Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard
Museumsbygg til Holvikjekta. Foto: Jørn-Arne Tomasgard

Museumsbygg til Holvikjekta

Veidekke Bygg er totalentreprenør for det nye museumsbygget til Holvikjekta på Sandane. Av mange hundre jekter som seilte med frakt til Bergen er dette den eneste bevarte klinkbygde jekta.

Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Fakta

Sted: Sandane

Prosjekttype: Museumsbygg

Byggherre: Musea i Sogn og Fjordane

Totalentreprenør: Veidekke Bygg

Prosjektkostnad: 45 mill. kr. eks. mva.

Areal: Cirka 900 kvadratmeter BRA

Arkitekt: Ola Sendstad

Rådgivende ingeniører: RIB, RIG: Norconsult l RIB tre: Ny Struktur l RIV vent: inIngeniørfirmaet R. Torgersen l RIV rør: Fjordpipe l RIE: GF Design l RIBr, RIByfy: WSP l RIAku: Cowi l RIG: Sunnfjord Geo Center l SØK (for Veidekke): Husevåg Arkitektur l RI forprosjekt: ARK, RIBr, konkurransegrunnlag: Sweco

Underentreprenører og leverandører: Tømrer- og betong­arbeid, fasade, tak: Veidekke Bygg l Elektro: GF Design l Rørlegger: Fjordpipe l Ventilasjon: Ingeniørfirmaet R. Torgersen l Grunnarbeid: Olav Hjelmeset l Bære­konstruksjoner: Woodcon l Gulvbelegg: Firda Malarservice l Heis: Heisplan l Vinduer og utvendige dører: Nordvest­vinduet l Ståldører: Daloc l Innvendige tredører: Bygg1 l Sliping av betong: Vinstra Sementpuss l Vindeltrapp og rekkverk i stål: Hornnes Agenturer l Lås og beslag: Lås­senteret l Blikkenslager: Evebø Blikkenslagarverkstad l Ferdigbetong: Hjelmeset Betong l Limtre: Moelven l Flytting av jekta til rubbhall, sikring: Hardanger fartøyvernsenter l Fasadekledning: Brent-Tre

Middelalderens jekter tok over for vikingskipene som fartøy langs kysten, og man kan kjenne igjen byggeteknikken med klinking av nagler som holder skipsbordene sammen. Holvikjekta ble bygget av lokale skipsbyggere på Sandane i 1881, eierne var lokale bønder. Den 20 meter lange og ni meter brede jekta ble brukt til å frakte trelast og ved fra Nordfjord til Bergen. Seil var fremdriftsmetoden. Definisjonen på en jekt er at det er en bred, liten seglskute uten fast dekke med mast med råsegl. Den har høy stevn og tverr akterende, ofte med et rom med et glass eller to.

Da skipene fikk motor, var tiden for jektene forbi. I 1906 ble Holvikjekta satt på land i bukta på Øyrane en kilometer vest for Sandane sentrum. Der har den ligget til det nye bygget nå er satt opp.

45 millioner kroner

Nordfjord Sogelag fattet interesse for jekta og kjøpte den tre år etter at den ble satt på land. Da sogelaget skipet Nordfjord Folkemuseum i 1920, ble Holvikjekta den første gjenstanden i samlingen. Den blir fortsatt sett på som museets mest unike gjenstand.

Etter over 100 år på land trengte Holvikjekta et bygg som verner mot sol, regn og temperaturforskjeller, som hindrer forvitring, utsiging, skadedyr og råte. Samtidig ønsker museet å gi besøkende en bedre opplevelse.

Byggherre er Stiftinga Musea i Sogn og Fjordane. Veidekke er totalentreprenør for utbyggingen. Entreprisen har en verdi på 36,5 millioner kroner før moms. Total prosjektkostnad er cirka 45 millioner kroner før moms.

Det som i hovedsak har finansiert utbyggingen er bidrag fra Kulturdepartementet over statsbudsjettet (12,5 millioner kroner), Vestland Fylkeskommune (12,5), Gloppen kommune (10,5), Musea i Sogn og Fjordane (5,3), gavemidler i Gloppen (1,8) og Sparebankstiftinga Sogn og Fjordane (1,5).

– Som museum ønsker vi å ha gjenstandene i magasin, i bygg som er egnet for oppbevaring. Denne jekta er så stor at den trengte et eget bygg. Vi har hatt to ledetråder for utbyggingen. Den ene er å bevare jekta, den andre er å formidle historien best mulig. Det synes vi at vi har fått til. Vi har fått et bygg som fungerer, sier Anne Kristin Moe Fitje, avdelingsleder ved Nordfjord Folkemuseum.

– Signalbygg

– Det er blitt et kulturbygg og et signalbygg. Innholdet i bygget gjorde at vi måtte ta spesielle hensyn. Jekta skal ikke ha lys, derfor kunne vi ikke ha mange vinduer. Ventilasjon og temperatur er viktig å kunne styre. Som materialer har vi i stor grad brukt tre. Det er både en referanse til det historiske, og det handler om estetikk og miljø.

