Ålesundstunnelene
Ålesundstunnelene
Ålesundstunnelene
Sted: Ålesund og Giske, Sunnmøre
Prosjekttype: Rehab anlegg
Totalkostnad inkl mva: 430 millioner kroner
Byggherre: Statens vegvesen
Hovedentreprenør: Skanska Norge
Elektroentreprenør: EON Kraftmontasje
Prosjektering: Statens vegvesen
Underentreprenører: Riving av PE-skum, montering av bolter og armering: Tunnelteknikk - Montering av ny vannsikring: Tego Entreprenør - Sprøytebetongarbeider: E - service - Pigging og utkjøring: Svinø Maskin - Grøfter og rør: Hole Maskiner - Bankettstøping og feiing: Mesta
Leverandører: Sprengstoff/tennere: Orica - Sikringsbolter: Ørsta Stålindustri - Membran og festemateriell: Skumtech - Sprøytebetong: Unicon - Levering av armeringsmatter: Norsk Stål
I oktober i år ble oppgraderingen og sikringen av de undersjøiske Ålesundstunnelene på Fv658 fullført.
Arbeidet med Ellingsøytunnelen startet i september 2008 og ble avsluttet i mai i år. I Valderøytunnelen var det oppstart i februar i år og arbeidet pågikk til oktober.
Krav fra brannsjef
Det var brannsjefen i Ålesund som ga pålegg om oppgradering av brannsikkerheten i tunnelene. Arbeidene er prosjektert av Statens vegvesen og utført i hovedentreprise av Skanska Norge. Skanskas kontraktssum er på 197 millioner kroner eks mva. I tillegg kommer blant annet en entreprise på 40 millioner kroner eks mva på elektroarbeider som EON Kraftmontasje har utført. Den totale kostnaden på oppgraderingen er 430 millioner 2008-kroner. Anleggsleder Arild Melchiorsen i Skanska forteller at arbeidene er fullført innen tidsplan og budsjett.
Tunellene har nå nye vannsikringshvelv, bedre aktiv og passiv brannsikring, nye nødstasjoner for hver 125. meter med nytt utstyr og nye anlegg for radio og mobiltelefon, bedre belysning, nye havari- og snunisjer i bunen av tunnelen og parkeringsnisjer for hver kilometer og nye asfaltdekker. Ved ulykker vil skiltet «Snu og køyr ut» tennes ved snunisjene i bunnen av tunnelene.
90.000 montasjebolter
Valderøytunnelen er 4.222 meter lang og går ned til 137 meter under havoverflaten. Tunnelen har en maksimal stigning på 8,5 prosent og har tre kjørebaner. Fri høyde er 4,6 meter. Den er dimensjonert for 80 km/t.
Ellingsøytunnelen er 3.481 meter og går ned til minus 140 meter. Også denne tunnelen har tre kjørebaner, en maksimal stigning på 8,5 prosent og er dimensjonert for 80 km/t. ÅDT for Ålesundstunnelene er 4.500.
Melchiorsen sier at Skanska har revet gammel vannsikring, strosset og sprengt ut 8.000 kubikkmeter faste masser, komplettert sikringen med nye bolter og sprøytebetong, montert 120 000 kvadratmeter nytt vannsikringshvelv av Skumtech/ Isolon membran, støpt nye banketter og trukket nye rør rørtraseer. – Vannsikringshvelvet er montert på 90.000 montasjebolter som er boret 50 cm inn i fjellet. Hullene til boltene boret vi med en ny borerigg fra Essverk som ble levert ny til dette prosjektet. Alt arbeidet har foregått fra 18.00 til 06.30. I den tiden var det kun utrykningskjøretøy som slapp gjen-nom tunnelene. På dagtid var det vanlig trafikk gjennom tunnelene.
Elektroarbeidene omfatter 797 nye lysarmaturer, 66 ventilatorer, nødlysanlegg, kiosker for nødtelefoner og brannslukkingsapparater og anlegg for mobildekning.
Ingen fraværsskader
Melchiorsen forteller at det har vært krevende i et anleggsområde der det er gjennomgangstrafikk på dagtid. – Mange aktiviteter skjedde samtidig på et konsentrert område, noe som stilte store krav til logistikk. Medregnet personell fra underentreprenører var det i gjennomsnitt 75 personer med på oppgraderingen av Ålesundstunnelene. Arbeidet har skjedd uten noen fraværsskader. Dette er den første store rehabiliteringsjobben vi har utført i tunnel, så for oss har dette vært lærerikt.
Tekst: Ole Harald Dale
Foto: Wiggo Kanck, Statens vegvesen