Grønlikroken 3
Sted: Skien
Prosjekttype: Bilforretning med verksteder
BTA: 8.500 kvm
Byggherre: Automobil Holding
Totalentreprenør:
Bermingrud Entreprenør BVT
Kontraktssum eks mva:
56 millioner kroner
Teknisk entreprenører: VVS-Entreprenøren - RIV for entreprenør: Bright
Arkitekt: Halvorsen & Reine
Rådgivere: RIB: Siv Ing Will Arentz - RIVVA: Andebu Utvikling - RIE: ECT - RIBr: Norconsult - Prosjektering fasadeplater: Metallplan
Underentreprenører/leverandører: Elektrotekniske anlegg: Olaf Helge Ask - Heis: KONE - Malerarbeider: Malermester Runar Danielsen - Verkstedutstyr: AutoMateriell - Mur og flis: Mjøndalen Mur og Puss - Betongstøp: Thunberg - Pele/spuntarbeid: Seierstad Pelemaskiner - Rivearbeider og kjerneboring/betongsaging: JH Byggteknikk - Glass og aluminium: Profax Aluminium - Betongelementer: Nor Element - Lett-tak: Lett-Tak Systemer - Taktekker: Takmontøren Porsgrunn - Stålarbeider: Scancon - Blikkenslager og beslagsarbeider: Bøttger & Co - Brannisolering/tetting: Norsk Brannforebygging - Lås og beslag: Brann- og Sikringsservice - Perforerte lysvegger: Vestfold Kobber og Blikk - Leverandør Systemhimling/vegger: Bygginnredning - Porter: Doormax - Ståltrapper og rekkverk: Midthaug Øst - Parkett: Trym Ripe - Epoxy: Resconsult
I restene av Biltemas bygg på Kjørbekk i Skien har Bermingrud entreprenør satt opp det som har blitt Telemarks største bilforretning, Auto XL.
Med 8.500 kvadratmeter blir Auto XL Grenland og Telemarks største bilforretning. Det må til når fire bilmerker – Honda, Opel, Citroën og Nissan – og tilhørende verksted skal inn i samme bygg.
Stordrift
– Vi hadde samme eier på to forskjellige forretninger – Birger Lie og Mobile – i området. Begge hadde lokaler som måtte oppgraderes, og vi så at vi kunne få flere stordriftsfordeler ved å slå dem sammen, sier daglig leder Stian Ballestad i Auto XL Byggeindustrien.
– Når du driver bilforretning i 2013 er effektivitet et være eller ikke være. Vi har brukt mye tid på flytsoner, siktlinjer og avstander inne i bygget. Resultatet har blitt bra med mange rette linjer. Nå har vi vært her en uke, og det er overraskende hvor mye bedre flyt vi har i dette anlegget allerede, legger han til.
Hvert merke har fått sin egen sone inne i bygget, med egen branding, møbler og andre effekter som gjør at de skiller seg ut. Nybilsalget foregår i første etasje, mens bruktbilene og kontorlokaler har fått plass en etasje opp. Her har Auto XL også satt opp et trimrom til fri benyttelse for både kunder og ansatte.
Det første som møter deg når du kommer inn inngangsdøren er for øvrig en stor serviceskranke hvor hvert av de fire merkene har et eget kontaktpunkt. Innkjøringen til de store verkstedhallene skjer fra siden eller bak bygget.
Perforert aluminium
Det er ingenting igjen av lokalene Biltema holdt til i, men et eksisterende bygg i bakkant er bevart og bygget om. Rivingen innvendig av det bygget startet i januar 2012, og grunnarbeidet på det nye bygget måneden etter. Grunnforhold bestående av mye leire sørget for at det måtte pele før de satt opp nybygget.
– Nybygget er en forholdsvis enkel konstruksjon bestående av stål og hulldekker, sier prosjektleder Thomas Giessler i Bermingrud Entreprenør til Byggeindustrien. Fasadene består av Paroc-elementer og glass. Det mest visuelle aspektet med bygget er flere perforerte og lakkerte aluminiumsplater som deler opp glassfasaden ved inngangspartiet. Stålplatene er lyssatt, slik at effekten blir ekstra stor på kveldstid. Oppvarming i verksteddelen skjer med gass-stråler i taket som blir forsynt med naturgass fra Skagerak Energi. Ustillingshaller og kontorer skjer med varmepumper og ventilasjonsanlegg med utestående aggregat på taket. Giessler beskriver dette som kjente løsninger.
DoorMax AS har levert alle porter til prosjektet, blant annet 2 stk Efaflex hurtigporter. – De fem meter brede og fire meter høye portene som er montert i verkstedhallen har en åpnehastighet på 1,5 meter pr sekund og lukkehastighet på 1,0 meter per sekund. Tradisjonelle industriporter har en åpne- og lukkehastighet på ca 0,2 meter pr sekund, opplyser Stig A. Bjørnsvik i DoorMax AS, som er sikker på at dette vil gi både en energi- og kostnadsbesparelse.
50 mann på topp
– Vi har foretatt betongarbeidene selv, samt stål og gips. Resten satt bort. På topp var vi 35-50 mann, og prosjektet har gått greit med bra samarbeid over hele linjen, sier Giessler.
– Har det vært noen utfordringer?
– Den største utfordring har vært at det er mye teknisk utstyr som skulle inn i bygget, og dermed ble det mye koordinering mellom byggtekniske arbeid og de tekniske fagene, svarer han.
Brukerinvolvering
Byggherre og bruker har vært involvert i hele prosessen, og mener selv at det en en nødvendighet på et slikt prosjekt.
– Det er viktig at vi er med fra starten bygget for å bli best mulig kjent med. Vi har foretatt noen små og store endringer underveis, og vi er helt avhengige av å ha den dynamikken i byggeprosessen, sier Ballestad.
For selv om det er visse føringer fra de forskjellige bilmerkene på møblement og annen branding, er dette et helt særegent bilsenter.
– Dette er ikke en standard bilforretning, men et senter hvor vi samler fire forskjellige importører. Da blir det heller ikke et standard bilbygg hvor alle løsningene kommer ferdig, sier Auto XL-sjefen.
PS! 47 mennesker kommer til å ha sitt daglige virke på Auto XL i Skien, hvorav 22 mekanikere.
Tekst og foto: Christian Aarhus