Museet åpner 6. juni. Det blir åpent hver dag i hele sommer. I høst blir det åpent på visse dager og etter avtale.

– Vi tror det nye bygget med bedre presentasjon vil gjøre at vi kan trekke til oss flere besøkende, sier Moe Fitje. Selve jekta er helt autentisk, den har bare gjennomgått mindre rehabilitering i forbindelse med prosjektet.

Arbeidet med et verne- og formidlingsbygg startet i 2013. Fra 2018 til 2020 utarbeidet museet tilstands- og tiltaksrapport, prospekt og byggeteknisk rapport. Museumslederen forteller at byggherre har jobbet tett med arkitekt Ola Sendstad som har spesialisert seg på byggekultur og kulturarv. De har fulgt opp utbyggingen tett, med møter med entreprenør hver fjortende dag.

Usikre grunnforhold

Usikre grunnforhold gjorde at utbyggingen ble forsinket. Grunnundersøkelser med forbelastning viste imidlertid at grunnen under bygget er stabil, slik at entreprenøren kunne fundamentere på et lag av tilkjørte masser, etter at et topplag av jord var tatt bort.

– Bygget ble trukket ti meter tilbake på land på grunn av usikre grunnforhold. Vi støpte en 38 centimeter tjukk vanntett bunnplate og ringmur, isolerte oppå, og støpte ny plate på toppen. Grunnarbeidet ble gjort i mai 2024, i starten av juni begynte vi med betongen, forteller avdelingsleder Kristian Kleppe ved Veidekke Bygg avdeling Sandane.

– Utfordringene med grunnforholdene var en kjip situasjon både i forhold til tid og penger. Men når vi først kom i gang med byggingen, var byggetiden elleve måneder som planlagt. En annen problemstilling var hva vi skulle gjøre med jekta i byggeprosessen. Å bygge rundt et så stort skip har bare skjedd en gang tidligere her i landet, i Bodø. Vi rådførte oss med dem, og de anbefalte oss å flytte skipet i forbindelse med byggingen. Hardanger fartøyvernsenter flyttet skipet 100 meter til en rubbhall der det har stått når vi har bygget. Så var det en ny utfordring med å bygge tre vegger ferdig og så få skipet inn den åpne veggen før vi kunne lukke bygget mot vest, forklarer Moe Fitje.

Hardanger fartøyvernsenter har også gjort jobben med å stabilisere skipet inne i bygget. Det er satt på ramper av tremateriale, og holdes opp av stålwirer i taket.

15 meter takhøyde

Takhøyden på det høyeste er 15 meter. Selve jekta er nødvendigvis i fokus inn i bygget, med ramper opp til tredje etasje langs veggene, mesanin i andre etasje og et galleri på toppen.

Bærende konstruksjoner er i massivtre og limtre. Heis- og trappesjaktkjernen er i massivtre, det samme er tak, teknisk rom, og nordveggen for stabiliteten i bygget. Leverandøren av massivtre, Woodcon, gikk konkurs i byggeperioden, men ifølge anleggsleder Hans Arne Lundestad hadde de sluttført jobben på bygget to uker før konkursen, slik at det ikke fikk innvirkning på prosjektet.

Et karakteristisk materiale på bygget er fasaden som er brent kledning av lerk, levert av Brent-Tre.

Grunnarealet i bygget er cirka 600 kvadratmeter. Inkludert arealer i andre- og tredje etasje har bygget et totalareal på omkring 900 kvadratmeter. I tillegg til selve utstillingsområdet for jekta er det resepsjonsområde, toaletter og garderober for ansatte, gjestetoaletter og to tekniske rom. På mesaninen i andre etasje er tre andre historiske båter utstilt.

Slipt betong på gulv

– Gulvene på grunnplan har slipt betong. Gulvene på rampene, mesaninen og galleriet er i ask. Himlingen er perforert bjørkefinér med treulitt i skråtaket på toppen. Det gir god akustikk. Innvendig er kjernen eksponert massivtre i gran. Mens på nordveggen i massivtre har vi foret frem på innsiden og lagt på bjørkepanel. Alt trematerialet er ubehandlet, forklarer Lundestad.

Monteringen av massivtre ble utført av Woodcon med hjelp av Veidekkes egen tårnkran.

– Monteringen av massivtre pågikk i seks-syv uker. I mellomtiden holdt vi på bortenfor med bygging av prefabrikkerte veggelementer. Vi monterte sammen stenderverk og gips, og la isolasjon og duk på innsiden når de var montert, før vi kryssfinerte veggene inne, forklarer Lundestad.

Utvendig tak er Plannja Trend i sink magnesium.

Luft-til-vann varme­pumpe

Bygget får energi fra et varmepumpe­system luft-til-vann, som gir gulvvarme på grunnplan. På plan to er det radiatorer. Ventilasjonsanlegget er bygget for både å tilføre og hindre fukt, slik at jekta til enhver tid lagres under gunstige klimatiske forhold.

Powered by Labrador CMS