Byhaven
Sted: Lillehammer
Prosjekttype: Leiligheter og parkeringshus
Byggherre: Bergseng Invest og Sentrum P-hus Lillehammer
Bruttoareal: 1.640 kvm leiligheter, fellesareal leiligheter 1.200 kvm.
Ny parkering: 1.921 kvm. Rehab parkeringshus: 8.600 kvm
Totalentreprenør: Tronrud Mjøsbygg
Kontraktssum eks mva: 41,5 millioner kroner (leiligheter),
3,25 millioner kroner parkeringshus
Arkitekt: Larkas Arkitekter
Byggherrens representant: ByggeRåd
Rådgiver: RIB/RIBr: Rambøll
Underentreprenører og leverandører: Gulvsparkling og lydgulv: Mjøs-Produkter l Rørlegger: Medby l Elektro: El-installasjon l Ventilasjon: Lillehammer Ventilasjon l Stål og blikkenslager: Edvind Hansen l Taktekking: Protan Tak l Takelementer: Lett-Tak Systemer l Maler: Kjell Nordhagen l Trapp og balkongrekkverk: Sagstuen l Låsesmed: Certago l Kjøkken, bad og garderobe: Innlandet Kjøkkenforum, HTH l Mur og flis: Mjøsen Murermesterforretning l Heis: Reber Schindler l Prefab betongelementer: Spenncon l Parkett: Vyrk l Solavskjerming: Scandic Markiser l Oppussing p-hus: Hesselberg Bygg
Lillehammer trenger boliger og en fortetting i sentrum er en ønsket utvikling fra politisk hold. Byens handelsstand har også hatt behov for flere sentrumsnære parkeringsplasser.
Disse to behovene har nå funnet sin symbiose i det særegne prosjektet Byhaven, midt i Lillehammer sentrum. Her har parkeringshuset Sentrum P-hus stått siden midten av 1990-tallet med parkering over sju halve plan hvor fire ligger under bakkeplan.
18 leiligheter oppå parkeringshus
Nå har entreprenøren Tronrud Mjøsbygg bygd på to nye halvplan på parkeringshuset og bygd boligprosjektet Byhaven med 18 boliger over parkeringshuset i det som må karakteriseres som et særegent prosjekt med en nydelig takhage for beboerne på toppen.
Sentrum P-hus har gjennom prosjektet fått 72 nye parkeringsplasser og har nå en totalkapasitet på 300 parkeringsplasser.
– Jeg sitter også i styret til Sentrum P-hus og da vi så behovet for å utvide parkeringshuset, så jeg at det var riktig beliggenhet for boliger med fantastisk utsikt, sier Lars Bergseng i Bergseng Invest, som er byggherre for leilighetene i Byhaven.
Bergseng er gjennom sitt selskap også med på eiersiden i parkeringshuset og kjøpte rett og slett tomt på taket av parkeringshuset for å få rettigheten til å bygge ut.
Tronrud Mjøsbygg har sett helhetlig på prosjektet, men har i praksis forholdt seg til to byggherrer. Bergseng Invest er byggherre for leilighetene og Sentrum P-hus Lillehammer er byggherre for parkeringshuset. Kontrakten med Bergseng Invest er på 41, 5 millioner, mens kontrakten for utvidelse og rehabilitering av parkeringshuset er på 3,25 millioner kroner.
Utførende entreprenør for oppussingen av parkeringshuset har vært Hesselberg Bygg, som har stått for utføringen av gulv, vegger og tak. På alle parkeringsarealene, 8.600 kvm, er det lagt et slitesterkt polyuretanbelegg.
Konstruksjonsutfordringer og strenge brannkrav
Anleggsleder Sigbjørn Velta i Tronrud Mjøsbygg, forteller at det ligger mye ingeniørkunst bak prosjektet.
– Det er ingen tvil om at dette har vært et prosjekt helt utenom det vanlige. Vi har bygget opp to nye plan for parkeringshuset og bygd et leilighetsprosjekt på toppen. Det har medført mye tankearbeid rundt konstruksjoner og bæring og ikke minst utfordringer knyttet til kuldebroer i grensesnittet mot leilighetene, forteller han.
Velta opplyser at det ble gjort en grundig jobb i prosjekteringen med bæresystemet.
– Vi slapp å forsterke bæring i underliggende etasjer. Oppbygging av bærekonstruksjonen er derfor delt, noe er bygd av betong og noe er utført med stål, sier han.
Riggområdet er svært trangt og entreprenøren valgte en spesiell løsning ved at det ikke ble benyttet stillas under støpearbeidene.
