Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Fakta
Sted: Sandane
Prosjekttype: Museumsbygg
Byggherre: Musea i Sogn og Fjordane
Totalentreprenør: Veidekke Bygg
Prosjektkostnad: 45 mill. kr. eks.
mva.
Areal: Cirka 900 kvadratmeter BRA
Arkitekt: Ola Sendstad
Rådgivende ingeniører: RIB, RIG:
Norconsult l RIB tre: Ny
Struktur l RIV vent:
inIngeniørfirmaet R. Torgersen l RIV rør: Fjordpipe l RIE: GF Design l RIBr, RIByfy: WSP l RIAku: Cowi l RIG:
Sunnfjord Geo Center l SØK (for
Veidekke): Husevåg Arkitektur l RI forprosjekt: ARK, RIBr, konkurransegrunnlag: Sweco
Underentreprenører og leverandører:
Tømrer- og betongarbeid, fasade, tak: Veidekke Bygg l Elektro: GF Design l Rørlegger: Fjordpipe l Ventilasjon: Ingeniørfirmaet R. Torgersen l Grunnarbeid: Olav Hjelmeset l Bærekonstruksjoner: Woodcon l Gulvbelegg: Firda Malarservice l Heis: Heisplan l Vinduer og utvendige dører: Nordvestvinduet l Ståldører: Daloc l Innvendige tredører: Bygg1 l Sliping av betong: Vinstra Sementpuss l Vindeltrapp og rekkverk i stål: Hornnes Agenturer l Lås og beslag: Låssenteret l Blikkenslager: Evebø Blikkenslagarverkstad l Ferdigbetong: Hjelmeset Betong l Limtre: Moelven l Flytting av jekta til rubbhall, sikring: Hardanger
fartøyvernsenter l
Fasadekledning: Brent-Tre
Middelalderens jekter tok over for
vikingskipene som fartøy langs kysten, og man kan kjenne igjen byggeteknikken
med klinking av nagler som holder skipsbordene sammen. Holvikjekta ble bygget
av lokale skipsbyggere på Sandane i 1881, eierne var lokale bønder. Den 20
meter lange og ni meter brede jekta ble brukt til å frakte trelast og ved fra
Nordfjord til Bergen. Seil var fremdriftsmetoden. Definisjonen på en jekt er at
det er en bred, liten seglskute uten fast dekke med mast med råsegl. Den har
høy stevn og tverr akterende, ofte med et rom med et glass eller to.
Da skipene fikk motor, var tiden for
jektene forbi. I 1906 ble Holvikjekta satt på land i bukta på Øyrane en
kilometer vest for Sandane sentrum. Der har den ligget til det nye bygget nå er
satt opp.
45 millioner kroner
Nordfjord Sogelag fattet interesse for
jekta og kjøpte den tre år etter at den ble satt på land. Da sogelaget skipet
Nordfjord Folkemuseum i 1920, ble Holvikjekta den første gjenstanden i
samlingen. Den blir fortsatt sett på som museets mest unike gjenstand.
Etter over 100 år på land trengte
Holvikjekta et bygg som verner mot sol, regn og temperaturforskjeller, som
hindrer forvitring, utsiging, skadedyr og råte. Samtidig ønsker museet å gi
besøkende en bedre opplevelse.
Byggherre er Stiftinga Musea i Sogn
og Fjordane. Veidekke er totalentreprenør for utbyggingen. Entreprisen har en
verdi på 36,5 millioner kroner før moms. Total prosjektkostnad er cirka 45
millioner kroner før moms.
Det som i hovedsak har finansiert
utbyggingen er bidrag fra Kulturdepartementet over statsbudsjettet (12,5
millioner kroner), Vestland Fylkeskommune (12,5), Gloppen kommune (10,5), Musea
i Sogn og Fjordane (5,3), gavemidler i Gloppen (1,8) og Sparebankstiftinga Sogn
og Fjordane (1,5).
– Som museum ønsker vi å ha
gjenstandene i magasin, i bygg som er egnet for oppbevaring. Denne jekta er så
stor at den trengte et eget bygg. Vi har hatt to ledetråder for utbyggingen.
Den ene er å bevare jekta, den andre er å formidle historien best mulig. Det
synes vi at vi har fått til. Vi har fått et bygg som fungerer, sier Anne
Kristin Moe Fitje, avdelingsleder ved Nordfjord Folkemuseum.
– Signalbygg
– Det er blitt et kulturbygg og et
signalbygg. Innholdet i bygget gjorde at vi måtte ta spesielle hensyn. Jekta
skal ikke ha lys, derfor kunne vi ikke ha mange vinduer. Ventilasjon og
temperatur er viktig å kunne styre. Som materialer har vi i stor grad brukt
tre. Det er både en referanse til det historiske, og det handler om estetikk og
miljø.
Museet åpner 6. juni. Det blir åpent
hver dag i hele sommer. I høst blir det åpent på visse dager og etter avtale.
