Møller Bil Hamar

Møller Bil Hamar

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Møller Bil Hamar

Møller Bil Hamar
Sted: Nydal, Hamar
Kontraktssum eks mva: 49 mill kroner
Prosjekttype: Salgs- og verkstedbygg for Volkswagen og Audi
Areal: 5000 kvm
Byggherre: Møller Bil Hamar
Totalentreprenør: Martin M. Bakken
Arkitekt: ASH arkitekter
Konsulenter: RIB: Eiendomsprosjektering - RIV: Techno Team Prosjekt - RIE: Ing. Jon Hallås
Sideentreprenører: Glass og aluminium: Profilteam - Heis: Elevator
Underentreprenører og leverandører: Rørlegger: Jørstad - Ventilasjon: Techno Team Prosjekt - Elektroarbeider: Edvardsen Elektro - Grunn- og utomhusarbeider: Hulleberg & Bø - Belegningsstein: Lintho Steinmiljø - Betong: Betong Øst - Gulvstøp: Tiller Vimek - Mur-, puss- og flisarbeider: Th Johansen & Sønner - Taktekking: Ing. Per Kvernmo - Gjerder og gjerdegrinder/kjøreporter: Rosings Områdesikring - Forskaling: Peri Noreg - Renner av betong: Hauraton Norge - Byggevarer: Optimera Proff - Betongelementer: Spenncon - Laminatdører: AT-tre - Ståldører og branntetting: Firesafe - Foldevegger: Dorma Norge - Leddheisporter: Port Innlandet - Lås og beslag: Lås & Sikring - Stålarbeider: Armec - Glassvegger og systemhimlinger: Moelven Nordia - Blikkenslager og veggkassetter: Berglund Stål og Blikk - Maler og byggtapetserer: Morten Skancke - Kjølerom og storkjøkken: Maestro Storkjøkken - Garderobeskap av stål: Areol Innredninger - Gasspeis: Peisselskapet - Solavskjerming: SolCom

Martin M. Bakken ferdigstilte nylig det Møller Bil på Hamar mener er Nordens mest moderne bilanlegg.

Det finnes nok de som mener dette er en sterk påstand fra Møller Bil AS på Hamar. Uansett er det liten tvil om at de har fått på plass et skreddersydd anlegg med det aller siste av teknologiske løsninger. Et topp moderne verksted med et tilhørende helautomatisk delelager er kanskje den delen av anlegget Møller Bil er mest fornøyd med.

I tillegg inneholder byggets rundt 4000 kvadratmeter store grunnflate to store fysisk adskilte salgshaller for henholdsvis Audi og Volkswagen og en egen salgshall for bruktbiler. Anleggets andre etasje er på rundt 1000 kvadratmeter og inneholder i hovedsak kantine, møterom og kontorer.

Lokal dominans
Møller Bils anlegg ligger langs E6 i Nydal rett utenfor Hamar. Nybygget er tegnet av det lokale arkitektfirmaet ASH arkitekter AS og prosjektet er utført i totalentreprise av Martin M. Bakken AS. Byggets heisanlegg og glass og aluminium er utført i egne sideentrepriser koordinert av Martin M. Bakken.

Det er Hamar-bedriftene Elevator AS og Profilteam AS som har stått for disse leveransene. En kjapp titt på oversikten over underentreprenører og leverandører viser at Elevator og Profilteam langt i fra er alene om å være lokalt forankret.

- Vi har gode erfaringer med de lokale firmaene, sier Steinar Grinden, prosjektleder for Martin M. Bakken.

Mindre egenarbeider
Martin M. Bakkens kontrakt hadde en verdi på 49 millioner kroner eks mva og byggetiden har vært på 12,5 måneder. Ifølge Grinden har underentreprenører tatt seg av en betydelig del av omsetning i prosjektet. Med 10 000 timeverk i tømrer- og betongarbeider har totalentreprenøren i høyeste grad vært til stede, men andelen egenarbeid har vært mindre enn på andre byggtyper.

- Vi har bundet opp mye av våre betongfolk på byggingen av Radisson SAS Resort på Trysil. Derfor passet det godt for oss å ta et prosjekt uten store mengder med betongarbeider, sier Grinden.Bare så det er sagt så har Martin M. Bakken, parallelt med Møller-prosjektet, bygget et nytt bilanlegg for Bertel O. Steen på nabotomta.

Byggeindustrien kommer med en egen reportasje fra Peugeot og Mercedes-anlegget i neste utgave.

Stor variasjon i fasader
Møller Bils nye anlegg på Hamar har et bæresystem i stål, samt noe betong. Foruten store partier med glass, inneholder fasadene både sandwichele-menter fra Ruukki, noe tradisjonelt bindingsverk kledd med stålplater, partier med brannplater på sokkelnivå og et parti med teglforblending. Utvendig er det også benyttet noe russisk lerk i forbindelse med en terrasse som er tilknyttet byggets kantine.

- Det er en god variasjon i fasadematerialer, slår Grinden fast. Taket består av perforerte takplater som er isolerte og tekket med asfalttakbelegg.

Mye flis
Grinden mener prosjektet ikke har bydd på de helt store utfordringene, men med oppstart på vintertid var det godt å få på plass tak og vegger slik at Tiller Vimek AS kunne komme i gang med støpingen av byggets gulv. Etter dette startet Th Johansen & Sønner AS leggingen av rundt 4000 kvadratmeter med gulvfliser.

- Det er fliser på gulvene i både salgsarealer og i verksteddelen, forteller Grinden.

Tekst og foto: Ådne Homleid

Powered by Labrador CMS