Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Nesodden
Prosjekttype: Boliger, infrastruktur
og havn
Byggherre: Spro Havn AS
Totalentreprenør: Hersleth
Entreprenør
Kontraktssum BT1: 553 millioner
kroner inkl. mva.
Kontraktssum BT2: 259 millioner
kroner inkl. mva.
Areal BT1: BRA 10.650 kvadratmeter
Areal BT2: BRA 6.564 kvadratmeter
Arkitekt, Landskapsarkitekt, SØK:
LINK Arkitektur
Leder prosjekteringsgruppe: Prosjekt
& Byggherre Consult
HMS-koordinator, ITB: HRP
Rådgivere: RIB: B Consult l RIB prefab: Loe Betongelementer l RIG: Stokkebø Kompetanse l RIG, RIAku, RIBfy dagslys og energi: Multiconsult l RIBfy: LINK Arkitektur l RIVA: A/STAB l RIV rør og
sprinkler: VVS-kontakten l RIE:
Installatøren Fredrikstad l
Våtromskoordinator: Byggeveiledning l RIV vent: Dr.Techn Olav Olsen l RI Vei: Abo Plan og Arkitektur l RIBr: Rambøll
Underentreprenører og leverandører:
Oppmåling: Heggelien Oppmåling l Betongarbeider: Stenseth & RS l Heis: KONE l Rørlegger:
VVS-kontakten l
Ventilasjon: Solheim og Larsen Klima l Elektro: Installatøren
Fredrikstad l Taktekking:
Tecta Tak l Fast
innredning: Drømmekjøkkenet Prosjekt l Parkett: Parkettpartner l Tømrer: Tavei l
Blikkenslager: Gunvaldsen & Sønn l Maler og flislegger: Lars Aarum l Branntetting og -isolering: Firesafe l Trinnlyd og gulvsparkel: Flexcon l Rekkverk: Montal Systems l Lås og beslag: Bravida l Systemhimlinger: Modulvegger Østfold l Solskjerming: Solskjermingsgruppen l Maler og gulvtapetsering: Artea Malermester l Glass/alu: H-Fasader l Sportsbod og sykkelparkering: Troax l Støpeasfalt: Spesialdekker l Garasjeport: Windsor Door l Grunnarbeid: Leif Grimsrud l Prefab: Loe Betongelementer l Vinduer: Nordan l Innerdører: Swedoor l Stillas: Brenden & Co l Byggvask: TG-Renhold
Spro havn ligger rett ved Oslofjorden,
mellom Fjellstrand og Fagerstrand på Nesodden, og består av mer enn bare
tradisjonelle leiligheter med utsikt. Utbyggerne har lagt ned over 300
millioner kroner i infrastruktur for å få realisert prosjektet.
Det hadde lenge vært planer om å
utvikle boliger i det gamle steinbruddet fra 1920-tallet, men for å få det til
måtte all infrastruktur rundt tomta bygges om. Først kjøpte en gruppe naboer
bruddet. Senere kom eiendomsutvikleren Merkantilbygg inn i prosjektet i 2015.
De fullførte reguleringen, og satte i gang anleggsarbeidene med
infrastrukturen.
Etter hvert fikk Hersleth
Entreprenør entreprisen i byggetrinn én og to samt ansvar for koordinering av
de videre arbeidene med infrastrukturen – en kontrakt der anleggsarbeidet har
vært en minst like stor del som selve byggingen i perioder.
– «Heavy» rekkefølgebestemmelser
Det er blant annet bygget ny
kommunal vei ned til området, fire kilometer gang- og sykkelsti og lagt om hele
VA-løsningen ut i fjorden og bygget flere kryss på fylkesveien. Med «havn» i
prosjektnavnet, og en beliggenhet som er skapt for båtliv, har man også bygget
opp en stor marina. Beboerne får mulighet til å kjøpe båtplass, i tillegg til
at det er etablert en stor gjestehavn. Hele havna er omkranset av en molo, og
to badeplasser med blant annet et fem meter høyt stupetårn.
– I perioden før vi kom i gang hadde
man begynt å sprenge ut noen grunner for å lage et bedre skipsløp for store
båter inn Oslofjorden. Da begynte de å dumpe stein til moloen, og de dumpet opp
til fire meter under havoverflaten. Så da lå det en fylling fire meter under
havoverflaten. Når Merkantilbygg kom i gang i 2015, begynte de å rensprenge
bruddet og fylle ut moloen med de massene. I tillegg begynte de å bygge fire
kilometer gang- og sykkelsti, nye veikryss og selve veien inn på området,
forklarer konsernsjef Reinert Hersleth i Hersleth Entreprenør.
– Så kom Hersleth Entreprenør inn
som entreprenør for prosjektet i 2022. I reguleringen ligger det ganske «heavy»
rekkefølgebestemmelser. Hvor du da, samtidig med de første leilighetene, skulle
være ferdig med 4,2 kilometer gang- og sykkelsti. Du skulle være ferdig med en
kloakkpumpestasjon, som skulle ta hele prosjektet pluss nabolag, og pumpe 3,5
kilometer bort i en sjøledning til Fjellstrand. Moloen og båthavna måtte være
ferdig. Kaia, som vi kaller det, på landsida måtte være ferdig. Stupetårn og badeplasser
måtte være ferdig. Og veien fra hovedveien og ned måtte være ferdig og overtatt
av kommunen. Så det var ganske «heavy» rekkefølgekrav, som pågikk parallelt med
at Hersleth Entreprenør var entreprenør for det første bygget, legger han til.
