Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Bergsøy og Nerlandsøy i Herøy
Prosjekttype: Bru
Byggherre: Møre og Romsdal
fylkeskommune
Hovedentreprenør: Arbeidsfellesskapet
Bertelsen & Garpestad og Metrostav Norge
Prosjektkostnad: 869 millioner kroner
inkl. mva. (2024-tall)
Lengde: 574 meter bru, ca. 1.000
meter vei og 1.300 meter gang- og sykkelvei
Rådgivende ingeniører: RIB, RIG, RIE,
RIV, RIVA, RI vind, skipstrafikk- og skipsstøtsanalyse, bølgeanalyse: Rambøll
Underentreprenører og leverandører:
Betongarbeid og brubygging: Metrostav Norge l Ansvar for grunnarbeid i sjø, bygging av alle veier på land frem
til bru, guide for betongarbeid, kontor, HMS, asfalt, rekkverk, lys, elektro,
veimerking: Bertelsen & Garpestad l Elektro: Tussa Installasjon l Grunnarbeid, vei og VA-anlegg: Volda Maskin l
Peling: Keller Geoteknikk l
Forskaling: NRS Construction l
Spennarmering: VSL International l
Ferdigbetong: UIstein Betong l
Dekke (membran og asfalt): Veidekke Industri l
Rekkverk: Arvid Gjerde l
Alt av renhold: Aasen Renhold l
Veimerking: Veimerking Vest
Inkludert i prosjektkostnaden er til
sammen én kilometer ny vei og 1,3 kilometer ny gang- og sykkelvei, samt fire
nye busslommer. Også utbedring i Kleivasvingen, inkludert fortau, er med i
prosjektet. Kleivasvingen er en gate i Fosnavåg sentrum på vei mot brua. Det er
bare 1,6 kilometer fra sentrumskjernen til brua.
Nye Nerlandsøybrua er en del av
fylkeveg 5878 og knytter sammen Nerlandsøya og Bergsøya ytterst i Herøy
kommune. Brua går mellom bygdene Igesund på Bergsøya og Kvalsund på
Nerlandsøya.
Den nye brua av spennarmert betong
har en total lengde på 574 meter. Den er 11,5 meter bred og delt inn i åtte
spenn, der hovedspennet er 140 meter langt. Den har sju pilarer. Bruens
hoveddel er bygget som fritt frambygg, og de andre delene ved bruk av MSS
forskalingsvogner. Prosjektet innebærer konstruksjon av sjøfyllinger og
brufundamentering ved bruk av borede peler med stor dimensjon.Brua har 20 meter
seglingshøyde.
Flere bruer med korrosjonsskader
Den eksisterende brua, bygget i 1968,
skal rives når den nye nå er ferdig. Rivningen utføres som en separat kontrakt.
Prosjektleder Ragnhild Holen Relling i Møre og Romsdal fylkeskommune sier
totalentreprisen for rivningsarbeidet blir lagt ut før jul.
Møre og Romsdal fylkeskommune har en
rekke bruer fra 1960 og -70-tallet, der gamle Nerlandsøybrua er en av dem.
Felles for disse bruene er at de har slank konstruksjon, liten overdekning og
relativt lav sementmengde. Disse faktorene bidrar til at flere av bruene har
korrosjonsskader. Gamle Nerlandsøybrua har skader grunnet armeringskorrosjon,
og er i dårlig forfatning. Det ble konkludert med at den måtte skiftes ut.
– På slutten av 1960- og begynnelsen
av 1970-tallet var det en periode der det ble bygget en del bruer med liten
overdekning. Det vil si at det var kort avstand fra overflate til armering. Det
var slanke konstruksjoner som lett ble utsatt for klorider fra sjøvannet, noe
som medførte at konstruksjonen rustet. Samtidig har trafikkbildet endret seg.
Det blir stor kvalitetsheving fra gammel bru med ett kjørefelt med lite fortau
til ny bru med to kjørebaner og gang- og sykkelvei adskilt med rekkverk. Nå får
vi sammenhengende gang- og sykkelvei fra Nerlandsøybrua til sentrum, sier Holen
Relling.
Erfaring fra Nordøyvegen
Fylkeskommunen har tatt med seg mye
erfaring inn i prosjektet, blant annet fra byggingen av Nordøyvegen der blant
andre Holen Relling var med i prosjektledelsen. Hun har spesialisert seg på
bruer, og er allerede i gang med Remøybrua til naboøya Remøy. Denne brua har de
samme problemene med korrosjonsskader som gamle Nerlandsøybrua.
– Vi begynte reguleringsarbeidet med
Remøybrua mot slutten av 2024. Det er en tilsvarende bru på vel 300 meter. Her
har vi mål om vedtatt reguleringsplan i 2028. Ting tar tid, og planlagt
byggestart er i 2030, sier hun.
Holen Relling sier det er trygt å
kjøre på de korrosjonsskadde bruene.
– Vi gjør ulike tiltak.
