Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Drammen sentrum
Prosjekttype:
Jernbane-/stasjonsutbygging
Byggherre: Bane Nor
Entrepriseform: Byggherrestyre
entrepriser
Prosjektkostnad: 13 milliarder kroner
inkl. mva.
Hovedentreprenør: NCC Infrastructure
Kontraktstørrelse: 1,87 milliarder
kroner ekskl. mva.
Arkitekt: Norconsult
Hovedrådgiver: Norconsult
Overordnede kontrakter: Spor og
kontaktledning: Baneservice l Elkraft og tele: Caverion l Signal NSI63: Baneservice l Rådgiver støy og vibrasjon: Rambøll l Rådgiver tredjepartskontroll: Sweco l Overvåking grunnvann: Cautus Geo l Teknisk kontrollorgan: TÜV SÜD, Certifier Norge l Målerarbeider: Field Group l Sikkerhetsmannskap: Baneservice l Rammeavtale grunn: Aktiv Veidrift l Rammeavtale bygg: RVS l Støytiltak: RVS l Signal: Hitachi Energy Norway, Alstom Transport Norway
Underentreprenører og leverandører:
Grunnarbeider: Isachsen Anlegg l Tømrerarbeider: Haandverkerne l Utomhusarbeider: Håkonsen & Sukke Landskapsentreprenør l Stålarbeider: Fiskum Plate- & Sveiseverksted, Promostal l Riving, sanering: Øst-Riv l Blikkenslagerarbeider: Buskerud Blikk & Montasje l Malerarbeider: Malermester Buer Drammen l Fundamentering: Hercules Fundamentering l Fyllmateriale: Glasopor l Elektro, solcellepaneler: OneCo Infra l Rørleggerarbeider: Assemblin l El- og banesikkerhet: Sikker Jernbane
Bane Nor er nå i full gang med å fullføre
utbyggingen av nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Drammen stasjon og
Kobbervikdalen gjennom en ny tunnel i Strømsåsen. Et helt avgjørende element av
dette er arbeidene som er gjennomført på Drammen stasjon, hvor det ble satt
trafikk på anlegget 31. august. Den offisielle åpningsmarkeringen finner sted
18. september.
Når det nye dobbeltsporet mellom
Nykirke og Barkåker lenger sør på Vestfoldbanen er klart for å bli tatt i bruk,
blir det sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg.
Stor jobb
På Drammen stasjon, med prosjektnavnet
UDK03, er det gjennomført en omfattende utbygging, hvor store arealer nå er
åpnet opp for publikum. Men det er også gjennomført store oppgaver som ikke
vises igjen, under bakken og gjennom tekniske installasjoner.
Prosjektet omfatter blant annet
utbygging av plattformer, og stasjonen er nå utvidet til seks plattformer.
Perrongene blir forlenget til hele 350 meter, for å kunne ta imot nye togsett i
fremtiden.
Det er lagt nye spor og ikke minst
er hele stasjonsområdet hevet 40 centimeter for å være bedre rustet mot flom.
Dessuten er deler av stasjonshallen oppgradert samt at det er bygget en ny
undergang fra stasjonshallen under sporene. Videre er det også adkomst fra
plattform 1 til jernbanekaia. Denne har gitt bedre tilgang til elven og
stasjonen.
Et stort element i prosjektet er
også at Bane Nor har hatt ansvaret for deler av den nye Bybrua i Drammen. Bane
Nor har hatt ansvaret for den delen av brua som går over sporområdet, som
dermed omfatter cirka 100 meter av brua som totalt er på 270 meter. Den øvrige
byggingen av brua skjer i regi av Drammen kommune, med deres entreprenør PNC
Norge. Fra den nye bybrua vil det være adkomst ned til alle plattformene på den
nye stasjonen.
Omfattende hovedentreprise
Utbyggingen av Drammen stasjon skjer
gjennom en utførelsesentreprise, og det er NCC Infrastructure som sikret seg
hovedentreprisen til en verdi av 1,87 milliarder kroner 2021-kroner, eksklusive
merverdiavgift. Kontrakten baserer seg på NS8405. Det var stor interesse om
jobben, som ble tildelt etter konkurranse med forhandlinger i forkant.
Kontrakten til NCC omfatter samtlige
underbygningsarbeider på strekningen fra Drammen stasjon til Sundhaugen,
inkludert arbeid på og ved Drammen stasjon, jernbanekaia, gangtunnel og deler
av nye bybrua over sporområdet og mindre arbeider i tunnel og dagsone Skoger.
Bane Nor har også inngått kontrakter
med blant annet Baneservice for spor, kontaktledning og signal og Caverion på
elkraft og tele. Norconsult har vært totalrådgiver og arkitekt i prosjektet.
