Vestby storsenter
Sted: Vestby kommune
Prosjekttype: Kjøpesenter
Kontraktsum eks mva:
232 millioner kroner
BRA: 38 000 kvm
Byggherre:
NHP Nordiske Handelsparker
Totalentreprenør: HENT
Arkitekt: ARC arkitekter
Landskapsarkitekt: Rambøll
Rådgivere: Bygg: Norconsult - Prefab-konstruksjoner: Prefab Design - VVS: AF Consult - Elektro: COWI - Brann: Teknoconsult - Vei, VAR veianlegg, elektro veianlegg, konstruksjon veianlegg, geoteknikk/ geologi, miljøgeologi: Rambøll
Underentreprenører/leverandør: Elektro: Storm Elektro - Prefab-konstruksjoner: Bjørn Hansen - Betong: Betong og Tre - Grunnarbeid: Knut Bjerke Entreprenør / Leif Grimsrud - Stikker: Solli & Hoff Oppmåling - Peling: Seabrokers - Stillas: Vetlesen Stillas / Thyssen Krupp - Rør & Ventilasjon: ORAS / Østfold Miljøteknikk - Taktekking: Loggia tak - Sandwichvegger: Sistema - Murarbeid: Stryken & Gudbrandsen - Tømrer: Vegg og takmontasje - Glass og aluminium: EMA Glass - Porter: Hørmann - Gulvavretting: Hæhre Gulvavretting - Himlinger: JB Akustikkmontage - Malerarbeid: FIB Company / Malermester Skalleberg - Flisarbeid: Norsk Flisteknikk - Dører, lås og beslag: Brann og Sikkerhetsforum - Trapper og rekkverk: Midthaug - Rullegitter: HABY
50 forskjellige forretninger kan boltre seg på 38 mål splitter ny kjøpesenterplass like ved E6 i Follo. Vestby storsenter er romslig og moderne, og ønsker både innbyggerne i en voksende region, samt billister langs europaveien velkommen.
Torsdag 14. mars åpnet Vestby storsenter dørene for publikum, etter iherdig jobbing siden sommeren 2011. Den gang hadde planleggingen allerede gått i fire år.
Resultatet av mange års arbeid er et moderne og innbydende kjøpesenter.
38.000 kvm fordelt på to etasjer, hvorav 30.000 kvm er foretningsareal, en fargerik parkeringskjeller med kapasitet til 209 biler, og en utendørs parkeringsplass med plass til 445, skal gi både beboere Follo-området og billister fra Europavei 6 lett tilgang og god plass.
Prosjektleder i totalentreprenør HENT, Thomas Zielke, forteller at prosjektet på Randemjordet i Vestby har gått godt fra starten av.
– Vi sprengte bort 45.000 kubikkmeter før vi startet å bygge, og siden da har det vært en god prosess. Vi har hatt god HMS og oppfølging, med null skader på byggeplassen, og alt har egentlig gått som det skal, sier han.
Selve bygget hadde ferdigstillingsdato i november i fjor, og siden da har Zielke og mannskapet jobbet med å gjøre senteret klart til å ta imot foretninger og gjester.
Fornøyd senterleder
Senterleder Christin Werge Johansen ser utover inngangsområdet mens forskjellige entreprenører legger siste hånd på verket.
Bare noen dager før åpningen, så Johansen veldig frem til å ønske de første gjestene velkomne til det splitter nye kjøpesenteret, og skryter av håndverkerne som har gjort det mulig.
– Det er kjempefint, og litt annerledes, smiler hun.
– Spesielt inngangen er spektakulær. Senteret er designet godt, det er lett å finne frem, og entreprenørene har gjort en veldig god jobb, sier hun fornøyd.
Enkel konstruksjon
Prosjektleder Thomas Zielke kan fortelle at oppskriften bak det nye senteret er velprøvd og effektiv, med kjeller og tak utgjort av ribbedekker, alt imellom av hulldekker, med betongsøyler spredt rundt i konstruksjonen.
– Hulldekkene er levert av Contiga. Ytterveggene er sandwichvegger fyllt med mineralull, brutt opp av store glassflater på fasaden, forteller Zielke mens han går rundt i senteret.
I et stort tomt rom i ett av senterets avrundede hjørner, stopper han opp.
– Her kommer en stor møbelforetning i mai. For å gjøre plass, har vi revet ned noen vegger, og reist noen nye. Konstruksjonen av senteret er gjort på en måte som gjør byggherre svært fleksibel i møte med forskjellige behov hos kundene, forteller prosjektlederen.
Ut av et vindu i den kommende møbelforetningen, kan E6 skimtes bak gravemaskiner og røyk fra anleggsarbeid. Sammen med kjøpesenteret, følger et krevende infrastrukturprosjekt rundt den sydlige innkjøringen til Vestby sentrum. To nye rundkjøringer bygges, og ny vei med fotgjengerundergang skal legges for å virkelig åpne dørene inn til senteret og Vestby.
– Vi forbereder oss på mye mer trafikk enn det vi har i dag, smiler Thomas Zielke.
Tekst og foto: Sindre Sverdrup Strand