Kverneland Bil
Sted: Trondheim
Prosjekttype: Nybygg/rehab
Kontraktssum eks mva:
75 mill kroner
Bruttoareal: 8.500 kvm
Byggherre: Tungasletta 8
Totalentreprenør:
Veidekke Entreprenør
Arkitekt: Plank Arkitekter
Rådgivere: RIB: Siv ing P O Danielsen - RIV og RIBr: Reinertsen
Underentreprenører/leverandører: Riving, betongsaging og grunn-
arbeider: Tverås Maskin - Betong-
elementer: Contiga - Betonggulv: Tiller Vimek - Stålarbeider: Øysand Stål - Taktekking: Mestertak Trondheim - Glass- og aluminiumsarbeider: Glassbygg - Vinduer: Lian Trevare - Blikkenslager: Profilfasade - Trapper og rekkverk: Midthaug - Solavskjerming: Solskjermingsgruppen - Innredning: Moelven Nordia - Maler: Bråten og Berge - Flislegger: Flisteknikk - Murer: Murarbeid - Rørlegger: Oras Trondheim - Elektro: Fjeldseth - Ventilasjon: GK Norge - Branntetting og branndører: RH Prosjekt - Brannsikring stål i høyblokk: Firesafe - Lås og beslag: Beslag Consult - Ytterdører: Swedoor - Heiser: Otis - Maskinutleie: Ramirent - Anleggsgartner: Hageanlegg - Asfalt: Veidekke - Porter: Autolift: - Byggevarer: Optimera - Byggvask/rent bygg: NRS
Kverneland Bils nye anlegg på Tungasletta i Trondheim er i energiklasse A, som det første i Trøndelag og det andre i landet.
På Tungasletta har Plank Arkitekter AS tegnet og Veidekke Entreprenør ført opp en bilforretning og et fem etasjers kontorbygg på totalt 8.500 kvm.
75 millioner kroner
Bilanlegget er på 6.500 kvm, mens kontorbygget er på 2.000 kvm. Tiltakshaver er Tungasletta 8 AS. Veidekke Entreprenørs kontraktssum er 75 mill kr eks mva. oppføringen har skjedd i totalentreprise. Byggestart var i mai 2010. Byggene stod ferdig i september i år.
Godt fornøyd
Daglig leder Lasse Veie i Kverneland Bil i Trondheim forteller at det nye anlegget gir et stort løft fra anlegget man holdt til i tidligere.
– Anlegget vil bety mye både for kundene og de ansatte. Her er det lett å finne oss og lett å parkere. Jeg tror de ansatte vil trives meget godt her, med flotte arbeidsforhold og et godt inneklima. Dette er det beste anlegget vi kunne fått.
Gjenbruk
Tomten på Tungasletta er på 16 mål og tilnærmet flat. Prosjektleder Torgeir Wiig i Veidekke Entreprenør forteller at grunnen består av sand og stabil leire.
– Det stod tidligere et såvarelager på tomten. Deler av de bærende konstruksjonene i dette er brukt i de nye byggene. Kontorbygget har vært en kornsilo.
Både bilanlegget og kontorbygget har rektangulær form. Bærende konstruksjon er i betongelementer og betongdragere. I bilanlegget er det spenn på 24 meter. Takene er flate, tekket og etterisolerte. Bilanlegget har fasader av glass og sandwichelementer i stål. Kontorbygget har bindingsverk som er tekket med fasadeplater av metall.
Det ble praktisert rent bygg under oppføringen. Ifølge anleggsleder Trygve Karlsen i Veidekke Entreprenør ble det brukt gassvarme til uttørking av konstruksjonen. Alle overflater i bilanlegget er lette å holde rene. Både bilanlegg og kontorbygg har universell utforming.
Energiklasse A
Både bilanlegg og kontorbygg har vannbåren oppvarming basert på fjernvarme. I salgshallen i bilanlegget og i kontorbygget er det radiatorer. I verkstedhallen er det vannrør i gulvet. Bygget er delt opp i tre bygningskategorier etter hvilken virksomhet som skal ha tilhold der. Salgshallen har kategori forretningsbygg og har et beregnet energiforbruk på 125,5 kWh per kvm per år, mens kontorbygget har 78,1 kWh per kvm per år.
