Kopstad brannstasjon
Sted: Nykirke, Vestfold
Prosjekttype:
Nybygg brannstasjon
Kontraktsum eks mva:
40 millioner kroner
BRA: 2.600 kvm
Byggherre: Vestfold Interkommunale Brannvesen (VIB)
Totalentreprenør:
Veidekke Entreprenør AS
Arkitekt: LINK Signatur AS
Byggherrens prosjektleder: Christiansen og Roberg AS
Rådgivere: RIB: SWECO Norge - RIG: Multiconsult - RIBR: Norconsult - RIV: Ingeniør Petter Nome - RIA: Akustikk-konsult
Underentreprenører og leverandører: Aluminiumsfelt vinduer i verksteder: Umbra Produkter - Armeringslegging: Henrik Byboth Armering - Armeringsstål: Norsk Stål - Betong i dekker: Thunberg - Blikkenslager: P & M Blikk - Branntetting og brannmaling: Firesafe AS Østfold - Byggevarer: Byggmakker Zeiner - Dører kompaktdører: Swedoor - Dører stål: Land Mekaniske Verksted - Elektro: Alt Installasjon - Epoxy på gulv vognhall: Betongconsult - Fjernvarme: Nykirke Biovarme - Flis- og murerarbeid: Fjeldheim & Knudsen - Foldevegger: Trysil Treforedling - Fotskrapematte i VF: Gulvmiljø - Fotskrapelister: Svein R. Jacobsen - Garasjeporter: Hörmann - Gardinoppheng: Lås & Prosjektservice - Glassfelter innvendig: H-Glass - Grunnarbeider og anleggsgartner: Ommedal og Sønner - Epoxy på verkstedgulv, malerarbeider, gulvbelegg og listverk: Tapet & Malercompaniet - Peler: Seierstad Pelemaskiner - Rørlegger: Kjærs Rørleggerforretning
Den røde hane går tøffere tider i møte. I hvert fall ut ifra de tydelig bedre arbeidsforholdene som brannvesenet får i den nye stasjonen på Kopstad i Vestfold.
- Det skal ikke underslås at lokaliseringen her på Kopstad har vakt debatt. Men vi skal dekke Horten, Holmestrand og deler av Re kommune, så for vår del er plasseringen ideell. Det er midt i teigen av området. Utrykningstiden til de objektene vi skal dekke er på under 10 minutter, dessuten ligger den nært inntil E18, forklarer beredskapssjef Evert Larsen på Kopstad Brannstasjon.
To stasjoner fases ut
Etter 10 måneders byggetid står den nye stasjonen nå klar. Den er allerede operativ, selv om offisiell åpning blir først i oktober. Brannstasjonene i Horten og Holmestrand sjaltes ut og legges ned, men den nye stasjonen skal ha koordinering og samhandling med andre stasjoner i distriktet. Til enhver tid skal det være seks mann på vakt i 24-timers skift på Kopstad. Til sammen er det fire lag som deler denne turnusordningen.
Nå får ikke brannvesenet råde grunnen, eller kvadratmeterne, helt alene. Også Sivilforsvaret tar i bruk deler av første etasje. De har tidligere holdt til flere steder i distriktet, men samlokaliserer seg og får to store lagerrom og et kontor til disposisjon. Det 2.600 kvm store bygget vil også dekke Feierseksjonens behov for enkelte kontorfunksjoner i andre etasje.
Link Signatur har lang erfaring i å planlegge og å tegne brannstasjoner. De siste årene har de stasjonene i Moss, Larvik og Sarpsborg på samvittigheten. Nå har de også fått oppdraget med å tegne fire nye stasjoner i Trondheim som skal stå ferdige i 2012.
Brukermedvirkning
- Selv om vi kan mye om brannstasjoner, så har de forskjellige distriktene sine behov og ønsker som må tilpasses i hvert enkelt tilfelle. Det er derfor et suksesskriterium at brukerne er med hele veien for å finne løsninger de er fornøyde med, sier arkitekt Marte Vikheim Sørensen hos Link Signatur. I brukermøtene har mannskapene vært engasjerte og involverte i prosessen, noe som har gitt ekskursjoner til andre stasjoner for å se på løsninger og få gode ideer.
Mange funksjoner
En brannstasjon har mange sammensatte funksjoner. Den skal huse utrykningskjøretøyer, vaskehall, verksteder for utstyr, lagerplass, garderober, kjøkken og oppholdsrom. I tillegg er det faktisk et midlertidig hjem for mannskapene som er på vakt.
