Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Oslo sentrum
Prosjekttype: Prosjekttype
Bruttoareal: 7.737 kvadratmeter
Byggherre: Eiendomsspar
Byggherrerepresentant: Vedal Prosjekt
Totalentreprenør: Vedal Entreprenør
Kontraktsum: Cirka 500 millioner
kroner ekskl. mva.
ARK: Mellbye Arkitektur Interiør
LARK: Multiconsult
Rådgivere: RIB, RIG: Dr. Techn. Olav
Olsen l RIBr, RIG, RIM: Sweco l RIAku: Brekke & Strand Akustikk l RIByFy, RIB Rehab: Norconsult l RIVA: Structor l RIV: AJL, Multiconsult l RIE: Fremst l RI Aut:
Powertech Engineering l
Fargekartlegging fasader og vinduer: NIKU l SHA: Prodecon l ITB: WSP
Underentreprenører og leverandører:
Oppmåling: Solli & Hoff l Tårnkran: RG Crane l Stillas: Oslo Stillasutleie l Vannrensing: Nordisk Vannteknikk l Byggvask: Eir Renhold l Riving: Aip Maskin l Grunnarbeid: MA Totalbygg l Spunt og pel: Jetgrunn l Slamhåndtering: X-Vac/Veidekke Industri l Graving for VA og kum: Veflen Entreprenør l Radonmåling: Radoninspektøren l Betong/Stål: Norske Bæresystemer l Betongrehab Tak: Viking Entreprenør l Betongrehab dekker/gulvsparkel: Stenseth & RS l Mur og puss, maler: Pussmester l Flis: Brafas l Utbedring
sopp: Anticimex l Tømrer:
Noveta l Vinduer: LP
Bygg l Innredning: Dørteam l Dørmiljø: Salto Systems l Lås og beslag: Lås & Sikring l Himling: Arne Himling l Trevinduer: Skaara l Brannvinduer: Pyrokno l Takvinduer/Tre- og ståldører: Maxbo Proff l Trefasader/Glassdører: Snekkermester Per Bjerke l Storkjøkken: Myhrvold l Dusjvegger: Indunor l Branntetting: Albanor l Kjerneboring: AT Rigg l Solavskjerming: Nerli Gruppen l Minikjøkken: HTH l Skilt: Smart Tactiles l Branngardiner: Velux Commercial Bramo l Glass Baderom: Oslo Glass & Vindu l Blikkenslager: Kirkestuen l Ståltrapper og rekkverk: Tverli Sveis l Glass og alu: Bolseth l Taktekker: Elenta l Perkett: Parkettpartner l Gulvbelegg: OTG l Elektro: Powertech l Rørlegger: BA Rør l Ventilasjon: Randem & Hubert l Heis: Schindler l Løftebord: TK Elevator l Utomhus: SL Stenlegging
Karl Johans gate 8 ligger, som adressen
tydelig sier, midt i smørøyet. 15. oktober i år åpner Strawberry-kjedens nye
Hobo-konsept her med 181 hotellrom, samt nye serveringstilbud på bakkeplan. Det
nye hotellet brer seg da utover tre gamle bygårder med historie fra midten av
1800-tallet til tidlig på 1900-tallet, som i løpet av to år er strippet,
refundamentert, oppgradert og utvidet med nye kjellere og infill-bygg.
Vedal er totalentreprenør i samspill
med byggherre Eiendomsspar og byggherrerepresentant Vedal Prosjekt.
Prosjektleder Sondre Gran i Vedal Entreprenør sier det tette samspillet har
vært helt nødvendig for å lande et krevende prosjekt på en god måte.
– Det har vært nødvendig i dette
prosjektet. Entreprenøren kan ikke påta seg uforholdsmessig stor risiko uten at
det vil gi utslag på prisnivå. For komplekse rehabiliteringsprosjekter som
dette, er samspill den mest hensiktsmessige gjennomføringsmodellen, sier han.
Og rehabiliteringen av Karl Johans
gate 8 har vært både tung og komplisert.
– Tilstanden på byggene var kritisk.
To bygg står på fjell, mens det midterste var fundamentert på treflåter. Med
store setningsskader hadde bygget forskjøvet seg 18 centimeter ut mot
Dronningens gate. Det var derfor nødvendig å gjennomføre omfattende tiltak,
forteller anleggsleder Aksel Gundersen i Vedal Entreprenør.
Full drift
Gundersen og Gran forteller at
totalrehabiliteringen av de tre bygårdene har bydd på et komplett utvalg av
bygningstekniske utfordringer.
– Vi har vært borti et bredt spekter
av byggemetoder i prosjektet, fra plasstøpt betong, stål og prefab, til
lekaplank og konstruktivt trevirke. Det nyeste bygget, som er fra 1920-tallet,
er et betongbygg som har krevd omfattende rehabilitering av både dekker og
vegger. De to øvrige bygningene er oppført som murbygg med trebjelkelag i
etasjeskillene, og med en alder på rundt 160 år var det betydelig behov for
utbedringer. For å ivareta sikkerheten under arbeidene har vi hatt RIB Dr.
Techn. Olav Olsen på ukentlige befaringer, for å vurdere byggenes tilstand og
om forholdene var trygge å arbeide under, forteller Gundersen.
Leietakerne i de gamle
sentrumsbyggene flyttet ut sommeren 2023, og Vedal startet lettriving og
refundamentering samme høst. Gjennom hele rive- og byggeperioden har
leietakerne i første og andre etasje ut mot Karl Johans gate vært i full drift.
