Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: «Vervet» i Tromsø
Prosjekttype: Nybygg hotell
Bruttoareal: ca. 17.000 kvadratmeter BTA
Byggherre: Totaleiendom
Arkitekt: AT Arkitektur
Landskapsarkitekt: LOLE Landskap
Totalentreprenør: Econor
Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider og
landskap: Fundamentering & Graving l Spunt og pel: Polarpel l
Prefab betong: Element NOR l Betong: Berg Betong l
Deltabjelker: Peikko l Stål: Tial l EL, ventilasjon og
automasjon: Bravida l Rør: Reidar Skagseth l Badekabiner:
Green Box l
Vinduer: Nordan l Dører og foldevegger: Bjerke Snekkerisalg l
Lås og beslag: Låsesmeden l Heiser: Kone l
Himling: TBM l Maler, flis og heldekkende tepper: Bogstrand l
Rekkverk og metallarbeider: DBC Group l Glassfasade og
fasadekledning: Alutec Group l Badstu og steambad:
Badstuspesialisten l Fuglesikring: Rentokil l Taktekking:
Protan Entreprenør l Gasspeiser: Eroconsult l Taktil merking
og dørmerking: Safety First l Polyuretan gulv: Norbelegg l
Røykluker: Unilite l Inspektionsluker: BVS l
Løfteplattform: Stannah l Teppeflis, parkett og laminat: Norgesgulv l
Utmåling: Norsurvey l Branntetting: Firesafe l Fasadesikring
og vask: Høyden l Beslagsarbeid: Petersen Blikk l
Stillas: Aluhak l Byggevarer: Neumann Bygg l
Samhandlingsverktøy og IT: StreamBIM/Rendra l Veggpaneler: Merton l
Benkeplater: Scan Granitt l Solavskjerming: Avskjerming
AS
Arbeidene med å forvandle det gamle skipsverftområdet til
en moderne bydel startet i 2019, og det nye Scandic-hotellet er nest siste bygg
i den nye bydelen Vervet ved Tromsøbrua.
Utsmykning og design har klare referanser til områdets
historie i både farger og materialvalg, akkurat som i resten av bydelen der man
finner industrielle referanser overalt. I hotellet har man i tillegg lagt vekt
på byens ishavstradisjoner, og sørget for at bygningen forteller historien om
stolte oppdagere og deres ferder til nord.
En attraksjon i seg selv
Hotellet åpnet 24. juni, og dagen derpå var det en svært
fornøyd hotelldirektør som møtte både Byggeindustriens utsendte og gjester i
resepsjonen. Poul-Henrik Remmer smilte svært tilfreds med tilværelsen, til
tross for en uriktig brannalarm grunnet damp og overfølsom brannsensor i
wellness-avdelingen.
– Slike ting må vi alltid regne med. Jeg er veldig
tilfreds med bygget vi har overtatt, og som vi nå skal sørge for å fylle med
aktivitet. Vårt mål er at dette hotellet blir en attraksjon i seg selv, en
destinasjon i destinasjonen, sier Remmer.
Løpebane på taket
Nybygget øker Tromsøs hotellkapasitet med 305 rom, hvorav
40 er suiter. I tillegg rommer hotellet konferansefasiliteter for 350
mennesker, spa-avdeling med løpebane og treningsfasiliteter ute på taket,
utendørs skybar og ikke minst en spektakulær restaurant med utsikt over byen.
Funksjonene fordeler seg over tolv etasjer og 17.000
kvadratmeter.
Bygget eies av utviklingsselskapet bak
Vervet-utbyggingen, Totaleiendom AS, gjennom datterselskapet Vervet Hotell.
Totaleiendom AS har vært byggherre, men entreprisen
ble utført av den lokale entreprenøren Econor. Prosjekteringsleder Håkon
Mikalsen og formann Stian Lande sier prosjektet er det største i firmaets 20 år
lange historie, med til sammen 150 arbeidere i sving i den mest hektiske fasen.
Bygget ble overlevert i slutten av mai, helt etter avtalen med byggherren.
– Vi har en veldig god følelse etter at bygget er
overlevert, vi er takknemlige for at vi har kunnet utføre jobben og er stolte
og fornøyde med det vi har levert. Alle har levert godt, og samarbeidet på
tvers av fag og leverandører, sier Håkon Mikalsen.
– Og det er jo ikke et A4-prosjekt, men et signalbygg
som synes godt, og er noe av det første man ser når man kommer over brua, sier
Stian Lande.
