi midt i smørøyet. Dessuten var det ikke mange som kunne gi oss lov til den nødvendige byggehøyden vi var avhengige av, sier Apilars driftssjef, Arve Andersen.
Mange fordeler
Å lagre containere innendørs har en rekke fordeler for kundene. Det er enkel innlasting fra lastebil, risikoredusert løft opp i kran og plassering. Det automatiske systemet vet til enhver tid hvor den enkelte container befinner seg. Det er høy sikkerhet mot innbrudd og brann, og beskyttelse mot vann, kulde og kondens. Kundene betaler kun for den tiden og det godsvolumet som befinner seg på lageret. Er det ikke behov for å leie en hel container, har Ekjord i tillegg utviklet egne bur, som kun er en fjerdedel av en container.
Ved etableringen i Røyken skifter selskapet navn til Apilar Lager og Logistikksenter. Apilar kommer av det spanske ordet for å stable – som er hele poenget i lagringen. Lageret alene er nesten 104 meter langt, og 23 meter høyt. Da kan sju containere stables i høyden.
Nøye tilpasning
– Vi kalkulerte først med seks containere i høyden, da manglet det noen få centimeter til den sjuende innenfor den maksimale kotehøyden. Vi optimaliserte gitterdragerne, reduserte byggehøyden på kranene, og derved også bredden på søylene. Alt i en prosess i nært samarbeid med kranleverandøren Munck Cranes og totalentreprenøren Norske Stålbygg, forteller Engebretsen. Resultatet er at 1.100 containere nå kan få plass i den 3.000 kvm store lagerdelen.
Arkitektene Astrup og Hellern har utviklet konseptet og tatt det frem til rammesøknad. Norske Stålbygg, som har egen arkitekt, overtok tegningsgrunnlaget for lageret, terminalbygget på 600 kvm og kontordelen som går over to etasjer. Norske Stålbygg utviklet prosjektet videre i samarbeid med Ekjord og underentreprenørene.
Anslag og tilbud
– Vi har jobbet utallige timer med optimaliseringer ut i fra prognoser for omsetning, og simuleringer av forskjellige bygningsmasser. Vi gikk ut til noen aktuelle entreprenører og ba om et budsjettoverslag. Ut i fra responsen valgte vi Norske Stålbygg, som jeg opplevde som veldig fokusert på å løse oppgavene innenfor de kravene vi stilte, sier Engebretsen.
– Våre løsninger er svært egnet til denne typen formål, og rask montering av stålelementene bidrar til veldig korte byggetider. Utfordringene så vi i første rekke i høyden på 23 meter, store vindlaster og kravene til gulvoverflate, sier Steinar Aske, prosjektleder hos Norske Stålbygg.
Sikkerhet
Allerede tidlig i planleggingsfasen staket prosjektansvarlig Knut Enge.
bretsen ut kursen når det gjaldt ryddighet på byggeplass og sikkerhetsforbe-
redelsene i prosjektet. Han har tiår bak seg med sikkerhetsrelatert arbeid innen oljesektoren i Norge og i utlandet, og tok med seg det han mente var de beste verktøyene fra den erfaringen.
– I forkant analyserte vi alt vi skulle utføre, og gjennomførte tiltak vi mente var nødvendig for å redusere risikonivået. Sannsynligheten for at uønskede hendelser kunne inntreffe, skulle reduseres til et minimum. Vi var avhengige av at alle bidro 100 prosent hele veien, her gikk Norske Stålbygg i bresjen for aktørene, påpeker Engebretsen. Et godt samarbeidsklima mellom Norske Stålbygg, de ulike ue-ene og Ekjord bidro til en god sikkerhetsforståelse.
Ikke én skade
Faveo Prosjektledelse har foruten å bistå byggherren med byggekyndig assistanse, også deltatt i oppfølgingen av SHA (byggherreforskriften) og Sikker Jobb Analyse (SJA). Faveo har også vært byggelånskontrollør for banken.
– Engebretsen la opp til en samhandlingsprofil fra dag en, som også ga utslag i et løsningsorientert klima fra alle aktørene. SHA/SJA-arbeidet var svært viktig, ikke minst med tanke på de store høydene og monteringen av krana. At det ikke foreligger et eneste skadetilfelle i prosessen, overrasker derfor ikke, sier prosjektleder hos Faveo, Bjørn Larsen.
Utomhus og gulv
Før bygget ble reist, ble det i stedet for asfalt lagt belegningsstein på hele det 10.300 kvm store utomhusområdet.
– Økonomisk en gevinst, men også langt mer slitesterkt. Dessuten bedre oversiktlighet og større stabilitet når det gjaldt høydemontering med liftene.
– Gulvet inne i lageret og i terminalen måtte tåle store laster; hver container veier åtte tonn, her skulle sju stykker oppå hverandre. Kravet til retthet under fotplatene på containerne var toleransegrense «PA» eller maks kun fem millimeter, sier Aske.
Det automatiske lagringssystemet er pinlig nøyaktig. Traverskranene er programmert slik at de vet nøyaktig posisjon for hver container. – Kranene går på skinner som hviler på søylene. Derfor må det være spesielle avstivninger i taket. Det skal ikke være mange centimetere med skjevhet i høyden før det gir seg utslag i nøyaktigheten på hvor åket treffer når det senkes på containerne, forklarer Engebretsen. Som et ledd i vindavstivningen måtte bygget i tillegg også forankres til fjell med kamjern i store, støpte kummer.
Anlegget i Røyken skal være i full drift i løpet av april. Men først skal en enorm logistisk øvelse gjennomføres. De 600 containerne som nå befinner seg på Fornebu skal fraktes ut til Røyken.
Tekst og foto: Trond Joelson