Kjørbokollen
Kjørbokollen
Kjørbokollen
Kjørbokollen
Sted: Sandvika
Prosjektkostnad eks mva: 750 millioner kroner
Prosjekttype: Boliger. 287 leiligheter i 10 bygg
Bruttoareal: 24.000 kvm
Byggherre: Kjørbokollen Utbygging
Totalentreprenør: Arbeidsfellesskapet Kjørbokollen
Arkitekt: Link Signatur
Rådgivende ingeniører: Ventilasjon (+ utførende): VVS Senteret Norge - Elektro (+ utførende): Ørnulf Wiig Installasjon - RIB: Hjellnes Consult
Underentreprenører og leverandører: Prefabikkert betong: Spenncon - Tekking: Icopal Tak - Grunn-, fjell- og sikringsarbeide: Håkanes Maskin - Tredører: Swedoor - Plasstøpt betong: HAB Construction - Innglassing balkonger og utv. rekkverk: Lumon Norge - Murarbeide: Fjeldheim & Knudsen / Wienerberger
Majestetisk, men ikke prangende, kneiser byggene over nye Sandvika.
Kjørbokollen ferdigstilles i disse dager. Med 24.000 kvadratmeter fordelt på 10 boligblokker, må det være et av landets største boligprosjekter i kroner og ører, med krevende arkitektoniske og byggetekniske utfordringer og dessuten med en lang planleggings- og utbyggingstid.
Det siste skyldes ikke sendrektighet fra byggherre Kjørbokollen Utbygging, snarere en markedsmessig tilpassing den gang investeringslysten på boliger lå på et helt annet nivå enn nå. De tre siste blokkene som nå står ferdig og avslutter prosjektet, opplevde en voldsom kjøpsinteresse blant flere som med ett innså at det nå var siste sjanse til å skaffe seg leilighet nettopp der.
Komplisert tomt
Eiendommen ble kjøpt i 1999 av Kjørbokollen Utbygging AS, et selskap der JM Byggholt og AF Skandinavia eier 50 prosent hver. Tomta er komplisert, med store nivåforskjeller, og med en underliggende E16 tunnel.
- Her gravde vi ned en masse penger i starten. Da vi startet i 2001, med tomtekjøpet noen år tidligere og med grunnarbeidet der vi måtte gjøre visse grep, måtte vi investere i forkant. Det måtte bygges ut i vesentlig større omfang, enn det som var nødvendig for det enkelte bygget, sier daglig leder Jan Solberg i Kjørbokollen Utbygging AS.
Håkanes Maskin har hatt all grunn -, fjell – og sikringsarbeide på Kjørbokollen. Totalt er 40.000 kubikkmeter fjell tatt ut. – Det har vært meget krevende sprengningsteknisk og sikringsmessig, på et sted der det ikke var rom for rystelser. I tillegg til det som var over tunnelen på E16, måtte vi inn med en betydelig sikringsmengde. Enkelte steder var det ikke mer enn 4 – 5 meter fjell over tunellhvelvet, sier daglig leder Knut Håkanes i Håkanes Maskin.
Arbeidsfelleskap
Totalentreprisen utføres av JM Byggholt og AF Skandinavia, som har dannet Arbeidsfellesskapet Kjørbokollen Utbygging. – Vi har ikke bygget verdens mest rasjonelle bygg, det er mye sprang i fasadene. Den tekniske kompleksiteten gjør at dette er helt i grenseland av hva som er økonomisk forsvarlig gjennomførbart. Det har vært så teknisk krevende at det ikke har vært en gullgruve for oss, sier adm dir. Thor Olaf Askjer i JM Byggholt.
Næringsarealer
Næringsarealene i underetasjen passet som hånd i hanske da ideen om å en sammenslåing av Sandvika Storsenter og Info-Rama ble født. Disse arealene lå mellom de to enhetene, og Olav Thon Gruppen overtok arealene og la en handlegate der. Boligbyggingen på de tre siste byggene var jo alt var i gang. Grensesnitt mellom de to prosjektene var praktiske, men ikke absolutte. – Vi fikk produsert alle grunnarbeidene og plasstøpte betong, og fikk på plass prefab betong som var nødvendig for oss. Deler av dette ble også et fundament for handlegata. Vi bygde først, så kom entreprenørene til Olav Thon etterpå, forklarer Solberg.
Vifteform
Det skal godt gjøres å ikke betegne Kjørbokollen som ett landemerke i Sandvika. Det ligger høyt, svært sentralt og har et uttrykk på avstand som lett kan assosieres med fasjonable boligområder langs Rivieraen. Bygningslamellene følger topografien i åsen, samtidig som de ligger vinkelrette på kotene. Vifteformen skaper grønne fingre og luftige drag mellom byggene.
Link Signatur vant arkitektkonkurransen i 1999, og har fått et maksimalt mangfold ut av den vanskelige tomta, uten at den virker overlesset. Men mange tror Kjørbokollen er mer utbygget enn den er. – Det som gjør at det ser tett ut utenfra, er at øyet leser det som en tettere sammensetning enn det i virkeligheten er, fordi byggene som ligger på tvers av kotene legger seg på hverandre. Perspektivet gjør at denne måten å bygge på fungerer best innenfra og ut enn fra motsatt retning, sier arkitekt Geir Odd Målsnes.
Høy standard
Alle de ti byggene er skreddersydd til tomta. Felles for dem alle er høy standard på materialer, og god lydisolasjon i vinduene, i tillegg til vannbåren gulvvarme i alle rom, - Vi arkitekter setter pris på at kvalitet er verdsatt. Det har vært flinke folk som bygger riktig og korrekt med en gang, i stedet for å bygge lettvint og rette opp i ettertid. Det vil Kjørbokollen komme til å stå seg på, sier arkitekt Målsnes.
- En del utbyggere markedsfører seg med høy standard, men ligger på et minimumsnivå for å spare penger. Da blir det tilvalgsprogram der det kreves store ressurser for å følge opp. Arbeid og omkostninger står ikke i forhold til hva vi som utbyggere får igjen, i tillegg blir kundene ofte misfornøyde, sier direktør Leif Jørgen Moger i AF Skandinavia. Han er også styreleder i Kjørbokollen Utbygging.
Yngre beboere
Jan Solberg har vært primus motor på prosjektet fra dag 1, og har ikke unngått å legge merk til at alderssammensetningen har endret seg på de som flytter inn. – Det var beboere i sin annen ungdom som flyttet inn til å begynne med. Nå sist var det betraktelig flere yngre som kjøpte leilighet her. Et signal på at stadig flere ønsker sentrumsnære, lettstelte leiligheter med alle bekvemmeligheter, en kort heistur unna. Nå har urbaniseringen også nådd de yngre årsklassene, sier Solberg.
Tekst og foto: Trond Joelson