– Jobben har gått kjempebra, og jeg
er stolt over hva vi har fått til. Dette har vært et svært komplekst prosjekt
med flere involverte aktører og mange ulike grensesnitt. Det har ikke manglet
på utfordringer, men med tett og godt samarbeid mellom aller parter, både
byggherre, rådgivere og entreprenører, har vi kommet i mål under kostnadsrammen
og til avtalt tid. Når alle parter har jobbet for å trekke i samme retning har
vi løst en rekke utfordringer underveis, og kommet frem til nye løsninger i
fellesskap. Det har rett og slett vært et veldig bra prosjekt å være en del av,
og vi er nå glade for å komme i mål på en god måte, sier en godt fornøyd Eirik
Korsnes, prosjektleder og assisterende prosjektsjef i Bane Nor.
Krevende
Det er nå kun noen mindre arbeider som
gjenstår i løpet av høsten, blant annet noe grøntarbeider utomhus og
fullføringen av deres ansvar og oppgaver på den nye bybrua.
Han beskriver at det har vært
krevende å bygge ut et så stort og omfattende prosjekt på en stasjon i full
drift, og at god planlegging har vært nøkkelen til at man har klart å løse
oppgavene.
– Samlet har det vært hele 70
togstopp i trafikken på stasjonen der det har vært buss for tog i kortere eller
lengre perioder, og dette har påvirket passasjerer og naboer, men det har løst
seg på en god måte. I disse togstoppene er det jobbet intensivt fra hele
organisasjonen. I prosjektet har vi jobbet mye med å ha god dialog med berørte
naboer både i forkant og under selve utbyggingen. Det har tidvis vært en god
del peling og spunting, og andre støyende oppgaver, men med tanke på hvor stor
jobb som er gjennomført, har dette løst seg veldig bra, mener Korsnes.
Han forteller at
byggherreorganisasjonen har jobbet mye med å få å på plass til de riktige
ressursene og folkene til utbyggingen.
– Det er et teknisk meget krevende
prosjekt, som har medført at vi har fått på plass en god miks av erfarne
fagfolk og yngre personer i organisasjonen. Spesielt innen geoteknikk måtte vi
benytte oss av mange erfarne personer. Også rådgiverne og entreprenørene har
hatt dyktige folk i prosjektet, og vi har sittet tett sammen og dermed kunne ta
mange løpende avgjørelser underveis. Ved at vi har samarbeidet så godt har vi
også klart å komme frem til nye løsninger utarbeidet i fellesskap. Dette har
både redusert kostnader og sikret en effektiv gjennomføring. Dette har vi flere
eksempler på, legger Korsnes til.
Mange personer involvert
Korsnes trekker frem bygging langs
Drammenselva med en vanskelig grunn som spesielt krevende i utbyggingen.
– Vannproblematikken i tilknytning
til dette har nok vært den største utfordringen i prosjektet. Men det har
selvsagt også vært utfordrende å koordinere alle de ulike elementene og fagene
som skulle jobbe sammen i et så omfattende prosjekt. Det har vært teknisk
komplisert, ikke minst mellom de ulike grensesnittene, legger han til.
På topp i juli 2024 var de hele 650
personer inne på prosjektet i løpet av måneden.
– Det har vært flere travle
perioder, ikke minst i de lengre togstoppene på somrene som er utnyttet på en
effektiv måte, noe som også har vært helt avgjørende for å komme i mål. Dette
betyr at det har vært mange folk på anleggsområdet på samme tid. I 2023
produserte vi for hele tre milliarder kroner i prosjektet, sier Korsnes.
Bare i UDK03 entreprisen er det
gjennomført 1.168.689 arbeidstimer.
– VI har jobbe mye med HMS i
prosjektet. Vi har dessverre hatt flere mindre alvorlige skader uten fravær,
men er fornøyde med at vi har unngått alvorlige ulykker og fraværsskader,
påpeker Korsnes.
Breeam-sertifisert
Helt fra planleggingsfasen har prosjektet
hatt stort miljøfokus. Det er blant annet benyttet lavkarbonbetong, resirkulert
stål og andre materialer hvor de har fokusert på lavutslippsprodukter.
– Bruk av lavkarbonbetong har fått
stor innvirkning på det totale utslippet i utbyggingen. Det er blant annet også
lagt solceller på store deler av stasjonsoverbyggene. Disse er nå i drift, og
produserer strøm, sier Korsnes.
Han forteller også at det er gjort
en god del kalksementpeling i overgangen mot tunnelåpningen.
– Her klarte vi å redusere mengden
kalksement i samarbeid med entreprenørene, og vi klarte også å redusere mengden
peling som var nødvendig. Dette har hatt stor effekt på utslippstallene. Det er
også jobbet med optimalisering av stål-arbeidene. Samlet har dette vært bra for
både miljøet og økono-mien i prosjektet, forteller Korsnes.
Han påpeker at de i utgangspunktet
gikk for sertifisering som Breeam Very Good for gjennomføringen av prosjektet,
men at de nå sikter seg inn mot Excellent-nivå.
