Haukås Bussanlegg

Haukås Bussanlegg

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Haukås Bussanlegg

Sted: Åsane, Bergen

Prosjekttype: Nybygg

Kontraktssum eks mva:
70 mill kroner

Bruttoareal: 3.000 kvm

Byggherre og byggherreombud: Hordaland fylkeskommune

Byggherrerådgiver: RICCO

Totalentreprenør: Sognnes Bygg

Teknisk totalentreprenør: YIT

Arkitekt: Forum Arkitekter

Rådgivere: RIB: H2 Byggeteknikk - RIV: Rambøll Norge - RIE: Trond Wickman - RIBr: Sweco

Underentreprenører og leverandører: Grunn og betong: Vestafjell - Betongelementer: Spenncon - Betongsaging: Sørheim Riveservice - Gulvstøp: Industrigulv-
spesialisten - Taktekking: Protan - Vinduer: H-Tre - Ytterdører: Hole Glass - Rekkverk: Smihuset - Maler: Malermester Eilif Andersen - Gulv-
legger: Remi Solberg - Branntetting: Firesafe - Sprinkleranlegg: Tore Eide - Mobile løftesløyfer: Gjerding Service - Lås og beslag: Wilhelm Nielsen - Heis: Scan Heis - Verkstedsutstyr: Langø Service - Paternoster: Kardex Norge - Buss-vaskemaskin: Brøvig

På Haukås i Åsane har Sognnes Bygg og YIT ført opp et servicebygg for busser.

Haukås Bussanlegg er på 3.000 kvadratmeter og har en kontraktssum på 70 millioner kroner eks mva. Tiltakshaver er Hordaland fylkeskommune. Det er tegnet av Forum Arkitekter og ført opp i totalentreprise /teknisk totalentreprise av Sognnes Bygg og YIT. Byggestart var i juni 2010. Bygget stod ferdig i september i år, innenfor tidsplan og budsjett.

Verksted og kontor
Prosjektleder Andor Skorpen i Sognnes Bygg forteller at tomten på Haukås i Åsane (nær Bergen Travpark) er på 40 mål og har fjellgrunn. – Den var opparbeidet med planerte sprengsteinsmasser da vi startet byggearbeidene.

Bygget inneholder to hoveddeler, en verksteds- og vaskehalldel og en kontordel. I kjelleren ligger det to dieseltanker på 75.000 liter hver, en oljetank på 50.000 og flere mindre tanker for girolje, spillolje etc. Av miljømessige grunner er kjelleren støpt vanntett. Bygget er ført opp slik at det enkelt kan utvides.

Bygget er tilnærmet rektangulært. Bærende konstruksjon er i stålsøyler og hulldekker. I verkstedshallene og vaskehallene bæres taket av ståldragere. Kontordelen har flatt, isolert og tekket tak. Hallene har tak av korrugerte stålplater. Fasadene består av betongelementer og sandwichelementer kledd med fargerike aluminiumspanel. I hallene er det hardbetonggulv med epoksybelegg. I kontordelen er det belegg på gulv, plassbygde vegger og systemhimlinger. Vinduene er i tre med beslag av aluminium. Fasaden er tilnærmet vedlikeholdsfri. Det ble praktisert rent bygg under oppføringen. Bygget har universell utforming.

Vannbåren varme
Oppvarming skjer med vannbåren varme basert på varmepumpe. Bygget kan også varmes opp med varmt vann fra et biogjødselsanlegg ved Bergen Travpark. I fasadene er det PIR-elementer som har en U-verdi på 0,18 med kun 12 cm isolasjon. Vinduene har en U-verdi på 1,1. Bygget har to ventilasjonsanlegg, et for verkstedet og et for kontordelen. De er balanserte og har varmegjenvinning. Bygget har sentral driftskontroll og er fullsprinklet.

Andor Skorpen sier at bygget har vært utfordrende. – Med et asfaltert område på nesten 40 mål blir det mye vann som skal ledes bort. Sist vinter var uvanlig kald og snørik. En annen stor utfordring var de omfattende tekniske anleggene i bygget. Tankene i kjelleren måtte inn under grunnarbeidene som foregikk midt på vinteren.

En smøre- og servicegrav ble senket ned i bakken før fundamentene var ferdigstilt. Den måtte stå der ferdig koblet med lys og teknisk utstyr i seks måneder med mye regnvær. Da aktiviteten var på topp var 40 personer med på byggingen, som skjedde uten fraværsskader. Sorteringsgraden for byggavfall er på 60 prosent. Vi har lært mye om å føre opp teknisk avanserte bygg fra dette prosjektet.

Komplekst bygg
Sivilarkitekt Thor Schønning i Forum Arkitekter sier at Haukås bussanlegg er laget slik at det skal betjene busser på en mest mulig eff­ektiv måte.

– For oss har dette vært et greit bygg å tegne. Vi er spesielt fornøyd med fasadepanelene.

Prosjektleder Ole Holm i YIT AS, som har levert alle de tekniske fagene, forteller at Haukås Bussanlegg har vært et spennende og utfordrende bygg å løse teknisk.

– Ikke minst samspillet mellom de tekniske anleggene, som YIT leverer, og teknisk utstyr, som blir delvis levert av andre, men som vi har implementert i våre systemer, har vært utfordrende. Det er et stort bygg med et stort utomhusanlegg. Det er for eksempel trukket mellom 16 og 17 kilometer kabel til utvendige bussoppstillingsplasser. Vi vil gjerne fremheve det gode arbeidsmiljøet som har drevet prosjektet. Vi har hatt et godt samarbeid med byggherre Hordaland Fylkeskommune, ved Ivar Hjelland og totalentreprenør Sognnes Bygg, ved Andor Skorpen.

Tekst og foto: Ole Harald Dale

Powered by Labrador CMS