Inspeksjonsintervallene er mye tettere på de bruene som trenger oppfølging. Det
kan gå fra fem til ett års intervaller. Et annet tiltak kan være å sette ned
tillatt bæreevne, det vil si at tyngden på biler som kan kjøre over reduseres.
Dette er et tiltak vi har gjort midlertidig på Remøybrua. På en del bruer,
eksempelvis brua fra Remøya videre til Runde, jobber vi med såkalte katodiske
anlegg.
Prinsippet for katodiske anlegg er
enkelt fortalt å tilføre armeringen strøm for å stoppe korrosjonen.
Åpner 14. oktober
Nerlandsøybrua er bygget ved
utførelsesentreprise. Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og
Metrostav Norge ble valgt som hovedentreprenør etter et anbud på 442,3
millioner kroner før moms. Byggingen startet 9. november 2022. Offisiell åpning
av brua er 14. oktober.
Åge Ødegård, anleggsleder for
Bertelsen & Garpestad på prosjektet, forteller at de to selskapene har
samarbeidet på flere prosjekter og kjenner hverandre godt. Metrostav er en
entreprenør med hovedbase i Tsjekkia som etablerte seg i Norge i 2014.
– Vi har arbeidet sammen på flere
prosjekter, både i Kongsberg, Molde og Tromsø. Nå er vi i gang med et nytt
prosjekt med tunnel og vei i Røldal. Så vi kjenner hverandre godt, sier
Ødegård. Arbeidsfordeling på Nerlandsøybrua har vært at Metrostav har tatt seg
av betong-arbeidet og brubyggingen, mens Bertelsen & Garpestad, med
kontoradresse Egersund, har hatt ansvar for grunnarbeid i sjø, bygging av alle
veier på land frem til bru, guiding for betongarbeid, kontor, HMS, asfalt,
rekkverk, lys, elektro og veimerking.
Full BIM
Partene er fornøyd med sluttresultatet og
konkluderer med at det har vært tre fine år.
– Det er viktig at alle parter har
god kompetanse, det er nøkkelen for å lykkes. Når byggherre, prosjekterende og
entreprenør har god kunnskap, går ting mye bedre, sier Holen Relling.
– Vi er fornøyd med bygget og
stemningen på prosjektet. Det har vært tre fine år, sier Ødegård.
Det har vært cirka 100 arbeidere på
prosjektet i de mest hektiske fasene. Metrostav har hatt cirka 60, Bertelsen
& Garpestad rundt 10 i egenregi og i underkant av 40 fra
underentreprenører, mens byggherre Møre og Romsdal fylkeskommune har hatt en
stab på fem til sju medarbeidere.
Byggherre engasjerte Rambøll som
prosjekterende i alle fag.
– Prosjekteringen er gjort med full
BIM. Dette er en av de første bruene i Møre og Romsdal som er 3D-modellert. Det
er brukt lite tegninger, det meste er bygget etter 3D-modell. Rambøll har gjort
en stor jobb, sier Holen Relling.
Fundamentert med peler
Anleggsleder Radek Müller i Metrostav
forteller om et utfordrende, men interessant prosjekt.
– Det har vært et interessant
prosjekt med mange utfordringer å løse. Det har vært mye sterk vind og mye
regn, sier han.
Alle akser er fundamentert på berg.
For pilarene på kvalsundsiden, som ikke har påkjørselsvern, ble det bygd
forskalingskonstruksjoner på land som ble løftet ut på pelegruppene. Alle akser
er pelet med unntak av en akse som er direktefundamentert på fjell.
– Det var mange tunge løft, på
inntil 300 tonn. Det var blant annet en stor prosess da vi brukte båt og lift
for å flytte en 240 tonn tung forskalingsvogn fra Igesund-siden over til
Kvalsund, sier Müller.
Han forteller at hovedsøylene er
fundamentert med borede peler, cirka tre meter ned i fjellet. Videre har
hovedsøylene bergforankringer som er boret 12,5 meter ned i fjell.
Fritt frambygg
Prosjektleder Holen Relling i Møre og
Romsdal fylkeskommune sier byggemetoden er «fritt frambygg», det vil si at brua
er bygget utover til begge sider fra en hovedsøyle uten hjelpepilarer.
– Det er fem sidespenn med konstant
kassehøyde bygd med MSS-vogner, og to fritt frambygg på hver side av
seglingsleden, bygd med fire FFB-vogner. Byggetilstanden er dimensjonerende når
vi bygger frambygg. Det er derfor viktig at det er godt forankret. Betongkonstruksjoner
på 65 meter ut på hver side er kun forankret ned i fjellet via hovedsøylen. Det
er viktig å ha kontroll på egenvekten av kragarmene ved bygging av fritt
frambygg, forklarer Holen Relling.
Hele brua er
bygget på stedet. Ifølge Müller i Metrostav hwar det gått med 11.000
kubikkmeter ferdigbetong, levert av Ulstein Betong.