Nesoddtangen kollektivterminal
Nesoddtangen kollektivterminal
Nesoddtangen kollektivterminal
Sted: Nesoddtangen
Prosjekttype: Terminal
Kontraktssum eks mva: 53 millioner kroner
Byggherre: Statens Vegvesen
Hovedentreprenør: PA Entreprenør
Byggeledelse: Cowi
Arkitekt: Arne Henriksen arkitekter
Rådgiver: Hjellnes Consult
Øvrige entreprenører og leverandører: Grunnarbeider: Entrep - Utomhusarbeider: Anleggsgartnermester Arild Garseg - Sprenging: Haug Entreprenør - Asfalt: Terje Hansen - Stål: Stålkonstruksjon - Limtre: Moelven Limtre - Glass: Nordvest Vinduet - Tak: Vink Norway - Gangbruer: AK Mekaniske - Elektro: Nettpartner - Rørlegger: Bergersen vann og varme - Ventilasjon: Luftkvalitet
Nesoddtangen terminal må være Norges mest effektive passasjerterminal. Daglig reiser mer enn
10 000 passasjerer mellom Nesodden og Oslo. Nå står en helt ny terminal til 50 millioner kroner ferdig. Med nye båter i tillegg har Nesodden-trafikantene fått et nytt liv.
Som med alt annet tar det tid å få beslutninger på Nesodden. Slik har det også vært med hvordan man skulle bygge ut Tangen brygge. Mange beklager at forslaget med boligbebyggelse, hotell og forretninger i tilknytningen til terminalen ble skuslet bort. Nå har man imidlertid endelig etter ti års planlegging klart å rive de gamle rustne skurene som sto der, og det er bygget opp et flott bygg i glass og limtre. I tillegg er det gjennomført et omfattende anleggsarbeid som har gjort at hele området har fått et kraftig løft.
Mange beklager at det er blitt 70 færre parkeringsplasser – men selve parkeringsarealet og oppstillingsplassene for bussene er blitt flotte. Det er skapt et uterom man kan være stolt av. For å kompensere antall parkeringsplasser, er det bygget noen sekundære parkeringsplasser lenger inn på Nesodden – og det synes å fungere greit. Det at det blir færre parkeringsplasser er en del av visjonen på Nesodden om å være landets beste kollektivtrafikk-kommune.
Rask omlasting
Det tar bare noen minutter før båten er tømt og til at bussene er fylt opp og kan kjøre. Før gikk båtene til en rekke havner på hver side av Nesoddlandet, men for noen år siden ble all båttrafikk samlet på Tangen brygge (bortsett fra visse anløp til andre havner med hurtigbåt). Det går busser til og fra alle båtavganger. I rushtiden morgen og kveld går båtene hvert 20 minutt. Ellers er det båtavganger hver time. Tidligere var det halvtimersruter om kvelden. Det tilbudet er borte, men det er et folkekrav om at det kommer tilbake.
Nå har et nytt selskap – Tide – tatt over konsesjonen fra det mer enn 100 år gamle Nesodden og Bundefjordens Dampskibsselskap. En helt ny generasjons båter er kommet i trafikk på Oslofjorden. Det har vært visse startvanskeligheter med de nye båtene – og det har fått en del erkekonservative nesoddinger til å se rødt. De mener at alt var bedre før i tiden. Men de fleste er nok enig i at de nye båtene og den nye terminalen har innvarslet en ny tid for folket på halvøya i Oslofjorden.
Mange har ellers merket seg navnet Nesoddtangen. Stedet har fått tre ord i seg som egentlig betyr det samme.
Oslopakke 2
Det er Statens vegvesen som er byggherre for dette prosjektet som er finansiert gjennom Oslopakke2. Opprinnelig var det meningen å bruke 42 millioner kroner, men det er blitt mye tillegg – og prislappen er kommet over 50 millioner kroner.
Mange reisende mente også at utviklingen i dette prosjektet i tider gikk tregt, men dette var det andre enn hovedentreprenør PA Entreprenør som var ansvarlig for. Det er ellers sjelden at en entreprenør har en rigg på en så fantastisk tomt som man hadde på Nesodden.
For fugleinteresserte er kaien hvor riggen har stått, et eldorado vår og høst for å følge fugletrekket ut og inn Oslofjorden.
Smartere løsning
Nå er fortsatt ikke alt ferdig, men mange hadde kanskje ventet at man en gang for alle skulle få en smartere og smidigere separering av trafikkstrømmen til og fra båten. Dette har stort sett alltid vært kaotisk, og det er det etter manges syn fortsatt. Det er slett ikke bedre på Aker Brygge. Mange bevegelseshemmede hadde håpet på en bedre løsning på den nye terminalen. Disse er det mange av på Nesodden, ikke minst på grunn av alle pasientene ved Sunnaas sykehus som ofte drar til og fra byen. På den annen side er det satset mye på funksjonshemmede ved fargevalg, ledelinjer og færre høydeforskjeller.
Stort anlegg
Dette har egentlig vært en langt større anleggsoppgave enn byggoppgave. Deler av riksveien ned til brygga er også bygget om.
Det er laget en langt bedre og sikrere gang- og sykkelvei. Det har vært mye grunnarbeid med omlegging av ledninger av alle slag. Mange private boliger i området er også koplet til det nye ledningsnettet.
Hele anlegget har fått ny belysning. Det er også blitt sykkelparkering under tak. Det er etablert gatevarme og det er kommet nytt belegg i form av stein og heller. Det er også satset mye på den parkmessige utformingen rundt parkeringsplassen og anlegget ellers.
Kort fortalt
I et notat fra Arne Hernriksen Arkitekter AS kan vi lese følgende:
Terminalbygget på Nesodden er et servicebygg for de reisende.
Under et stort tak ligger to bygningsvolumer.
Mot vest et venterom og mot øst kiosk, toaletter, tekniske rom og sykkelparkering.
Taket er et svakt hellende pulttak som reiser seg mot sjøen og fergene.
Passasjen ut mot det mest benyttede fergeanløpet er markert med en saltaksform.
Mot vest er det et overdekket areal med god kontakt til buss-
terminalen og anløpet for hurtigbåten.
Takkonstruksjonen er av furu limtre og er tekket med hvit kanalplast. Treverket er oljet.
Den hvite kanalplasten vil bli belyst fra undersiden slik at hele taket vil lyse i mørket.
Tekst og foto: Per Helge Pedersen