Bremangersambandet 2, Fv 616

Bremangersambandet 2, Fv 616

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Bremangersambandet 2, Fv 616

Sted: Bremanger kommune,
Sogn og Fjordane

Prosjekttype: Anlegg, vei og tunnel

Totalkostnad: 500 millioner kroner

Samlet lengde: 11.890 meter

Lengde tunnel: 4.758 meter

Veieier: Sogn og Fjordane fylkeskommune

Byggherre og rosjektering: Statens vegvesen

Entreprenører: Mesta Entreprenør, Mesta Elektro og KA Aurstad

UE for Mesta Entreprenør: Grunnarbeider i tunnel og i dagen: Havnen Entreprenørservice - Lev betong: Vågsøy ferdigbetong og Sunnfjord betong - Lev sikringsmat-
eriell og montasjedetaljer V/F: Pretec - Lev PE-skum: Enreco - Lev tilsetningsstoffer sprøytebetong: Rescon Mapei - Lev av asfalt/ membranarbeider: Veidekke industri - Lev av veimerking: Cleanosol - Lev av skilt: Euroskilt - Lev av betongrør, tekniske bygg og kulvert: Førde Cementvare - Lev av rør: Br Dahl - Lev av dører: Lande Mek - Innleie div mannskaper: Svelgen Bu og fritid

UE for Mesta Elektro: SRO, overvåking i tunnel: Trafys - Radio: Trafsys - Brannskap og brannkiosker: Goodtech - Elektrotavler: Eid Elektro - Lysarmatur: Defa Lighting - Vifter: Bemel - Elektro grossist: Onninen

UE for KA Aurstad: Bygging av bruer: Volda Bygg - Lev kummer: Førde Cementvare - Lev av rør: Enreco - Belegningstein/kanstein/gjerde: Sandal - Rekkverk: Mesta Drift - Lysanlegg/gatelys: Sætren Installasjon - Fjellsikring: Bergsikring & Entreprenør - Asfalt: Veidekke Industri - Veimerking: Cleanosol

Dette sambandet reduserer kjøre-
tiden mellom Svelgen og Bremanger-
landet i Bremanger kommune i Sogn og Fjordane med 45 minutter.

Prosjektet omfatter ny vei mellom Sørdalsvatnet og Bortnen på Fv 616, inkludert en tunnel på 4.758 meter, utbedring av veien mellom Kolset og Bortnen, utvidelse av en 200 meter lang tunnel i Bortnen og bygging av ny gang- og sykkelsti mellom Leirgulen og Kolset.

En halv milliard kroner
Tiltakshaver er Sogn og Fjordane fylkeskommune. Statens vegvesen har utført byggherreoppgavene på vegne av Fylkeskommunen. Arbeidene er prosjektert av Statens vegvesen og utført i hovedentrepriser av Mesta Entreprenør AS, Mesta Elektro AS og KA Aurstad AS. Anlegget har en forventet sluttsum på rundt 500 millioner 2013-kroner. Anleggstart var sommeren 2010. Bremangersambandet 2 ble åpnet av fylkesordfører Åshild Kjelsnes 16. mai i år i den lille bygda Bortnen.

Bortnetunnelen
Prosjektleder Lars Murstam i Mesta Entreprenør forteller at selskapet har hatt entreprise fra Sørdalsvatnet til Bortnen. Entreprisen omfatter Bortnetunnelen på 4.758 meter, utbedring av Holnestunnelen og bygging av et par kilometer meter ny vei.

Bortnetunnelen har T8,5 profil og er dimensjonert for 80 km/t. Fri høyde er 4,6 meter. Den har 17 havarinisjer og to snunisjer for vogn-tog. For hver 125 meter er det nød-telefon og brannslukningsapparat.

Lars Murstam forteller at fjellet stort sett har hatt god kvalitet.

– Fjellet var omtrent som forutsatt. Ved et bergartskille måtte vi ha reduserte salver og sette inn buer, men dette visste vi om på forhånd. Tunnelen ble drevet på tradisjonell måte fra begge sider. Lengden på omkjøringsveien gjorde at vi i praksis hadde to separate anlegg.

Vi brukte borerigger, hjullastere, dumpere og sprøyterigger, sier Murstam.

Mesta Entreprenør brukte slurry som sprengstoff og tok ut 317.000 kubikkmeter fast fjell fra tunnelen. På den beste uken drev Mesta 198 meter (102 og 97 meter). I snitt ble det drevet 73 meter per uke per stuff. Massene fra tunnelen er brukt til veibygging og i et par store sjøfyllinger.

Fjellet er tettet med mellom 80 og 90 tonn injiseringsmasse og sikret med drøyt 10.000 bolter og nesten 10.000 kubikkmeter sprøytebetong. Det er montert cirka 70.000 kvadratmeter PE skum/sprøytebetong, som vann-, frost- og brannsikring.

Ifølge Murstam var 40 personer fra Mesta Entreprenør med på drivingen, etter en 16-12 ordning. Mesta Entreprenørs entreprisekostnad er 264 millioner kroner eks mva.

Komplette installasjoner
Prosjektleder Asbjørn Loven i Mesta AS, Elektro, sier at selskapet har stått for komplett leveranse av tekniske installasjoner i Bortnetunnelen. Det omfatter elektro, lys, nødsamband, ventilasjon og innvendig belyste skilt.

– Vi hadde 12 ansatte fra avdelingene våre i Bergen og Leikanger på dette prosjektet. De arbeidet en 7-7 ordning, noe som fungerte godt. Vår kontraktssum er 19,5 millioner kroner eks mva.

Fem km vei
Prosjektleder Edvard Solheim i KA Aurstad sier at bedriften har utbedret veien mellom Bortnen og Kolset, en strekning på cirka fem kilometer. Arbeidet har skjedd i hovedentreprise.

– Vi har også laget en sjøfylling på 30.000 kubikkmeter. Langs den 2,1 kilometer lange strekningen fra Leirgulen til Kolset ble det bygget gang- og sykkelsti. Arbeidene har gått greit. Den største utfordringen har vært logistikk og transport av masser. Vi har hatt med 15 egne ansatte og 15 innleide på dette prosjektet. Kontraktssummen er 73 millioner kroner eks mva.

Tekst og foto: Ole Harald Dale

Powered by Labrador CMS