– Det har vært krav fra byggherre at
leietakerne skal påvirkes i minst mulig grad, og at de skal kunne opprettholde
drift gjennom hele byggeperioden, forteller prosjektleder Sondre Gran.
Travel gate
Prosjektet har kun hatt 230 kvadratmeter
med riggplass på den svært sentrale tomten. Fotgjengertrafikken forbi
byggeplassen har til tider vært veldig stor, og alt av leveranser og transport
ut av byggeplassen har vært nøye planlagt for å belaste omgivelsene minst
mulig.
– Vi har hatt et strengt regime for
booking av lossesonene, noe som har vært helt nødvendig for å opprettholde
sikker og effektiv logistikk. En betydelig del av arbeidet er utført på natten,
og i perioder har vi benyttet tårnkran for å løfte inn leveranser. Løftene har
utelukkende blitt gjennomført over eget bygg, aldri over tredjepersoner. Særlig
i sommermånedene, når Karl Johan er svært folksomt, har vi hatt et særskilt
fokus på å ivareta sikkerheten til publikum, samtidig som vi har sikret våre
egne arbeidere på byggeplassen, forteller Gran.
– I rehabilitering av eldre bygårder
dukker det opp mye uforutsett, og det krever en stor samproduksjon med flere
aktører inn på samme sted. Involverende planlegging med alle UE’er har vært en
nøkkelfaktor for å få fremdriften til å flyte, samtidig som at vi skal
opprettholde en trygg arbeidsplass for alle, sier Gundersen.
På det meste har det vært 160
arbeidere inne på prosjektet.
Nytt og gammelt
Fundamenteringen av byggene er styrket
med 70 nye jetpeler, først og fremst under det ene bygget som ikke var pelet
til fjell fra før av. I denne prosessen ble det på to måneder ble det kjørt
bort totalt 3.900 tonn slam til spesialdeponiet på Elvestad, forteller
anleggsleder Aksel Gundersen.
I prosjektet har Vedal også gravd
seg ned under de gamle byggene for å øke kjellerarealet. Totalt 2.160 tonn
forurenset alunskifer er pigget, gravd ut og kjørt bort fra tomten, og det
ferdig rehabiliterte bygget har nå en 1.000 kvadratmeter stor kjeller som
strekker seg under alle de tre gamle adressene.
Til sammen har prosjektet et
bruttoareal på 7.737 kvadratmeter. 400 kvadratmeter av totalen er et moderne
nybygg som Vedal har bygget i et av gårdsrommene. Dette infill-bygget er syv
etasjer høyt, med en etasjestørrelse på mellom 40 og 60 kvadratmeter.
– I tillegg har vi glasset inn en
utendørs bakgård for å skape et nytt restaurantareal for hotellet. Dette har
blitt en av perlene i dette prosjektet. En annen perle er de gamle og originale
trappeløpene i Karl Johans gate 8, som med sine nesten 200 år representerer en
unik historisk verdi, forteller prosjektleder Sondre Gran.
Fasadene i byggene er vernet. Den
nyeste av de tre er på gul liste, og de to eldste har spesielt vern. I
rehabiliteringen har vinduer og tak blitt skiftet ut og løftet til moderne
standard, men det har blant annet vært begrensede muligheter for etterisolering
av enkelte av fasadene.
– Dialogen med Byantikvaren har gått
fint, uten noen store uoverensstemmelser. Arkitekt og rådgiverne i
forprosjektet har gjort mye arbeid for å finne frem til uttrykket på de gamle
fasadene, og vi har valgt en pussmester som har god erfaring med å restaurere
gamle Oslo-bygårder, sier Gran.
Nøye gjennomgang
De tre gamle bygårdene har blitt nøye
gjennomgått for å finne ut hvor mye av bæresystemet som kunne tas vare på.
–Det meste av råbygget har kunnet
bevares, noe som er en stor miljøbesparelse sammenlignet med å rive og bygge
nytt. Byggene inneholder mange gamle trebjelkelag, og en mykologisk gjennomgang
avdekket omfattende soppskader. Et av dekkene var så skadet at hele dekket
måtte byttes ut. Flere etasjeskillere med stubbloftsleire ble også fjernet.
Mykologen har systematisk gått gjennom bygningen bjelke for bjelke. I
forbindelse med utbedringene av teglveggene er en betydelig mengde revet og
gjenbrukt andre steder i prosjektet. I tillegg er det brukt en god del brukt
skjermtegl fra Høine, forteller Gran.
I oktober åpner altså 181 helt unike
rom med hvert sitt unike, plassbygde bad, fordelt på tre gamle bygningskropper
på henholdsvis syv, fem og fire etasjer pluss kjeller og et nytt infill-bygg.
Prosjektlederen er godt fornøyd med
det nye hotellkvartalet.
– Det er veldig kult. Det er tydelig at
hotellet består av tre ulike bygg som er knyttet sammen, men helheten fremstår
moderne og gjennomført. Det har blitt et hotell av høy kvalitet. Vi skal ikke
legge skjul på at dette har vært et krevende prosjekt, men det har vært svært
spennende. Vi har måttet yte maksimalt for å komme i mål. Og det er avgjørende
at Vedal har lang erfaring fra tilsvarende kompliserte og verneverdige
rehabiliteringsprosjekter. Det å se hvordan sluttproduktet har blitt, er en
sterk motivasjon hele teamet, sier Gran.