På Kopstad er det sju hybler med egne dusjer for mannskapene. Også arbeidstøyet må rengjøres ofte og impregneres. Derfor er det eget rom for vaskemaskiner og tørketromler. Brannfolks fysiske form går heldigvis utenpå de flestes. Det skal dokumenteres minst en gang i året i krevende tester. Muskler og lungekapasitet får kjørt seg i apparat-rommet i andre etasje. Eksterne treningsområder leies ved behov.
- Tomta er trang i forhold til det romprogrammet vi måtte tilfredsstille. Vi lurte en stund på om det var mulig, men vi klarte å få alle funksjonene på plass. Formen på kontorfløyen har en trekantform. Det er fordi den er tilpasset byggegrensene, og tangerer disse hele veien, sier Vikholm Sørensen.
Veidekke Entreprenør gikk seirende ut av konkurransen om to-talentreprisen. Den vel fem mål store tomta besto bare av et jorde da Veidekke tok det første spade-stikket i oktober 2008.
Varierende grunnforhold gjorde det nødvendig med peling av hele bygget ned til gjennomsnittlig 12 m. Det er brukt en selvbærende plate som hviler på pælene. Fotavtrykket på bygget er på 1.863 kvm.
- For oss som entreprenør var det tydelig at romprogram og funksjonsløsninger var godt gjennomdiskutert brukere og byggherre imellom før vi kom inn i bildet. Alt som er gjort var visuelt detaljert beskrevet av arkitektene. Den eneste forandringen vi har gjort er å endre bærekonstruksjonen til mer stål og betong i forhold til plassmurte vegger, sier Veidekkes prosjektleder Pål Rogne Renna.
Bæringen er altså delvis stål og delvis betong. Bygget er på sett og vis delt i to volumer, med administrasjons- og mannskapsdel som en del og den store vognhallen som en annen. Over vognhallen er det lett-tak, mens det over kontordelen er isolert betong. Også i fasadene er det forskjell for å understreke at det er to deler.
Vognhallen har isolerte stålkassetter, og er forblendet med en Bratsberg struk-tur kloster, lys med fargespill. Kontordelen er i bindingsverk forblendet med fibersementplater.
Ny atkomstvei
Arbeidet med ny atkomstvei fra RV 310 legges om, ut i fra en ny rundkjøring. Utrykningsbiler har egen utkjøring direkte fra forsiden. Brannstasjonens hovedinngang og mannskapsfunksjonene ligger mot nord, vendt fra trafikken. Dermed er overnattingshyblene skjermet både fra støy og unødvendig mye direkte sollys.
- Logistikk er veldig viktig på en brannstasjon. Det skal være raske og effektive veier for mannskapene, fra kaserne og verksteder. Mannskapsgarderobene og vognhallen skal være i nærheten der mannskapene befinner seg. De skal raskt komme seg i arbeidsantrekket, i bilene og ut. Derfor befinner den såkalte mannskapsgarderoben seg rett i bakkant av vognhallen, forklarer Vikheim Sørensen.
Fjernvarme kommer
Som på andre brannstasjoner er det også på Kopstad både et generelt verksted og et røykdykkerverksted. I forbindelse med vognhallen befinner det seg et slangeverksted. Et 25 meter langt, men smalt areal i vaskehallen er bygget for å kunne foreta trykktesting av slanger. Bygget har elektrokjele for vannbåren varme. Men prosessen med å levere fjernvarme til området er igangsatt av kommunen. Dette er det klargjort for i bygget, når fjernvarmen blir hovedfyring er det bare å koble seg på.
- Det var for så vidt ikke noe spesielt i byggeprosessen. Det spesielle var at det var kjempeartig å få komme inn og bygge en brannstasjon igjen. Det er jo som et industribygg med overnattingsfasiliteter. For oss som har bygget mye boliger de siste åra er det ganske artig og interessant, ikke minst på grunn den gode tonen vi har hatt med byggherren og representanter for brukerne, sier Rogne Renna.
Veidekkes anleggsleder på Kopstadprosjektet, Jens Gjerde Jensen, må ha gjort seg bra bemerket blant brannvesenets egne representanter. Veidekke fikk forespørsel fra brannvesenet om han kunne leies for noen måneder, for å bistå med logistikken i forbindelse med opprydning av oljeutslippet i Stavern.
- Vi var så fornøyde med det han hadde gjort her, at vi valgte å fortsette bekjentskapet og ta ham med ned dit, forteller Larsen. En bekreftelse på at ansatte i byggenæringen kan brukes i flere sammenhenger.
Tekst og foto: Trond Joelson.