Kvernberget flyplass - rullebane

Kvernberget flyplass - rullebane

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Kvernberget flyplass - rullebane

Sted: Kristiansund

Prosjekttype: Anlegg

Totalkostnad:
Ca. 240 millioner kroner

Lengde:
Forlengelse fra 1760 til 2380 meter

Byggherre: Avinor

Hovedentreprenører:
Hæhre, K A Aurstad

Rådgiver: Norconsult

Underentreprenører/leverandører: Div. grunnarbeider: Aasen Maskin & Transport og Solli Maskin - Asfalt: Veidekke Industri - Elektro: YIT - Rør: Ahlsell - Sjø-arbeider: Arctic Seaworks - Områdesikring: OMS - Gjerder: Rosings - Lev. Sprengstoff: Orica

En lenge etterlengtet utvidelse av Kristiansund Lufthavn Kvernberget er nå en realitet.

19. oktober tas den nye rullebanen på 2.380 meter i bruk. Trafikkveksten har vært enorm siden starten i 1970, og nå regner man med at trafikken vil øke enda mer.

Utvidelsen av rullebanen fra 1.760 til 2.380 meter betyr at man også nå kan få flere utenlandsfly til og fra Kristiansund. Sist sommer gikk det 20 charterfly til og fra Middelhavet. Man forventer en sterk økning på dette området i årene som kommer.

Det var daværende kronprins Harald som åpnet flyplassen. Han landet på Kristiansund lufthavn, Kvernberget i et Fokker-28 Fellowship, og rundt 10.000 mennesker hadde møtt frem for å være med på markeringen.

For byen og distriktet var dette en meget viktig begivenhet. Hadde ikke flyplassen kommet hadde man heller ikke fått være med det eventyret oljevirksomheten har betydd for Nordmørsbyen. Sammen med Krifastprosjektet som gjorde byen landfast, er flyplassen den viktigste investeringen byen har opplevd etter krigen. Den har skapt grunnlag for en enorm vekst i næringslivet.

Ny terminal
Ellers har startskuddet gått på den neste store investeringen ved flyplassen. Mange gamle bygg, bl a ekspedisjonshallen, skal rives og det skal bygges nytt og moderne. Det skal etterhvert bygges en helt ny felles trafikkterminal både for vanlig flytrafikk og for helikoptertrafikken som er betydelig på Kvernberget. Den nye terminalen skal flyttes ca. 100 meter lenger nordøst for dagens terminalbygg. Det kommer også flere servicebygg og en småflyhangar. Det er også snakk om en ny helikopterhangar. Det er satt av areal for 14 helikopter, men første byggetrinn blir neppe så omfattende. Om den bygges av Avinor eller av helikopterselskapene gjenstår å se.

Parkeringsplassen er allerede fordoblet. Det er nå plass til mer enn 300 biler.

Den nye tomta for de nye byggene som skal komme, er sprengt ut. Avinor har nettopp inngått kontrakt med anleggsentreprenør Tore Løkke fra Åfjord om å bygge ny tilførselsvei til det nye terminalområdet. Det skal også legges inn vann og kloakk. I løpet av høsten/vinteren kommer flere store byggjobber ut på anbud.

Lufthavnsjef Ole Kr Pettersen sier at målet er at alt skal være klart i 2017. I dag reiser ca. 350.000 passasjerer over Kvernberget. Med den nye rullebanen og de investeringer som skal gjøres ellers, bygger man nå ut flyplassen til å tåle en trafikk på ca. 550.000 mennesker. Totalt vil utvidelse av rullebane og den nye terminalen koste mer enn 500 millioner kroner.

Stor masseflyttingsjobb
Det var en historisk hendelse for distriktet da Hæhre Entreprenør fyrte av den første salven for rullebaneforlengelsen 4. februar 2010. Mer enn 2,3 millioner kubikkmeter fjell er sprengt ut og enorme masser er flyttet. Hæhre hadde en entreprise på ca. 160 millioner kroner. Store deler av Omsadalen er fylt ut. Det er også lagt ned en betydelig jobb med å sikre alle løp fra flyplassen. Dette området ligger ved et viktig naturreservat i Gløsvågen på Nordlandet.

Mye etterarbeid
I den senere tid har K. A. Aurstad fra Ørsta gjort ferdig selve rullebanen og området rundt. I denne kontrakten på 70 millioner kroner ligger utvidelse av sikkerhetssonen i vest, tilsåing og pynting langs rullebanen samt inngjerding. Det er mye hjort og rådyr i området, og skrekken er at slike dyr eller fugler kommer inn på rullebanen når fly skal lande eller lette.

Veidekke har asfaltert den nye rullebanen. Selve rullebanen er også «rillet» slik at vannet lettere skal renne vekk. Det er asfaltert 500 meter i 60 meters bredde. Asfaltdekket er 14 cm tykt. Selve rullebanen er 45 meter bred, resten er sikkerhetssone.

Det er også anlagt turstier med utsiktspunkt ved siden av rullebanen. Kommunen skal sørge for at det blir opparbeidet ny gangsti slik at kristiansunderne igjen kan gå «storrundt» som turen rundt Nordlandet kalles.

Nytt lysanlegg
YIT i Kristiansund har hatt ansvar for lys m v. Elektroanbudet var på ca. 10 millioner kroner. Det er montert nye innflygingslys, banetemperaturmålere og flytting og oppgradering av utstyr ellers.

Tekst og foto: Per Helge Pedersen

Powered by Labrador CMS