Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo
Eda-Eidskog politistasjon. Foto: Truls Tunmo

Eda-Eidskog politistasjon

Rett etter påsken i 2024, startet Ø.M. Fjeld med å dra ut matjord både til svensk og norsk side fra tomta der den norsk-svenske politistasjonen ligger midt i grensegaten på Magnormoen.

Publisert

Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Fakta

Sted: Magnormoen

Prosjekttype: Politistasjon

Byggherre: Statsbygg

Totalentreprise: Ø.M. Fjeld (ØMF WITO)

Kontraktsum eks. mva.: Cirka 50 millioner kroner

BTA: 1.350 kvadratmeter

Arkitekt: Lerche arkitekter

Byggherreombud, SHA-koordinator: Prosjektråd Innlandet

Rådgivere: RIB, RIG, RIBfy: Sweco l RIV, RIVA: Exigo VVS l RIBr: Firefront l ITB: Rejlers

Underentreprenører: Grunn- og utomhusarbeider: Melby Maskin l Rørlegger: Kjell Trandem l Elektro: Odd Hagerud l Ventilasjon: Energima Elverum l Takstoler og precut: Bredesen Opset

Ifølge byggherren Statsbygg, er dette den eneste politistasjonen i verden som ligger direkte på grensen, med en samlet enhet for begge land. Intensjonen med den nye politistasjonen på grensen mellom Innlandet og Värmland, er å få til et bedre samarbeid mellom norsk og svensk politi, for å begrense kriminell virksomhet så godt som mulig.

– Vi måtte dra svensk matjord på riktig side av grensegaten, og tilsvarende med den norske matjorden, slik regelverket tilsier, sier daglig leder Tom Wiggo Bjerknes i ØMF WITO til Byggeindustrien.

Mønet midt i grensegaten

Den nye politistasjonen er fundamentert med plate på mark. Bygget, der mønet skiller Norge og Sverige, har reisverkskonstruksjon. Fasadene er beiset granpanel.

– Byggetiden måtte holdes innenfor et år, for å unngå mer byråkratisk arbeid og svenske skatteregler, sier Bjerknes.

Veggelementene til bygget er laget i produksjonshallen til ØMF WITO på Skotterud, bare noen kilometer fra grensen.

– Utfordrende regelverk

– Det har vært et utfordrende regelverk i to land å forholde seg til. Men i og med at vi holder til i grenseland, har vi hatt god nytte av både svenske og norske medarbeidere i prosjektet. Alle involverte instanser i to land har hatt kontroll med prosjektet, så på en måte har det vært et dobbelt byråkrati å forholde seg til. Men samarbeidet har gått veldig bra. Ingen har tidligere gjort et lignende prosjekt etter hva jeg vet, men det har vært morsomt å få gjennomføre, sier Bjerknes, og legger til:

– En god planlegging, og det at vi har produsert veggelementene parallelt med fundamenteringen, har vært tidsbesparende i en ellers stram byggetid.

Prosjektleder i ØMF WITO, Odd - Martin Olsen, har hatt ansvaret for at bygget blir satt opp i henhold til beskrivelsen fra Statsbygg, samt å ivareta økonomien i prosjektet.

– Jeg har videre blant annet hatt ansvaret for bygge- og fremdriftsmøter, og ivareta alle underentreprenører og leverandører i prosjektet, sier Olsen til Byggeindustrien.

Fornøyde brukere

Sjefingeniør i byggherreavdelingen i Statsbygg, Arne Solberg, skriver i en epost til Byggeindustrien at den nye politistasjonen på Magnormoen har blitt i henhold til det planlagte konseptet.

– Tilbakemeldinger fra norsk og svensk politi, er at de er fornøyde med den nye politistasjonen, og at den er i henhold til forventningene, skriver Solberg.

Han skriver videre at det i utgangspunktet ikke er et veldig utfordrende bygg i seg selv, men at det mest utfordrende er at det er et bygg som er plassert på selve grensen mellom Norge og Sverige.

– Det betyr at prosjektet måtte forholde seg til to lands lover og regler. Dette gjaldt alt fra reguleringer, byggesaksbehandling, SHA/HMS med mer. I dette arbeidet fikk vi veldig god hjelp fra alle involverte aktører. Det var alt fra Eda og Eidskog kommune, grensetjenesten, grensekommisæren, toll/tull, entreprenøren med flere. Med god involvering fra alle parter, så fikk vi til et godt koordinert prosjekt. Prosjektet har en kostnadsramme på cirka 100 millioner kroner, skriver Solberg.

Powered by Labrador CMS