E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest
Som en del av nye E39 mellom Kristiansand og Ålgård sør for Sandnes, har Nye Veier bygd parsellen Lyngdal øst – Lyngdal vest.
Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Lyngdal
Prosjekttype: Firefelts motorvei
Byggherre: Nye Veier
Totalentreprise i arbeidsfellesskap: JV Implenia Stangeland
Lengde: Ni kilometer
Kontraktsum: 2,9 milliarder kroner ekskl. mva.
Prosjekterende: Veg, konstruksjon, VA, miljø, geologi
og geoteknikk: Sweco Norge l Tekniske anlegg: Rejlers
Norge l
Kvellandsbruene og Tømmervikbrua: Aas-Jakobsen
Underentreprenører og leverandører: Tunneldriving,
tunnelinnredning, konstruksjoner: Implenia Norge l Grunnarbeider,
massetransport: Stangeland Maskin l Veggelementer tunnel: Ølen
Betong l
Støttemurer, SOS-kiosker, tverrslagstunneler, kontrollbygg: Konkret Entreprenør
l
Grunnarbeider: TT Anlegg l Asfalt: Velde l Tekniske installasjoner:
Aventi Installasjon l Bankettstøp og rekkverk: Sirdal Veibetong l
Tunnelmembran: Oldroyd l Betongleveranse: Ribe Betong l
Stålbruer: Norbridge l Glidestøp: Gleitbau l Spannarmering:
VSL l
Betongportaler: Mesta l Fuging: Allfug l Gjerder: Garda Sikring l
Betongarbeid: iBetong l Skogsrydding: Lloyd Vaule l
Støyskjerm: Saferoad l Oppmerking: Vegmerking Vest l
Anleggsteknisk materiell: Brødrene Dahl, Skarpnes Rør l
Forpleiningstjenester: NOC
Det er Implenia Norge og Stangeland Maskin som i et
arbeidsfellesskap har hatt totalentreprisen for den ni kilometer lange
parsellen, som har to lange tunneler, Rossås-tunnelen på 3.400 meter og
Kålås-tunnelen på 2.700 meter, samt to parallelle bruer som krysser elva Lyngna
ved Lyngdal. Anleggsarbeidet startet høsten 2021.
– Det er fritt frem bygde bruer med glidestøpte
brutårn, og med en lengde på cirka 300 meter, som på det høyeste rager 70 meter
over terrenget. Hele strekningen er firefelts motorvei med fartsgrense på 110
km/t, sier prosjektsjef Anita Enebakk i Nye Veier til Byggeindustrien.
Åpnet tre måneder før planlagt
Tunnelene er modifisert T9,5 profil. Banketten i tunnelene
er smalnet inn, og det er lagt inn forsterket kantoppmerking. Tunnelene er
drevet konvensjonelt.
– Veistrekningen åpnet i juni, noe som er tre måneder
før planen. Nye Veier kom også i mål med prosjektet godt innenfor budsjettet,
ifølge prosjektsjefen, som sier at det mest utfordrende i arbeidet har vært
gjennomslaget på den østre delen av Kålås-tunnelen, og å samordne dette med
arbeidene på vestre del av Kvelland bru, sier Enebakk.
Pilotprosjekter
Hun forteller også at det er blitt testet 100 prosent
sirkulær asfalt som et innovasjonsprosjekt på en del av strekningen – et
samarbeid mellom Nye Veier, Sintef og asfaltleverandøren Velde.
– Denne typen asfalt består utelukkende av resirkulære
materialer, enten fra gammel asfalt eller restprodukter fra ikke-fossile
kilder. Etter det vi vet, er det første gang at det testes bruk av 100 prosent
sirkulær asfalt i et veiprosjekt i Norge, sier Enebakk.
Silica Green Stone i teststrekning
Det andre pilotprosjektet er testing av et biprodukt fra
produksjonen av mangan fra selskapet Eramet i Kvinesdal.
– Produktet heter
Silica Green Stone, og er et produkt vi har brukt i forsterkningslaget på en
200 meter lang teststrekning. Dessuten har vi testet rensing av tunnelslam, som
vanligvis blir kvalifisert som avfall. Vi brukte et filteranlegg som renset og tørket
slammet, slik at dette kunne brukes som fyllmasse i sideanlegg til selve veien.
Dermed sparte vi mye transport av slam til deponi, sier Enebakk, som legger til
at det har vært en effektiv prosjektgjennomføring.
Har bygd kontinuerlig nye E39 siden 2018
– I den grad det har vært utfordringer, har disse blitt
løst underveis, og det har vært et godt og konstruktivt samarbeid med
Implenia-Stangeland.
I mai startet byggingen av E39 mellom Mandal og
Blørstad, en motorveistrekning på 8,8 kilometer med en tre kilometer lang
tilførselsvei.
– Vi har hatt kontinuerlig byggeaktivitet av nye E39
siden 2018 da vi startet i Kristiansand, sier Enebakk.
– Teknisk interessant
Prosjektsjef for
arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland, Erik Eiane, sier at Lyngdal
øst-Lyngdal vest har vært et stort og komplekst prosjekt.
– Mye tunneldriving og fritt frem bruer, platebru,
samvirkebru og MSS-bruer har gitt stor kompleksitet. Så det har vært veldig
teknisk interessant å bygge i en topografi som har vært krevende med blant
annet bruer som bindes direkte til tunneler, sier Eiane til Byggeindustrien.
Lean-planlegging
– Dere har klart å ferdigstille prosjektet tre måneder før
tiden, hva skyldes det?
– Gjennom godt samarbeid med byggherren og gode
interne prosesser med Lean-planlegging, har vi ferdigstilt raskere enn
planlagt, sier Eiane, som legger til at det mest utfordrende har vært å
koordinere alle aktivitetene, og å få den store organisasjonen til å jobbe
effektivt.
– På det meste har det vært rundt 300 folk på jobb i
prosjketet, og over 1,5 millioner arbeidstimer er lagt ned totalt. Jeg vil
takke alle som har bidratt, og som har gjort dette prosjektet til det beste jeg
har jobbet på noen sinne, sier Eiane.