Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Mo i Rana, Nordland
Prosjekttype: økt areal for
digitalisering og lagring av materiale ved Nasjonalbiblioteket
Areal: Cirka 4.500 kvadratmeter
Totalentreprise ekskl. mva: cirka
210. millioner kroner
Byggherre: Statsbygg
Totalentreprenør: MBA Entreprenør
Arkitekt og rådgiver: Norconsult
ITB-koordinator: HRP
Underentreprenører og leverandører:
Totalteknisk leverandør: Haaland Mo l Grunnarbeider: VM Rana l Malerarbeider: Interiør Service l Lås og beslag: Nordland lås og beslag l Stålkonstruksjoner: Imtas l Prefab betong: Overhalla Betongbygg l Beslag, sandwich: TH Blikk l Heis: Schindler l Port: Enterservice l Tekking: Norgestak
Det nye lydlaboratoriet og automatlageret
i Mo i Rana skal dekke Nasjonalbibliotekets behov for økt digitaliseringsareal,
og legge til rette for en sikker og effektiv logistikk for mottak av materiale
fra arkiv, bibliotek og muséer fra hele landet. Prosjektet er gjennomført med
Statsbygg som byggherre, MBA Entreprenør AS som totalentreprenør og Haaland AS
som totalteknisk underentreprenør. Norconsult har vært både hovedrådgiver og
arkitekt i prosjektet.
Digitalisering
og frysing
Byggingen av det nye lydlaboratoriet og
automatlageret har en kostnadsramme på 317 millioner kroner og prosjektet
omfatter et samlet areal på cirka 4.500 kvadratmeter. Nybyggene inneholder et
nytt automatlager som er det tredje i rekken i Nasjonalbibliotekets anlegg.
Lageret er et 14 meter høyt bygg med tre etasjer, med et digitaliseringsanlegg
i toppetasjen.
Videre er det bygget et kontorbygg
over tre etasjer med 15 lyddigitaliseringsstudioer, kontorarbeidsplasser,
serviceverksted og et mellomlager for avspillingsutstyr, opplyser Statsbygg.
I tillegg er det bygget en ny
garasje og en gangbru som binder det nye automatlageret sammen med resten av
bygningsmassen. Som en del av det nye automatlageret er det også laget et nytt
logistikksenter med frysekapasitet for alt materiale som skal inn i sikringsmagasinene
i Nasjonalbibliotekets fjellanlegg. Nedfrysingen av materiale er et viktig
tiltak for å eliminere risikoen for å få skadedyr i Nasjonalbibliotekets
samlinger.
–
Superstolte
MBA var ferdig med de bygningsmessige
arbeidene tidlig i høst, og endelig overlevering skjer i september i år, når
prøvedriftsperioden er over. Kontrakten på 210 millioner kroner uten
merverdiavgift, var Mo i Rana-entreprenørens desidert største da den ble
inngått i 2021.
Prosjektleder Espen Kaspersen i MBA
er godt fornøyd med det totalentreprenøren har fått til i prosjektet, men han
legger ikke skjul på at både prosjektet og Statsbygg som byggherre, har vært
krevende for en liten lokalentreprenør.
– Vi er superstolte over at vi har
levert byggene med god og rett kvalitet til rett tid, men det har utvilsomt
vært både krevende og en kostbar erfaring å bygge for en stor offentlig kunde
som Statsbygg, sier han.
Kaspersen presisere at kravene og
forventingene Statsbygg har stilt i prosjektet, først og fremst har gitt
entreprenøren verdifull erfaring og et kompetanseløft.
– For oss er dette et fantastisk referanseprosjekt å ha med
seg videre, og en stor læring for hele organisasjonen. Vi har blant annet
løftet oss organisatorisk og individuelt innen områdene HMS/KS, og systematisk
ferdigstillelse. Statsbygg er ledende i markedet på denne typen prosesser og
den læringen tar vi med oss videre, sier Kaspersen.
Han jobber nå med planleggingen av
byggene ved den nye flyplassen i Mo i Rana, der MBA har en underentreprise for
AF Gruppen.
– Jeg tror nok erfaringen vi skaffet
oss ved prosjektet ved Nasjonalbiblioteket hadde betydning for at vi fikk
kontrakten ved flyplassen, forteller Kaspersen.
Forstår
at Statsbygg-krav kan være krevende
Vilde Haaland Teller har vært Statsbyggs
prosjektleder sammen med Tor Olav Augestad. Teller mener det har vært en
positiv erfaring å ha med MBA som totalentreprenør i prosjektet.
– De er en liten lokal entreprenør
som kjenner markedet godt og som bruker lokale aktører i så å si alt de gjør.
De har også mye stolthet i det de leverer, sier Teller.
Hun forstår at Statsbyggs krav og
tette oppfølging kan være krevende for en mindre aktør, uten erfaring med
Statsbygg-prosjekter.
– Derfor bisto vi litt ekstra i
oppfølgingen av totalentreprenøren. Vi synes det har vært en veldig fin prosess
der MBA har klart å heve seg innenfor flere områder. Vi synes det er positivt
at våre prosjekter løfter frem lokale aktører, fremhever Teller.
Hedret
med «Den gyldne hjelm»
At MBA gjorde en god jobb, ble bekreftet
da prosjektet i 2023 vant Statsbygg sin egen SHA-pris «Den gyldne hjelm».
«Prosjektet har vist en god
utvikling over tid innenfor sikkerhet, helse og arbeidsmiljø, og fremstår som
en særdeles ryddig, velorganisert og trygg arbeidsplass. Det har vært en
hensiktsmessig organisering av SHA-arbeidet, og det kommuniseres godt i hele
prosjektorganisasjonen», skrev Statsbygg i sin begrunnelse.
– Det er ikke så ofte mindre
Statsbygg-prosjekter vinner denne SHA-prisen, så det å få utmerkelsen var
veldig stas, og noe entreprenør har god grunn til å være fornøyd med,
kommenterer Teller.
Teknisk
avansert
Både byggherre og entreprenør trekker
frem prosjektets omfattende og avanserte tekniske anlegg. Vilde Haaland Teller, peker på
ITB-koordinatoren (Integrerte Tekniske Bygningsinstallasjoner), som en viktig
rolle under planleggingen og gjennomføringen av prosjektet.
– HRP
har vært innleid ITB-ressurs og har spilt en sentral rolle i koordineringen av
et meget komplekst teknisk anlegg, forteller Teller.
Teller roser også samarbeidet med
Nasjonalbiblioteket som bruker av anlegget.
– Nasjonalbiblioteket sitter med
veldig mye teknisk kompetanse som vi har dratt mye nytte av når vi har trengt
avklaringer underveis, sier hun.
Kunst
i fasade
Statsbyggs prosjektleder kommer også inn
på kunstprosjektet som kunstneren Sverre Gullesen står bak, og som er integrert
i store deler av fasaden ved det nye lydlaboratoriet. Kunstverket er inspirert
av lyden fra de første opptakene av folkemusikk som finnes i arkivet til
Nasjonalbiblioteket. Ved Nasjonalbibliotekets resepsjon står Gullesen også bak
en veggskulptur i betong. Kunstverkene er gjort i regi av KORO (Kunst i
offentlige rom).
– Fasaden skulle i utgangspunktet
kles med litt kjedelige fasadeplater, men vi kastet oss rundt og endret det til
skjermtegl. I kunstprosjektet har kunstneren først overflatebehandlet
teglsteinen med maling i ulike farger på en teglfabrikk i Sveits, før de ble
fraktet med båt til Mo i Rana montert i ønsket mønster på fasaden, forteller
Teller.