Dyp fundamentering
Byggestarten i mai 2023 startet med fjerning av til sammen
3.000 kubikkmeter forurensede masser, samt enda litt til for å gjøre plass til
byggets underetasjer. Grunnarbeidet innebar omfattende peling og spunting, med
til sammen 161 peler hvor de dypeste går hele 33 meter ned i grunnen.
Kjelleren ligger tre meter under laveste lavvann og er
konstruert med en utvendig folieduk som sikring i tillegg til at betongen i seg
selv er vanntett. Det er kun de to nederste etasjene som er i plasstøpt betong,
mens alt over bakkenivå er prefabrikerte elementer og hulldekker.
I oppbygningen av bygningskroppen er annenhver vegg
bærevegg og lettvegg.
– Det ga god flyt
i byggingen, ved at vi fikk plassert ut de prefabrikerte badekabinene mot
betongveggen med en gang mens bygget var åpent.
Vondt i magen
Et av c-momentene i prosjektet er de store glassene i
panoramarestauranten, både med tanke på konstruksjonen og monteringen.
– Det bød på litt ekstra utfordringer å få inn nok
styrke med tanke på vindlast. Aluminiumsprofilene som er brukt her er noe av
det tykkeste som er laget, med 32 centimeter i dybden, sier Stian Lande. Og i
ettertid innrømmer han at det gjorde litt vondt i magen å se de 700 kilo tunge
og 5,8 meter høye glassrutene bli heist på plass.
Apropos glass, så innebærer det nære naboskapet til
den tungt trafikkerte Tromsøbrua ekstra krav til støyskjerming. Veggene har
samme dimensjon rundt hele bygget, mens glassene mot brua har ekstra
lydisolering samt monteringskrav om fuging istedenfor taping.
Parallelle prosesser
For å holde fremdriften startet innredningsarbeidene mens
det ennå pågikk montering lenger opp i etasjene.
– Vi gjorde derfor en midlertidig tekking underveis i
plan 5, slik at de kunne starte innredning av de første etasjene. Så malerne
var faktisk i gang med sin jobb nede i bygget mens vi ennå monterte de øverste
hotellrommene. Det er litt spesielt, når vi har et så høyt bygg. Optimalt ville
man jo gjort ferdig bygget i høyden og deretter jobba seg nedover. Men det
fordrer at vi har bedre tid, og det hadde vi ikke, sier Håkon Mikalsen.
Trang byggeplass
I tillegg til tidspress har byggeprosessen også måttet
forholde seg til at jobben skjer midt i et etablert boligområde.
– Ja, vi har hatt en veldig trang byggeplass, i
praksis hadde vi ingen plass sørover med halvannen meter til byggegrensa. Og ut
mot gata hadde vi seks meter, men det gikk bra uten behov for å stenge for
trafikk til tross for store leveranser av elementer og byggematerialer, slår
Mikalsen og Lande fast.
Plassmangelen førte til kreativ tenking, som for
eksempel å plassere byggekrana i en av heissjaktene.
– Og med snø, kaos og turister kan vi regne med at
det var litt å holde styr på med tanke på HMS?
– Ja, et mareritt, ler Stian Lande, som sier det gikk
med mye sperrebånd og timeverk til hjelpesmenn som holdt vakt, men også måtte
geleide mang en turist ut av byggeområdet med den beste serviceholdning som er
å oppdrive under de rådende forhold.
– Så hvorfor går det bra, til tross for tidspress
og trange arbeidsforhold?
– Det handler om
planlegging og systematikk. Vi må skape et godt samarbeidsklima med alle de
involverte, få alle til å skjønne at vi drar i samme retning, og å tenke på
alle, ikke bare seg sjøl. Folk må tenke på den neste i kjeden, og at en
rørlegger og en elektriker kan snakke med en tømrer uten at det må gå via noen
overordnede, sier Håkon Mikalsen.
HMS er en gevinst
Begge trekker frem bruken av digitale planleggingsverktøy
som for eksempel StreamBIM som svært viktig for å oppnå god arbeidsflyt.
– Det å få folk til å snakke bedre sammen blir enklere
med digitale verktøy. Man løser mye via verktøyet, det blir færre telefoner og
møter.
– Vi har også holdt stort fokus på en ryddig
anleggsplass. Vi har lagt lista enda høyere enn vanlig, og hatt en egen
dedikert person som følger opp akkurat dette. Det gir alle sammen en ekstra
gevinst, det forplanter seg i hele prosessen å sette standard. Det blir veldig
synlig hvem som ikke har gjort det de skal. Det å se på HMS-arbeidet som en
gevinst, og ikke et ork er veldig viktig, mener Mikalsen og Lande.