Nordre avlastningsveg

Nordre avlastningsveg

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Nordre avlastningsveg

Nordre avlastningsveg
Sted: Trondheim
Entreprisekostnad: 1,1 milliarder kroner
Prosjekttype: Anlegg
Byggherre: Statens vegvesen
Rådgivere: Multiconsult, Rambøll Norge og El-Plan
Entreprenører: Mesta, Reinertsen Anlegg og Skanska
Underentreprenører og leverandører: Forskaling: Doka Norge - Betong: Unicon - Spunting: NSP Nordenfjeldske Spunt og Peleservice - Asfalt: Kolo Veidekke - Stålrekkverk: Trondheim Stål - Armering: E.A. Smith

Store deler av Nordre avlastningsveg i Trondheim sentrum er ferdig. Når veien tas i bruk i 2009 vil den lette trafikkbelastningen i byen.

Sammen med Omkjøringsvegen, Osloveien og E6 Trondheim - Stjørdal vil Nordre avlastningsveg danne et avlastende hovedveinett. De delene som er ferdige blir tatt i bruk på nyåret, og vil da får en forventet ÅDT på mellom 6.000 og 7.000 kjøretøy.

Fem års byggetid
Nordre avlastningsveg går fra Osloveien i vest, over Ila og Brattøra og til Nidelv bru og E6 Trondheim - Stjørdal i øst. Prosjektet består av fem delprosjekt. Byggearbeidene startet i 2004, og skal avsluttes i september 2009.

De fire delprosjektene som nå er ferdige er forberedende arbeider og ferdigstillelse av Bynesveien, utført av Mesta, rundkjøring ved Ila, miljøtunnel i Iladalen og omlegging av Ilabekken, utført av Reinertsen Anlegg, rundkjøring i Steinbergkrysset, utført av Reinertsen Anlegg og selve Steinbergtunnelen, utført av Skanska.

Multiconsult har prosjektert vei, vann, avløp, landskap, åpning av Ilabekken, støytiltak og bygningsdetaljer, bistått på prosjektering av geoteknikk og laget tilstandsrapporter for setninger og riss i bygninger. Rambøll har prosjektert alle fag i arbeidene med Steinbergtunnelen.

Nordre avlastningsveg har en total ramme på 1,1 milliarder 2004-kroner, fordelt på statlig finansiering på 664 millioner kroner og 346 millioner fra bompengefinansiering. Tiltakshaver er Statens vegvesen.

Geoteknikk og trafikkavvikling
Oppdragsleder Dag Ove Tinmannsvik i Multiconsult forteller at de største utfordringene i prosjektering av Nordre avlastningsveg har vært geoteknikk og midlertidig trafikkavvikling. - Rundkjøringen i Ilsvika ligger i et område med kvikkleire, og terrenget er senket med sju meter her. For å få dette til måtte mye finplanlegging til. Vi måtte detaljplanlegge alle faser i arbeidet. I tillegg er det et trangt anleggsområde i bymessige omgivelser, så det har vært lite å gå på.

Multiconsult har arbeidet i tre år med reguleringsplanene for Nordre avlastningsveg, og i fem år med byggeplanen og oppfølging i byggetiden.

Divisjonsleder Ola Bjerkan i avdeling for areal og samferdsel i Rambøll i Trondheim sier at den største utfordringen i prosjekteringen av Steinbergtunnelen har vært tunnelportalen mot Steinbergkrysset (Haikjeften). - Det er bebyggelse på alle kanter, samt flere fotgjengeroverganger. Det var også nødvendig med omfattende omlegging av store ledninger. Steinbergtunnelen er den første tunnelen i Trondheim som har kryss og rundkjøring.

Steinbergtunnelen
Byggeleder Odd Jostein Haugen i Statens vegvesen hadde ansvar for Steinbergtunnelen. Han sier at byggingen har gått greit. - Den største utfordringen var spennene på drøyt 20 meter ved rundkjøringen inne i fjellet.

Tunnelen går fra Ilakrysset til Ilsvikakrysset. Den er 505 meter lang og har en profil på T9,5. Fri høyde er 4,7 meter. Vegger og tak er kledd med betongelementer, noe som ivaretar vann- og frostsikring og brannsikring. Tunnelen har to havarinisjer og vifter som blåser ut eksos.

Krevende grunnforhold
Prosjektleder Stein Erik Færø i Reinertsen Anlegg sier at de største utfordringene selskapet har hatt på Nordre avlastningsveg var knyttet til Ilabekken. - Endringen fra en tilstand hvor bekken gikk i lukket betongkulvert til å krysse over Miljøtunnelen i åpen tilstand, kombinert med innslag av dårlig trøndervær, krevde stor grad av kreativitet.

Powered by Labrador CMS