Thon Hotel Kirkenes
Thon Hotel Kirkenes
Thon Hotel Kirkenes
Sted: Kirkenes
Prosjekttype: Nybygg
Kontraktssum eks mva:
138 millioner kroner
Bruttoareal: 6.300 kvm
Byggherre: Thon Hotellbygg
Totalentreprenør: Consto
Prosjekteringsleder:
Barlindhaug Utbygging
Arkitekt: BC Arkitektur
Interiørarkitekt: Inside Interiør
Rådgivere: RIB: Leiknes - RIV: Arnesen VVS - RIE: Installatøren - RIGeo: Multiconsult - RIBr: Norconsult
Underentreprenører og leverandører: Oppmåling: Geo Finnmark - Grunnarbeider: Jørgensen Transport og Maskin - Peling: Polar Pel - Betongelementer og stålkonstruksjoner: Jaro - Gulvstøp: Målselv Betongservice - Yttervegger: Senja Elementer - Granab/innervegger plan 1: Sevebygg - Taktekking: Troms Takservice - Glassfasader: Nord-norsk Aluminium - Maler, gulvlegger og flislegger: Fiskebeck Håndverk - Parkett: ABS Parkettgruppen - Himlinger: Troms Byggmontering - Blikkenslager: Mikola Blikk og Ventilasjon - Rørlegger: Arnesen VVS - Ventilasjon: Nordvent - Elektro: Installatøren - Baderomskabiner: Part AB - SD-anlegg: GK Norge (for Installatøren) - Brannsikring: 2-Tal - Lås og beslag: Thermoglass - Trapper og rekkverk: Trappekompaniet - Ytter- og innerdører: Swedoor - Ståldører: Daloc - Heiser: Kone
Thon Hotel Kirkenes er bygget på en betongelementkai som hviler på friksjonspeler i Kirkenes havn.
Thon Hotel Kirkenes er et Thon Conference-hotell med seks møterom og en samlet kapasitet på 300 konferanse-deltakere. Det har 144 rom, inkludert tre suiter, en frokostbuffet og en restaurant. Direktør er Terje Stokke.
138 millioner kroner
Hotellet har et areal på 6.300 kvm, fordelt på fire etasjer. Tiltakshaver er Thon Hotellbygg AS. Hotellet er tegnet av BC Arkitektur og bygget i totalentreprise av Consto AS. Kontraktssummen var 138 mill kr eks mva. Byggearbeidene startet i desember 2008 og ble fullført i mars i år. Hotellet tok i mot gjester fra 3. mai.
Betongelementkai
Prosjektleder Erlend Danielsen i Consto forteller at det mest særpregete ved bygget er at det er ført opp på en kai av betongelementer som står på cirka 100 inntil 45 meter lange friksjonspeler.
– Det betyr at sjøen går inn under deler av hotellet. Kaien er forankret til en betong-plate i bakkant. Vi har fått nyttig erfaring i bygging av kai med betongelementer. Da aktiviteten var på topp var 70 personer med på byggingen av hotellet.
Bygget har L-form og har bærende konstruksjon av stålsøyler og hulldekker. Taket består av isolerte og tekkede hulldekker. I fasaden er det brukt glass og hvite, røde, svarte og grå Steni-plater og Ivarsson-plater. Noen av platene er høyplanspolert og ser ut som glass når solen skinner på dem. Det er stavparkett i restaurant, vrimleområder og konferanserom, flis i resepsjon og toaletter, parkett på rommene og tepper i korridorene.
Utsikt mot fjorden
Hotellet har vannbåren oppvarming. Det varme vannet kommer i dag fra en elkjele, men anlegget er forberedt for fjernvarme. Ventilasjonsanlegget er balansert og har varmegjenvinning. Hotellet er fullsprinklet og har SD-anlegg. For å sikre et godt inneklima ble det praktisert rent bygg under oppføringen.
Det er takhøye skap på rommene, noe som også bidrar til godt inneklima. For å unngå fukt i konstruksjonen ble bygget raskt lukket. Det er aluminiums-vinduer i første etasje og alu-/trevinduer i rometasjene. Fasadematerialene er tilnærmet vedlikeholdsfrie.
Fra lobbyen, restauranten, frokostbuffeten, konferanseavdelingen og mange av rommene er det utsikt mot fjorden. Det er satt av plass til uteservering utenfor restauranten. Rett vest for hotellet er det parkering for cirka 20 biler. Hotellet kan bygges ut mot øst.
Åpent bygg
Sivilarkitekt Louis Lunde i BC Arkitektur forteller at plasseringen på peler i sjøen var den største arkitektoniske utfordringen.
– Jeg synes det er flott at deler av fasaden i første etasje er åpnet opp. Fra restauranten og frokostbuffeten er det flott utsikt. For å få det til er kjøkkenet plassert i bakkant av bygget. Det er også mulig å se gjennom deler av første etasje, både i lobbyen og i konferansedelen. Fasaden er ganske ambisiøs og har vært arbeidskrevende å få til. Jeg føler at vi har klart å løse den opp og på den måten fremheve hovedvolumet.
Tekst og foto: Ole Harald Dale