Volvo Car Ryen
Betonmast Romerike har satt opp en ny etasje på et eldre næringsbygg på Ryen i Oslo, der Volvo Car Ryen flytter inn i disse dager.
Fakta
Sted: Ryen i Oslo
Prosjekttype:
Bilbygg
Byggherre:
Ryensvingen 9 Eiendom
Totalentreprise:
Betonmast Romerike
Kontraktsum eks.
mva.: 85 millioner kroner
BTA nytt bygg:
2.959 kvadratmeter
Arkitekt: se
arkitektur
Rådgivere: RIBr: AFRY
l RIVA:
Asplan Viak l RIE: Elektrisk Produktion l RIB, RIA, ITB: Multiconsult l RIBfy:
Norconsult l RIB prefab: Stabil l RIV: Viken Consult l RI
Dagslys: Marini Consulting
Underentreprenører
og leverandør: Rør og ventilasjon: Askim & Mysen Rør l Elektro: Elektrisk Produktion l Porter:
Assa Abloy Entrance Systems l Sedum: Bergknapp l
Branntetting: Byggimpuls l Lås og beslag: Certego l Dører:
Daloc l Fast innredning: Drømmekjøkkenet Prosjekt l Tømrer:
Eiqon l Fasader og TRP-tak: Elementfasade l Gulvavretting og epoxy: Epoxy Betong Service l
Stålkonstruksjoner og HD: Hansen Sveis & Montering l
Grunnarbeid: Kaare Mortensen Oslo/Akershus l Glassarbeider: Moss Glass og Fasade l Branngardiner:
Olar Portconsult l Byggtapetsering: OTG l Taktekking: Protan Entreprenør l Riving:
RMB l Flisarbeider: SH Bygg l Malerarbeider: Skedsmo Bygg og Boligmaling l Prefab
elementer: Spenncon l Himlinger og systemvegger: System 1 l Heis:
TKS Heis l Betongarbeider: Trio Betong l Solskjerming: Vental l
Bilvaskanlegg: Holta & Håland Bilvaskutstyr l Verkstedutstyr: Automateriell l Div.
leietakerutstyr: Cegal, Nederman Norge, NTT
Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Det fysiske arbeide
startet med riving av den eksisterende andre etasjen i april 2024. Deretter
startet Betonmast Romerike med å bygge den nye etasjen som også har en mesanin.
Hele bygget, inkludert underetasjen på det eksisterende bygget, har fått et
nytt varmeanlegg med varmepumper.
– Det er brukt stålkonstruksjon som reisverk, sandwich
yttervegger og TRP-tak. Det var om å gjøre å få bygget tett så raskt som mulig
på grunn av full drift i en forretning i underetasjen i hele byggetiden, sier
prosjektleder Stine Berntsen i Betonmast Romerike til Byggeindustrien.
Mye logistikk
Det er montert betydelig med tekniske installasjoner i
himling, noe som måtte komme på plass tidlig i prosessen, da verkstedet har
nedhengt himling.
– Det mest utfordrede i byggetiden har vært å bygge
over en eksisterende underetasje med full drift. Dette krevde god planlegging
og dialog med forretningen i første etasje, samt mye logistikkarbeid. På grunn
av en til dels trang byggeplass, måtte vi for eksempel flytte kranoppstillinger
og innkjøringer flere ganger i byggetiden. Vi har også oppgradert utearealene,
noe som måtte skje i ulike faser, sier
prosjektlederen.
– Veldig god
prosjektgjennomføring
Hun berømmer samtlige som har bidratt i prosjektet
inkludert underentreprenørene.
– Det har vært en veldig god prosjektgjennomføring, og
vi klarer å komme i mål med ferdigstillelsen en måned før avtalt tid. Vi har
heller ikke hatt noen skader i løpet av prosjektet, sier Berntsen.
– Smidig prosess
Daglig leder Volvo Car Ryen/Økern, Michael Bang Helgerud,
er fornøyd med at de endelig har tatt over nøkkelen til selskapets nye storstue
i Oslo, og at de gleder seg stort til å ta i bruk det nye flotte anlegget på
Ryen.
– Med dette anlegget får vi nye muligheter for å tilby
en sømløs og effektiv kundereise, både for våre kunder og alle nye kunder.
Plasseringen av anlegget er strategisk og veldig synlig. Vi ser frem til å øke
Volvo sine markedsandeler i Oslo i tiden som kommer. Vi vil gjerne takke
Betonmast for en smidig prosess med god planlegging, skriver Helgerud i en
epost til Byggeindustrien.