Prosjektleder Sverre Ottesen i Statens vegvesen.

Ringveg vest bt. 2

I oktober er det endelig klart for åpning av siste del av Knappetunnelen i Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Fakta

Sted: Sandeide – Liavatnet, Bergen
Prosjekttype: 4,1 km firefeltsvei i toløpstunnel, to nye kryssområder.
Prosjektramme: 1,98 milliarder kroner
Byggherre: Statens vegvesen
Hovedentreprenør: AF Gruppen
Hovedentreprenør elektro og SRO:
Mesta Elektro
Hovedkonsulent: Norconsult
Underentreprenører/leverandører AF Gruppen: Masseflytting,
veibygging: Fyllingen Maskin l Asfalt og betongarbeider: Lemminkäinen l Skiltmontasje: Br. Dahl l Sprengstoff: Orica l Rekkverk: Vik Ørsta l Betong: Nor-Betong l Betongelementer: Nobi l Spennkabler bro: Spennteknikk l Armeringsstål: Smith Rieber l Profilbetong: NCC Roads l Gartnerarbeid: Jan Hageservice l Veirekkeverk: Autovernmontasje l Fjellsikring: Wimo l Veimerking: Visafo l Skilt: Botneskilt
Underentreprenører/leverandører Mesta Elektro: SRO: Trafsys l Levering og montering kabelbro: Brotec l Tavler: Elcor l Skilt: Euroskilt
l Brann- og røyktetting: Bratex l Styreskap, nødskap: Nordmo

Med 2. byggetrinn av Ringveg vest på plass er hele den 6.300 meter lange Knappetunnelen mellom Dolvik og Liavatnet ferdig. Første byggetrinn av tunnelen (ca 2,2 km) ble gjennomført i perioden 2006-2010.
Ringveg vest, som er en del av det såkalte Bergens-
programmet, har også et tredje byggetrinn på 2,3 kilometer mellom Dolvik og Flyplassvegen, men denne strekningen er det så langt ikke satt av penger til, og det er høyst usikkert når prosjektet vil bli prioritert.
– Det er en meget etterlengtet firefeltsvei vi nå åpner mellom Dolvik og Liavatnet, men det er selvsagt synd at vi ikke får fullført med tredje byggetrinn. Det betyr at vil mangle en viktig brikke i firefeltssystemet som bygges i Bergens-området, konstaterer prosjektleder Sverre Ottesen i Statens vegvesen.

9.600 meter tunnel
Cirka 4.100 meter toløpstunnel er bygget i 2. byggetrinn av Ringveg vest-prosjektet. Tar vi med rampetunneler har hoved-
entreprenøren AF Gruppen drevet cirka 9.600 meter tunnel i prosjektet. I tillegg til tunnelbyggingen fra Sandeide til Liavatnet har AF ferdigstilt et nytt kryssområde på Sandeide, og ikke minst er det etablert et nytt toplanskryss med tilkobling til vestre innfartsåre ved Liavatnet. AFs kontrakt har en verdi på drøye 820 millioner kroner.
Det er Mesta Elektro AS som er hovedentreprenør for elektro, samt styring, regulering og overvåkningssystemer (SRO) i tunnelen. Mesta Elektro, som har en kontrakt på cirka 105 millioner kroner, har hatt Trafsys som en sentral under-
entreprenør (SRO). Det er Norconsult som har vært hovedkonsulent i prosjektet.

Måtte utsette åpning
2. byggetrinn av Ringveg vest i Bergen skulle i utgangspunktet åpnet 5. oktober, men på grunn av utfordringer knyttet til feilmeldinger ved tunnelens styringssystem, ble åpningen utsatt. Ny dato ble ikke satt, men det meste tyder på at trafikantene kan ta tunnelen i bruk i løpet av oktober. Sverre Ottesen beklager at de ikke kom i mål som planlagt, men han understreker at de forholder seg til meget strenge krav, og tunnelen kan ikke åpnes før de er helt sikre på at sikkerhetssystemet fungerer som det skal.
– Tunnelen består av over 2.800 enkeltobjekter som kommuniserer via en fiberring med cirka 400 switcher. Disse blir oppringt hvert 1,5 sekund, og de skal svare på 0,2 sekunder.
Da tunnelåpningen begynte å nærme seg, hadde vi fortsatt for mange feilmeldinger på kommunikasjonssystemet som knytter alle de 2.800 enkeltobjektene sammen, og vi valgte derfor å utsette åpningen, opplyser Ottesen.