Stort oppdrag for NCC
Byggearbeidene hadde offisiell
anleggsstart 19. desember 2019, med tunneldriving på en del av prosjektet.
– Før dette var det også gjennomført
en stor jobb med Nor-consult som rådgiver og arkitekt, blant annet med
hovedplan, detaljplan og byggeplan, sier prosjektleder Korsnes.
Kontrakten med NCC ble undertegnet
sommeren 2021, og deres arbeider tok til kort tid etter dette. NCC har hatt med
seg Isachsen Anlegg som grunnentreprenør helt siden anbudsarbeidet, og var en
viktig medspiller for hovedentreprenøren.
Også for NCC har prosjektet vært
kjennetegnet av høy kompleksitet i forhold til planlegging, logistikk og
koordinering av en rekke tekniske fag.
– Dette har definitivt vært det
desidert mest krevende prosjektet jeg har vært med på, slår Thorfinn Haugo
fast. Han er NCCs prosjektleder i utbyggingen, og har rundt 40 års erfaring fra
anleggsbransjen. Han kom til Drammensprosjektet fra utbyggingen av jernbaneprosjektet
Venjar-Eidsvoll.
– Det er et fantastisk prosjekt. Når
man ser resultatet hva man egentlig bygget for hele Drammensområdet, med både
den nye stasjonen og Drammensbrua, er dette godt gjennomført på alle måter.
Prosjektet har vært veldig komplisert og krevende. Det har vært mange ulike
arbeidsoperasjoner som skulle utføres samtidig som det har vært trafikk på
stasjonen i store deler av byggeperioden, sier Haugo.
NCC har
utført en rekke oppgaver i egenregi som rigg, fundamentering, spunting, peling,
betongarbeider, ulike håndverkertjenester og asfaltering Men de har også hatt
med seg flere underentreprenører.
Han viser
til at de har jobbet med å tilpasse
prosjektorganisasjonen og håndplukket personer for å oppfylle og levere på de
omfattende kravene.
– Det betyr også at
samarbeidspartnere har jobbet integrert i NCCs prosjektorganisasjon, sier han.
På det meste hadde prosjektlederen rundt 200 ansatte i sving for NCC i
prosjektet.
– Vi valgte tidlig å inngå avtale
med Isachsen Anlegg som en eksklusiv partner til grunnarbeider, og de var med
også i anbudsarbeidene. Men for alle underentreprenører har vi valgt å
integrere dem tett inn i egen organisasjon, som egne stillinger i selskapet.
Dette var vi veldig bevisst på og vi måtte bygge gode team som kunne samarbeide
tett og sømløst. Prosjektet hadde ikke vært mulig å gjennomføre uten denne
måten å organisere våre arbeider på, legger Haugo til.
Funnet gode løsninger
Haugo sier det selvsagt har vært
utfordringer underveis.
– Det har vært mange ulike
delfrister og det er ikke alltid oppgavene som skulle løses var i en optimal
rekkefølge i henhold til vår fremdrift, og prosjektgjennomføringen. Men vi har
i samarbeid med Bane Nor klart å justere fremdriften. Delfristene er ikke
fjernet, men endret. I tillegg har vi hatt en stasjon i full drift det meste av
tiden, naboer på alle kanter og en trang byggeplass. Men i felleskap er det
funnet mange gode løsninger, hvor vi har spart mye tid. Det betinger veldig mye
samarbeid fra alle parter. Det oppstår selvfølgelig uforutsette forhold på
slike prosjekter. Da har vi måttet sette oss ned og diskutere løsninger først,
og det kommersielle senere. Det har ikke vært tid til å stoppe opp på kritiske
aktiviteter, sier han.
Byutvikling
Når arbeidet med Drammen stasjon nå er i
ferd med å krysse mållinjen, vil dette åpne opp for vesentlig større kapasitet
og bedre tilgjengelighet til stasjonen. Men det trekkes også frem at dette
bringer nye muligheter for omkringliggende områder, handel i sentrumsområdet,
samt at arealer som tidligere har vært tilknyttet togdriften kan benyttes til
andre formål.
– Deler av den gamle linjen legges
under bakken, som åpner opp for at vi kan bruke dette arealet til andre formål,
som parker og andre fellesområder. Områder som tidligere ble benyttet som
hensettingsområde kan brukes til utvikling av bolig og næringsarealer, og
dermed bidra til fortetting rundt stasjonsområdet, sier Eirik Korsnes.
Et økt tilbud vil også bety flere
passasjerer, som igjen kan føre økt handel i området rundt jernbanestasjonen. I
tillegg har innbyggerne i byen, og de mange besøkende, også fått et nytt tilbud
med den nye promenaden ved stasjonsområdet mot Drammenselva. Og senere i høst
åpner den nye Bybrua for trafikk, men allerede nå er brua åpnet for gående og
syklende.