Alt infrastrukturen og kostnadene
knyttet til den gjorde at både Bolig og Eiendomsutvikling (BEU) og Hersleth ble
invitert inn som partnere i prosjektet av Merkantilbygg i 2023. Det er disse
som nå har videreutviklet prosjektet gjennom selskapet Spro Havn AS.
Det første byggetrinnet med all
infrastruktur har en totalramme på rundt 1,3 milliarder kroner.
– Veldig mye var jo gjort av andre
før oss, men vi tok over fremdriftskoordineringen av alle
infrastrukturarbeidene – og gjorde det ferdig sammen med det første
byggetrinnet. Det var en formidabel jobb å få sydd alt sammen. Du skulle
produsere for 800–900 millioner kroner nede i det bruddet her på veldig få år.
Med én vei inn, som også skulle gjøres ferdig, forteller Hersleth.
Nesodden kommune trakk frem at
prosjektet hadde vært en gavepakke da de deltok på åpningen før sommeren. De
pekte på at det nå ble ryddet opp i et nedlagt industriområde, og at området
ble åpnet for allmennheten.
Hersleth forteller at anleggsjobben
med gangvei langs fylkesveien har vært krevende, og at mange naboer har blitt
berørt.
– Vi
har hatt fjellskjæringer, bygget store støttemurer og flyttet hus. Så
anleggsjobben har vært formidabel. Det har blitt bygget tre store nye kryss på
fylkesveien – både inn her og to til. Så den jobben i seg selv har vært et eget
prosjekt, sier han.
Fergekai kommer
Det er 186 båtplasser i havna, og de som
kjøper leilighet får også tilbud om å leie plass. Så langt er 50–60 av plassene
reservert. I tillegg er det en egen gjestehavn.
Det er også anlagt badeplasser i
hver ende av moloen. I den ene enden finnes et stupetårn, i den andre en
sandstrand. Utomhusområdene er også forseggjort, med blant annet tuftepark og
sandvolleyballbane.
Men også her gjenstår det arbeid.
– Vi
fikk jo også plutselig forbud mot å arbeide i sjø. Normalt jobber du i sjøen
fra september til april, hvis du ikke får lov til å jobbe om sommeren. Så fikk
vi plutselig beskjed om at vi ikke fikk lov til å jobbe etter 1. februar, for
da var det gytetid for torsken i fjorden. Og det gjorde at vi ikke fikk bygget
ferdig kaien til ferjeanløpet, som vi må ta nå i vinter for å få hurtigbåten
hit, sier Hersleth.
To trinn så langt
Selve byggingen av leilighetene er gjort
på tradisjonell måte, uten store utfordringer.
Byggetrinn én har fått navnet Seilet
og består av 136 leiligheter. Byggetrinn to heter Havblikk og inneholder 60
leiligheter. Mens det første trinnet er ferdig og beboerne har flyttet inn, er
det andre under bygging. Seilet omkranser denne delen av steinbruddet, mens
Havblikk plasserer seg i forkant, mot sjøen.
For å skape noe mer enn bare et
boligprosjekt har Hersleth også etablert en midlertidig restaurant nede ved
vannet. Restauranten har fått navnet Primitivo, og den har allerede rukket å
bli populær. Tanken er at den skal flytte inn i permanente lokaler i et
næringsbygg som kommer i et senere byggetrinn.
Med så store
infrastrukturinvesteringer og fortsatt mye ledig areal på tomta, ligger det an
til flere utbygginger. I overkant av Seilet er det gjort klart til et
småhusfelt. I tillegg kommer det et næringsbygg i fire etasjer på kaia, og i
neste brudd, der hvor Hersleths brakkerigg står nå, kommer det ytterligere
cirka 150 leiligheter.
Arbeide med naturen
Leilighetene ligger terrassert ned mot
vannkanten, for å passe best mulig inn i terrenget.
Det er Link Arkitektur som har
tegnet prosjektet. I arkitektbeskrivelsen forklarer de hvordan de har tenkt på
den spesielle tomta.
– Når en skal planlegge et så stort
og unikt område, er det viktig å ta vare på utsikt og sol, og gi det til alle
beboere. Uansett hvor i anlegget du velger å kjøpe leilighet, vil nesten alle
få solrike terrasser med vakker utsikt mot sør og vest, skriver sivilarkitekt
Geir Odd Målsnes i Link.
– En forutsetning for å lykkes med
et så stort prosjekt er å arbeide med naturen og terrenget, og å ta hensyn til
både nærkvaliteter og fjernkvaliteter. Nærkvalitetene med gode utearealer, lys,
luft og materialkvaliteter skal føles og oppleves. Fjernkvalitetene ligger i at
bygget skal fremstå med oppbrutt silhuett mot sjøen. For å oppnå dette trappes
byggene ned mot sør og vest. En arbeider med en oppbrutt silhuett med ulike
fasadevariasjoner, og fargepaletten i tegl, puss og tre som vil bli brukt i fasadene,
er håndplukket med basis i de stedlige og naturlige fargetonene. Slik sys
prosjektet sammen med terrenget og gis en egenart som skal prege Spro Havn,
legger han til.
Et annet grep arkitekten har brukt er å samle all parkering i en
treetasjes parkeringskjeller under byggene.