Logistikksenteret, Haakonsvern
Logistikksenteret, Haakonsvern
Logistikksenteret, Haakonsvern
Logistikksenteret, Haakonsvern
Sted: Bergen
Prosjekttype: Nybygg
Entreprisekostnad inkl mva: 85 millioner kroner
Bruttoareal: 2.800 kvm
Byggherre: Forsvarsbygg
Totalentreprenør: Veidekke Entreprenør
Arkitekt: SE Arkitektur
Rådgivere: RIB og RIGeo: Multiconsult - RIV og RIE: Rambøll
Totalunderentreprenører: Elektro: Otera Delta - Ventilasjon: GK Norge - Sanitær: Vestrheim - Sprinkler: Tore Eide
Underentreprenører: Oppmåling: Geosurvey - Skogrydding: Olav Kolås - Riving: AF Decom - Armering: Norsk Stål - Betonggulv: Hummervoll Industribelegg - Smedarbeider: Bjartmar Rinde - Taktekking: Takarbeid - Isolasjon: Byggisolering Vest - Vinduer: Gjesdal Aluminium - Maler: Maler 1 - Gulvlegger: Magne Stigen - Brannmaling: Solid Vedlikehold - Brannsikring: Firesafe - Lås og beslag: Møller Undall - Porter: Hörmann - Anleggsgartner: Wikholm - Radonsikring: Icopal
Leverandører: Reolsystem: Nordverk - Brakkerigg, elektro, oppvarming og stillas: Bautas Galvanisering. Zinken - Sandwichelement. Plannja - Fasade-plater. Steni - Ståldører: Daloc - Sprengning. Sprengningsentreprenøren - Innerdører: Swedoor
SE Arkitektur har tegnet og Veidekke Entreprenør ført opp HOS Logistikksenter for Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) på Sjøforsvarets hovedbase Haakonsvern i Bergen.
Bygget skal ifølge kommunikasjonsrådgiver Åsmund Sjursen i Forsvarsbygg brukes til å lagre og fordele bekledning og teknisk materiell.
Økt effektivitet
Dette betyr at alt kan samles på ett sted og at lagerkapasitet i andre bygg blir forbedret. Det betyr også at lagerdriften og logistikktjenester innen bekledning og teknisk materiell blir effektivisert.
Logistikksenteret er på 2.800 kvadratmeter og har en kontraktssum på 85 millioner kroner inkl mva. Tiltakshaver er Forsvarsbygg. Bygget er ført opp i totalentreprise. Byggestart var i juni 2008 og bygget ble overlevert 30. oktober i år.
Prosjektleder Hans-Petter Brandal i Veidekke Entreprenør forteller at tomten dels bestod av et eksisterende depotbygg, garasjeanlegg og gasslager som måtte rives, dels fjell og dels av utfylt sjøbunn. – På grunn av jordholdige masser i grunnen måtte store deler av grunnen masseutskiftes. Det er lagt radonduk under hele bygget.
Stålbygg
Logistikkbygget er tilnærmet L-formet og har bærekonstruksjon i stål. Taket er flatt, isolert og tekket med Derbigum. Deler av bære-systemet i depotbygget er beholdt. Dette dekker cirka 500 kvadratmeter av det nye bygget. Fasadene består av Steni-plater og Plannja-elementer. Innvendig er det gipsvegger i kontordelen.
I tillegg til kontorfløy inneholder bygget lager med pallereoler, heisautomatlager, bekledningslager, lager for gummimatter til mineryddere og utelager for containere. I lagrene er innvendig takhøyde ti meter.
Prosjektleder Even Segbø i Forsvarsbygg sier at Logistikksenteret er bygd for å være rasjonelt å bruke og enkelt å holde vedlike. Det er brukt lavemitterende materialer og det er tatt hensyn til at det skal være enkelt å utvide bygget senere.
Deler av bygget er oppvarmet, resten er halvtemperert. Bygget har vannbåren oppvarming basert på et lokalt sjøvarmeanlegg på Haakonsvern. Beregnet energibruk per kvadratmeter per år er 128 kWh. Ventilasjonsanlegget er balansert og har varmegjenvinning. Bygget har SD-anlegg, bredbånd og er fullsprinklet. I tillegg er det montert gasslukkeanlegg inne i heisautomatene.
Bruker sprinkleranlegget
Brandal sier at grunnforholdene, en trang tomt og daglig aktivitet rundt byggeplassen var de største utfordringene i byggingen. – Selve bygget var ikke særlig krevende å føre opp. Noe som er spesielt i dette bygget er at sprinkleranlegget brukes som et befuktningsanlegg for gummimatter til bruk i mineryddere. De skal lagres fuktig og er plassert i et eget rom. Det var i snitt nærmere 20 personer med på byggingen. Bygget ble ført opp uten noen fraværsskader. Sorteringsgraden for byggavfall var på 70 prosent.
Ingeniør Jan Arne Solberg i SE Arkitektur forteller at det mest krevende for arkitektfirmaet var å koordinere stålkonstruksjonen fra Astron i Luxemburg med de behovene byggherren hadde. – Vi skulle blant annet ha plass til heisautomatene. Selve bygget var greit å tegne.
Tekst og foto: Ole Harald Dale