Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Digerneset Næringspark i Ålesund
Prosjekttype: Kontor- og terminalbygg
Byggherre: Digerneset Næringspark og Veøy Holding
Totalentreprenør: Peab K. Nordang
Entreprisekostnad: 75 millioner kroner ekskl. mva.
Areal: 4.380 kvadratmeter BTA
Arkitekt, landskapsarkitekt, ansvarlig søker: Sporstøl
Arkitekter
Rådgivende ingeniører: RIB: Conplan l
RIV, RIBFY: Norconsult l RIE: HM Elektro l RIBr: Multiconsult l
RIAKU: COWI l RIVA: Riksheim Consulting
Underentreprenører og leverandører: Tømrer- og
betongarbeid, montasje stål og betongelement: PEAB K. Nordang l
Elektro: HM Elektro l Rørlegger, ventilasjon: Bravida l
Grunnarbeid: Vasto Anlegg l Betongelement: Elementpartner
l
Hulldekker: Spenncon l Betongtrapp: Cementprodukt l
Stålkonstruksjoner: AK Mekaniske l Betonggulv: Tiller Vimek l
Maling, gulvlegging: NIME l Taktekking: Vestlandstak l
Glass og fasade: Straumsheim l Porter og
lastehus/lastebrygger: Assa Abloy l Lås og beslag: Låssenteret l
Kjøl/frys: Øen Kuldeteknikk l Sandwichelement: GH Prosjekt l Systeminnredning: Moelven Modus l
Branntetting: Firesafe l Metallarbeid: Midthaug l Heis: Heisplan
l
Beslag: Langvas l Asfaltering: Veidekke l Solskjerming:
HD Solskjerming l Kjøkken: Vegsund Kjøkken & Interiør l
Fasadeplater: Swisspearl
Digerneset Næringspark ved Skodje i Ålesund kommune er et
av de store utviklingsområdene på Vestlandet. Siden selskapet ble etablert i
2009 er det bygget 70.000 kvadratmeter næringseiendom i regi av Digerneset
Næringspark AS. Selskapet er eid 50-50 av Wenaas Eftf. og Møller Eiendom Norge.
Det siste året har aktiviteten vært stor med bygging
av to store næringsbygg. Veøys nye terminalbygg er det første som er ferdig.
Fredag 9. mai ble bygget overlevert fra totalentreprenør Peab K. Nordang til
byggherre Digerneset Næringspark og Veøy Holding. De to partene eier halvparten
hver. Veøy Møre er leietaker. 96 ansatte får base i bygget som ligger på en
romslig tomt på 16.800 kvadratmeter.
Veøys nye terminal er tegnet av Sporstøl Arkitekter.
– En revolusjon
Det nye bygget blir en moderne logistikkterminal, og
investeringen skal hjelpe Veøy Møre til å nå sin langsiktige strategi for vekst
i regionen.
– Det blir en revolusjon for oss å flytte inn i et
bygg som er optimalisert for vår drift. Vi vil kunne drifte på en helt annen
måte enn i dag når det gjelder kapasitet og effektivitet. Vi får et areal med
bygg og uteområder som er langt større enn det vi har i dag, sier daglig leder
Lars Christian Skage i Veøy Møre. Han forteller at første produksjonsdag i det
nye bygget blir 26. mai.
– Vi får en
omlastningshall med mange flere ramper som gjør driften mer effektiv. Inne i
lageret får vi alt i et rom, noe som gjør arbeidet mer oversiktlig. Vi får mer
kapasitet i det nye bygget på Digerneset. Målet og slagordet vårt er at vi skal
være nær kunden. På det området vil flyttingen til nytt bygg gjøre at vi blir
styrket for framtida, mener Skage.
Veøy er et av landets største privateide
transportselskaper med nærmere 450 enheter og 700 ansatte på kontorer 11 steder
i Norge. De er blant annet landets største medisintransportør.
Transporttjenestene deres inneholder løsninger for temperaturregulert gods. I
det nye bygget er det derfor bygget eget medisinrom med konstant temperatur på
20 grader. Og det er kjølerom og fryserom.
De har også kranbiler i alle størrelser, noe som gjør
byggenæringen til et viktig marked. Veøy Møre AS ble etablert i 2015, med
utspring i lokale rutebilselskap på Sunnmøre. Frem til nå har de holdt til i
lokaler i Vegsund ved Moa.
Et års byggetid
Prosjektleder Sondre Aarseth i Peab K. Nordang sier
byggeprosessen har gått bra etter noen forskyvninger i starten i påvente av
behandling av byggesøknad.
