Carpus II

Carpus II

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Carpus II

Sted: Kongsberg

Prosjekttype:
Kontor-, laboratorie- og lagerbygg

Totalentreprisekostnad eks. mva: 325 millioner kroner

Bruttoareal: Ca 20.000 kvm

Byggherre:
Kongsberg Teknologipark

Leietaker: Kongsberg Maritime

Totalentreprenør:
OKK Entreprenør

Arkitekt:
Ljøterud Ødegård Kongsberg

Landskapsarkitekt: Hindhamar

Interiørarkitekt:
Annet Format Interiørarkitekter

Teknisk koordinator:
Heiberg & Tveter

Rådgivere: RIB: Rambøll - RIG: Multiconsult - RIV: SWECO - RIE og RIBr: Norconsult

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider: Kongsberg Entreprenør - Prefab.betong: Loe Betongelementer - Stål: Nils Løff - Stillas: Scanstillas - Ferdigbetong: Kongsberg Ferdigbetong - Montasje stenfasader: Nordisk Bygg & Montasje - Mur, puss, flis: Ole K. Karlsen MPF - Stenlegging: SL Stenlegging - Blikkenslager: Eivind Haukjem - Tak og membran: Euro Blikk og Tak - Glass og aluminium: Fasade Consult - Adgangssystem: Boon Edam - Solskjerming: Vental - Branndører: Thermax - Gulvstøp: Hæhre Gulvstøp - Maling og gulvbelegg: Buskerud Malerforretning - Parkett: Prosjektgulv - Himlinger og systeminnredning: Moelven Nordia - Innerdører: Swedoor - Rør og ventilasjon: VVS-Senteret Norge - Elektro: Forenede og Mosness Installasjon - Heis: Ribe Heis og Access Spesialheiser - Branntetting: Buskerud Brannsikring

Tilnærmet problemfritt er ordene prosjektleder Morten Sørlie i OKK Entreprenør AS bruker når han skal beskrive byggingen av Kongsberg Maritimes nybygg «Carpus II».

– Det er sjelden vi er borti byggesaker med så få problemer som det har vært her. En av grunnene er selvsagt kjemien og samarbeidsånden til de involverte i prosjektet, men grunnlaget for et tilnærmet problemfritt prosjekt ble lagt allerede på anbudsstadiet. Beskrivelsen av hva vi skulle levere var veldig godt definert, samtidig som også vi gjorde et godt forarbeid, sier prosjektleder Morten Sørlie.

Hans Petter Barkost hos arkitektfirmaet Ljøterud Ødegard Kongsberg AS kan bekrefte at det ble gjort et omstendelig og detaljert arbeid i forprosjektet. Bruker spilte ifølge Barkost en viktig rolle i planleggingsarbeidet.

– Det å ha en grundig prosjektspesifikasjon som man kan forholde seg til og som er rimelig riktig er en suksessfaktor, sier Barkost og legger til at de har hatt et nært og godt forhold til både tiltakshaver, bruker og totalentreprenør.

I forkant
Hans Petter Barkost mener de også har klart å ligge i forkant med detaljprosjekteringen underveis i prosjektet.

– Vi har vært med på en del lignende prosjekter og vet omtrent fremdriften og hvilke detaljer som må på plass ved slike byggerier. Vi forsøkte å ligge i forkant slik at tegningene var klare når entreprenøren kom med en forespørsel, sier Barkost. Han understreker at prosjekteringen blir mer og mer et teamarbeid der prosjekterende og entreprenør er avhengig av å gå hånd i hånd for å få det til å fungere.

Liten organisasjon
Morten Sørlie hos OKK Entreprenør hevder at et godt definert og planlagt prosjekt også er hovedgrunnen til at de, til tross for prosjektets størrelse, har kunnet gjennomføre byggeprosessen med en byggeplassorganisasjon bestående av kun fem funksjonærer fra egen bedrift.

– Vi har vært en sammensveiset gjeng som har vært bevisste på egne arbeidsoppgaver, og da trenger man egentlig ikke flere folk til å følge opp et prosjekt som dette. Hadde vi hatt mistanker om at dette kunne bli et prosjekt med en del problemer hadde vi nok hatt en større organisasjon, sier Sørlie.

– Vi har riktignok ikke hatt egne fagarbeidere i prosjektet og har derfor kun administrert underentreprenørene, men allikevel tror jeg det finnes entreprenører som ville kjørt dette prosjektet med kanskje tre ganger så mange i organisasjonen, fortsetter han.

