Toyotabygget, Lier
Toyotabygget, Lier
Toyotabygget, Lier
Toyotabygget, Lier
Sted: Lier
Kontraktsum eks mva: 25 millioner kroner
Prosjekttype: Næringsbygg
Bruttoareal: 2280 kvm
Byggherre: Per Osmund Espedal
Leietaker: Bauda (Toyota)
Totalentreprenør: OKK Ole K. Karlsen
Arkitekt: Arkitektgruppen Drammen
Rådgivende ingeniører: Prosjektleder for byggherre: Inglingstad & Tørnqvist - RIV og EL: Delta - RIB: Will Arentz
Underentreprenører: Tekking: Icopal Tak - Grunn: Stryken Grustak - Elektro: Ing. Ivar Pettersen - Stål: Nils Løff - Glassfasader: Bøckmann
Lier er i ferd med å få sin bilby, siste skudd på stammen er det nye Toyotabygget.
Slik det ofte er i enkelte bransjer er det til felles fordel for konkurrentene dersom en samlokalisering av forretningslokalene kan gjøre det enklere for kundene. En hjørnetomt på en del av et tidligere gartneri, ligger svært strategisk til i forhold til kundenes atkomst fra Drammen. Der er Toyotas siste bilforretning akkurat nå overlevert fra totalentreprenør Ole K. Karlsen.
Arbeidet begynte i slutten av januar i år og byggetiden var fastsatt til 10 måneder. Det miljømessige ble lagt vekt på allerede etter første spadetaket; Grunnen er isolert med Glassopor, et isolasjonsmateriale basert på returglass, som Ole K. Karlsen benytter for første gang. Det nye bygget er tradisjonelt satt opp, med stål bærekonstruksjoner, og med hulldekker som etasjeskiller. Grunnflaten er på 1880 kvadratmeter, og har en stor glassfasade levert av Brødr. Bøckmann, i front. Øvrige fasader består av en blanding av kassetter og Sinusplater fra Icopal Metall. Første etasje består av en stor og lys salgshall, delelager, dekkskifte, vaskehall og rom for kosmetisk klargjøring. Bygget har vannbåren varme tilknyttet byggherre Espedals forbrenningsanlegg.
Gulvet i verkstedhallen er behandlet med Radimp, som metter betongen og tetter porer. Det trekker derfor ikke olje og smuss i samme grad som ubehandlede gulv. Verksted har for øvrig klargjorte løftebukker, og avansert, hydraulisk verktøy og eksosavsug. All eventuell spillolje går til tanker lagt i grunnen. Innredningen foretas av Toyotas faste leverandør, etter samme mal som i tidligere bygg for billeverandøren.
Skråtaket over salgshallen har en mezzanin med kontorer og administrasjon i bakkant. Den var i utgangspunktet tenkt åpen ut mot salgshallen, men av forskjellige årsaker ble denne lukket.
Arkitektgruppen Drammen har satt sitt preg på bygget. Prosjektleder Morten Berge Halvorsen hos Ole K. Karlsen er svært fornøyde med den gode tonen i prosjektet. - Dette prosjektet har ikke hatt skjær i sjøen, det har vært et behagelig samarbeid på alle ledd. Skulle vi starte opp på nytt, ville vi ikke nølt med å ta med de samme underentreprenørene og leverandørene en gang til, sier Berge Halvorsen.
Roy Jacobsen hos Inglingstad & Tørnqvist har vært byggherreombud og prosjektleder, og mener samarbeidet mellom byggherre, bruker og entreprenør har vært eksemplarisk. - På dette prosjektet har det vært en fornuftig byggetid, noe som gir en god HMS og en riktig byggeprosess, fordi aktiviteter kommer i riktig rekkefølge, uten å måtte forseres, avslutter Jacobsen.
Tekst og foto: Trond Joelson