Dette er landets andre og Trøndelags første bilanlegg i energiklasse A. Torgeir Wiig sier det har vært stort fokus på bygningsmessige detaljer under oppføring og innredning. – Byggene er trykktestet og har en luftutskiftning på 0,7 per time i salgshall og verksted og 0,48 i kontorbygget.
Byggene har balansert og behovsstyrt ventilasjon med meget effektiv varmegjenvinning (84 prosent). Vinduene har en U-verdi på 0,8. I bilanlegget er det 23 cm isolasjon i sandwichelementene (med U-verdi på 0,17) og 35 cm i taket. I kontorblokken er det 27,5 cm i veggene og 40 cm i taket. Begge byggene har sentral driftskontroll. Det er oljeutskiller på avløpsvann fra verkstedet. Både i salgshall og verksted er det lavenergibelysning meget godt, hvitt lys. Kontorbygget har solavskjerming med utvendige persienner. Inkludert parkeringsplasser i et parkeringsanlegg på området er det plass til 180 biler på tomten.
Forsterke konstruksjon
Torgeir Wiig sier at en stor utfordring i prosjektet var at bærekonstruksjonen i den gamle kornsiloen måtte forsterkes i grunnen.
– Takene måtte forsterkes for å oppfylle nye krav til snølaster. Cirka en femtedel av taket over verkstedet er skiftet ut. 60 håndverkere var med på byggingen da aktiviteten var på topp. Sorteringsgraden på byggavfall er 85 prosent.
– Vi tar med oss mye nyttig kunnskap fra dette prosjektet. Det er det første bilanlegget i energiklasse A som er ført opp i regionen. Veidekke var den eneste entreprenøren som kunne tilby opsjon på klasse A bygg her. Vi bygger ikke dårligere enn klasse B. Vi har også videreutviklet måten vi planlegger og jobber på i dette prosjektet. Vi har brukt BIM for å underbygge prosessen. Resultatet har blitt et funksjonelt, fleksibelt og fremtidsrettet bygg vi er stolt av.
Arkitektur
Sivilarkitekt Gunnar Gjerde i Plank Arkitekter forteller at det arkitektoniske hovedgrepet var å ribbe det gamle bygget ned til bærekonstruksjonen og gi det ny værhud og nytt innhold.
– Det har vært viktig å eksponere konstruksjonen som vi bevarer, og så mye som mulig bruke byggets naturlige inndeling. Dette vises blant annet ved at hele salgshallen fyller en av de tre skipene som bærekonstruksjonen deles inn i. I kontorbygget er også de eksisterende dekkene i vesentlig grad bevart.
Kontrasten mellom grov, gammel konstruksjon og forfinet, nytt bygg har vært viktig. Vi har også fokusert på å gi bygget materialer og løsninger som viser at dette er et teknisk bygg, særlig bilanlegget, samtidig som at de fleste materialene mennesker kommer i kontakt med i bygget er forfinede.
– Byggeteknisk sett har den største utfordringen vært å gjøre om et gammelt, grovt bygg til et moderne anlegg. Bærekonstruksjonen er temmelig ujevn, særlig i kontorbygget, så byggeplassavvik og behov for umiddelbar detaljløsning var ganske utbredt. Dette har likevel gått veldig bra, og vi har opplevd byggeprosessen som konstruktiv og løsningsorientert. Det har også vært noen utfordringer logistikkmessig, ut ifra tomtens og det eksisterende byggets utforming. Det tok nokså lang tid å komme fram til endelig plassering av byggets innhold og hvordan flyten av varer, biler og mennesker best kunne løses. For å få dette til var det viktig å ha tett samarbeid med hovedbrukeren, Kverneland Bil, langt ut i prosjekteringsfasen.
– Siden vi har utgangspunkt i et eksisterende bygg er det begrenset hva som kan gjøres av arkitektoniske grep i forhold til energieffektivitet. For å gjøre bygget så energieffektivt som mulig er hele værhuden lagt på utsiden av bærekonstruksjonen. Dette eliminerer kuldebroer. Vindusmengde er også nøye vurdert og plassert i forhold til behov, der det meste går til salgshallen. I byggdetaljene har vi også hatt fokus på tetthet og kuldebroer i overganger.
Tekts og foto: Ole Harald Dale