Fatlatunnelen
Rv 55 Fatlatunnelen
Sted: Sogndal/Leikanger
Prosjekttype: Veiprosjekt (2,2 km tunnel, ca 1 km vei i dagen samt 250 meter sideveier og to stk. bruer over Fatlaelvi)
Prosjektkostnad: 205 millioner kroner
Byggherre/rådgiver: Statens vegvesen Region vest
Hovedentreprenør: Mika
Elektroentreprenør: Kvinnherad Elektro
Underentreprenører og leverandører: Boring/sprengning/betong: Fredheim Maskin og Betong - Graving/masseflytting: Havnen Entreprenør - Asfalt: Kolo Veidekke - Skilt: Euroskilt - Forskaling/støping: KL Byggteam - Div. stålleveranser: VikØrsta - PE-skum: Skumtech - Sikringsarbeider (tidlig fase): Mesta
Mange av innbyggerne i Sogn satt ofte med hjertet i halsen når de skulle kjøre den viktige sterkningen mellom Sogndal og Leikanger.
Den rasfarlige veien har i mange år vært en hodepine både for Statens vegvesen og bilistene.
Det var derfor mange som ventet på at Rv 55 Fatlatunnelen skulle åpne. Med flere hundre fremmøtte kunne en tydelig fornøyd samferdselsminister Liv Signe Navarsete åpne rassikringsprosjektet like før jul.
Endelig trygg
Nå kan innbyggerne i Leikanger og Sogndal endelig ferdes trygt mellom de to bygdene. Fatlaberget har i alle år ligget som et farlig element i ferdselen mellom tettstedene. Det har vært mange nestenulykker på strekningen opp gjennom årene. Rasene har kommet stadig ofte den senere tiden og veien har ofte vært stengt. Også i byggperioden har steinsprang ført til at strekningen måtte stenges.
I 2007 gikk det også helt galt da en 24 år gammel jente mistet livet etter at bilen hun kjørte ble truffet av en stein. Dette skjedde like etter at arbeidet med tunnelen startet.
Den omkomne var datteren til en nær venninne av samferdselsministeren, og derfor ble åpningen ekstra spesiell for Navarsete. Hun var lettet og fornøyd med at strekningen nå blir trygg å bruke.
- Jeg har selv vært redd flere ganger når jeg har kjørt på denne strekningen, og jeg vet at dette er et etterlengtet prosjekt. Derfor er jeg glad for at dagen nå er kommet, sa Navarsete før hun klippet snora på Slinde, like ved øst-inngangen på Fatlatunnelen.
Hun har fulgt prosessen med å få i stand et rassikringsarbeid på strekningen gjennom mange år, og hun var med å få i gang prosjektet i 2006. Derfor var hun ekstra fornøyd med å kunne delta i åpningsarrangementet.
Flere ansatte i Statens vegvesen, og spesielt geolog Svein Helge Frækaland, uttalte også under åpningen at dette var en lettelsens dag. Han har opp gjennom årene hatt ansvaret for når veien skulle være åpen og gi beskjed når den var for farlig å benytte.
- En tung bør som blir borte fra skuldrene, uttalte Frækaland.
En av landets verste
Fatla-strekningen ble regnet som en av de mest rasutsatte strekningene i landet. En lokal rassikringsgruppe har jobbet i mange år for å få en tunnel på strekningen.
Lederen av rassikringsgruppen Kai Lille-Homb var naturligvis også en glad mann under åpningen. Arbeidet han og gruppen har gjennomført har de siste årene spredd seg til flere deler av landet. Mange etterspør tryggere veier, og dette arbeidet fortsetter en rekke steder. Men gjengen i Sogn kan nå legge bort arbeidet etter 14 strevsomme år med kamp.
To tunneler
Arbeidet med å sikre strekningen mellom Sogndal og Likanger har pågått gjennom flere år, og ble fullført med Fatlatunnelen. Arbeidet startet med Stedjebergtunnelen, like utenfor Sogndal sentrum. Også Stedjeberget var et meget rasutsatt område. Mika har vært entreprenør for begge tunnelene. Stedjebergtunnelen er 2,1 kilometer lang og sto ferdig i 2007.
Mika har dermed vært til stede i mange år i Sogn, og har hatt flere gode år der.
- Vi har gjennomført to gode prosjekter i Sogn, forteller anleggsleder Ingar Melby i Mika til Byggeindustrien. Han var selvsagt også til stede på åpningen. Melby sier videre at de har hatt et meget godt forhold både til byggherren, Statens vegvesen Region vest, og innbyggerne i nærområdene.
- Innbyggerne har ventet på denne tunnelen i flere år, så de tok imot oss med åpne armer og hadde ikke noe imot ulempene i anleggsperioden, legger Melby til.
Mika har hatt to borrigger på plass i prosjektet. Arbeidet startet i april 2007 og ble fullført i desember. Det har ikke vært spesielt vanskelig fjell i området, så drivingen gikk som planlagt.
2,2 km tunnel
Arbeidet har inkludert bygging av den 2,2 km lange tunnelen, ca 1 km vei i dagen samt 250 meter sideveier og to stk bruer over Fatlaelvi. Strekningen er statlig (60 prosent) og bompengefinansiert (40 prosent).
- Prosjektet har gått etter planen. Samarbeidet med Mika og de andre aktørene har gått veldig bra. Vi har hatt noen utfordringer med sikringsarbeidet på vestsiden av tunnelen, men det løste seg på en god måte, forteller prosjektleder Susanne Svardal i Statens vegvesen Region vest. Det ble også noe mer vann- og frostsikring av tunnelen enn først planlagt.
Totalt har prosjektet kostet 205 millioner kroner. Mikas kontrakt var på 138 millioner kroner.
Tekst og foto: Arve Brekkhus