E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier
E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier
E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier
E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier
E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier
E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier
E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier
E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier
E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier
E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier
E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier
E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier
E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier
E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier
E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier
E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier

E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest

Som en del av nye E39 mellom Kristiansand og Ålgård sør for Sandnes, har Nye Veier bygd parsellen Lyngdal øst – Lyngdal vest.

Publisert

Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Fakta

Sted: Lyngdal

Prosjekttype: Firefelts motorvei

Byggherre: Nye Veier

Totalentreprise i arbeidsfellesskap: JV Implenia Stangeland

Lengde: Ni kilometer

Kontraktsum: 2,9 milliarder kroner ekskl. mva.

Prosjekterende: Veg, konstruksjon, VA, miljø, geologi og geoteknikk: Sweco Norge l Tekniske anlegg: Rejlers Norge l Kvellandsbruene og Tømmer­vikbrua: Aas-Jakobsen

Underentreprenører og leverandører: Tunneldriving, tunnelinnredning, konstruksjoner: Implenia Norge l Grunnarbeider, massetransport: Stangeland Maskin l Vegg­elementer tunnel: Ølen Betong l Støttemurer, SOS-kiosker, tverrslagstunneler, kontrollbygg: Konkret Entreprenør l Grunnarbeider: TT Anlegg l Asfalt: Velde l Tekniske installasjoner: Aventi Installasjon l Bankettstøp og rekkverk: Sirdal Veibetong l Tunnelmembran: Oldroyd l Betongleveranse: Ribe Betong l Stålbruer: Norbridge l Glidestøp: Gleitbau l Spannarmering: VSL l Betongportaler: Mesta l Fuging: Allfug l Gjerder: Garda Sikring l Betongarbeid: iBetong l Skogsrydding: Lloyd Vaule l Støyskjerm: Saferoad l Oppmerking: Vegmerking Vest l Anleggsteknisk materiell: Brødrene Dahl, Skarpnes Rør l Forpleiningstjenester: NOC

Det er Implenia Norge og Stangeland Maskin som i et arbeidsfellesskap har hatt totalentreprisen for den ni kilometer lange parsellen, som har to lange tunneler, Rossås-tunnelen på 3.400 meter og Kålås-tunnelen på 2.700 meter, samt to parallelle bruer som krysser elva Lyngna ved Lyngdal. Anleggsarbeidet startet høsten 2021.

– Det er fritt frem bygde bruer med glidestøpte brutårn, og med en lengde på cirka 300 meter, som på det høyeste rager 70 meter over terrenget. Hele strekningen er firefelts motorvei med fartsgrense på 110 km/t, sier prosjektsjef Anita Enebakk i Nye Veier til Byggeindustrien.

Åpnet tre måneder før planlagt

Tunnelene er modifisert T9,5 profil. Banketten i tunnelene er smalnet inn, og det er lagt inn forsterket kantoppmerking. Tunnelene er drevet konvensjonelt.

– Veistrekningen åpnet i juni, noe som er tre måneder før planen. Nye Veier kom også i mål med prosjektet godt innenfor budsjettet, ifølge prosjektsjefen, som sier at det mest utfordrende i arbeidet har vært gjennomslaget på den østre delen av Kålås-tunnelen, og å samordne dette med arbeidene på vestre del av Kvelland bru, sier Enebakk.

Pilotprosjekter

Hun forteller også at det er blitt testet 100 prosent sirkulær asfalt som et innovasjonsprosjekt på en del av strekningen – et samarbeid mellom Nye Veier, Sintef og asfaltleverandøren Velde.

– Denne typen asfalt består utelukkende av resirkulære materialer, enten fra gammel asfalt eller restprodukter fra ikke-fossile kilder. Etter det vi vet, er det første gang at det testes bruk av 100 prosent sirkulær asfalt i et veiprosjekt i Norge, sier Enebakk.

Silica Green Stone i teststrekning

Det andre pilotprosjektet er testing av et biprodukt fra produksjonen av mangan fra selskapet Eramet i Kvinesdal.

– Produktet heter Silica Green Stone, og er et produkt vi har brukt i forsterkningslaget på en 200 meter lang teststrekning. Dessuten har vi testet rensing av tunnelslam, som vanligvis blir kvalifisert som avfall. Vi brukte et filteranlegg som renset og tørket slammet, slik at dette kunne brukes som fyllmasse i sideanlegg til selve veien. Dermed sparte vi mye transport av slam til deponi, sier Enebakk, som legger til at det har vært en effektiv prosjektgjennomføring.

Har bygd kontinuerlig nye E39 siden 2018

– I den grad det har vært utfordringer, har disse blitt løst underveis, og det har vært et godt og konstruktivt samarbeid med Implenia-Stangeland.

I mai startet byggingen av E39 mellom Mandal og Blørstad, en motorveistrekning på 8,8 kilometer med en tre kilometer lang tilførselsvei.

– Vi har hatt kontinuerlig byggeaktivitet av nye E39 siden 2018 da vi startet i Kristiansand, sier Enebakk.

– Teknisk interessant

Prosjektsjef for arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland, Erik Eiane, sier at Lyngdal øst-Lyngdal vest har vært et stort og komplekst prosjekt.

– Mye tunneldriving og fritt frem bruer, platebru, samvirkebru og MSS-bruer har gitt stor kompleksitet. Så det har vært veldig teknisk interessant å bygge i en topografi som har vært krevende med blant annet bruer som bindes direkte til tunneler, sier Eiane til Byggeindustrien.

Lean-planlegging

– Dere har klart å ferdigstille prosjektet tre måneder før tiden, hva skyldes det?

– Gjennom godt samarbeid med byggherren og gode interne prosesser med Lean-planlegging, har vi ferdigstilt raskere enn planlagt, sier Eiane, som legger til at det mest utfordrende har vært å koordinere alle aktivitetene, og å få den store organisasjonen til å jobbe effektivt.

– På det meste har det vært rundt 300 folk på jobb i prosjketet, og over 1,5 millioner arbeidstimer er lagt ned totalt. Jeg vil takke alle som har bidratt, og som har gjort dette prosjektet til det beste jeg har jobbet på noen sinne, sier Eiane.

Powered by Labrador CMS