To byggetrinn ingen suksess
Han sier videre at sikkerhets- og styringssystemet i Knappetunnelen har vært ekstra utfordrende fordi tunnelen er bygget i to byggetrinn der første del ble åpnet for fem år siden.
– Utviklingen innen dette området går veldig fort. En del av utstyret som er i den første delen av tunnelen, kommuniserte ikke med løsningene som er i den nye delen. For eksempel var ikke nødtelefonene kompatible. Vi har derfor byttet ut en del «gammelt» utstyr, og det har blitt gjort omfattende testing slik at vi er sikre på at hele tunnelen snakker samme språk, sier Ottesen og tilføyer at den første delen av tunnelen har vært en del stengt som en følge av både utbytting av utstyr og testing opp mot den nye delen.
Statens vegvesens prosjektleder legger ikke skjul på at Knappetunnelen aldri burde vært delt i to byggetrinn.
– Det var selvsagt mangel på penger som gjorde at vi fikk en slik oppdeling, men erfaringene vi har gjort oss i dette prosjektet, forteller at man i fremtiden bør strekke seg langt for å unngå å bygge tunneler i to trinn. Det var også samferdselsministeren enig i da han nylig besøkte prosjektet, sier Ottesen.

Oppløftende HMS-tall
2. byggetrinn av Ringveg vest ble igangsatt i april 2011, og gjennomslag i tunnelene skjedde to år senere. Over 700.000 timeverk har gått med til byggingen av den nye firefeltsveien. Til både byggherre og entreprenørenes store glede er prosjektet gjennomført med null personskader med fravær.
–Sammen med entreprenørene har vi både vært dyktige og heldige med vårt HMS-arbeid, kommenterer Ottesen.

Billigere enn planlagt
Prosjektlederen kommer også inn på at prosjektet mest sannsynlig vil komme godt ut økonomisk. Byggetrinn 2 har en styringsramme på 1,98 milliarder kroner. Statens vegvesens siste prognose viser at prosjektet vil koste cirka 1,77 milliarder, med andre ord over 200 millioner kroner under prognosen.
– Vi er fortsatt ikke i mål med sluttoppgjøret, men vi har god tro på at vi vil havne godt innenfor de økonomiske rammene, sier Ottesen. Han mener hovedårsaken er entreprenørtilbudene som lå godt under byggherrekalkylen, og ifølge Ottesen er det også penger igjen i prosjektets «uforutsett pott»,
- Dette har nok vært et godt beskrevet prosjekt med lite endringer, sier han.

Utfordringer
Ottesen kan fortelle om flere store utfordringer i prosjektet. Svært liten tunneloverdekning i Vardenområdet, strenge krav til innlekkasjer og passering under Bergen kommunes avløpstunnel til Knapen renseanlegg, trekkes frem som noen hovedutfordringer. Etableringen av det nye kryssområde ved Liavatnet, med 50.000 kjøretøy kjørende gjennom anlegget daglig, har ifølge Ottesen også vært krevende.
Prosjektet fikk oppmerksomhet da injeksjonsmasser fra tunnelen ble oppdaget på overflaten i Kanadaskogen, og mange fikk sikkert også med seg da AFs førerløse doser havnet i Liavatnet, Ifølge Ottesen ble det raskt ryddet opp injeksjonssølet, og doseren var i drift en uke etter hendelsen.
– Prosjektet har hatt sine utfordringer, men vi er fornøyd med både gjennomføringen og samarbeidet vi har hatt med entreprenørene, avslutter prosjektlederen.

Powered by Labrador CMS