– Det ble lagd spesialbraktetter som vi satte forskaling oppi slik at vi kunne jobbe via plan 8 og 9 uten stillas på forsiden, forklarer han.
Det som tidligere var tak på det tidligere parkeringshuset, har nå blitt parkeringsplasser.
– Vi måtte skjære utsparinger i det eksisterende spennarmerte betongdekket for kjørebruer til plan 8 og 9. For denne operasjonen var det behov for ekstern konsulent for å etablere nye forankringspunkt. Det var selvsagt helt avgjørende å vite hvor man skar for ikke å treffe kablene i dekkene, sier Velta.
Med rammeverket på plass under, hadde også entreprenøren full kontroll på «grunnforholdene» for leilighetsbygget.
– For leilighetene har den største utfordringen vært kuldebroer mot parkeringshuset, som er et kaldt område. Her måtte vi isolere og støpe for å tilfredsstille kravene Det var også utfordringer knyttet til brann- og lydkrav og å ikke minst selve sammenkoblingen av eksisterende bygg og nybygg bygningsmessig, sier Velta.
Grønn oase på taket
Byhaven har et leilighetsareal på 1.640 kvm og består av 18 leiligheter fra 25 til 235 kvadratmeter over to etasjer. De fleste leilighetene er mellom 80 og 100 kvm og ble overlevert i midten av mars. De nederste leilighetene har, i tillegg til egen veranda, tilgang til en fantastisk flott opparbeidet takhage. Her er det definitivt mulig å finne sjelefred selv når byen står på hodet noen etasjer lenger ned.
- Dette har vært et prosjekt spekket med spennende detaljer og løsninger vi ikke er vant til å jobb med til vanlig. På takhagen har vi blant annet bygd opp alle blomsterbed selv, samt krakker, verandaer, betongheller og betongvegger og ramper, sier Velta.
Leilighetsbygget er bygget opp med yttervegger av treverk og innvendige vegger består av stålreisverk og gips. Enkelte steder er det og yttervegger av betong med påforing og isolasjon på begge sider. Fasadematerialet er vedlikeholdsfrie Cembritplater i ulike farger.
Satte arkitekten på prøve
Arkitekt Heidrun-Sofie Herde i Larkas Arkitekter, sier fortettingsprosjektet har utfordret arkitekten.
– Tomta måtte reguleres på nytt, da det opprinnelig ikke var tillatt med boliger her, sier arkitekt Heidrun-Sofie Herde i Larkas Arkitekter. Hun opplyser at det er brannteknisk utfordrende å bygge 18 boliger oppå et eksisterende parkeringshus.
– Prosjektet ligger i overgangen mellom det tidligere industriområdet Bryggerikvartalet, villabebyggelse og tradisjonell sentrumsbebyggelse. Det skulle bygges boliger, med «låste» trapperom oppå et parkeringshus, og eneste mulige horisontale distribusjon til leilighetene var svalgang ut
mot gatene. Svalganger mot gate er det arkitektonisk ingen tradisjon for i Lillehammer, så vi ønsket ikke å understreke disse, sier hun.
Ett av de arkitektoniske hovedgrepene har vært å skape en front mot gatene.
– Vi ønsket å bruke farger som spiller sammen og fremheve hverandre, samtidig som de passer inn i helheten på stedet. Materialvalget var hovedsakelig gitt av økonomiske rammer og brannforskrifter, sier hun.
Leilighetsbygget er prosjektert etter TEK 10. Parkeringshuset har gjennom prosjektet blitt koblet til fjernvarme og leilighetene i Byhaven har vannbåren varme i alle gulv bortsett fra bodene. Hver leilighet har sitt eget ventilasjonsaggregat.
– God totalløsning
Velta sier at logistikken har vært krevende i prosjektet og at entreprenøren har vært fornøyd med å treffe tidsmålene i forbindelse med overleveringer i prosjektet.
– Det har vært mange store leveranser og svært liten plass. Flere av bygatene måttet stenge i perioder under byggearbeidene. Det har selvsagt vært krevende, men vi har kommet vel i mål og alle underentreprenører og leverandører har stått på i et prosjekt med helt spesielle utfordringer og detaljer, sier han.
Lars Bergseng bor selv i Byhaven og har kun lovord om entreprenørens gjennomføring av prosjektet.
– Jeg synes totalløsningen med parkeringshus og leiligheter ble meget god, og vi som bor i Byhaven trives svært godt. Det er en utrolig flott beliggenhet i Lillehammer, sier han.