Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Trondheim
Prosjekttype: Bolig
Bruttoareal: 5.000 kvadratmeter
Byggherre: PWS Godhavn Utbygging
Totalentreprenør: Betonmast Trøndelag
Prosjektkostnad: 230 millioner kroner
Arkitekt: Agraff Arkitektur
Rådgivere: Rambøll l Norconsult l Structor
Trondheim
Underentreprenører og leverandører:
Flisarbeid: Murmester Erlend Knudtsen l Byggvask: NRS Norge l Landmåling: Nidaros Oppmåling l Vindu og dører: NorDan l Tetthetskontroll og termografering: Omega Akerholdt l Elektroinstallasjon: Oneco l Heis: Otis l Boder og
sykkelstativ: Rosings Industrier l Gulvavretting: Flexcon l Rekkverk: Sk Stål l Kjøkken: Svanekjøkkenet l Blikkenslager: TFS l Befaring leiligheter: Takst-Forum Trøndelag l Stålkonstruksjoner: Trondheim Stål l Ventilasjon: Trønderblikk l Trapper: Tydal Trappefabrikk l Malerarbeid: Utgaard l Rørlegger: Værnes VVS
– Etter litt usikkerhet i starten er vi
veldig godt mottatt, sier Vidar Åsmul, som har vært prosjektleder for
byggherren PWS Godhavn Utbygging. I likhet med prosjektlederen fra
totalentreprenøren Betonmast, Aleksander Vestermo, er han godt fornøyd med resultatet
i form av to større bygningskropper samt en mindre bygning med mindre
studioleiligheter.
Prosjektet har beliggenhet i et
sentralt knutepunkt på Byåsen, mellom Byåsveien og Breidablikkveien, og med god
utsikt. Beliggenheten blir ikke dårligere ved at boligene er plassert med god
kommunikasjon til Midtbyen, og Bymarka med badevann, turstier, toppturer og
skisport ti minutter unna.
Første prosjekt sammen
Åsmul forteller at selskapet som står bak
prosjektet er et samarbeid mellom PWS Eiendom AS og Godhavn Utbygging AS, og er
det første i regi av et felles selskap med navn PWS Godhavn Utbygging AS
– Godhavn kjøpte eiendommen her for
en god del år siden, og vi har drevet med prosjektering i noen år før vi kom i
gang med byggingen. Det er et fortettingsprosjekt i et nabolag av eneboliger og
en barnehage. Etter hvert ble vi enig med kommunen om hvordan det skulle bli,
det var for øvrig også samtidig som det kom en ny kommunedelplan for Trondheim
som la til rette for litt mer fortetting i dette området, sier han og peker på
at fortetning ofte kan være en utfordring overfor naboer.
– Men jeg vil si at her er forholdet
til naboene etter hvert blitt meget bra med et omforent og godt forhold. Vi har
også bygd opp ny, asfaltert internvei og det ble mye bedre enn det noen gang
har vært, sier han.
– I tillegg har vi fått positive
tilbakemeldinger at bebyggelsen her er med på å skjerme nabolaget for eksempel
for støy fra Byåsveien.
God erfaring
Etter hvert gikk man i dialog med
Betonmast, som Åsmul sier man har gode erfaringer fra å samarbeide med, blant
annet fra et større boligprosjekt på Reppetoppen.
– Dette endte i en samspillsprosess
med en kontrakt. Arbeidet startet med rivning av blant annet en barnehage som
lå på den relativt store tomta i august/september 2023.
Nå står prosjektet ferdig, og i juli
startet de første innflyttingene i de totalt 48 leilighetene.
Hele prosjektet består av tre deler,
to store bygningskropper på fem etasjer sammen med et mindre rekkehus der det
er blitt plass til fire studioleiligheter på 23 kvadratmeter.
– Disse er populære, og var blant de
første som ble solgt, sier han og legger til at faktisk boflate er bortimot 40
kvadratmeter siden det er en god hems.
– Per i dag har vi 18 usolgte
leiligheter, men vi tror at når man nå kan se både hvordan det er blitt og med
den fine beliggenheten, skal også disse bli solgt ganske raskt, sier han.
Leilighetene varierer i størrelse og
er på to, tre og fire rom. På toppen av den fremste blokka ligger den største
leiligheten på 123 kvadratmeter bruksareal og en stor takterrasse.
I byggene er det også to rom for
felles bruk, et mindre som vil kunne fungere som møterom, ved siden av et stort
som kan brukes til for eksempel selskaper eller andre samlinger.
– Vi leverer med ferdige overflater,
så må sameiet bestemme hvordan disse rommene skal brukes og møbleres, samt å
bestemme hvordan de skal forvalte rommene, påpeker han.
Skjermtegl
Prosjektleder Aleksander Vestermo fra
Betonmast sier at det har vært et greit prosjekt for entreprenøren, selv om
beliggenheten naturlig nok ga utfordringer både når det gjaldt rigging og
transport av materialer, delvis på store trailere som skulle rygge inn i et
trangt nabolag.
– For øvrig sier kontrakten at det
skulle være ferdigstillelse og overlevering innen utgangen av juli, forteller
han.
Om selve byggene sier Vestermo at de
er satt opp med plasstøpt betong med stålsøyler. Ytterveggene er bygd opp av
trestendere, GU-skjerm, skjermtegl og noe panel. Det er også litt fasadeplater
i sokkeletasje og førsteetasje.
Noe av det som er med på å gi
byggene et pent uttrykk er også at det er brukt skjermtegl i fasadene.
Skjermteglen er montert på lektere og skrudd på plass.
Energimessig er 80 prosent av
leilighetene i energiklasse B og 20 prosent i energiklasse A. Oppvarming skjer
gjennom bruk av fjernvarme og radiatorer i leilighetene. Prosjektlederen sier
også at når det gjelder HMS, har man kommet gjennom hele byggeperioden uten
fraværsskader på byggeplassen.
Lite parkering og mye kollektivt
Som i mange nyere prosjekter er det snaut
med parkeringsplasser for beboerne. For de 48 leilighetene er det 25
parkeringsplasser tilgjengelig i parkeringskjelleren.
– Det legges til rette for god plass
til å parkere sykler, med egen vaskeplass og utvendig sykkelparkering. Det er
enkel tilgang til kollektivtransport med holdeplass både for metrobuss og andre
busser så å si utenfor døren. For flere av leilighetene er det ikke mer enn ti
til tjue skritt fra utgangsdøra til bussholdeplassen, sier han.