Totalentreprenøren har for øvrig hatt en kontrakt i prosjektet på 325 millioner kroner eksklusive moms. Både OKK Entreprenørdrift og OKK Mur, Puss & Flis har vært inne og utført store underentrepriser i prosjektet.

Kombibygg
Kongsberg Maritimes nybygg Carpus II ligger i likhet med selskapets eksisterende bygg Carpus I på Kongsberg Teknologiparks område rett utenfor Kongsberg sentrum.

Bygget består av til sammen sju etasjer inklusive lagerkjeller. Over kjeller har bygget to etasjer inneholdende test – og laboratoriumsarealer, mens de fire øverste etasjene huser kontorer. Bygget har et areal på nærmere 20.000 kvadratmeter og skal inneholde cirka 550 arbeidsplasser.

– Det var lab- og testarealer samt logistikken rundt varelevering som var veldig presserende for Kongsberg Maritime. Funksjonene, som krever relativt store rektangulære arealer, ligger nå som en bastion bak en steinmur, mens kontorarealene ligger over og er mer åpne og rendyrket, forteller Hans Petter Barkost.

Kontordelen består av fire blokker som er koblet sammen med et mellombygg. Hver av kontorblokkene har en kombinasjon av åpent kontorlandskap og cellekontorer, men arkitekt presiserer at kontorene er meget fleksible med tanke på fremtidige forandringer.

Når det gjelder materialbruk så er hovedelementet i fasadene teglplater med en gul farge som er relativt lik teglfasadene til eksisterende bygg.

– Man finner noen like elementer i det gamle og det nye bygget, sier Barkost.

Gangbro
En klimatisert gangbro for persontrafikk knytter Carpus I og Carpus II sammen. Byggene er også knyttet sammen med en kulvert for varetransport og tekniske føringer under bakken.

– Carpus II skal ikke være et selvstendig bygg med egen adkomst for gjester. Gjesteinngangen i Carpus I opprettholdes og besøkende må derfor over broen for å komme inn i Carpus II, forteller Barkost.

Området mellom byggene, som nå i hovedsak blir brukt til parkering, skal ifølge Barkost opparbeides til et fint parkområde.

Tenkte energi
Carpus II er fundamentert rett på fjell på en tomt som i stor grad er utsprengt. Bak bygget er det imidlertid en stor grusrygg som gjør at det i forkant av byggeprosjektet ble satt ned en kraftig spunt som holder kontroll på massene. Det er et rom på 2,5 meter mellom bygget og spunten. På nivå med plan tre av nybygget er det bygget et lokk over dette rommet og oppå lokket er det etablert et område med sykkelparkering og personalinngang.

Morten Sørlie forteller at bygget har plasstøpt kjeller, mens råbygget består av prefabrikkerte hulldekker, søyler og bjelker fra Loe Betongelementer.

– I fasaden har vi 25 centimeter tykke klimavegger. Veggene er foret ut 30 centimeter og har påhengte teglplater, sier Sørlie.

Prosjektet er prosjektert og utført etter TEK 07 selv om forskriften ikke var trådt i kraft på søknadstidspunktet. Ifølge Sørlie har de greid å komme innenfor et energiforbruk på 165 kWh pr. kvadratmeter pr år.

Krav til teknikk
Lab- og testområdet til Kongsberg Maritime setter høye krav til teknisk anlegg. Bedriften, som blant annet leverer systemer for posisjonering, overvåking, og navigasjon til offshore installasjoner, kjører ifølge Sørlie fullskalatester som kan pågå over flere måneder.

– Testene kan utvikle til dels mye varme, derfor krever testarealene mye kjøling. Testområdet har blant annet flyttbare fancoils som går på skinner i taket, forklarer Sørlie.

Det er VVS Senteret Norge AS som har levert kjøle- og varmeanlegg, samt ventilasjon- og sanitæranlegg til prosjektet. Kontrakten var på vel 50 millioner kroner og er med det den desidert største underentreprisen i prosjektet.

– Det kan være en utfordring å legge så mye på samme hender, men det har gått over all forventning, sier Sørlie og legger til at elektro også har hatt en stor kontrakt på rundt 31 millioner kroner. Elektroentreprisen ble gjennomført av Forenede & Mosness Installasjon AS.

Tekst og foto: Ådne Homleid

Powered by Labrador CMS