Marienfryd trinn 2

Marienfryd trinn 2

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Marienfryd trinn 2

Sted: Oslo

Prosjekttype: Leilighetsbygg

BRAS: 4.300 kvm

Byggherre: Veidekke Eiendom

Totalentreprise:
Veidekke Entreprenør

Kontraktssum:
132 millioner kroner

Arkitekt: LPO Arkitekter

LARK: Bar Bakke Landskapsarkitekter

Rådgivere: Rådgiver bygningsfysikk, prosjektering innv. fjernvarme og RIG: Multiconsult - RIB: ÅF - RIBR: Rambøll - Rådgiver sprinkling: Sprinkler-Service - RIA: Rieber Prosjekt - RIE: EDA Strømmen - RIV ventilasjon: DeltaTek

Underentreprenører/leverandører: Grunnarbeider: Dokken - Peling: Holt Risa - Rør: A. Halvorsen & Sønn - Elektro: EDA Elektro Data - Riving: PeWe Entreprenør - Ventilasjon: Randem & Hubert - Heiser: Otis - Stål og rekkverk: BT Stål - Armerings-
legging: Romerike Armering - Maler: Malerservice Norge - Branntetting: Kaefer - Lås og beslag: Ingeborg Beslag & Låssystemer - Branntetting og -isolering: Firesafe - Stillas og byggestrøm: Ramirent - Vinduer og dører: Norgesvinduet Bjørlo - Ståldører: Atlas ståldører - Badekabiner: Part Norge - Prefab. balkonger og trapper: UBAB - Kjøkken: HTH / Sigdal - Taktekking: Hesselberg Tak - Tekking, garasje: Sealtech - Rekkverk: Dag Christensen - Aluminium og glass: Østlandske Fasadeteknikk - Balkongrekkverk: Sagstuen - Garasjeport: Hörmann - Prefabelementer: Nor Element - Fuging: Øyan & Schie fuging - Betongsaging og kjerneboring: Drillcon - Blikkenslager: Flateby Blikkenslagerverksted - Parkett: Bo Andrén - Gulvsparkling: bad & flis - Lever. tegl: Mur Direkte

Utviklingen i Ensjøbyen skyter fart på nesten alle fronter. Nå som Veidekke Entreprenør ferdigstiller enda et byggetrinn øverst på platået, får høyhuset på Marienfryd selskap av to lavere og mer jordnære boligblokker.

Utvikling av denne bydelen vil gi mellom 5.000 og 7.000 boliger når den står ferdig. Ca. 380 av disse vil utgjøre bebyggelsen på de 26 målene som Veidekke Eiendom utvikler på Marienfryd. Med disse to nye lavblokkene begynner vi å få ett innblikk i hvordan den tidligere løkkeeiendommen vil fremstå når hele prosjektet etter planene skal stå ferdig våren 2015.

Høyhuset på 14 etasjer, som tidligere var hovedsete for Narvesen, sto ferdig ombygget ved årsskiftet 2011/2012. Med sin fortsatte tilstedeværelse har den gitt føringer og positive utslag for resten av dette feltet. Høyhusets eksistens bidrar til færre lavblokker, og at de gjenværende arealene ikke fortettes. I motsetning til en del av den øvrige utbyggingen på Ensjø, preges Marienfryd av vesentlig mer luft, større grøntområder og åpne uterom.

To store uterom
I tillegg til den offentlige Tidemanns-
parken på 21 mål som kommer i sørøst, får Marienfryd to store gårdsrom, som blir liggende mellom byggetrinnene. De er like store, ca. tre mål, og vil omkranses av de kommende byggetrinnene. Ett av trinnene utgjøres av de to blokkene som nå er ferdig. Gårdsparken ligger oppå Narvesens gamle lagerarealer, der ca. 3.000 kvm av disse arealene er beholdt. I stedet for å rive hele den gamle og solide lagerkonstruksjonen, valgte utbyggerne – med mindre justeringer – å la den være et viktig element i utbyggingen på Marienfryd. Den blir nemlig Marienfryds felles parkeringsareal, til nå er 133 p-plasser etablert. Når den er ferdig utbygget, vil kjelleren med parkering og boder til slutt bli på ca. 11.000 kvm.

– Disse to blokkene ligger ikke oppå, men inntil det gamle lageret. Vi måtte skjære ut noe av lageret slik at vi kom en akse lenger inn, og pele under for byggene, det er kun det ene som ligger delvis på fjell, forklarer anleggsleder i Veidekke, Hans Halse. Lagerarealene var bygget for bruk av truck og beregnet for store laster. Dekket som Gårdsparken altså ligger på, tålte inntil 1.600 kg. pr. kvm.

Tegl
I motsetning til det lysere uttrykket i Høyhuset, valgte arkitektene i LPO denne gang et kontrasterende element i en mørkere tegl. Marienfryd har flere omkringliggende boligprosjekter, både det eldre Lille Tøyen Hageby og det nyere Tiedemannsjordet, som begge har teglsteinsmaterialitet.

80 nye leiligheter
– Nå blir disse trinnene en del av den kvartalsstrukturen vi finner lenger sør. De får en noe mørkere tegltype, og virker robuste og godt plassert i de grønne uterommene som Marienfryd får. Den mørke teglen vil gi en god kontrast til en grønn vegetasjon, for eksempel villvin som vi håper skal få vokse opp, sier Bente Kleven.

De to blokkene, som danner en vinkel mot sørvest, har henholdsvis 50 og 30 leiligheter. Leilighetsstørrelsene varierer mellom 57 og 105 kvm. Blokk B har fem etasjer regnet fra inngangspartiene fra Gårdsparken, pluss en etasje mot Bertrand Narvesens vei. Blokk C har samme antall etasjer fra Gårdsparken, og med en underetasje mot Tiedemannsparken.

Alle boenhetene har enten store balkonger eller terrasse på mark. Men det er også klargjort for å legge en trapp opp til begge takene, som ved et senere tidspunkt eventuelt kan gjøres om til en felles takterrasse.

– Dette er ikke bygget etter tek 10. Uten fullsprinkling er det andre krav til brannsmitte som gjelder. Enkelte av vinduene i leilighetene er høye og smale, med sikkerhetsglass nederst og åpning øverst. For å hindre eventuell brannsmitte er de forskjøvet. Vi har dermed unngått tradisjonelle vindusbånd, og plasseringen gir et visst liv og irregularitet i fasadene, sier Kleven. – Det er forholdsvis enkle bygningskropper, derfor har vi forsøkt å gi dem en ordentlig detaljering. De fremstår med ordentlig materialitet, er solide og tåler å stå over mange år. De har egen karakter, men knytter seg samtidig til øvrig bebyggelse her oppe.

– Da vi gjorde om høyblokka fra kontorarealer til 79 leiligheter, var det utfordringer og overraskelser hele veien. Her er det ikke de samme byggetekniske utfordringene, så fremdriften har gått helt etter de oppsatte planene, forteller Halse.

Utbyggingen av Marienfryd er i delt inn i seks byggetrinn, men er rammesøkt som fem.

– Ved at vi får en jevn takt, unngår vi ineffektive perioder med start og stopp. Nå er vi gang med trinn 3, 4 og 5. Trinn 6 legges ut for salg i mai. Går alt etter planene skal vi være ferdige her våren 2015, sier prosjektleder Widar Bråten.

Tekst og foto: Trond Joelson

Powered by Labrador CMS