FMC Kontorbygg «Midgard»
Sted: Kongsberg
Prosjekttype: Kontorbygg med seks etasjer og p-kjeller
Totalentreprisekostnad eks. mva: 473 millioner kroner
Bruttoareal: Ca 33.000 kvm
Byggherre:
Kongsberg Teknologipark
Bruker: FMC Technologies
Totalentreprenør: Arbeidsfellesskap Veidekke Entreprenør / Block Berge Bygg
Arkitekt:
Ljøterud Ødegård Kongsberg
Teknisk koordinator: Itech
Rådgivere: RIB: Will Arentz - Prefab: Multiconsult - RIV: SWECO - RIE og RIBr: Norconsult - RI energi: Erichsen & Horgen - RIAKU: BS akustikk
Underentreprenører og leverandører: Ventilasjon: GK Norge - Rørlegger: Rørsenteret Kongsberg (Oras) - Elektro: Abicon Elektro - Prefab betong: Block Berge Bygg - Stikker: Ingeniørservice - Grunnarb: Kongsberg Entreprenør - Glidefor-skaling: Interform - Ferdigbetong: Unicon - Armering: Norsk Stål - Glass og aluminium: Sagstuen - Anleggsgartner: Anleggsgartner Thorsby - Betongsaging: Kongsberg Betongsaging - Blikkenslager: Buskerud Blikk & Montasje - Tekkingsarb: Euro-Blikk & Tak - Maler: Byggmal - Mur- og flisarb: Fjeldheim & Knudsen - Systemvegger/himlinger: Moelven Nordia Prosjekt - Vinduer: Norgesvinduet Bjørlo - Brannmaling: Mur & Brannsikring - Byggtapetserarb: Gatsby Interiør - Gulvavretting - Heis: Sanne Spesialheis - Kjøkken: Sigdal - Listverk: Prosjektlist - Karuselldører: Boon Edam - Parkett: Bo Andren - Porter: Nassau Norge - Rekkverksarb: Al Teknikk - Stålarb: Lysaker & Thorud og Bergan Smie - Tretrapper: Tarraldsen Trevare - Byggevarer: Byggmakker Kongsberg - Avfall/gjenvinning: Retura Wilhelmsen & Sønner - Isolasjon: Brødr. Sunde - Dører: Swedoor
FMC Technologies på Kongsberg flytter inn i et topp moderne kontorbygg med det velklingende navnet «Midgard».
Det er FMC Technologies som selv har kommet opp med det ubeskjedne navnet «Midgard». For de som ikke kjenner sin norrøne mytologi var Midgard betegnelsen på menneskenes boplass som lå i sentrum av universet
Kongsbergs største
Arkitektkontoret Ljøterud Ødegård Kongsberg AS har tegnet nybygget som med sine drøye 33.000 kvadratmeter skal være Kongsbergs største kontorbygg. FMC-bygget har en kapasitet på 1380 kontorplasser og den 7000 kvadratmeter store parkeringskjelleren har plass til rundt 240 biler. Under parkeringskjellernivå er det et areal på 2000 kvadratemeter som rommer to squashbaner og tekniske rom.
Veidekke Entreprenør AS og Block Berge Bygg AS har utført prosjektet i et arbeidsfelleskap med en 70/30 ansvarsfordeling. Totalentreprisekontrakten med Kongsberg Teknologipark AS har en verdi på 473 millioner kroner eksklusive moms.
Teknologiparken vokser
Etter ferdigstillelsen av både «Midgard» og CARPUS II (se egen prosjektpresentasjon) i januar, forvalter Kongsberg Teknologipark nå en bygningsmasse på rundt 325.000 kvadratmeter i det som blir kalt Teknologiparken. Området rett utenfor Kongsberg sentrum huser rundt 40 selskaper som samlet sysselsetter cirka 5500 personer. Felles for selskapene i Teknologiparken er at de opererer globalt og at de utvikler høyteknologiske løsninger i verdensklasse. Når det gjelder FMC Technologies så er de markedsledende innen design, produksjon og levering av produkter og systemer til olje- og gassindustrien verden over.
Selskapet har et eksisterende kontorbygg som nå er koblet til nybygget via gangbroer i glass. FMC har i tillegg sittet i midlertidige modulkontorer som de nå flytter ut av.
Uttrykket gjenspeiler virksomheten
Ifølge arkitekt Bjørn Aase hos Ljøterud Ødegård Kongsberg har FMC sitt nye kontorbygg fått et moderne uttrykk som gjenspeiler selskapets høyteknologiske virksomhet.
– Oppdragsgiver var opptatt av at bygget skulle få ett preg som oppleves som attraktivt av både ansatte, besøkende, naboer og by. Bygget skulle også bidra til å skape attraktivitet for FMC som virksomhet og for Teknologiparken som område, forteller Bjørn Aase.
Nybygget skulle i utgangspunktet bestå av fire bygninger tilknyttet en glassgård over seks etasjer, men i forprosjektet ble antallet fløyer redusert fra tre til to. Bygget er forberedt for en eventuell fløy nummer tre.
