E16 Stuvane-Seltun bru
E16 Stuvane-Seltun bru
E16 Stuvane-Seltun bru
Sted: Lærdal
Prosjekttype: Vei
Lengde: 3,8 km
Totale prosjektkostnader:
100 millioner kroner
Byggherre:
Statens vegvesen Region vest
Hovedentreprenør:
HAB Construction
Underentreprenører og leverandører: Bruarbeider og rasmurer: Haugsholt AnleggService - Armering: Gundersen Armering - Asfalt: Mesta Asfalt - Rekkverk: Mesta Drift - Brurekkverk: Oppland Stål - Membran og Betongrekkverk: NCC Roads - Fjellsikring: Gjerden Fjellsikring - Grunnarbeider: HAB Construction og Havnen Entreprenør
E16 gjennom Lærdal har de senere år gått gjennom flere utbedringer. Nå er strekningen fra Stuvane til Seltun bru blitt ny.
Stamveien mellom Oslo og Bergen hadde mange flaskehalser gjennom Lærdal. Flere smale og uoversiktlige strekninger har blitt utbedret og dels lagt i tunnel. Den 3,8 kilometer lange strekingen mellom Stuvane og Seltun bru åpner i slutten av juni. Her var den gamle strekningen både smal, svingete og hadde dårlig bæreevne. Med den nye vegen vil E16 gjennom Lærdal bli både tryggere og raskere å kjøre.
Arbeidet med reguleringsplan for E16 Stuvane-Seltun bru startet opp i 2002 fordi man ønsket å ha en planreserve for eventuelle nye bevilgninger til stamvegen E16. Reguleringsplanen for strekningen Stuvane-Seltun bru ble vedtatt av kommunestyret i Lærdal i desember 2006. I planarbeidet ble det lagt vekt på å gjøre minst mulig inngrep i elven og kulturlandskapet. Veien følger derfor i stor grad samme trasé som den gamle veien, men veien er breiere og de knappeste kurvene er fjernet slik at veien får en bedre geometri.
Arkeologiske funn
Lærdal har i lange tider vært en viktig ferdselsåre mellom øst og vest. I forbindelse med oppstart av planarbeid for prosjektet i 2002 ble Vegvesenet pålagt av fylkeskommunen å utføre undersøkinger av de automatisk fredede kulturminnene ved gården Bjørkum. I september 2004 ble det gjort registreringer, og funnstedet lokalisert. I forbindelse med oppstart av veiprosjektet ga fylkeskommunen i 2009 løyve til å starte utgravingene. Arkeologene gjorde en rekke funn. De fant mellom 1000 og 1500 redskaper og gjenstander, og 150.000 bein og gevirrester.
HAB fikk jobben
Det var Bærusmbaserte HAB Construction AS som fikk hovedentreprisen med å bygge den nye veien. HABs kontrakt har en verdi på 52,5 millioner kroner.
– Dette har vært et godt prosjekt for oss. Arbeidet har i gått bra, selv om det har vært noen utfrodinger underveis. Blant annet var den en del utfrodinger med fjellet på deler av strekningen, forteller Ole Helge Steinsrud, portefølgeleder anlegg i HAB Construction.
Arbeidet på strekningen mellom Stuvane og Seltun bru startet i slutten2009, hvor HAB startet sin jobb i januar 2010. Det lokale firmaet Oskar Brugrand AS fikk i oppdrag å rive den gamle brua på strekningen bru, og bygge landkar og vei til en interimsbru.
Den nye parsellen har en total veilengde på 3,8 kilometer. I tillegg til å utbetre hovedveien har HAB også til sammen etablert en kilometer lokalvei og flere avkjørsler.
På strekningen er det er satt opp to nye bruer; Seltun bru på 59 meter, og den nye brua over Jutlaelvi på sju meter.
– Dette er den første brujobben for HAB, legger Steinsrud til.
Det er også satt opp to rasvoller, en stor ved Sausgjelet mot snø, og en litt mindre ved Bjørkum mot steinsprang.
I prosjektet er det lagt inn to stoppesteder. Den ene er knyttet til utgravingsområdet på Bjørkum, mens den andre er et utsiktspunkt til fjellformasjonen Jutlamannen.
Veien har en bredde på 8,5 meter. Forventet trafikkmengde i år 2031 er 2300 kjøretøy i årsdøgntrafikk (ÅDT). Totalt har veien kostet ca 100 millioner koner å bygge.
Masseoverskudd
60.000 kubikkmeter fjell og 120.000 kubikkmeter løsmasser er tatt ut. Sprengsteinen er brukt på anlegget. Store deler av løsmassene er også benyttet i prosjektet, mens noe er kjørt til et nytt næringsareal på Håbakken i regi av Lærdal kommune.
Flere utfordringer
Stein Dyngen er Statens vegvesens prosjektleder i utbyggingen. Han er godt fornøyd med gjennomføringen av prosjektet, og samarbeidet med HAB.
– Det er stor trafikk på E16 gjennom Lærdal så det har vært viktig å styre trafikken i fremdriften av prosjektet. Det kan være vanskelig å bygge ny vei samtidig som man skal avvikle trafikken på den gamle, men det har gått bra, mener Dyngen.
– En større utfordring var nok grunnvannsproblemer lagt oppe i en jordskjæring. Her måtte det dreneres helt ned til grøftebunnen, noe som førte til en god del ekstraarbeid, legger Dyngen til.
Tekst og foto: Arve Brekkhus