Rv. 255 Jørstad - Segalstad bru

Rv. 255 Jørstad - Segalstad bru

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Rv. 255 Jørstad - Segalstad bru

Sted: Oppland

Prosjekttype: 12 km ny rv. 255. Gang og sykkelvei og 5 km oppgradert fv. 315

Kostnadsramme:
400 millioner kroner

Byggherre: Statens vegvesen

Hovedentreprenører: Rv. 255 Jørstad - Segalstad bru, utbedringer Follebu sentrum, og bygging av Aulestadbrua og ny Segalstad bru: Anlegg Øst - Fv. 315 Brubakken - Lundgård: Sandstulen

Rådgivere: Rv. 255 Jørstad - Segalstad bru: Sweco - Ny Segalstad bru og Aulestad bru: COWI - Follebu sentrum vei: Statens vegvesen - VA i Follebu sentrum: Rambøll - VA mellom Jørstad og Follebu: Norconsult - Fv. 315 Lundgård - Brubakken: Statens vegvesen

Noen underentreprenører og leverandører: Asfalt: Lemminkäinen - Ferdigbetong: Betong Øst - Asfaltfresing: Kolo Veidekke - Betongrør/kummer: BetoNor - Skilt og varsling: Euroskilt - Veimerking: Cleanosol - Limtrekonstruksjoner Aulestad bru: Moelven Limtre - Rekkverk i stål: A-Gjerde - Betongrekkverk: NCC Roads - Naturstein: A-Stein - Anleggsgartner: Arild Garsegg

17. oktober var det offisiell åpning av ny riksvei 255 mellom Jørstad og Segalstad bru. Hovedforbindelsen mellom Gausdal-området og E6 ved Lillehammer har blitt betydelig tryggere og bedre for både myke og harde trafikanter.

Det var mange gode grunner til å ruste opp den 12 kilometer lange strekningen mellom Jørstad og Segalstad bru. Riksvei 255, som har stor betydning for både næringsliv, reiseliv og bosettingen i Gausdal kommune, var tidligere både smal og svingete og tilfredstilte ikke de kravene som stilles til en vei med en trafikkbelastning på 4000 kjøretøyer i døgnet. En av de store svakhetene med den gamle veien var fraværet av et tilbud til gående og syklende.

– Hele prosjektet har på mange måter vært et trafikksikkerhetstiltak der vi har fått skilt gående og syklende fra kjørende, sier Roger Jenshus, byggeleder for Statens vegvesen. I prosjektet er det etablert ny gang og sykkelvei hele strekningen fra Jørstad til Segalstad bru. Tiltaket betyr naturlig nok mye for nærmiljøet i området.

– Tidligere var det nærmest et sjansespill å bevege seg på veien for gående og syklende, sier Jenshus.

Fem entrepriser
Rv. 255 Jørstad – Segalstad bru ble delt i fem entrepriser. Lillehammer-firmaet Anlegg Øst AS har vært ansvarlig for tre av entreprisene. Den største jobben er hovedentreprisen mellom Jørstad og Segalstad bru. Kontrakten har blant annet omfattet bygging av ny 7,5 meter bred riksvei, gang og sykkelvei, samt betydelige støyskjermingstiltak. Anlegg Øst har også bygget nytt vann og avløpsanlegg langs deler av traseen. VA-jobben har Staten vegvesen styrt på vegne av kommunene Lillehammer og Gausdal.

Anlegg Øst sin andre entreprise har omfattet byggingen av Aulestadbrua og ny Segalstad bru. Førstnevnte er en estetisk limtrebru som med sine 35 meter sørger for å fjerne en krapp sving som har vært en flaskehals langs strekningen. Gamle Segalstad bru var også smal og er erstattet med en ny og bredere betongbru med gangvei på begge sider.

Anlegg Øst sin siste entreprise har omhandelt miljø- og trafikksikkerhetstiltak i Follebu sentrum. Blant annet er det etablert fortau med en meter fysisk skille mot kjørevei og fotgjengerundergang. Beplantning, kantstein og natursteinsmurer skaper et triveligere Follebu sentrum.

Fra grus til asfalt
Utbedring av fylkesvei 315 Brubakken – Lundgård har også vært en del av prosjektet. Vel fem kilometer, som tidligere var grusvei, er nå utvidet, forsterket og asfaltert. Det er Øyer-firmaet Sandstulen AS som har stått for den entreprisen.

Prosjektets siste entreprise er ennå ikke utlyst. Denne kontrakten vil omfatte ny vei fra E6 til Storhove i Lillehammer, inklusive nytt kryss i forbindelse med E6/rv. 255.

– Det er kommet innsigelser på reguleringsplanen fra landbruksmyndighetene, derfor er prosjektet lagt på is. Vi håper vi får startet opp prosjektet til neste sommer med ferdigstillelse i 2011, sier Jenshus.

Budsjettsprekk
Den totale utbyggingskostnaden for rv. 255 Jørstad – Segalstad bru er estimert til nærmere 400 millioner kroner. 60 millioner av disse er øremerket den utsatte entreprisen. Dessverre for byggherre betyr byggekostnaden på 400 millioner kroner at prosjektet har hatt en budsjettsprekk på nesten 100 millioner kroner. Ifølge Statens vegvesen er dårlige masser, prisstigning og svakt plangrunnlag på deler av prosjektet hovedårsakene til kostnadsøkningen.

Spleiselag
Regningen for rv. 255 Jørstad – Segalstad bru blir betalt av et spleiselag bestående av staten, Oppland fylkeskommune, kommunene Gausdal og Lillehammer, næringslivet i de to kommunene og ikke minst brukerne gjennom bompenger.

Tålmodige trafikanter
Hvor har hovedutfordringene ligget i prosjektet?

– Den største utfordringen har vært å jobbe langs eksiterende vei med mye trafikk. Det bor også en del folk langs veien med direkte avkjøring til riksveien. Å opprettholde adkomst for alle har vært en utfordring, svarer Jenshus. Statens vegvesen berømmer alle brukerne av veien for stor tålmodighet siden byggestarten i juli 2007.

Tekst og foto: Ådne Homleid

Powered by Labrador CMS