Roadfeeders

I den nye fraktterminalen til Roadfeeders på Gardermoen må ansatte gjennom sikkerhetskontroll for å komme seg fra den ene enden i bygget til den andre.

Publisert Sist oppdatert

Roadfeeders

Sted: Gardermoen

Prosjekttype: Fraktterminal

Kontraktsum eks. mva: ca 61 millioner kroner

Bruttoareal: 8074 kvm.

Byggherre: Warbo Gardermoen

Hovedentreprenør: Norske Stålbygg

Arkitekt: Norske Stålbygg

Rådgivere: RIB: ÅF Reinertsen l RI Brann: Norconsult / RI Energi og tekniske fag: Erichsen og Horgen AS

Underentreprenører og leverandører: grunn- og utomhusarbeider: Jahr Transport l belegningsstein: Lintho Steinmiljø l gulvstøp og betongarbeider: Thunberg Entreprenør l hulldekker: Spenncon l taktekking: Byggpartner l ventilasjon: Vestfold Klima og Ventilasjon l rørlegger: Gran VVS l elektro: Alt Installasjon l kjøl/frys: IAC Vestfold l røykluker: Overlys

Den rundt 8.000 kvadratmeter store fraktterminalen til

Roadfeeders ligger delvis innenfor grensen til Oslo Lufthavn (OSL). Store deler av bygget innvendig er derfor sperret av med gjerde, for å skille hva som er flyplassområde (rød sone) og hva som ikke er det (hvit sone). For å gå over til rød sone i bygget, må de ansatte gjennom sikkerhetskontroll, kontrollert av vektere.

Årsaken er at Roadfeeders håndterer flyfrakt. Varene kommer til terminalen med lastebil. Der blir de scannet, veid, målt og pakket før de fraktes rett ut på flyplassen og lastet på fly. Terminalarbeiderne håndterer også varer som skal fraktes videre med lastebil.

– Vi hadde stort behov for nye lokaler, og er kjempestolte av det nye bygget vårt. Vi hadde vokst ut av de gamle lokalene, og det var ofte kø av lastebiler utenfor som skulle inn med varene sine. Det opplever vi ikke her, sier terminalsjef Jens Fogderud i Roadfeeders, som er leietagere.

Åpnet 11. juli

De har en 20 år lang leiekontrakt med Warbo Gruppen, som er byggherre.

– Vi har vært involvert i planleggingsarbeidet fra begynnelsen. Det har gitt oss muligheten til å tenke helhetlig og strategisk ut ifra hva som er våre behov, sier Fogderud.

Nybygget ble åpnet 11. juli, og terminalen er hovedsakelig delt inn i to områder. En del er et 2.838 kvadratmeters areal for tørrvarer, og den andre delen er et 2.841 kvadratmeters areal for kjølevarer.

– Den kjølte delen er i grunn et enormt kjøleskap som holder jevnt 3 grader. I tillegg har vi en rekke spesialrom. Vi har blant annet et spesialrom for verdisaker, en slags safe. I tillegg har vi et temperert rom for «human remains», altså lik i kister, sier Fogderud og legger til:

– Vi har også to rom for levende dyr, et kjølerom for frukt og grønt samt to store fryserom. I tillegg har vi to mindre kjølerom. I alle rommene kan vi justere temperaturen.

Glassfasade

Terminalbygget har også en to etasjers kontorfløy på cirka 1.000 kvadratmeter totalt. Der er det blant annet møterom, garderober og kantine. I alt er det rundt 40 små og store rom i den nye terminalen.

– Vi ønsket å skape trivelige og lyse lokaler for de ansatte. Derfor er det glassfasade i kontorfløyen. Det er også vinduer mot flyplassen slik at man kan se hvor cargoflyene lander, sier Fogderud.

I alt er det montert 19 porter på forsiden av bygget til å ta imot gods, og fem porter på baksiden for å frakte ut gods til fly.

– Siden vi er på flyplass har vi også personkontroll, cargoscanner og metalldetektor, sier han.

Han sier det oppleves litt tungvint for arbeiderne å forholde seg til sikkerhetskontrollen, men at det likevel er klare fordeler med å være innenfor flysonen.

– Før kjørte vi varene med lastebil til flyplassen, hvor varene måtte kontrolleres, og så fraktes videre til flyet. Her kjører vi varene rett ut til flyet. Det sparer vi mye tid og kostnader på, sier han.

Forsinkelser

Planleggingsprosessen av selve bygget begynte høsten 2014.

- Det var en lang prosess. Vi måtte legge fram arkitekttegninger, gjøre fasadeendringer og tilfredsstille ulike sikkerhetskrav fra OSL siden vi er på flyplassens område. Til slutt fikk vi tillatelse til å bygge i juni 2015, sier prosjektleder Steinar Aske i Norske Stålbygg, som er hovedentreprenør.

De har egen arkitekt, og utvikler ofte prosjekter i samarbeid med kunder – slik som i dette tilfellet.

Han sier de helst ønsket å starte gravearbeidet før sommeren, men at de måtte vente til september.

- Planen var å bli ferdig med alt utvendig arbeid før vinteren, men det gikk ikke. Det var en del arbeid på tomten som måtte gjøres, og som var utenfor vår kontroll, sier Aske.

Fogderud sier Norske Stålbygg løste utfordringen på en god måte.

– De måtte snu seg rundt å tenke nytt med tanke på snø og frost. De satte derfor opp skallet først, og fremskyndet andre deler av utbyggingen. Det har hele tiden vært full aktivitet på byggeplassen, og det er imponerende, sier han.

Løsningsorientert

Tross forsinkelsen, beskriver Aske byggeprosessen som veldig bra.

- Utbyggingen har gått etter planen, og vi har opplevd en veldig positiv og løsningsorientert prosess med Roadfeeders og Warbo Gruppen. Det var mye nytt i forbindelse med å bygge på flyplass, men det løste vi sammen på en god måte, sier han.

Aske skryter også av underentreprenørene, og sier det har vært et godt «team» på byggeplassen.

– Vi har jobbet sammen tidligere og kjenner hverandre godt. Vi løser ting på plassen, og har god kommunikasjon, sier han, og legger til at det ikke var noen HMS-skader under byggingen.

Aske sier nybygget er et stålbygg med sandwichvegger med god U-verdi. Terminalen er et B-klassebygg, og vindusflatene er solavskjermet.

Powered by Labrador CMS