– Bygget er gitt en selvstendig estetikk i kontrast til eksisterende bygninger. Seks etasjer er et høyt bygg i Kongsberg-målestokk. Vi har derfor valgt å ikke føre øverste etasje helt ut til endene av fløyene og trappet ned volumet mot vei og tilstøtende arealer. For å dempe byggets høyde er 1. etasje og 6. etasje utført som lette glassfasader med en eksponert søylestruktur, opplyser Aase.
Klarte energikravene
Jörgen Knetter, prosjektleder for Veidekke Entreprenør forteller at energisparing har vært viktig under planleggingen av nybygget. Prosjektet har riktignok ikke vært pålagt de nye energikravene, men byggherre har hele veien vært klar på at det skulle tilstrebes å klare kravet på 165 kWh pr. kvadratmeter pr. år. Det har prosjektet greid med god margin.
– Beregninger viser at vi er nede på 141 kilowatt, sier Knetter og legger til at prosjektet gjorde relativt enkle grep for å klare energimålsettingen.
– Prosjektet økte blant annet U-verdien i vinduene til 1,0, vi har reduserte noe på vindusarealene, vi økte tykkelsen på isolasjonen i veggelementene og vi har generelt brukt bedre isolasjon. I tillegg har vi satt inn luftgjenvinner på over 80 prosent i stedet for 70, opplyser han.
Prosjektlederen trekker også frem at det ikke er installert kjøleaggregater i bygget. Det er installert noen fancoils i møterommene, men utover dette baserer kjølingen seg på magasinering i betongveggene.
Solid prefab-leveranse
Block Berge Bygg har hatt en stor prefab-leveranse som har omfattet veggelementer, hulldekker, søyler, dragere og trapper. Ifølge salgs- og markedssjef i Block Berge Bygg Jan Arvid Johansen har de blant annet levert 33.000 kvadratmeter hulldekker og 8600 kvadratmeter veggelementer. Cirka 4000 kvadratmeter veggelementer har en overflate med sort larvikitt som er slipt og polert. Resten av veggelementene er levert med hvit marmorbetong.
– Vi tok miljøhensyn og valgte å frakte søyler, dragere og hulldekker med jernbane. Veggelementene ble kjørt med trailer fordi de var for store til å frakte med jernbane, forteller Johansen. Til sammen 700 jernbanevogner med elementer ble kjørt fra Stavanger til Drammen.
– Godssporene i Kongsberg er dessverre fjernet. Vi måtte derfor bruke trailer fra Drammen til byggeplassen i Kongsberg, konstaterer Johansen.
God tetthet
Jörgen Knetter er godt fornøyd med elementleveransen og påpeker at veggelementene gjør bygget meget vedlikeholdsvennlig utvendig. Han trekker også frem at betongkonstruksjonen er veldig god når det kommer til tetthet.
– Kravet til tetthet ligger på 1,5 luftvekslinger per time. Ved dette bygget måler vi 0,89. Mye handler om å ikke slurve med fugene mellom elementene, sier Knetter.
Ni glidestøpte tårn
Til tider har det også vært hektisk virksomhet når det kommer til plasstøpte betongkonstruksjoner. I prosjektet er det nemlig glidestøpt ni tekniske sjakter opp til høyder på 25 meter.
– Glidestøpen gikk bra, men jeg må si det er spennende når vi kjører 24-timers drift over en hel uke og man er avhengig av kontinuerlig tilkjøring av betong, sier Knetter.
Store tekniske entrepriser
Underentreprisene til de tekniske entreprenørene utgjør rundt 130 millioner kroner. Jørgen Knetter sitter med tall fra prosjektet som forteller at elektroentreprenør Abicon Elektro AS blant annet har installert cirka 800.000 meter kabel og cirka 3300 lysarmaturer, mens rørlegger Rørsenteret Kongsberg (Oras) blant annet har levert rundt 40.000 meter rør i ulike dimensjoner og cirka 8000 sprinkelhoder. GK Norge har levert et voksent ventilasjonsanlegg til kontorbygget. Leveransen omfatter blant annet 15 ventilasjonsaggregat.
– Det blir dimensjoner over det når anlegget skal skifte ut en luftmengde på 400.000 kubikkmeter pr. time, fastslår Knetter.
Imponert over prosjektgruppa
Veidekkes prosjektleder er imponert over den gruppa de har hatt med seg av tekniske rådgivere og underentreprenører. Han berømmer også samarbeidet mot byggherre.
– En god organisasjon der kjemien stemmer er en veldig viktig suksessfaktor. Når det er trivelig på byggeplass så strekker folk seg langt for å få til de riktige løsningene. At prosjektet også ser ut til å gå bra økonomisk gjør heller ingenting, sier Knetter. Avslutningsvis fremhever han HMS-arbeidet i prosjektet, som han beskriver som meget bra. Tre besøk fra Arbeidstilsynet uten at de hadde noe å utsette på byggeplassen er han også veldig godt fornøyd med.
Tekst og foto: Ådne Homleid