Bring Logistics Kristiansand

Bring Logistics Kristiansand

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Bring Logistics Kristiansand

Sted: Sørlandsparken, Kristiansand

Prosjekttype: Nybygg

Kontraktssum eks mva: 65 millioner kroner

Bruttoareal: 5.500 kvm

Byggherre: Nor Cargo Eiendom

Leietakere: Bring Logistics og Posten

Byggherrerepr: T-2 Prosjekt

Totalentreprenør: Kruse Smith

Arkitekt: Sjåtil & Fornæss

Rådgivere: RIB og RIBr: Agderplan - RIV: Rivco - RIE: Avitell - RIAku: Sjåtil & Fornæss

Underentreprenører og leverandører: Oppmåling: Hoem & Aamodt - Grunnarbeid og asfalt: Repstad Anlegg - Acrylbelegg: Acrylicon Industrigulv - Stålkonstruksjoner inkl. trapper og rekkverk: Bøttger & Co - Smedarbeider, blikkenslager og utv. rekkverk: Ottesen & Sønn - Tømrer: Br. Aasheim - Taktekking: Icopaltak - Glassfasader og vinduer: Svein Andersen - Maler og gulvlegger: Malermester Knutson - Fliser: Bardoff Hansen - System- og vegghimlinger: Moelven Nordia - Rør, varme, sanitær og sprinkler og kjølemasksiner og vent: Oras Agder - Elektro og SD-anlegg: Avitell - Solavskjerming: Vental - Porter og lasteramper: Crawford - Kjøleromelementer og fryseport: Mandal kjøleservice - Kjøkken og hvitevarer: Strai Kjøkken - Dører og systemlås: Norlock - Områdesikring: Heras

Bring Logistics nybygg i Sørlandsparken skal danne skole for de logistikkbygg selskapet skal bygge i andre deler av landet.

Byggherre er Nor Cargo Eiendom AS. Leietakere er Bring Logistics og Posten. Bygget er tegnet av arkitekt- og rådgivningsfirmaet Sjåtil & Fornæss AS og ført opp i totalentreprise av Kruse Smith Entreprenør AS. Kontraktssummen er ca 65 millioner kroner eks mva. Byggestart var i mai 2009. Det stod ferdig i juni i år.

5.500 kvadratmeter
Bygget rommer en hall på 4.100 kvadratmeter og en treetasjers administrasjonsfløy med et samlet areal på 1.400 kvadratmeter. Bring har en logistikkterminal i bygget. I hallen er det 46 laste- og lossebrygger. Det er seks meter opp til gitterdragerne. Et område på 600 kvadratmeter er satt av til kjøle- og frysevarer. Posten har en pakkesentral for sortering av post i en del av bygget.

Stålbygg
Tomten i Sørlandsparken var opparbeidet med sprengsteinsmasser da Kruse Smith Entreprenør startet byggingen.

Prosjektleder Tor Atle Andersen i Kruse Smith Entreprenør forteller at bygget er rektangulært med et tilbygg som rommer administrasjonsfløyen. Bygget har bærende konstruksjon er i stål. I administrasjonsfløyen er det plasstøpte dekker. Taket over hallen er isolert og har Q-dekke. Det bæres av 31,5 meter lange synlige gitterdragere i stål. Administrasjonsfløyen har plasstøpt tak som er isolert. Hallen har fasader av sandwichelementer i stål mens administrasjonsfløyen har fasader av sinusplater og glass. Sammen med aluminiumsvinduer er fasadene tilnærmet vedlikeholdsfrie.

Gulvet i hallen er i stålglattet hardbetong. I administrasjonsfløyen er det belegg, parkett og fliser på gulvene. Veggene er enten plassbygde eller fleksible systemvegger. I administrasjonsfløyen er det systemhimlinger.

Fjernvarme
Prosjekteringsleder Arvid Fredriksen i Kruse Smith Entreprenør sier at bygget har vannbåren oppvarming basert på fjernvarme.

– I administrasjonsfløyen er det gulvvarme. I hallen og laste- og lossebryggene er det varmluftvifter. Hallen vil normalt ha en temperatur på 12-15 grader Celsius. Administrasjonsfløyen og Postens del av hallen har balansert ventilasjon med varmegjenvinning. I resten av hallen er det mekanisk avtrekk. Bygget er fullsprinklet og har sentral driftskontroll. Alle vinduene i administrasjonsfløyen og postens del av hallen har solavskjerming med utvendige persienner.

Rundt bygget er det 3.000 kvadratmeter med betongdekke der biler og containere kan stå uten å synke ned. Betongen har en børstet overflate og dybler for hver akse. Det er plass til cirka 70 biler langs gjerdet mot vest på tomten.

Være i forkant
Arvid Fredriksen sier at den største utfordringen i prosjekteringen var å være i forkant slik at det ble god fremdrift i byggeprosessen.

– Vi har hatt et tett og godt samarbeid med byggherren, noe som har bidratt til at planleggingen har gått greit.

Tor Atle Andersen sier at byggingen har gått greit, til tross for det tøffe været som var sist vinter. – Prosjektet ble utvidet underveis, men det gikk også greit. Da aktiviteten var på topp var 40 personer i arbeid på byggeplassen. Byggingen skjedde uten noen fraværsskader eller uhell. Vi tar med oss nyttig lærdom om betonggulv, blant annet dimensjonering for store laster, oppdeling, fuging og dybling.

Funksjon og fleksibilitet

Sivilarkitekt Per Edvard Berg i Sjåtil & Fornæss forteller at det var meget viktig å få til en funksjonell utomhusplan, siden den skal brukes av mange store kjøretøy. – Det var også viktig at terminalen ble så fleksibel som mulig. Derfor er administrasjonsfløyen plassert utenfor terminalens bredde. Bring har tidligere holdt til i havnen i Kristiansand med utsikt mot hav og himmel. For å gjengi litt av den følelsen valgte vi å ha en stor, skråstilt glassfasade med godt utsyn.

Tekst og foto: Ole Harald Dale

Powered by Labrador CMS