– Det har vært god fremdrift og vi har greid å hente
inn noe av forskyvningen. Vi startet i mai 2024 og leverer i mai 2025, det vil
si cirka et års byggetid, sier han.
– Terminalbygget er oppført med betongelementer som
bærende konstruksjon, kombinert med sandwichelementer. Administrasjonsbygget er
bygget med stålsøyler og hulldekker som bærende konstruksjoner, og med
tradisjonelle klimavegger som yttervegger, sier Aarseth.
Innvendig i kontordelen er det gulvbelegg på de fleste
gulv, på kontorene er det teppeflis og i inngangsparti og trapperom flis.
Vegger innvendig i kontordelen er sparklet og malt gips, kombinert med
systemvegger som skillevegger i kontorene. Innvendig tak har systemhimling.
Fasaden på kontordelen har Swisspearl fasadeplater,
mens terminaldelen har eksponerte malte betongelementer og sandwichpaneler.
Kontordel i to etasjer
Den 800 kvadratmeter store kontordelen i to etasjer
inneholder også kantine med kjøkken, garderober for menn og kvinner, toaletter,
to tekniske rom, møterom og hvilerom for sjåfører. Et område er leid videre til
bedriften Cobit som også driver i transportbransjen.
Gulvene i hallområdene er stålglattet betong
impregnert med Harden X.
– Noe som er litt spesielt med bygget, er de høye
ringmurene rundt hallene med tilført masse på innsiden. Dette måtte vi gjøre
for å få den riktige høyden på lasterampene bilene kjører inntil. Vi har selv
montert betongelementer og stål. Takene har også stålfagverk, med TRP-plater på
toppen, sier Aarseth.
Terminalhallen er cirka 1.350 kvadratmeter, høylageret
1.100 og det overbygde utelageret 900 kvadratmeter.
Samordnet energisystem
Veøy terminal er det første bygget Peab K. Nordang bygger
for Wenaas Eftf. på Digerneset, men partene samarbeidet i forbindelse med
byggingen av Hotel Waterfront i Ålesund sentrum i 2012. Peab bygget også
bilsenteret til Bertel O. Steen på nabotomta til Digerneset Næringspark, med
Waagan Eiendom som utbygger. Byggeindustrien skrev om bygget i 2023.
Prosjektleder Erland Reite i Wenaas Eftf. sier Peab
ble valgt etter anbudskonkurranse.
– De er en solid aktør vi kjenner fra tidligere samarbeid, og de
leverte det beste tilbudet. Sluttresultatet er blitt bra. Det er bygget med
betong-elementer slik vi ønsker. Erfaringene våre er at betongelementer er mer
solid og varig enn sandwichelementer. Derfor har vi mer og mer gått over til
betong, sier Reite.
Han sier anlegget er forberedt for elektrisk lading av
storbiler.
– Byggene i næringsparken er forberedt for montering
av solceller. Vi planlegger i fremtiden et samordnet energisystem i
næringsparken. Slik regelverket er nå får vi ikke lov å dele strøm mellom
byggene, men vi venter på en endring i regelverket. En avgjørelse i
departementet er ventet 1. juli, sier Reite.
Peab K. Nordang AS er også totalentreprenør for det
andre bygget under oppføring på området. På nabotomta til Veøy bygges et bygg
på 6.450 kvadratmeter for vaskerikjeden Nor Tekstil. Her blir virksomheten i
Molde og Ålesund samlet i et nytt topp moderne anlegg som skal stå klart i
løpet av fjerde kvartal. Totalt bygges det cirka 11.000 kvadratmeter i
Digerneset Næringspark i år.
Reite i Wenaas Eftf. sier de har som mål å bygge minst
et bygg i året til området er fullt.
– Det var totalt
320.000 kvadratmeter salgbart areal på området her, vi har fortsatt 100.000
kvadratmeter igjen. I tillegg driver vi og detaljregulerer et nytt område på
40-50 dekar nordøstover. Dette er en tredjedel av et område på 130 dekar som
ligger i kommunedelplanen for mulig videre utvikling, sier Reite.
Midlene Wenaas Eftf. har investert på Digerneset kom
fra salg av familiebedriften Wenaas som produserer arbeidsklær i Måndalen. Den
ene familiegrenen satset videre på næringseiendom. Virksomheten som ledes av
Nils Eirik Wenaas, har bygget opp en solid portefølje for næringsutleie.