– Vi tror det nye bygget med bedre
presentasjon vil gjøre at vi kan trekke til oss flere besøkende, sier Moe
Fitje. Selve jekta er helt autentisk, den har bare gjennomgått mindre
rehabilitering i forbindelse med prosjektet.
Arbeidet med et verne- og
formidlingsbygg startet i 2013. Fra 2018 til 2020 utarbeidet museet tilstands-
og tiltaksrapport, prospekt og byggeteknisk rapport. Museumslederen forteller
at byggherre har jobbet tett med arkitekt Ola Sendstad som har spesialisert seg
på byggekultur og kulturarv. De har fulgt opp utbyggingen tett, med møter med
entreprenør hver fjortende dag.
Usikre grunnforhold
Usikre grunnforhold gjorde at utbyggingen
ble forsinket. Grunnundersøkelser med forbelastning viste imidlertid at grunnen
under bygget er stabil, slik at entreprenøren kunne fundamentere på et lag av
tilkjørte masser, etter at et topplag av jord var tatt bort.
– Bygget ble trukket ti meter
tilbake på land på grunn av usikre grunnforhold. Vi støpte en 38 centimeter
tjukk vanntett bunnplate og ringmur, isolerte oppå, og støpte ny plate på
toppen. Grunnarbeidet ble gjort i mai 2024, i starten av juni begynte vi med
betongen, forteller avdelingsleder Kristian Kleppe ved Veidekke Bygg avdeling
Sandane.
– Utfordringene med grunnforholdene
var en kjip situasjon både i forhold til tid og penger. Men når vi først kom i
gang med byggingen, var byggetiden elleve måneder som planlagt. En annen
problemstilling var hva vi skulle gjøre med jekta i byggeprosessen. Å bygge
rundt et så stort skip har bare skjedd en gang tidligere her i landet, i Bodø.
Vi rådførte oss med dem, og de anbefalte oss å flytte skipet i forbindelse med
byggingen. Hardanger fartøyvernsenter flyttet skipet 100 meter til en rubbhall
der det har stått når vi har bygget. Så var det en ny utfordring med å bygge
tre vegger ferdig og så få skipet inn den åpne veggen før vi kunne lukke bygget
mot vest, forklarer Moe Fitje.
Hardanger fartøyvernsenter har også
gjort jobben med å stabilisere skipet inne i bygget. Det er satt på ramper av
tremateriale, og holdes opp av stålwirer i taket.
15 meter takhøyde
Takhøyden på
det høyeste er 15 meter. Selve jekta er nødvendigvis i fokus inn i bygget, med
ramper opp til tredje etasje langs veggene, mesanin i andre etasje og et
galleri på toppen.
Bærende konstruksjoner er i
massivtre og limtre. Heis- og trappesjaktkjernen er i massivtre, det samme er
tak, teknisk rom, og nordveggen for stabiliteten i bygget. Leverandøren av
massivtre, Woodcon, gikk konkurs i byggeperioden, men ifølge anleggsleder Hans
Arne Lundestad hadde de sluttført jobben på bygget to uker før konkursen, slik
at det ikke fikk innvirkning på prosjektet.
Et
karakteristisk materiale på bygget er fasaden som er brent kledning av lerk,
levert av Brent-Tre.
Grunnarealet i bygget er cirka 600
kvadratmeter. Inkludert arealer i andre- og tredje etasje har bygget et
totalareal på omkring 900 kvadratmeter. I tillegg til selve utstillingsområdet
for jekta er det resepsjonsområde, toaletter og garderober for ansatte,
gjestetoaletter og to tekniske rom. På mesaninen i andre etasje er tre andre
historiske båter utstilt.
Slipt betong på gulv
– Gulvene på grunnplan har slipt betong.
Gulvene på rampene, mesaninen og galleriet er i ask. Himlingen er perforert
bjørkefinér med treulitt i skråtaket på toppen. Det gir god akustikk. Innvendig
er kjernen eksponert massivtre i gran. Mens på nordveggen i massivtre har vi
foret frem på innsiden og lagt på bjørkepanel. Alt trematerialet er ubehandlet,
forklarer Lundestad.
Monteringen av massivtre ble utført
av Woodcon med hjelp av Veidekkes egen tårnkran.
– Monteringen av massivtre pågikk i
seks-syv uker. I mellomtiden holdt vi på bortenfor med bygging av
prefabrikkerte veggelementer. Vi monterte sammen stenderverk og gips, og la
isolasjon og duk på innsiden når de var montert, før vi kryssfinerte veggene
inne, forklarer Lundestad.
Utvendig tak er Plannja Trend i sink
magnesium.
Luft-til-vann varmepumpe
Bygget får
energi fra et varmepumpesystem luft-til-vann, som gir gulvvarme på grunnplan.
På plan to er det radiatorer. Ventilasjonsanlegget er bygget for både å tilføre
og hindre fukt, slik at jekta til enhver tid lagres under gunstige klimatiske
forhold.