Eda-Eidskog politistasjon
Rett etter påsken i 2024, startet Ø.M. Fjeld med å dra ut matjord både til svensk og norsk side fra tomta der den norsk-svenske politistasjonen ligger midt i grensegaten på Magnormoen.
Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Magnormoen
Prosjekttype: Politistasjon
Byggherre: Statsbygg
Totalentreprise: Ø.M. Fjeld (ØMF
WITO)
Kontraktsum eks. mva.: Cirka 50
millioner kroner
BTA: 1.350 kvadratmeter
Arkitekt: Lerche arkitekter
Byggherreombud, SHA-koordinator:
Prosjektråd Innlandet
Rådgivere: RIB, RIG, RIBfy: Sweco l RIV, RIVA: Exigo VVS l RIBr: Firefront l ITB: Rejlers
Underentreprenører: Grunn- og
utomhusarbeider: Melby Maskin l Rørlegger: Kjell Trandem l Elektro: Odd Hagerud l Ventilasjon: Energima Elverum l Takstoler og precut: Bredesen Opset
Ifølge byggherren Statsbygg, er dette den
eneste politistasjonen i verden som ligger direkte på grensen, med en samlet
enhet for begge land. Intensjonen med den nye politistasjonen på grensen mellom
Innlandet og Värmland, er å få til et bedre samarbeid mellom norsk og svensk
politi, for å begrense kriminell virksomhet så godt som mulig.
– Vi måtte dra svensk matjord på
riktig side av grensegaten, og tilsvarende med den norske matjorden, slik
regelverket tilsier, sier daglig leder Tom Wiggo Bjerknes i ØMF WITO til
Byggeindustrien.
Mønet midt i grensegaten
Den nye politistasjonen er fundamentert
med plate på mark. Bygget, der mønet skiller Norge og Sverige, har
reisverkskonstruksjon. Fasadene er beiset granpanel.
– Byggetiden måtte holdes innenfor
et år, for å unngå mer byråkratisk arbeid og svenske skatteregler, sier
Bjerknes.
Veggelementene til bygget er laget i
produksjonshallen til ØMF WITO på Skotterud, bare noen kilometer fra grensen.
– Utfordrende regelverk
– Det har vært et utfordrende regelverk i
to land å forholde seg til. Men i og med at vi holder til i grenseland, har vi
hatt god nytte av både svenske og norske medarbeidere i prosjektet. Alle
involverte instanser i to land har hatt kontroll med prosjektet, så på en måte
har det vært et dobbelt byråkrati å forholde seg til. Men samarbeidet har gått
veldig bra. Ingen har tidligere gjort et lignende prosjekt etter hva jeg vet,
men det har vært morsomt å få gjennomføre, sier Bjerknes, og legger til:
– En god planlegging, og det at vi
har produsert veggelementene parallelt med fundamenteringen, har vært
tidsbesparende i en ellers stram byggetid.
Prosjektleder i ØMF WITO, Odd -
Martin Olsen, har hatt ansvaret for at bygget blir satt opp i henhold til
beskrivelsen fra Statsbygg, samt å ivareta økonomien i prosjektet.
– Jeg har videre blant annet hatt
ansvaret for bygge- og fremdriftsmøter, og ivareta alle underentreprenører og
leverandører i prosjektet, sier Olsen til Byggeindustrien.
Fornøyde brukere
Sjefingeniør i byggherreavdelingen i
Statsbygg, Arne Solberg, skriver i en epost til Byggeindustrien at den nye
politistasjonen på Magnormoen har blitt i henhold til det planlagte konseptet.
– Tilbakemeldinger fra norsk og
svensk politi, er at de er fornøyde med den nye politistasjonen, og at den er i
henhold til forventningene, skriver Solberg.
Han skriver videre at det i
utgangspunktet ikke er et veldig utfordrende bygg i seg selv, men at det mest
utfordrende er at det er et bygg som er plassert på selve grensen mellom Norge
og Sverige.
– Det betyr at prosjektet måtte
forholde seg til to lands lover og regler. Dette gjaldt alt fra reguleringer,
byggesaksbehandling, SHA/HMS med mer. I dette arbeidet fikk vi veldig god hjelp
fra alle involverte aktører. Det var alt fra Eda og Eidskog kommune,
grensetjenesten, grensekommisæren, toll/tull, entreprenøren med flere. Med god
involvering fra alle parter, så fikk vi til et godt koordinert prosjekt.
Prosjektet har en kostnadsramme på cirka 100 millioner kroner, skriver Solberg.